onsdag, maj 24, 2017

EFIT 24 maj 2017

Välkommen till FotoBloggen

Idag är det faktiskt bara åtta månader kvar till julafton. Och så är det Ett foto i timmen. Här kommer mina bilder.

05. Min mobil har laddat ut och jag hittade inte laddaren så en tidigare kollega lovade att ringa på messenger. Nu behövdes inte det då jag vaknade en stund innan av mig själv men så himla snällt att erbjuda sig så där. Det blir en stjärna i himlen.

06. Där under folien ligger en rabarberkladdkaka med vit choklad som jag bakat till klassen. Biskvierna är till de som inte tål mjölk. Tar kakorna under armen och beger mig till spårvagnen.

07. Skär upp kakorna till eleverna. De kommer snart.

08. På väg till spårvagnen igen, den här gången med klassen. Vi ska till Norrköpings Konstmuseum.

09. Vi började med att få lära oss lite om Carl Larsson och Frukost i det gröna. Klassen satt som ljus och lyssnade.

10. Sedan var det eleverna som fick stå för skapandet. De fick i uppdrag att måla naturbilder. De fick använda akrylfärger i rött, gult, blått och vitt. Övriga färger fick de blanda själva.

11. Några av eleverna alster. Nu ska de torka. Nästa vecka ska jag hämta dem.

12. Lunch. Idag serverades det fisk.

13. På väg till rektorn för möte passar jag på att fota björktrastboet. De växer så de knakar ungarna.

14. Eleverna har gått hem på långledigt. Kollegorna och jag fixar lite i klassrummet. Bord ställs i ordning och utvecklingssamtal förbereds.

15. Kollegan förbereder utvecklingssamtalet och jag tar tag i ett av skåpen som jag mest bara tryckt in saker huller och buller i.

16. Lite bättre blev det allt. Lyckades även skrapa ihop lite grejer att jobba med under långhelgen.

17. Vid spårvagnen igen men nu ska jag hem.

18. Lägger upp bilderna i bloggen samtidigt som jag tittar på dagens avsnitt av Hem till gården.

19. Gör det enkelt för mig och äter potatissallad med kyckling till middag.

21. Tar kalktabletten.

22. Tittar på dagens avsnitt av Four in a bed.


Det blev dagens sista bild för jag somnade när jag tittade på Four in a bed... Här hittar du andra som är med och fotar sin dag.


#Blogg100
85/100
Antal giraffkalvar födda - 1
Antal fågelägg kläckta - 4/4

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

13 kommentarer:

Anonym sa...

Tyckte eleverna om kakan?

Vonkis sa...

Anonym
De flesta gillade kakan men några hade inte provat rabarber tidigare.

Efwa - Medea sa...

Kul att titta på konst på museum.

Micke sa...

Ja, det går utför med mig.. Som glömmer EFIT så :)

Har man aldrig smakat rabarber förut så är det nog en annorlunda smak.

Vonkis sa...

Efwa - Medea
Det var verkligen kul, speciellt att titta med en guide som kan berätta så bra om det man ser.

Vonkis sa...

Micke
Ja, rabarber har nog en liten speciell smak för den som inte testat tidigare.

Anni sa...

Tänk så mycket en bra guide betyder - kan påverka en hel klass, lägga grunden till intressen och inspiration. Precis som en bra lärare - det är ju lite av samma jobb men light-version. Så kul att museibesöket blev bra!

Kan inte låta bli att fundera på vad krämen i biskvierna är gjord av om den är mjölkfri?

Svar; Min glasugn är stor, bottenskivan är 90x60 cm och det gör att den tar tid. Från det att jag stänger tills jag kan öppna tar det kring 24 timmar. Avsvalningen är viktigast, den måste gå långsamt. Igår hade ugnen varit uppe i 780 grader.

Anna sa...

Fler än jag som har kalkbrist? Var bla dom proverna som jag tog i går. Tror jag ska äta fisk någon dag.

Vonkis sa...

Anni
En bra guide är verkligen guld värd. Vi ska se till att boka in fler besök till nästa läsår.

Kollade innehållsförteckningen, den var inte så trevlig. Innehåller bland annat palmolja, så nu kommer jag inte att köpa den några fler gånger.

Jägarns vad tid, men fint blir det :-)

Anna
Dricker inte mjölk och äter väldigt sällan mejeriprodukter så då behövs kalken fyllas på på annat sätt :-)

Ariella sa...

Kikar in på din dag

Versch sa...

Den där kakan verkar riktigt god. :)
Ser ut som en bra och trevlig dag fylld med kreativitet.

Vonkis sa...

Ariella
Kika på :-)

Versch
Fullt upp hela dagen, men vad gör det när en får äta en god kaka :-)

Versch sa...

Helt rätt inställning! ;)