lördag, februari 24, 2018

Melodikrysset vecka 8 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Tänk att det blivit lördag igen och idag är det dessutom bara tio månader kvar till julafton! Idag, när Eldemannen är uppe i Örnsköldsvik och sänder Melodikrysset hoppas jag lite extra på Bäckman, chansen finna. Och så gissar jag att vågrätt 9 blir A-Ha. Vad tror ni?

Ja just ja, sändningen börjar först 11:00 idag.

2008 var ett rätt bra melodifestivalår måste jag säga. Tvillingarna Rongedal tog sig till finalen med sin Scissor Sisters-inspirerade Just a minute. Charlotte Perrelli vann med Hero, strax före publikfavoriten Empty room som Sanna Nielsen sjöng.

Musiken kommer från filmatiseringen av Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta.

Lite slött att sätta ihop Lejonhjärta med hjärta måste jag säga. Nu skulle en kunna tro att det var ABBA som sjöng Listen to your heartbeat men se det var det inte. Det var Friends som sjöng. När de tävlade i Sverige hette bidraget Lyssna till ditt hjärta.

2001 var för övrigt det sista året som Melodifestivalen avgjordes i en enda tävling.

Snurra min jord heter låten på svenska.

En av kompositörerna bakom Jessica Anderssons Kom från 2007 heter Lina Eriksson.

Tycker nog att det lät som Aj, aj, aj vilken röd liten ros och där jämförs Pettersson med spanjoren Pepito.

Malena Ernman tävlade i med La Voix i samma deltävling som Agnes Carlsson tävlade med Love love love 2009.

Ja älskar M A Numminen, för att inte säga hans underbara version av Lena Ph:s Det gör ont, som hon vann med 2006.

Och visst fick vi skriva in A-Ha på lodrätt nio.

Västtyskland inte bara tävlade med Ein bißchen frieden 1982, de vann hela tävlingen. Sverige representerades av Chips med Dag efter dag och slutade åtta.

Ahh, en av mina favoritartister i Melodifestivalen. Östen med resten. Visst är Hon kommer med solsken bra men deras allra bästa låt är helt klart Maria från 2003.

Där var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag, ta hand om er i kylan så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 8 Tvillingar
L 5 Lejonhjärta
V11 Hjärta
L 2 Snurra
V 8 Min
L 1 Lina
V 7 Ros
V 6 Spanjor
L 3 Carlsson
L 8 M A
V 9 A-Ha
L 4 Tyskland
V10 Hon


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

91 kommentarer:

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG med några minus grader.

Janne sa...

Jag trodde det skulle börja 10 så nu får jag kolla curling finalen herrar.

Unknown sa...

Morsning från ett soligt Dalarna, minus 13˚ i luften men underbart vackert.
Din gissning på V 9 är nog ganska OK, så jag håller med dig där.
För övrigt verkar det vara svårt läge för Sverige i curlingfinalen, hoppas dom får till det i slutomgångarna.

Vonkis sa...

Janne
God morgon. Håll tummarna ordentligt för Sverige. Nu är det spännande.

Vonkis sa...

Åke Finn
Ja, nog verkar det klurigt för dem nu alltid.

Kerstin Nilsson sa...

Morrn -18 på morgonen kan ändå inte låta bli att snöa. Vi går fort mot ljusare dagar , det är härligt. Hoppas att nån här vinner idag

Märta sa...

-20 strålande sol i Skellefteå!

Märta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Ja nu märks det tydligt tycker jag att det blir ljusare och ljusare.

Märta
-20! Det är så jag fryser ända hit!

Ina sa...

-23 i suggan - 15 i solen, brr Det har varit - 27 i natt. Solen skiner, himlen äe så där underbart blå som den bara kan vara en sådan här vinterdag 1 meter snö. Det äär så roligt att det går så bra för Sverige i detta OS. Lycka till med dagens kryss Nu ska jag dricka kaffe, det är inte ofta jag gör det

Märta sa...

Solen skiner! Mycket snö och snart melodikrysset!!

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt (!!!) Borås!
Tur att du sa att det startar senare, Vonkis, det hade jag missat!

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Sundsvall - 12 grader och lätt snöfall, är nöjd nu på snön.
Men tidigt på lördagsmorgon lättar vi från Arlanda och Landar vid 12-tiden på Gran Canaria.
Då hoppas jag, att vi slipper snön i 5 veckor.

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett vintrigt Höljes. -5.6 Grader och solen försöker bryta igenom

Vonkis sa...

Ina
Du håller köldrekordet än så länge idag. Här är det bara -5 än så länge.
Visst har det på det stora hela gått väldigt bra, vi har fantastiska vinteridrottare.

Märta
Härligt!

Jo
Jag hade själv lyckats glömma det men var inne och tittade på tablån.

Olle B
Oj, ska ni vara borta så länge! Det låter verkligen inte helt fel.

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Snart kommer den fram :-)

Petra sa...

God förmiddag säger jag, nu är snart klockan 11 och här i Partille skiner solen och det är minusgrader. Eftersom krysset började senare idag har jag hunnit med en promenad innan i det härliga vädret.

Olle B sa...

snabbgenomgången
L 2 Andersson
V 1 Warnerbring
L 4 Rydberg
L 5 Ola
V11 Ark
v 6 Illa
V14 SOS
L15 Siw
V 7 Din
V17 Hon
V18 Wings
V 9 Bugg
L10 Glass
L 3 Nina
V 8 Persson
V16 Gipsy
L12 Kings
V13 Amy

Unknown sa...

Morrn alla!
Hur kan man flytta krysset?
Helgerån!
Det känns lite som att äta soppa med gaffel. :-)

Bettan sa...

En sjuk Bettan steppar in

Yvonne Persson sa...

Krya på dig Bettan :)

Petra sa...

I torsdags var jag och mamma på Göteborgsoperan och tittade på phatom of the opera. Den rekommenderar jag starkt, skulle kunna gå se den en gång till.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Ja nu är det faktiskt rätt härligt vinterväder. Lagom kallt och soligt.

Kenth Andersson
OS-tider vet du, krysset har fått flytta både hit och dit.

Bettan
Kul att du orkar vara med idag.

Petra sa...

Bettan / krya på dig

Vonkis sa...

Petra Linusson
Om jag hade haft en resa till Göteborg inplanerad så :-)

Unknown sa...

Nämen, ingen vinst idag heller.

Olle B sa...

V4/ TVILLINGAR

Yvonne Persson sa...

Tvillingar

Anonym sa...

Det svänger om tvillingarna, något för Palmen att göra en remix på!

Vonkis sa...

Åke Finn
Men nästa vecka. Då!

Anonym 11:09
Sannerligen.

Yvonne Persson sa...

Lejonhjärta

Yvonne Persson sa...

Hjärta

Petra sa...

Hjärta

Anonym sa...

Alla hjärtans dag i repris!

Olle B sa...

Blir ingen Bäckman idag heller!

Unknown sa...

Ja men i morron slutar OS.
Respekt åt vår drog melodikrysset!!! :-)

Vonkis sa...

Olle B
Nej, det blir ju inte det.

Kenth Andersson
Imorgon är en annan dag :-)

Yvonne Persson sa...

Snurra min

Vonkis sa...

Skulle vi skriva på svenska eller franska? Hörde inte vad Eldemannen sa.

Annis sa...

Aha! Det blir lite M.A Numinen ihop med Vonkis A-HA-gissning :-)

Sophie sa...

Svenska

Yvonne Persson sa...

Vonkis: svenska

Unknown sa...

Snurra min jord, låt med följa med, jag är lika värdelös som du.

Vonkis sa...

M A Numminen på L8?

Yvonne Persson sa...

Tror Annis och Vonkis har rätt där

Martin sa...

A-ha och MA numinen

Martin sa...

A.vonkis du var först där

Anonym sa...

Bra där, Yvonne och Kenth, den var knepig

Olle B sa...

L1/ LINA

Olle B sa...

Låten skrevs av Lina Eriksson, Mårten Eriksson, Rasmus "Raz" Lindwall och Robert "Rob" wåtZ.

Yvonne Persson sa...

Tack Olle B

Petra sa...

Ros kanske och spanjor

Yvonne Persson sa...

Har inte en susning

Vonkis sa...

https://www.youtube.com/watch?v=UYwfoOILo_s

Olle B sa...

Melodikrysset V08, 24 februari 2018
Halvtid
VÅGRÄTT
V4/ TVILLINGAR
V6/ SPANJOR
V7/ ROS
V8/ MIN
V9/
V10/
V11/ HJÄRTA

LODRÄTT
L1/ LINA
L2/ SNURRA
L3/
L4/
L5/ LEJONHJÄRTA
L8/

Unknown sa...

Hahaha sant

Unknown sa...

L4 Gissar Tyskland

Olle B sa...

L3/ CARLSSON

Yvonne Persson sa...

Carlsson

Bettan sa...

missade frågan, sändningen hackar här

Annis sa...

Visst heter hon Carlsson... Agnes?

Olle B sa...

Bettan/ Sångerskans efternamn på Lodrätt 3

Unknown sa...

Agnes Carlsson ???

Yvonne Persson sa...

M-A

Bettan sa...

grattis vonkis :)

Anonym sa...

Skönt att det finns någon som sjunger sämre än jag!

Vonkis sa...

Bettan
Tackar.

Men nu hoppas jag på Py Bäckman nästa vecka.

Unknown sa...

Jag hör hellre på Numminen än Håkan Hellström!

Yvonne Persson sa...

A-ha

Petra sa...

Och så skriver vi in A-ha

Olle B sa...

V4/ TVILLINGAR
L5/ LEJONHJÄRTA
V11/ HJÄRTA
L2/ SNURRA
V8/ MIN
L1/ LINA
V7/ ROS
V6/ SPANJOR
L3/ CARLSSON
L8/ M-A
V9/ A-HA


*** SPARA ***

Anonym sa...

Take on Me, långt före Me too ;)

Janne sa...

Håkan sjöng med Sven-Bertil i GBG och dom var jättebra ihopp.

Petra sa...

Tyskland

Yvonne Persson sa...

Tyskland

Unknown sa...

Hurra! Jag är synsk! Tyskland!

Petra sa...

Hon

Yvonne Persson sa...

Hon

Olle B sa...

Melodikrysset V08, 24 februari 2018

VÅGRÄTT
V4/ TVILLINGAR
V6/ SPANJOR
V7/ ROS
V8/ MIN
V9/ A-HA
V10/ HON
V11/ HJÄRTA

LODRÄTT
L1/ LINA
L2/ SNURRA
L3/ CARLSSON
L4/ TYSKLAND
L5/ LEJONHJÄRTA
L8/ M-A

Anonym sa...

Okej, tack för idag! Svårast idag var "snurra min", hej-hej

Petra sa...

Nu var det klart och inskickat. Ha en fortsatt trevlig lördag. Idag blir det innebandy match och på kvällen blir det med sannolikhet melodifestival

Yvonne Persson sa...

Tack för idag allihop :)Ha en trevlig helg

Bettan sa...

klart! Nu ska jag bädda ner mig i soffan! Vi sörs nästa lördag

Annis sa...

T; har du blivit anonym?
Tack Vonkis och övriga kryssvänner för dagens kryssade. Ha en skön helg!

Kerstin Nilsson sa...

Tack ha en bra Helg

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.Nu blir det en promenad i solen i GBG.

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa!
Om ni vill sörs vi redan ikväll till Melodifestivalen. Om inte det så får ni ta hand om er så sörs vi nästa lördag istället.

Anonym sa...

Annis: Jag är inte Mr T, jag är anonym alias Johan

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och kryssarvännerna för denna gång.
Nu kommer jag inte kunna lyssna på melodikrysset i realtid på 6 lördagar, så ni får inga uppdateringar från mig, men jag kommer kanske att finnas där i bakgrunden ändå.
Ha det bra så sörs vi efter påsk!

Annis sa...

Haha, ok. Ni skrev liknande stil så jag fick det för mig. Sorry :-)

Unknown sa...

OBS

Hanson med ett "S"