lördag, oktober 14, 2017

Melodikrysset vecka 41 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Idag sitter jag och skriver vid en lånad dator. Den förra lyckades jag få kapad och it-enheten har inte kunnat fixa till den än (någon server som strular). Idag finns det inte en endaste chans på vare sig Py eller Bäckman men väl Elvis. Får ta tag i brevskrivandet till Eldemannen och önska tema Py Bäckman framöver.

Hasse å Tage vore i och för sig inget dåligt tema men jag röstar ändå på Py.

Nanne Grönvall sjöng Inte lätt att leva med.

Don't cry for me Argentina från musikalen Evita. Såg den i Stockholm för några år sedan. Charlotte Perrelli spelade huvudrollen och gjorde det riktigt bra. Hon hade inte många lugna stunder.

Det är Nils Ferlin som skrivit Syner i lövsprickningen. Sjöng gjorde Göran Fristorp.

Nog kan en kalla Alma Cogans Tennessee waltz för en klassiker alltid.

Visan av Taube skulle kunna vara Torpmaja.

2016 tävlade Pernilla Andersson i Melodifestivalen med Mitt guld. Jag gillade den men var rätt ensam om det.

Ja må du leva idag med Darin. Tänk att han skulle bli den som klarat sig bäst efter Idol.

Under ekars djupa grönska fast på franska.

Nytt med Oskar Linnros, det var väl på tiden. Låten heter Bäst.

Nog lät det som att det var Gunnel Fred som sjöng?
En fråga till. Hade inte Bernd Egerbladh något tv-program som hette något i stil med Jag minns mitt 60-tal?

Bröderna Rongedal med en av mina favoritlåtar från 00-talet, Just a minute. De kom tvåa i sin delfinal och såg därmed till att Carola och Anderas Johnson hamnade i ANdra Chansen. En annan av mina favoriter i den deltävlingen var Andra generationen som tävlade med Kebabpizza Slivovitza.

Tror inte det går att göra en dålig version av David Bowies Life on Mars.

Då var detta Py-lösa kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Snabbgenomgången
L 3 Nanne
V 1 Argentina
L 2 Göran
V11 Fristorp
L 4 Nils
L 5 Alma
L 9 Torp
L 1 Andersson
V 6 Darin
L10 Ekar
V12 Oskar
L11 Fred
V 8 Rongedal
L 7 David


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

108 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Tänk så mycket regn det finns, har en känsla av att den här sommaren och hösten har regnat bort.
Efter en regnig natt, sista helgen för i år i stugan, så verkar vi få en hyfsad dag utan regn.
Termometern visar +6
Idag har Eldemannen lyckats undvika lösningar med 2 och 7 bokstäver.

Anonym sa...

test

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och alla kryssarvänner! Här på Limhamn är det regn och + 15 C.

Vonkis sa...

Olle B
Ja du. Regn har vi verkligen fått en hel del av. Menm igår eftermiddag sken faktiskt solen här nere och det var riktigt varmt ett tag men nu har regnet kommit tillbaka.

Christer
God morgon. Som sagt, regn regn regn.

Janne sa...

God morgon från ett grått GBG cirka 14 grader.

Unknown sa...

God morgon allesammans, här i Dalarna lyser solen över både ond och god, + 9 grader och en härlig luft.
Idag måste det vara dags för Palmen, känner det på mig. Någon vinst är väl knappast tänkbart.

Janne sa...

förra krysset hade jag också trassel med datorn disken var full det är nu fixat.

Vonkis sa...

Janne
Grått men varmt :-)

Åke Finn
Tyvärr är nog Palm-chansen större än vinstditot.

Janne
Skönt när strulet går att fixa.

Olle B sa...

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

snabbgenomgången
L 7 Know
V 9 Ronan
V 3 Keating
L 6 Tennyson
V 5 ET
L 4 Norah
L 8 Mat
v 8 Max
L 1 Benatzky
V13 My
V12 Way
V14 Anderson
L15 En
L 2 Sting
L10 Bryan
V11 Zarah

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås!

Vonkis sa...

Jo
Morning :-)

Vonkis sa...

Hoppas det är Py Bäckman som har fått många förslag ...

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett soligt och vackert Höljes :)Råkade få med mig grannkatten hem men det gick bra med mina katter :)

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Det är sånt som händer :-)

Olle B sa...

Antar att det inte är så förvånande, men jag vann inte denna vecka heller.

Yvonne Persson sa...

Nanne

Unknown sa...

Badlakanet till Dala-Järna

Vonkis sa...

Olle B
Å inte jag heller.

Christer sa...

L3 NANNE

lasse sa...

Bättre sent än aldrig, glider in efter problem med ”paddan” !

Annis sa...

God förmiddag! Låter som Nanne Grönvall

Yvonne Persson sa...

Argentina

Christer sa...

ARGENTINA

Janne sa...

argentina

Olle B sa...

Förr mig är Argentina mig snarare ett land än en plats.
Men man skall väl inte vara så petig.

Vonkis sa...

lasse
Bättre sent än ännu senare :-)

Annis
Du har helt rätt.

Vonkis sa...

Olle B
Nej, petig och Melodikrysset går inte så bra ihop :-D

Jo sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Yvonne Persson sa...

Göran Fristorp

Yvonne Persson sa...

L4 kandet vara Nils?

Christer sa...

Göran Fristorp

Unknown sa...

GÖRAN FRISTORP
NILS Ferlin

Olle B sa...

L3/ NANNE
V1/ ARGENTINA
L2/ GÖRAN
V11/ FRISTORP
L4/ NILS


*** SPARA ***

Annis sa...

Göran Fristorp sjunger Nils Ferlin

Christer sa...

Tror det är Nils Ferlin

Vonkis sa...

L 7 kan bli Elvis.

Jo sa...

Ber om ursäkt för dubbelkommentar, jag lyckas med nåt på telefonen när jag går ur kommentarer in till själva blogginlägget...

Annis sa...

Ojoj, det tar en evighet varje gång jag ska kommentera och bevisa att jag inte är en robot :-)

Yvonne Persson sa...

Alma

Christer sa...

ALMA

Vonkis sa...

Jo
Ingen fara :-)

Annis
Tyvärr kan jag inte göra något åt det, kan inte ta bort funktionen men testa att hoppa över den rutan. Det brukar gå ändå.

Olle B sa...

Annis/ När jag är inloggad behöver jag inte kryssa i att jag inte är en robot.

Martin sa...

v6 Darin

Yvonne Persson sa...

Torp

Christer sa...

Torp

Annis sa...

Tack Vonkis, det var ingen kritik... bara konstaterande. Ska prova ditt tips.

Yvonne Persson sa...

Andersson

Olle B sa...

Melodikrysset V41, 14 oktober 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ ARGENTINA
V6/
V8/
V11/ FRISTORP
V12/

LODRÄTT
L1/ ANDERSSON
L2/ GÖRAN
L3/ NANNE
L4/ NILS
L5/ ALMA
L7/
L9/
L10/
L11/

Christer sa...

Andersson

Olle B sa...

Andersson verkar vara en populär krysslösning

Vonkis sa...

Anna Book skulle ha tävlat i samma delfinal som Pernilla Andersson det året men hon blev ju diskad.

Erica sa...

Ranelid på V8

Annis sa...

Det förstår jag, men vill inte vara inloggad...är väldigt petig med vad som kan vara sökbara spår efter mig på nätet. Inte för att jag skriver olämpligt utan bara min policy då jag har ett mycket ovanligt namn.

Vonkis sa...

Annis
Låter väldigt klokt.

Christer sa...

Darin

Erica sa...

om jag kunnat stava :)

Yvonne Persson sa...

Darin

Jo sa...

Du hade rätt Martin! :)

Olle B sa...

V8/ RONGEDAL

Yvonne Persson sa...

Ekar

Christer sa...

Ekar

Vonkis sa...

Vad som helst men inte Ranelid.

Vonkis sa...

Åh, vad heter låten med ekarna. Kommer inte på det.

Yvonne Persson sa...

Vonkis: jag håller med

Yvonne Persson sa...

Under ekars djupa grönska

Vonkis sa...

Under ekars djupa grönska?

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Yvonne Persson
:-)

Martin sa...

Ranelid går inte riktigt in

Unknown sa...

Men ingen Palm ännu, vart är programmet på väg?
Vi fick i alla fall höra en Taubevisa.

Christer sa...

Oskar

Yvonne Persson sa...

Oskar

Unknown sa...

Under EKARs djupa grönska

Olle B sa...

L3/ NANNE
V1/ ARGENTINA
L2/ GÖRAN
V11/ FRISTORP
L4/ NILS
L5/ ALMA
L1/ ANDERSSON
V6/ DARIN
L10/ EKAR
V12/ OSKAR


*** SPARA ***

Martin sa...

V8 Rongedal kanske

Janne sa...

Frid?

Jo sa...

Gunnel Fred?

Olle B sa...

Skulle kunna vara Gunnel FRED

Yvonne Persson sa...

Inte en aning

Anonym sa...

FRED

Christer sa...

Fred

Annis sa...

Gunnel Fred

Yvonne Persson sa...

Rongedal

Jo sa...

Rångedal var det ju! Fortfarande en bra låt

Vonkis sa...

Olle B
Bra gissat!

Christer sa...

Rongedal

Olle B sa...

Vonkis/ Man har ju tur ibland.

Yvonne Persson sa...

Deras förädrar hade huset bredvid mina föräldrar så jag har träffat dem sedan jag var liten

Jo sa...

Eller Rongedal, jag är för insnöad på ortnamnet Rångedala :)

Martin sa...

och Nasim al fakir :)

Unknown sa...

Darin igen? Hahaha
Karin?

Jo sa...

David

Yvonne Persson sa...

David

Anna E sa...

David bowie

Olle B sa...

Melodikrysset V41, 14 oktober 2017

VÅGRÄTT
V1/ ARGENTINA
V6/ DARIN
V8/ RONGEDAL
V11/ FRISTORP
V12/ OSKAR

LODRÄTT
L1/ ANDERSSON
L2/ GÖRAN
L3/ NANNE
L4/ NILS
L5/ ALMA
L7/ DAVID
L9/ TORP
L10/ EKAR
L11/ FRED

Christer sa...

David

Unknown sa...

DAVID Bowie
Life on Mars

Martin sa...

Jag stavade lite fel bara :)

Vonkis sa...

Martin
:-)

Christer sa...

Då var det klart! Tack för idag Vonkis och alla kryssarvänner. Vi sörs nästa lördag. Nu skall jag ut i regnet och cykla ner till hoddorna för att i vanlig ordning dricka kaffe och lösa "världsproblem".

Unknown sa...

Tack till värdinnan och alla andra för en trevlig samvaro, sörs nästa lördag igen. 💙

Annis sa...

Tack kryssarvänner och värdinnan för idag. Önskar er en fin lördag.

Martin sa...

Tack Vonkis och alla :)

Vonkis sa...

Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag, då blir det förhoppninsvis både Py, Palmen och vinst för oss :-)

Janne sa...

Tack alla vi sörs nästa kryss.

Olle B sa...

Vonkis/
Har för mig att Berndt Egerbladh hade både
Jag minns mitt 50-tal och Jag minns mitt 60-tal

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Jo sa...

Tack för idag!