lördag, september 30, 2017

Melodikrysset vecka 39 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Sista lördagen i september och här i Norrköping är det Kulturnatten hela dagen. Eventuellt blir det en lite sväng på stan och kolla men vi har inte bestämt oss. Och nej, jag har inte hittat något arrangemang som hyllar Py Bäckman i årets program. Kanske får vi skriva in Py i krysset idag men Bäckman finns det ingen plats till.

Har lite ljudproblem idag. Radion hittar bara P1 och webbradion verkar glappa. Kan bli intressant det här.

Härlig In the modd, det var väl Glenn Miller som spelade den? Kommer ihåg att vi gjorde en variant av den i studentkören men då sjöng vi Inte mod som Hasse å Tage skrev.

Det är något speciellt när Mando Dioa spelar Strövtåg i hembygden. Björn Dixgårds röst passar så bra till sången.

Dina ögon äro eldar av Erik Axel Karlfeldt
Dina ögon äro eldar och min själ är beck och kåda.
Vänd dig från mig, förr'n jag tändes som en mila innantill!
En fiol jag är med världens alla visor i sin låda,
du kan bringa den att spela, hur du vill och hvad du vill.

Vänd dig från mig, vänd dig till mig! Jag vill brinna, jag vill svalna.
Jag är lust och jag är längtan, gränsbo mellan höst och vår.
Spända äro alla strängar, låt dem sjunga, rusigt galna.
i en sista dråplig högsång alla mina kärleksår.

Vänd dig till mig, vänd dig från mig! Som en höstkväll låt oss brinna;
stormens glädje genomströmmar vårt banér av blod och gull -
till det lugnar sig och jag ser i skymningen dina steg försvinna,
du, den sista som mig följde för min heta ungdoms skull.


Har velat besöka Karlfeldts gårdar när vi varit i Dalarna men de har alltid haft stängt när vi varit där. Men nästa år kanske.

Skomakare Anton med Alf Robertson, som stavar med ett s.

I sommarens soliga dagar
vi gå genom skogar och hagar
på färdens besvär ingen klagar
Vi sjunga var vi gå. Hallå! Hallå!


Det var många på samma sång, Nanne Grönvall, Brolle och The Boppers som sjöng The King.

Cajsa Stina Åkerströms pappa hette Fred.

Django Reinhardt, det är inte varje dag. I vilket fall var det All of me som spelades.

Han är himla bra Bruno Mars, skulle gärna se honom live någon gång.
Cause you're amazing just the way you are ...

skimrande var aldrig havet.

Så lite Erik Segerstedt från Melodifestivalen 2009 då EMD tävlade med Baby goodbye.

Då var ännu ett kryss löst, inklickat och lagt till handlingarna. Tack alla som var med idag. Ta nu hand om er så sörs vi igen om en vecka!


Snabbgenomgången
L10 In
L 5 Mood
V12 Mando
L 9 Diao
L13 Dina
V 7 Alf
L 2 Robertson
V11 Soliga
L 1 Brolle
V 8 Fred
L 7 All
V14 Of
V12 Me
V 4 Bruno Mars
L 6 Skimra
L 3 Erik


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

101 kommentarer:

Christer sa...

God morgon Vonkis och övriga kryssarvänner.! Idag kan jag inte medverka då jag skall köra till Staffanstorp. Där skall jag titta på när äldsta barnbarnet, som är 6 år, spelar i en fotbollscup. Det är Staffanstorp United:s fotbollsskola som arrangerar. Jag håller tummarna för er. Lycka till!

Vonkis sa...

Christer
Roligt för dig och för barnbarnet, tråkigt för oss, men en måste ju få ha saker att göra utanför krysset :-)

Kör försiktigt.

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Nu är jag hemma igen från den lilla utflykten till Bad Gastein.
I Sundsvall är det helmulet men inget regn i sikte idag.
Termometern visar +11.
Håller tummarna för PY

Kjell Sigbjørn sa...

Gomorron från et muligt Norge +7 grader

Vonkis sa...

Olle B
Kul att du är tillbaka! Jag gissar att ni hade en bra resa.

Kjell Sigbjørn
Men inte så himla kallt i alla fall :-)

lasse sa...

God morgon !
Är tillbaks i etern, hoppas på vinst, gör man väl varje lördag förresten.
Mulet med 8-9 grader utomhus.

Olle B sa...

Tack Vonkis!
Fantastisk resa, trots snöfall, regn men även sol.
STS Alpresor kan verkligen rekommenderas, bra boende, bra mat samt trevliga och kunniga reseledare.

Vonkis sa...

lasse
Vi hoppas sannerligen på vinst. Det var länge sedan vi fick upp nya vinstbilder i fb-gruppen.

Vonkis sa...

Olle B
Oj, snö redan!
Hur reste ni? Alltså, med buss, tåg eller flyg?

Janne sa...

God morgon från ett för tillfället soligt GBG.Skulle gått på fotboll GAIS-BP men ser den på tv på grund av förmodade orolighetter vid mnr-demonstration.

Vonkis sa...

Janne
Ja du, den där demonstrationen ...

Olle B sa...

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
L 1 Stockholm
V 7 Country
V13 Lena
L 4 Cittra
L12 Fri
V 2 Top Cats
V 9 Hus
L 3 Paulson
L 6 Vaiana
V 8 Diana
V11 Afrika
L14 As
L 5 Taylor
V10 Ogift

Kerstin sa...

Gommorron grått, grått ute, 2v utan sol. Hoppas på vinst istället

Jo sa...

Förstår dig! Så himla trist att deras familjedag blir förstörd! :(

Olle B sa...

Vonkis/
Med buss från Stockholm med övernattningar i:
Malmö, Berlin, Prag på vägen ner.
Hem blev lite jobbigare bara en övernattning i Göttingen.

Yvonne Persson sa...

God morgon allihop. Inväntar båda mina barn som kommer idag och stannar tills i morgon :)

Annis sa...

God morgon! Hoppas på fungerar platta idag så jag kan vara ert sällskap. Sol och 15 grader har jag i Uppsala.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås. Är på väg till Göteborg för att gå på Liseberg. Ska försöka hålla oss borta från alla oroligheter på mässan och Ullevi.. :/

Anna E sa...

Godmorgon från ett kallt men soligt Tullinge. Har min gamla mamma i telefon som alla lördagar de senaste 20 åren. Vi kryssar tillsammans och har hittat er härliga grupp som har hjälpt oss mycket.

Vonkis sa...

Kerstin
Huvva, den här tiden på året är ingen höjdare ur den synpunkten.

Jo
:-(

Olle B
Aha, då skulle det kunna vara något för mig, gillar inte att flyga.

Yvonne Persson
Härligt med besök! Själv har jag fått hit päronen.

Yvonne Persson sa...

In Mood

Vonkis sa...

Annis
Jag håller tummarna :-)

Jo
Som sagt ...
Hoppas ni får en fin dag utan nmr.

Anna E
Välkommen hit och kul att vi kan vara till hjälp. Hälsa din mamma!

Janne sa...

Jo varför inte åka i morgon har redan börjat bli struligt i GBG.

Jerker Fredriksson sa...

Jättefint väder i Motala, solen lyser och luften är klar. Ingen vinst i dag heller!

Kjell Sigbjørn sa...

Mando Diao

Yvonne Persson sa...

Mando Diao

Vonkis sa...

Jerker Fredriksson
Låter som här i Norrköping. Det regnade i natt och lite i morse men nu skiner solen.

Vonkis sa...

Och så var alla chanser på Py borta redan efter två frågor.

Unknown sa...

Morrn morrn, nu har jag vaknat.

Olle B sa...

Han är duktig Eldemannen på att grusa förhoppningar.

Vonkis sa...

Åke Finn
God morgon!

Olle B
Det är han sannerligen.

Yvonne Persson sa...

Dina

Olle B sa...

DINA Ögon Äro Eldar

Unknown sa...

Dina ögon äro eldar

Kjell Sigbjørn sa...

Alf Robertson

Yvonne Persson sa...

Alf Robertson

Jo sa...

Vi har redan lovat barnen och ska få ihop det med andra familjer, så det är svårt att byta dag :/ Tänker dock parkera söder om Liseberg och inte ens sticka ut näsan på norra sidan. De lär väl inte komma IN på Liseberg iaf.

Olle B sa...

********************************
L10/ IN
L5/ MOOD
V12/ MANDO
L9/ DIAO
L13/ DINA
V7/ ALF
L2/ ROBERTSON


*** SPARA ***
********************************

Janne sa...

Tänk man sett honom live det var en kanon kille.

Olle B sa...

Dags att gissa på V4.

Annis sa...

Snacka om barndomens radios dagliga in-nötande, när man aldrig aktivt lyssnat på'n men vet direkt att det är Alf Robertson.

Jerker Fredriksson sa...

Fukten på fönstren släpper precis så nu ser man solen från köket. Jag hann med en halvtimmes pyssel ute innan krysset

Vonkis sa...

Jo
Det får vi verkligen hoppas att de inte gör. Förhoppningsvis märker ni inte av något där ni är.

Janne sa...

soliga

Yvonne Persson sa...

Janne: tack

Vonkis sa...

Janne
Det var det nog.

Olle B
Jag har inte den blekfetaste aning vad det kan vara.

Annis
:-)

Jerker Fredriksson
Det var bra gjort. Jag hann äta frukost :-)

Unknown sa...

Brolle

Yvonne Persson sa...

Brolle

Janne sa...

i sommarens soliga dagar

Olle B sa...

Melodikrysset V39, 30 september 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V4/
V7/ ALF
V8/
V11/ SOLIGA
V12/ MANDO
V14/

LODRÄTT
L1/ BROLLE
L2/ ROBERTSON
L3/
L5/ MOOD
L6/
L7/
L9/ DIAO
L10/ IN
L12/
L13/ DINA

Vonkis sa...

*spara*

Vonkis sa...

Mamma steker älgkött till sjömansbiffen, pappa läser en tidning om lufkrig och jag löser Melodikrysset. En bra start på dagen så här långt tycker jag.

Anonym sa...

v4 kommer bli Bruno Mars!

Olle B sa...

Jag gissar på Bruno Mars på V4

Jerker Fredriksson sa...

Läste du min dotters krönika i NT då?, jag blir alltid lite stolt 🤗

Janne sa...

Jo mnr samlas just nu på ICA-maxi i Mölndal strax söder om lila ingången på Liseberg men dom skall ju vara vid starten 12.00.

Yvonne Persson sa...

Fred

Jo sa...

Fred

Vonkis sa...

Anonym 10:30 och Olle B
Ja!

Jerker Fredriksson
Kan du skicka länk? Ibland kommer jag åt deras artiklar på nätet men inte alltid.

Vonkis sa...

Janne
Fy fasen.

Jo sa...

Jag hörde det! Får se vad som blir smartast! Helt sjukt att man ska behöva sitta och fundera över strategier för att kunna gå på Liseberg!

Unknown sa...

L2 Robertson med enkel-s

Vonkis sa...

Jo
Det är en skam!

Unknown sa...

L2 Robertson med enkel-s

Yvonne Persson sa...

All Of Me

Martin sa...

all off me

Unknown sa...

Ål av mej.
Kom hit och köp ål av mej... :-)

Jerker Fredriksson sa...

Jag ska kolla lite, själv läser jag den i MVT

Yvonne Persson sa...

Vonkis: håller med om att det är skam

Janne sa...

Det är nog lugnt vid lila ingången efter 12 men du får nog problem med parkeringen den är ofta full.

Vonkis sa...

Kenth Andersson
Ja just :-)

Jerker Fredriksson
Vad heter hon? Dottern alltså.

Yvonne Persson
:-(

Anna E sa...

Oj, Diggade lite för mycket till Jazzen och tappade kaffet över tidningen :-)

Olle B sa...

********************************
L10/ IN
L5/ MOOD
V12/ MANDO
L9/ DIAO
L13/ DINA
V7/ ALF
L2/ ROBERTSON
V11/ SOLIGA
L1/ BROLLE
V8/ FRED
L7/ ALL
V14/ OF
L12/ ME
V4/ BRUNO-MARS


*** SPARA ***

Jerker Fredriksson sa...

http://mobil.nt.se/kultur-noje/kulturkronikor/konsten-att-vara-snall-om4831904.aspx

Vonkis sa...

Unknown
Så klantigt av mig. Hade ju skrivit det i inlägget men slarvat i snabbgenomgången. Nu är det ändrat :-)

Vonkis sa...

Anna E
Ooops.

Jerker Fredriksson
Tack, ska läsa den efter krysset.

Annis sa...

Hör och häpna! Det blev Bruno Mars :-)
Visste inte att det är ett artistnamn. Inte för att jag någonsin engagerat mig i honom då jag finner musiken han gör ganska långtråkig.

Unknown sa...

Skimra

Yvonne Persson sa...

Skimra

Vonkis sa...

Annis
Smaken är som röven, klöven. Själv gillar jag honom :-)

Martin sa...

Skimra

Vonkis sa...

Annis
Blev tvungen att göra en googling. Han heter tydligen Peter Gene Hernandez.

Olle B sa...

Så skimrande var aldrig havet
och stranden aldrig så befriande,
fälten, ängarna och träden, aldrig så vackra
och blommorna aldrig så ljuvligt doftande
som när du gick vid min sida
mot solnedgången, aftonen den underbara,
då dina lockar dolde mig för världen,
medan du dränkte alla mina sorger,
älskling,
i din första kyss.

Martin sa...

Vilken Erik blir det?

Vonkis sa...

Olle B
Den är fin den.

Unknown sa...

L3 Erik

Vonkis sa...

Martin
Fernström kanske?

Yvonne Persson sa...

Erik

Annis sa...

Klart du ska gilla honom! Det är min smak som emellertid är lite eljest :-)

Vonkis sa...

Annis
:-)

Olle B sa...

Melodikrysset V39, 30 september 2017

VÅGRÄTT
V4/ BRUNO-MARS
V7/ ALF
V8/ FRED
V11/ SOLIGA
V12/ MANDO
V14/ OF

LODRÄTT
L1/ BROLLE
L2/ ROBERTSON
L3/ ERIK
L5/ MOOD
L6/ SKIMRA
L7/ ALL
L9/ DIAO
L10/ IN
L12/ ME
L13/ DINA

Unknown sa...

Brolle

Olle B sa...

Jag så då var dagens kryss löst och inklickat.
Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Yvonne Persson sa...

Tack för idag :) Sörs nästa lördag

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Vi sörs igen nästa lördag, nu ska jag lösa krönika i nt.

Kjell Sigbjørn sa...

Tack før i dag 😊 Trevlig HELG 😊

Annis sa...

Tack för ypperligt sällskap här idag! Jag fick byta från platta till telefon, så plattan är snart ett minne blott. Ha en fin dag!

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.Håller mig hemma för att undvika strulet i GBG med nazisterna.

Vonkis sa...

Jerker Fredriksson
Förstår att du är stolt, det var en bra krönika.

lasse sa...

Tack för idag !

Jerker Fredriksson sa...

🤗💪