lördag, augusti 05, 2017

Melodikrysset vecka 31 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Då har det blivit augusti och detta är min näst sista semesterlördag för den här sommaren. Redan. Idag är det molnig i Norrköping, troligtvis blir det regn och jag hoppas även på åska. Har ju bara fått ett åskväder den här sommaren hittills, ett allt för dåligt facit. Förutom åska hoppas jag även på Py i dagens kryss, det är länge sedan hon var med nu.

Det börjar bra även denna lördag när Eldemannen spelar Lalehs version av Ted och Kenneth Gärdestads Sol vind och vatten.

Var det Det doftar öl av Jacques Brel? Lät lite som Lasse Berghagen.

Enligt mina fina löjliga medkryssare heter melodin I Lissabon där dansa de, Lissabon ligger i Portugal.

When my little girl is smiling med Per Eggers, som jag främst förknippar med Goda grannar.

Instrumentet som spelas är cello och faktiskt kan det ha varit The swan av Camille Saint-Saëns som spelades.

De dagar vi drömt om med Tomas Ledin. Låter somrigt som det brukar göra när Ledin sjunger.

I Taubes Tango i Nizza (Nice) sjunger Carmencita och sjömannen Fritiof Andersson till varandra.

Så fick Robin Bengtsson vara med med låten Stevie Wonder.

My Bonnie lies over the ocean
my Bonnie lies over the sea
My Bonnie lies over the ocean
O bring back my Bonnie to me


Nu händer det grejer, The Clash med Should I stay or should I go.

Yellow submarine, så gul på lodrätt fem.

Han som sjunger heter Phil Collins som sjöng sin version av The Supremes You can't hurry love.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack för idag alla som var med. Jag fortsätter tumhållandet, den här gången för att avokadon jag köpt ska vara fin så det blir guacamole till räkorna idag. Ta nu hand om er så sörs vi igen om en vecka!

Snabbgenomgången
V12 Gärdestad
V14 Laleh
L11 Brel
L13 Öl
L 1 De
L 4 Portugal
V 4 Per Eggers
L 3 Cello
L 2 Ledin
L 6 Sjöman
V 8 Nice
V 7 Robin
V 9 Ocean
L10 Clash
L 5 Gul
V15 Phil

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

134 kommentarer:

Vonkis sa...

Om jag inte minns fel är varken Olle B eller Bettan med idag så är det någon annan som kan ta på sig att sammanfatta krysset idag?

Olle B sa...

Godmorgon Vonkis.
Dagens vägarbete inställt, så ni får dras med mig idag.
Vägarbetet blir väl kanske längre fram.

Christer sa...

God morgon Vonkis och övriga kryssarvänner. Här po Limhamnär det växlande molnighet och + 18 C i luften. Häromdagen röktes det sill vid en av hoddorna så idag blir det en god lunchmacka "Sol över Gudhjem" (rågbröd, smör,rökt sill, skivad rödlök och en rå äggula på toppen). Håller tummarna för att någon av oss vinner. Lycka till!

lasse sa...

Skönt Olle ! Då vet vi vem som tar hand om sammanfattningen.

Vonkis sa...

Olle B
Det var ju en väldans tur för vår del!

Christer
Det lät gott, minus det råa ägget då. Gillar rökt fisk, sik är favoriten.

lasse
Instämmer.

Janne sa...

God morgon från GBG molnigt men ibland tittar solen fram.

T sa...

Hej här e jag! ..... här-e-jag:ar jag mig in

Vonkis sa...

Janne
God morgon!
Hoppas ni får en del sol mellan molnen idag då.

T
Bra dä :-)

Vonkis sa...

På tal om vad som helst.
Idag har jag skurit upp en skiva hembakad citronrulltårta med smörkräm smaksatt av rom.

Olle B sa...

Låter onyttigt, gillar inte smörkräm.

T sa...

vonkis:
Hembakad Citronrulltårta låter nyttigt och väldigt gott, lyssna inte på Olle B :)

Janne sa...

Idag blir det att se friidrott på TV och fotboll live på Gamla Ullevi.

T sa...

Här blir det bryggkaffe och hembakad gräddtårta efter recept från Ernst K, även om jag hatar tönten Ernst K, men jättegott

T sa...

Anders Borg (m) kanske ska vara med i krysset idag som fråga eller deltagare? Eller är han ångerfull?

Vonkis sa...

Olle B
Jag lovar, den här är riktigt god. Kokad och med potatismjöl i.

T
Ska inte göra det, lovar :-)

Janne
Har också tänkt se på VM idag, det började ju bra igår.

T
Han är bra på mat och bak Ernst. Tycker han kan vara rätt bra men det är så mycket samma samma hela tiden.

Bettan sa...

Jo jag är också med,jobbar kväll så hinner med krysset

Vonkis sa...

T
Jag hoppas på Brita Borg istället.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Västervik. Ska köra till Borås nu så jag får nöja mig med att lyssna idag, men jag håller tummarna för er! :)

Vonkis sa...

Bettan
Men vilken tur vi har idag! Om någon av oss vinner dessutom måste vi köpa var sin lott efter krysset.

Yvonne Persson sa...

God morgon! Ska iväg och plocka en sista omgång med hjortron efter krysset. Hoppas på uppehåll men det ser mörkt ut.

Vonkis sa...

Jo
Det tackar vi för.
Att du håller tummarna alltså, inte att du inte är med.

Petra sa...

Godmorgon från ett blåsigt stråvalla. I veckan kom en riktig åskväder. Vi vaknade av regnet, trodde nästan att husvagnstaket skulle ge vika av det kraftiga regnet.
På måndag är det tillbaka till vardagen.

Olle B sa...

God morgon alla kryssarvänner.
Helmulet, just nu uppehåll mellan skurarna, vindstilla och +15 grader.
Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
V 4 Bill Haley
L 5 Haydn
L 1 VI
L 2 M A
L 3 Regna
L 4 Bohuslän
V 6 Harry
v 8 Nu
V 3 Roy
L10 Värld
V 9 Av
V13 Nina
V12 Arnold
V11 Schönberg
V 7 Rihanna

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Men åh!
Borde det inte finnas lite hjortron även i Norrköping. Är så sugen på att plocka :-/

T sa...

Ja, det blir nog Brita Borg istället. Hörde just att Anders Borg blir upptagen med att gå i svaromål för sexuellt ofredande

Vonkis sa...

Petra Linusson
Har följt åskan på smhi:s radarsida. Har suttit och varit avundsjuk ska du veta.

Olle B sa...

Lite lat jag! Köpte mina hjortron istället.

T sa...

Olle B:
Neeeeeeeeeeeeej!

Pye sa...

God morgon! Är hemma i Norge igen, alltid skönt att komma hem, men saknar redan Östergötland...

Vonkis sa...

Olle B
Får ta och hålla utkik om det går att göra här nere.

Anonym sa...

Gärdestad, LALEH

T sa...

Järdestad och ......

Petra sa...

Gärdestad Lalhe

Yvonne Persson sa...

Gärdestad Laleh

Christer sa...

Det är jag som blev anonym av någon konstig anledning

T sa...

Ja, nu hör jag också att det är Laleh, som besökte Sofiero, Helsingborg, under veckan.

Yvonne Persson sa...

Christer: teknikens under

Vonkis sa...

Pye
Tror du lyckades pricka i sommaren rätt bra i Östergötland.

Olle B sa...

Vonkis/ Vi har duktiga Thailändskor här som är som skördemaskiner. Tycker man kan gynna dem.

Vonkis sa...

Christer
Men nu syns du :-)

T sa...

Brel och Kusin men då passar Öl bättre

Olle B sa...

BREL och ÖL

Anonym sa...

Brel öl

Unknown sa...

Brel
Öl

Vonkis sa...

Vonkis
Klok tänkt.
Helt ärligt vet jag inte ens om det växer hjortron häromkring. Får ta och göra en sökning sedan.

Yvonne Persson sa...

Portugal?

Unknown sa...

Vi
Portugal

T sa...

Hx-festivalen pågår i Helsingborg. Damn gjorde en lysande konsert i torsdags.

Vonkis sa...

Vad är det för melodi till Portugal?

Unknown sa...

I Lissabon där dansa vi

Yvonne Persson sa...

Har aldrig hört melodin

Christer sa...

Har aldrig hört denna låt

Yvonne Persson sa...

Tack Kenth Andersson

Vonkis sa...

Inte i lissabon där dansa de?

Annica sa...

God förmiddag. En smygkikare här... Har kommenterat tidigare någon gång (för ett par år sedan) men deltar inte "live" utan kollar oftast av facit för att se om jag har löst krysset rätt innan jag skickar in det. Ligger i min säng i Umeå (morgontrött) och ute verkar det vara molnigt och jag hör att det blåser en del. Önskar alla en fin dag och lycka till med krysset! Om någon vill förklara det ständigt pågående pratet om Py Bäckman så vore det tacksamt. Jag har funderat och undrat i några år nu... ��☺️

Vonkis sa...

Per Eggers?

Wolgerius sa...

Jösses vad svårt det var idag... Fick han för många rätta svar förra veckan?

Pye sa...

I Lissabon där dansar DE...

Unknown sa...

För all del.
Men är lite osäker på vi.
Kan vara de.

Unknown sa...

L1 Dansa DE
L4 PORTUGAL

Christer sa...

Cello

Petra sa...

Cello kanske

Yvonne Persson sa...

Cello

T sa...

Cello

Jo sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

I Lissabon där dansa de
på kungens röda slott,
bekrönta och bekransade,
vid hurrarop och skott.
Där spelar havet som basun
och fjärran violin
och varje kind är purpurbrun
som starkt oportovin.

Olle B sa...

V12/ GÄRDESTAD
V14/ LALEH
L11/ BREL
L13/ ÖL
L1/ DE
L4/ PORTUGAL
V4/ PER-EGGERS
L3/ CELLO


*** SPARA ***

Vonkis sa...

Annica
Självklar kan jag förklara :-)
Det är så enkelt som att jag älskar Py Bäckmans musik och tycker att hon är snudd på ignorerad av Eldemannen. Han har ju helt klart sina favoriter i krysset och Py Bäckman är inte en av dem.

Unknown sa...

Så är det nog. Var lite ivrig.

Vonkis sa...

Lars W Kauppinen
Mycket möjligt.

Unknown sa...

Ledin

Petra sa...

Ledin

Yvonne Persson sa...

Ledin

Christer sa...

Ledin

Olle B sa...

Melodikrysset V31, 5 augusti 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V4/ PER-EGGERS
V7/
V8/
V9/
V12/ GÄRDESTAD
V14/ LALEH
V15/

LODRÄTT
L1/ DE
L2/ LEDIN
L3/ CELLO
L4/ PORTUGAL
L5/
L6/
L10/
L11/ BREL
L13/ ÖL

Annica sa...

Aha. Ja, jag misstänkte att det var något sånt. 😉

Unknown sa...

V7,kanske ROBIN

Anonym sa...

Skärpning med Lodrätt o Vågrätt

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Sommaren var kort
Bara en besviken kommentar
utanför krysset.

T sa...

Ledin, äter tårta nu så jag kunde inte svara så snabbt

Vonkis sa...

Kenth Andersson
Det blev den, men än är det förhoppningsvis inte riktigt över.

T
Mums

T sa...

Där slutade Anders Borgs karriär, på en skärgårdsfest

T sa...

Nice och .....

Yvonne Persson sa...

Nice

lasse sa...

Sotare ?

Pye sa...

Vad var frågan till L6?

Unknown sa...

Tror också på Robin!

Janne sa...

Sjöman?

Anonym sa...

sjöman
nice

Olleblom sa...

Tango i Nizza (Nice och Sjöman)

Vonkis sa...

Tango i Nizza?

Wolgerius sa...

Sotare och Nice?

T sa...

....sjöman

Christer sa...

Robin

Yvonne Persson sa...

Robin

T sa...

Ja, Robin blir det

Anonym sa...

Fritiof Andersson var sjöman.

Olle B sa...

********************************
V12/ GÄRDESTAD
V14/ LALEH
L11/ BREL
L13/ ÖL
L1/ DE
L4/ PORTUGAL
V4/ PER-EGGERS
L3/ CELLO
L2/ LEDIN
L6/ SJÖMAN
V8/ NICE
V7/ ROBIN

*** SPARA ***
********************************

T sa...

Då har Anders Borg något att lägga till i c.v:n

Janne sa...

ocean

Yvonne Persson sa...

Ocean

Christer sa...

Ocean

T sa...

Ocean

Yvonne Persson sa...

Clash

Christer sa...

Clash

T sa...

Clash

Unknown sa...

Clash

Anonym sa...

L5 = GAL ?

V15 = PHIL ?

Olle B sa...

Kan det vara Beatles och om en ubåt på L5

Janne sa...

gul?

Christer sa...

Gul

Yvonne Persson sa...

Gul

Unknown sa...

Yellow submarine :-)

T sa...

Gul

Bettan sa...

Olle RÄTT

Anonym sa...

GUL

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

Phil

Yvonne Persson sa...

Phil

Petra sa...

Phil

T sa...

Phil
Det kanske blir sluten anstalt för Anders Borg?

Unknown sa...

Phil Collins

Yvonne Persson sa...

Ha en skön helg allihop

Olle B sa...

Melodikrysset V31, 5 augusti 2017

VÅGRÄTT
V4/ PER-EGGERS
V7/ ROBIN
V8/ NICE
V9/ OCEAN
V12/ GÄRDESTAD
V14/ LALEH
V15/ PHIL

LODRÄTT
L1/ DE
L2/ LEDIN
L3/ CELLO
L4/ PORTUGAL
L5/ GUL
L6/ SJÖMAN
L10/ CLASH
L11/ BREL
L13/ ÖL

Petra sa...

Tack för idag.

Janne sa...

Collins?

Bettan sa...

Tack för idag! Snart dags att göra sig i ordning för att åka jobba! Sörs nästa Lördag =)

T sa...

Tack alla för idag!

Christer sa...

Då var det klart och inskickat! Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner. Vi sörs nästa lördag. Nu skall jag cykla ner till hoddorna för att som vanligt lösa "världsproblem" innan regnet kommer. Ha en bra lördag allesamman!

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Janne sa...

Tack alla för idag vi sörs nästa kryss.

lasse sa...

Tack för idag, nu blir det till att äta frukost för att sedan åka på inköpsrunda.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Den här gången kommer vi vinna, det känner jag i stortån!

Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.