lördag, augusti 12, 2017

EFIT 12 augusti 2017

Välkommen till FotoBloggen

Då har det blivit lördag och ett foto i timmen.

06. Uppe för frukost och den har utvecklats med lite havrekuddar.

07. Lyckades inte somna om så jag vattnar blommorna på balkongen, glömde att göra det igår.

08. Sätter mig på balkongen för att läsa en av de böcker jag köpt till klassen så jag kan berätta lite om den för eleverna.

09. Det blev lite ruggigt på balkongen så jag har gått in och tittar på klipp från nattens The Late Show with Stephen Colbert.

10. Löser Melodikrysset i grupp.

11. Går ut med lite sopsortering och ska handla, precis då börjar det att regna.

12. Låter smöret till smörkrämen ligga framme så att den blir mjuk och lätt att jobba med.

13. Har lagt garnerna jag ska göra mig av med i olika påsar så det blir lättare att hålla ordning på dem när någon ska köpa.

14. Hämtar lite tomater från balkongen för att ha till lunchen.

15. Luktärtorna verkar trivas. Hur ska jag göra med skidorna? Tar de energi så jag ska ta bort dem eller ska jag låta dem vara kvar så det blir fröer?

16. Känner mig lite trött så jag slappar i soffan och tittar på VM i friidrott en stund.

17. Håll i dig Anni, nu sätter jag igång med smörkrämen. Och än så länge har det gått bättre än förra gången.

Bonusbild Titta så fluffig och fin smörkrämen blev!

18. Rulltårtorna är klara och då måste en ju skära av kanterna för provsmakning.

19. Har märkt upp böckerna jag köpt till klassen så nu finns det ett klistermärke med mitt namn i varje.

20. Pratar med en kollega på messenger.


Tror faktiskt att det får bli den sist bilden för den här gången. Är rätt trött efter en lång dag. När du tittat här kan du ju kika in hos andra som fotar idag.

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

20 kommentarer:

Charlotte sa...

Kikar in på din dag!
Vilka fina blommor du har på balkongen!

Efwa - Medea sa...

Kikar in på din dag!

Versch sa...

Du håller dig sysselsatt trots regnet iaf. Vad ska du baka för något gott?
Som tur är inget regn här än, men det är nog bara en tidsfråga...

susanne sa...

kikar tillbaka

Anni sa...

Smörkräm! Vet inte om jag törs titta in hos dig igen idag ... ;-)

Annika S sa...

Hej och tack för titten, visst är det jobbigt att inte kunna somna om när man vill och kan få sova en stund extra

/Annika

Joakim sa...

Havrekuddar i kopp var roligt. Tillsammans med kaffe? :)

Vonkis sa...

Charlotte
Tack så mycket :-)

Efwa - Medea
Kika på du :-)

Versch
Tack och lov regnade det bara lite. Jag tänker ge mig på att göra rulltårta, håll tummarna att det går bra.

Susanne Ivarsson
Kika på du :-)

Anni
Vet inte om jag vågar fortsätta hellre :-D
MEN, jag gjorde smörkrämen tillsammans med mamma när hon var här i sommar så jag hoppas det går bättre den här gången.

Annika S
Det är väldigt jobbigt, speciellt när det är så jägarns tidigt en vaknar.

Joakim
Aldrig! Har nyponsoppa med kuddarna.

Anna sa...

Rulltårtor är så svåra att göra tycker jag!
Jag har gjort höst nu, har tagit in blommor och grönsaker. Tomaterna blev det inte mkt med. Jordgubbar får jag skörda fortfarande.
Blev ett besök på akutmottagningen i dag.

// Anna

Vonkis sa...

Anna
Inte roligt med besök på akuten men då fick du väl hjälp i alla fall.

Den här rulltårtan är faktiskt ganska lätt att göra.
3 ägg (plus äggvita om du har gjort smörkrämen)
1 dl strösocker
Vispa fluffigt, närmare 10 minuter.
3/4 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
(1 msk kakao)
Visa ner och häll upp i långpanna med bakplåtspapper

grädda ca 10 minuter på 225-250 grader.

Versch sa...

Ser riktigt smarrigt ut!
Härligt med egna tomater, egenodlat är godast!

Maria sa...

Havrekuddar är även min favorit.
Melodikrysset är aldrig fel.
Vad gott med egenodlade tomater.
Rulltårtorna ser verkligen goda ut.

Trevlig helg!

Annika sa...

Tittar in på din dag. Nu blev jag snål på rulltårta.

Vonkis sa...

Versch
Det var jättegott, både tomaterna och rulltårtan :-)

Maria
Jag köper inte havrekuddar så ofta, tycker att de är lite dyra, men ibland måste en ju unna sig.

Vonkis sa...

Annika Roos
Gör en, det är både enkelt och gott :-D

Elisabet. sa...

Vilka årskurser är du lärare för? Och vilken underbar lärare du måtte vara!! Så besjälad. God vän tipsade om att bort "skidorna" hos luktärterna, ja, om du vill att dom ska fortsätta att blomma!

Vonkis sa...

Elisabet
Tack, det var snällt skrivet. I år blir det en sexa av min klass, har haft dem sedan fjärde klass.

Visst vill jag att luktärtorna ska fortsätta blomma så nu ryker skidorna :-)

Veiken sa...

Ändbitarna på rulltårtorna är dom bästa. Mums! :)

Vonkis sa...

Veiken
Det är de!

Anni sa...

Kvalitetskontroll av bakverk måste alltid göras - smörkrämen ser perfekt ut!
Och ja, skidorna ska bort, annars slutar luktärten att blomma.

Kokt äggvita med skal är utmärkt till kanariefågeln, mycket nyttigheter där.