lördag, juli 22, 2017

Melodikrysset vecka 29 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Det är en ny lördag, ett nytt melodikryss och nya möjligheter att vinna Eldemannens skärbräda eller badlakan, vi får hålla tummarna för det och för att vi får skriva in Py och/eller Bäckman i dagens kryss. Det finns chans för båda!

Fred Åkerström sjöng Fredmans epistel n:o 3 (Fader Berg i hornet stöter) som skrevs av Carl Michael Bellman.

Och bonden han körde till furuskog
Hej-om, fej-om, fal-li-ral-li-ra
Där såg han en kråka som satt och gol
Hej-om, fej-om, fal-li-ral-li-ra


Innan vi faller med Jocke Berg och Lisa Nilsson.

Visan heter Beatrice Aurore.

Grace Kelly sjöng True love med Bing Crosby. I Inledningen lät det lite som Someday my prince will come från Snövit.

Jag kommer nog för alltid att förknippa Air med Beppes sagostund.

Ace of Base med klassikern All that she wants. Den håller rätt bra fortfarande tycker jag.

Povel Ramel sjöng om och som Karl Nilsson.

Vikingarnas Du är min sommar Marie (undrar vem som var vinter Marie...) blev Schenk mir den sommer Marie på tyska.

Whams Wake me up before you go go lät ju rätt bra på finska också! Det svängde i alla fall rätt bra.

Mer finskt. Tror det var Finlandia av Sibelius.

Visst har vi glömt med Lars Winnerbäck får avsluta krysset den här gången.

Då var även det här krysset löst och inklickat. Tack för idag alla som var med. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Snabbgenomgången
V 7 Bellman
L 5 Bonde
V 9 Berg
L 9 Beatrice
V11 Aurore
L10 Grace
V12 Air
V13 Ace
L 6 Karl
L 4 Nilsson
V 8 Är
L 2 Me
L 1 Sibelius
V 3 Winnerbäck



Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

112 kommentarer:

lasse sa...

Loggar in tidigt idag, ute regnar det, så ingen målning idag. Ska snart göra mig redo för dagens kryss, vi hörs igen om en stund !

Vonkis sa...

lasse
Ja, idag var du väldigt tidig, god morgon :-)

Christer sa...

God morgon Vonkis och övriga kryssarvänner! Även jag loggar in tidigt. Här po/i Limhamn är solen och himlen täckt av vita moln. Dock är det + 19 C i luften. Idag blir det en cykeltur ner till fiskehoddorna för att i vanlig ordning försöka lösa "världsproblem". I eftermiddag skall jag burka 5 kg Sibbarpsgurka som jag skivade och la in igår.

Vonkis sa...

Christer
God morgon.
Det låter som en bra plan för dagen det även om 5 kg gurka låter som väldigt mycket gurka :-)

Christer sa...

Vonkis: Den gurkan är populär i min omgivning och räcker ett år framåt. Den görs utan lag. Gurkan lagar sig under inläggningstiden.

Vonkis sa...

Christer
Men har du inte något alls med gurkskivorna? Inget salt eller socker?

Kjell Sigbjørn sa...

Go' Morgon från ett soligt Norge :-) 17 grader i skuggan nu på morgonen

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG.Idag finaler i Gothia Cup ett brasselag till final men matchen börjar 9,45 så jag missar den och minna GAIS-lag åkte ut i semi.

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett soligt Göteborg med +19 grader. Jag planerar för att, som varje sommar, åka till Färila i Hälsingland!

lasse sa...

En litenengelsk språkövning innan vi börjar:
How did you escape from Iraq ?
- I ran !

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Låter lovande inför resten av dagen. Jag är ju ingen jättevän av överdriven värme :-)

Janne sa
Dåligt att matchplanerarna att lägga finaler så nära krysset. Orutinerat kan en tycka...

Peter Larsson
Hur länge blir du där?

lasse

Unknown sa...

Vonkis
Jag blir i Färila en vecka!

Vonkis sa...

Peter Larsson
Härligt.

Bettan sa...

Godmorgon! Blev ett passbyte idag så jag hinner med krysset innan jobb

Christer sa...

Vonkis: SIBBARPSGURKA

30 gurkor
1 dl salt
2 l. vatten

Låt ligga i ca 24 timmar.

Skiva gurkorna och lägg dem i ett kärl
Häll på ca 900g socker, minst en halv påse senapsfrö,
10-15 kryddpepparkorn samt 3 grader Perstorps ättika 24%.
Låt stå ca 1 dygn.

FÄRDIGT

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Av SMHI:s varningar för kraftigt regn och åska i Medelpad i natt blev det inget,
Verkar som det drog förbi längre söderut.
Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
L 1 Black Jack
L 2 Nordsjön
V 6 Adress
L 3 Rosenhill
L10 Man
V12 Can Can
V 7 Kusin
V 5 Robin
V 1 Bengtsson
L 4 Min
V 8 Anna
L 9 Anka
V13 Le
V11 Pink

Vonkis sa...

Bettan
Toppen!

Christer
Ahaaa

Janne sa...

Match 1 börjar 8,30 och sista finalen börjar 17,40 så det håller ju på hela dagen.

Vonkis sa...

Olle B
Tycker det har varit väldigt dåligt med åska den här sommaren :-/

Vonkis sa...

Janne
De kunde gott ha pausat under krysset tycker jag ;-)

Unknown sa...

Godmorgon! Då var vi här igen likt getingar på en sockerbit.
:-)

Vonkis sa...

Kenth Andersson
Att vi är :-)

Unknown sa...

God morgon på er!Här kommer en solighälsning i från Bäckalund. 😊

Christer sa...

Bellman

Unknown sa...

Hej allesammans, sitter ute i solskenet och njuter i väntan på Palmen och att äntligen dax för Py.

Unknown sa...

Bellman

Olle B sa...

Tänk så fort BÄCKMAN-chanserna försvann.

Petra sa...

Godmorgon, idag tog jag lång sovmorgon. Nu kom det trafikinoformation men det lilla jag hörde av låten är det Bellman som skall in på V7.

nenne sa...

I Dalsland skiner solen

Unknown sa...

Självklart!

Janne sa...

bonde

Yvonne Persson sa...

Bonde

Olle B sa...

L5/ BONDE

Ina sa...

Godmorgon från ett grått Norrbotten +15,2 vi har fått 111mm regn på 1 vecka myggen frodas, knotten finns har kommit

Vonkis sa...

Heidi Rom
God morgon och tack för solhälsningen :-)

Åke Finn
Ja, nu borde vi väl få oss lite Py i krysset tycker jag.

Olle B
Han är duktig på det Eldemannen.

Petra Linusson
Skönt med sovmorgon.
Visst var det Bellman.

T sa...

Hej hoppsan sa....... trallar jag in

Olle B sa...

V9/ BERG

Olle B sa...

T/ Har du varit på rymmen?

Vonkis sa...

Unknown
Härligt

Kenth Andersson
:-)

Ina
Fy för mygg och knott. Främst knott faktiskt.
Har ni klarat er från översvämningar?

Bettan sa...

Välkommen T

Unknown sa...

T/ Trevligt att du är tillbaka igen, alltid lika spännande hur det går med bryggaren o timern samt uppsamlingen av smulorna. Ser fram mot dagens rapport.

Christer sa...

Jocke Berg

Yvonne Persson sa...

Tack Olle B

Vonkis sa...

T
Kul att se dig här igen :-)

Olle B sa...

"B-tema" idag

Christer sa...

Beatrice Aurore

Yvonne Persson sa...

Beatrice Aurore

Olle B sa...

V7/ BELLMAN
L5/ BONDE
V9/ BERG
L9/ BEATRICE
V11/ AURORE


*** SPARA ***

Anonym sa...

Tack Christer

Christer sa...

Grace Kelly

Janne sa...

Grace

Unknown sa...

Grace Kelly

Yvonne Persson sa...

Grace

Olle B sa...

Bing Crosby och Grace Kelly

Petra sa...

Grace

T sa...

vonkis: Tack!

Janne sa...

var inte Ludde också med?

T sa...

Har hittills kunnat allt (med frugans hjälp)

Unknown sa...

Jojomen, både Ludde och Old blue eyes var med

Christer sa...

Air

Yvonne Persson sa...

Air

Janne sa...

air

Unknown sa...

Air

Olle B sa...

Melodikrysset V29, 22 juli 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V3/
V7/ BELLMAN
V8/
V9/ BERG
V11/ AURORE
V12/ AIR
V13/

LODRÄTT
L1/
L2/
L4/
L5/ BONDE
L6/
L9/ BEATRICE
L9/
L10/ GRACE

Unknown sa...

Fuskigt att nyttja frugan T.

Vonkis sa...

Och jag tänker bara på Beppes sagostund.

Yvonne Persson sa...

Vonkis: samma här

T sa...

Måddans limebullar till Cafego-kaffet idag

Olle B sa...

T/ Tur vi har våra frugor.

Vonkis sa...

T
Köpta eller bakade?

Olle B
Och varandra!

Yvonne Persson sa...

Ace

Christer sa...

Ace

Petra sa...

Ace of base

Unknown sa...

ACE of base

Olle B sa...

Vonkis/ Absolut

T sa...

vonkis: hembakat så klart

Unknown sa...

T/ Du bakar välan själv hoppas jag, eller är det frugan där oxå?

T sa...

Olle B: Ja, frugan kan allt, jag kan 90%

Vonkis sa...

Olle B
:-)

T
Så klart :-)

Olle B sa...

KARL NILSSON

Yvonne Persson sa...

Har inte en aning om detta

Christer sa...

Är

Yvonne Persson sa...

Är

Vonkis sa...

Olle B
Tack!

T sa...

Åke Finn: Det är frugan där också, i bakningen alltså. Jag är bara en perifer figur

Vonkis sa...

Undrar vem som var deras vinter Marie... ;-)

Yvonne Persson sa...

Me

Petra sa...

Wake me up before you go, men jag hörde inte vad det skulle in.

Christer sa...

Me

Unknown sa...

Wake ME up before you go go Wham

Vonkis sa...

Petra Linusson
På lodrätt 2.

Olle B sa...

Var det andra ordet som skulle in?

Petra sa...

Tack

Unknown sa...

Sibelius

Vonkis sa...

Olle B
Japp.

Yvonne Persson sa...

Sibelius

Vonkis sa...

Vad heter musiken av Sibelius?

Unknown sa...

Sibelius
Winnerbäck

Vonkis sa...

Är det Finlandia?

Olle B sa...

Melodikrysset V29, 22 juli 2017

VÅGRÄTT
V3/ WINNERBÄCK
V7/ BELLMAN
V8/ ÄR
V9/ BERG
V11/ AURORE
V12/ AIR
V13/ ACE

LODRÄTT
L1/ SIBELIUS
L2/ ME
L4/ NILSSON
L5/ BONDE
L6/ KARL
L9/ BEATRICE
L10/ GRACE

Petra sa...

Winnerbäck

Christer sa...

Winnerbäck

Petra sa...

Tack för idag. Idag blir det att bara vara.

T sa...

Jag kunde allt med frugans hjälp, jag fortsätter att snurra runt i periferin

Christer sa...

Då var det fixat och inskickat! Tack för idag Vonkis och alla kryssarvänner. Vi sörs nästa lördag.

Bettan sa...

Väldigt lätt idag, Va bara V12 och L1 jag behövde hjälp med! Sörs nästa vecka nu ska jag göra mig i ordning för att åka jobba

Vonkis sa...

Tack för idag och särskilt tack för Karl Nilsson

Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp vi sörs nästa kryss nu blir det ut i solen.

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs nästa helg.

Olle B sa...

Vonkis/
Karl Nilsson var det frugan som kunde.

Vonkis sa...

Olle B
Som sagt, vad gjorde vi utan fruarna :-)

T sa...

61% kunde jag, 100% kunde frugan