lördag, juli 08, 2017

Melodikrysset vecka 27 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Idag vaknade jag till att regnet vräkte ner här i Norrköping. Nu har det lugnat ner sig även om det fortfarande regnar lite. Förhoppningsvis är vädret bättre i Almedalen där Eldemannen sänder ifrån idag.

När krysset startar idag börjar jag årets resa till Rättvik, jag håller tummarna jag kan ansluta till kryssandet när jag sitter på tåget men början missar jag. Nu brukar ni ju fixa det bra ändå. Krysset då, det innehåller en chans på Bäckman så jag håller tummarna extra hårt för den idag.

Det gick sådär med kryssandet på resan, ingen av tågen hade någon uppkoppling men nu är jag framme i Rättvik och kan lösa krysset.

Måste säga att Eldemannen börjar bra när han spelar Cornelis Vreeswijk Turistens klagan, det är en av få låtar med barnmedverkan jag gillar.

Det där var Håll dig till höger Svensson av Peter Himmelstrand. Har för mig att den var med i ett avsnitt av Snedtänkt med Kalle Lind. Måste undersöka det sedan.
------
Jo men se på tjyven, i avsnittet Om svenska folkomröstningar var den med.
------

Men nu tog väl Eldemannen ändå till en riktig nödlösning när vi ska dela upp stavningen av Jan Björklund på tre olika platser?

Busy doin nothin, låten som Ace Wilder slog igenom med när hon tävlade i Melodifestivalen 2014.

Karl Gerhards melodi heter Den ökända hästen från Troja.

The Rose, den är fin den.

Det var väl Ernst Rolf som lanserade Bättre och bättre dag för dag? Och Helen Sjöholm, henne kommer jag få lyssna på imorgon.

Ja just ja, Carl Bildt har ju spelat in en version av Fyra bugg en gång i tiden.

Evert Taube skrev Änglamark till Hasse och Tages film Äppelkriget. Miljöpartiets nyaste språkrör heter Isabella Lövin.

Ingen kommer undan politiken med Marie Bergman, så M B på vågrätt sju.

Jo, Åkesson spelar piano. Han har vid ett tillfälle sagt att Malena Ernman ska hålla sig till att sjunga så ska politikerna hålla på med politik. Något år senare släppte han en skiva...

Och då har även jag löst dagens kryss, om än lite senare än vanligt.

Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag, då kommer jag vara med på riktigt.

Snabbgenomgången
L 3 Cornelis
V10 Håll
L 2 Till
V14 Svensson
R 1 J
V13 A
R 9 N
L13 Ace
V 8 Den
L 4 Ros
V 6 Ernst
V 3 Carl Bildt
L 5 Taube
L12 Lövin
V 7 M B
L11 Åkesson


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

88 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Vi får se om vi klarar starten själva då.
Idag tänkte jag ägna mig åt gräsklippning.
Verkar vara bra dag för det. Lite molnigt men ingen nederbörd..

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon! Äntligen en frilördag på 6 veckor. Och äntligen börjar jag semestern i dag.

Annars är det soligt än. Molmen börjar täcka himlen. Regn väntas mot eftermidagen. 15 grader.

Go tur till Rättvik Vonkis. Har varit dar många gånger, fast nu är det någre år sen jag var där. Firade faktisk midsommar där några gånger på 80/90-talet.

Vonkis sa...

Olle B
Det låter absolut som ett bra klippväder.
Håll tummarna för att tåget är i tid och att uppkopplingen är problemfri.

Kjell Sigbjørn
Det var ett tag sedan, kul att se dig här igen :-)
Det är fjärde året som Den ömma modern och jag åker till Rättvik, imorgon ska vi till Dalhalla.

Olle B sa...

Håller hårt. (Tummarna vitnar)

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn är himlen täckt av ljusgrå moln men termometern visar + 18 C. Under natten har det regnat en del. Nu håller vi tummarna!

Unknown sa...

Mors allesammans, dags för ett nytt kryss, tyvärr utanför studion idag. Hoppas på Palmen idag, kanske Taube oxå får plats i programmet.

Janne sa...

God morgon från GBG som är mulet med regnskurar och cirka 14 grader.Vi har ju Partille Cup finaler idag så jag hoppas det blir uppehåll .

lasse sa...

Go'morron !
Soligt o varmt här i Gävle.

Veiken sa...

God Morgon från ett grått Göteborg!

Olle B sa...

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
V11 Nano
L 2 Ta
L12 Av
V 5 Pavarotti
L 4 Atlanten
V 7 Farfar
L 7 Farnham
V13 Miriam
L 5 Paganini
V 6 Dan
V 8 Andersson
V10 När
L 1 Van
L 3 Morrison
V 9 To

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett soligt Höljes :)

Eva sa...

God morgon Vonkis och alla andra!
Brunflo har växlade men mest sol :)

Christer sa...

Cornelis

Yvonne Persson sa...

Cornelis

Unknown sa...

Cornelis

Unknown sa...

God morgon kryssvänner, lite blåsigt och lite moln men skönt ändå.

Yvonne Persson sa...

En låt som jag blir glad av att höra :)

Petra sa...

Godmorgon från regnigt Partille. Nu äntligen har min semester börjat.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett regnigt Västervik! Första semesterkrysset, hurra! :)

Christer sa...

Håll Till Svensson

Bettan sa...

Har problem med uppkopplingen idag men är med ändå

Yvonne Persson sa...

Håll Till Svensson

Kjell Sigbjørn sa...

HÅLL(dig) TILL (höger) SVENSSON

Jo sa...

Visst är väl detta högertrafiklåten? Håll till höger, Svensson?
(Fö 50 år sedan vi fick högertrafik nu i september!)

Unknown sa...

J A N

Christer sa...

JAN

Yvonne Persson sa...

Vem är detta?

Christer sa...

Yvonne Persson: Jan Björklund

Olle B sa...

********************************
L3/ CORNELIS
V10/ HÅLL
L2/ TILL
V14/ SVENSSON
R1/ J
V13/ A
R9/ N

*** SPARA ***
********************************

Yvonne Persson sa...

Christer :tack

Christer sa...

Ane

Unknown sa...

L 11 Åkesson, vild gissning

Jo sa...

Ace Wilder

Yvonne Persson sa...

Ace

Unknown sa...

Ace

Christer sa...

Fel ACE

Annis sa...

Egentligen är hennes förnamn Alice, men det är väl artistförnamnet Ace han vill åt :-)
Jag sitter än så länge på solig veranda, och hoppas att regnprognosen inte slår in idag.

Anonym sa...

DEN ökända hästen från Troja

Unknown sa...

Den

Christer sa...


DEN ökända hästen från Troja

Yvonne Persson sa...

Anonym :tack

Jo sa...

Ros

Yvonne Persson sa...

Ros

Christer sa...

ROS

Olle B sa...

Melodikrysset V27, 8 juli 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
R1/ J
V3/
V6/
V7/
V8/ DEN
R9/ N
V10/ HÅLL
V13/ A
V14/ SVENSSON

LODRÄTT
L2/ TILL
L3/ CORNELIS
L4/ ROS
L5/
L11/
L12/
L13/ ACE

Unknown sa...

The Rose
ROS

Unknown sa...

V 3. Carl Bildt, en ännu mer vågad gissning

Anonym sa...

Vonkis: Kom ihåg att ta en fika på Fricks konditori på torget (norra "hörnet", mitt emot jvg-station). Mitt gamla stamställe, född där, men bor nu på annan ort. :)

Anonym sa...

...inte på konditoriet, uppenbarligen. :/

Yvonne Persson sa...

Ernst

Janne sa...

Ernst

Veiken sa...

ERNST Rolf

Nilla sa...

Då kör jag en gissning Åkesson på lodrätt 11

Christer sa...

Ernst

Unknown sa...

Jag har jobbat som konditor på Fricks, det var på -60 talet

Yvonne Persson sa...

Carl Bildt

Unknown sa...

Carl Bildt

Jo sa...

Haha, stackars Carl!

Yvonne Persson sa...

Taube

Basilikan sa...

Taube

Stefan E sa...

Åke : bra där

Christer sa...

Taube och Lövin

Anonym sa...

Åke Finn: Cool! Mina första, starka minnen av Fricks är från mitten av 70-talet, när jag gick på gymnasieskolan strax intill och vi gick dit och köpte frukostfika (kaffe + ostfralla) för 5 kr jämnt. Det var tider det. :)

Unknown sa...

Taube och Lövin

Nilla sa...

Taube, Lövin

Christer sa...

Marie Bergman

Olle B sa...

L3/ CORNELIS
V10/ HÅLL
L2/ TILL
V14/ SVENSSON
R1/ J
V13/ A
R9/ N
L13/ ACE
V8/ DEN
L4/ ROS
V6/ ERNST
V3/ CARL-BILDT
L5/ TAUBE
L12/ LÖVIN
V7/ M-B


*** SPARA ***

Yvonne Persson sa...

Marie Bergman

Unknown sa...

Marie Bergman

Unknown sa...

Exakt MB

Kjell Sigbjørn sa...

MB (Marie Bergman)

Nilla sa...

Marie Bergman = MB

Bettan sa...

I eftermiddag ska jag ner till Grebbestad och se Carnevalståget! Nästa vecka är jag på plats hemma igen

Yvonne Persson sa...

Åkesson

Unknown sa...

Åkesson

Christer sa...

ÅKESSON

Olle B sa...

Melodikrysset V27, 8 juli 2017

VÅGRÄTT
R1/ J
V3/ CARL-BILDT
V6/ ERNST
V7/ M-B
V8/ DEN
R9/ N
V10/ HÅLL
V13/ A
V14/ SVENSSON

LODRÄTT
L2/ TILL
L3/ CORNELIS
L4/ ROS
L5/ TAUBE
L11/ ÅKESSON
L12/ LÖVIN
L13/ ACE

Olle B sa...

Uppdatering till:
Vonkis/
Frågorna i kortversion
L3/ Artistens förnamn.
V10/ Titeln 1:a
L2/ 3:e och
V14/ sista ordet.
R1/ Vem hör vi här Förnamnet bokstav 1
V13/ Förnamnet bokstav 2
R9/ Förnamnet bokstav 3
L13/ Vem sjunger? Förnamnet
V8/ Carl Gerhard. 1:a ordet ur melodititeln.
L4/ Riksdagsparti. Partisymbol (The Rose)
V6/ Vilken revykung lanserade denna melodi. Förnamnet.
V3/ Artisten. För och Efternamnet
L5/ Upphovsmannens Efternamn
L12/ Språkrör miljöpartiet Efternamn
V7/ Initialer. Sångerska (f.1950) Vem är artisten.
L11/ I ett av riksdagspartierna finns det en pianist. Hans efternamn.

Och här är svaren.
L3/ CORNELIS
V10/ HÅLL
L2/ TILL
V14/ SVENSSON
R1/ J
V13/ A
R9/ N
L13/ ACE
V8/ DEN
L4/ ROS
V6/ ERNST
V3/ CARL-BILDT
L5/ TAUBE
L12/ LÖVIN
V7/ M-B
L11/ ÅKESSON


Anonym sa...

vilken Åkesson?

Christer sa...

Då var det klart och inskickat. Tack för idag! Vi sörs nästa lördag. Nu blir det en tur ner till fiskehoddorna och paneldebatt. Samtidigt skall vi sörja en 89-årig fiskare som blev påbackad i måndags och som senare avled.

Christer sa...

Anonym: Jimmie Åkesson

Olle B sa...

Tack för idag alla kryssarvänner, vi sörs snart.

Annis sa...

@Anonym; troligen Jimmy. Politiker som är pianist

Unknown sa...

Vonkis, anmärkning för sen ankomst! Eller t.o.m. skolk!
Hahahaha Trevlig helg!

Petra sa...

Tack för idag. Idag var det enkelt. Nu skall vi packa och dra till husvagnen.

Kjell Sigbjørn sa...

Inskickat och klart

TREVLIG HELG :)

Janne sa...

Tack för idag vi sörs nästa kryss.

Vonkis sa...

Anonym 10:32
Tack för tipset, vi får ta och kika in där under helgen då :-)

Olle B
Tack det var snällt av dig.