tisdag, juli 04, 2017

Här var det jordgubbar

Välkommen till JorsgubbsBloggen

Idag har jag varit på självplock på Ringstad gård. Många jordgubbar fanns det, även om de som syns på just den här bilden inte är direkt supermogna.

En dryg timme tog det att plocka inte fullt 10 liter gubbar och då har jag räknat med tiden jag stod i kö för att betala efteråt. Det var många som ville plocka jordgubbar idag och det förstår jag, vädret var perfekt för sådant.

Det blev några kastruller med jordgubbar, hoppas bara att jag har tillräckligt med glasburkar till den sylt som blir.

Måste säga att det här tog mycket längre tid än jag hade räknat med. Som vanligt med andra ord. "Skumma av ordentligt" stod det i vartenda recept och recept ska en ju följa så jägarns vad jag skummade av, det ville ju aldrig ta slut! Sedan silade jag av jordgubbarna så att sylten inte ska bli så rinnig och för att inte behöva ha i en massa extra gelatin. Och så fick jag ju lite saft på köpet.

Glasburkar och -flaskor har sköljts i kokande vatten, saft och sylt hällts upp. Nästan fem flaskor saft och fura burkar sylt blev det och det är jag nöjd med.

Hur köket sedan ser ut behöver vi inte prata högt om. Det får vänta till imorgon.


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

8 kommentarer:

Anonym sa...

Gôtt att finna i vinter!
Kul att du återupptagit bärplockningen/syltningen. Lite som förr 😊
Och köket - det är kvar efter lite sömn. 💕
//Marianne

Bloggblad sa...

Vad kostade ett kilo?

Vonkis sa...

Marianne
Jo, nog är disken kvar idag alltid...

Bloggblad
1 kg kostar 40 kronor.

mossfolk sa...

Jag kan fortfarande inte riktigt smälta att det är lika dyrt, eller dyrare, att plocka dem själv som att köpa utanför affären. Vi köper alltid på oss minst en låda före midsommar när de brukar vara som billigast. Egen sylt, med minimalt med socker, är godare, känns fräschare och räcker hela året 👍
Maken brukar också resonera som så att köket går att städa dagen efter. Själv har jag någon märklig bokstavskombination som gör att jag måste ha rent i köket innan jag går och lägger mig.

Vonkis sa...

mossfolk
På det här stället blev det hälften så dyrt att plocka själv som att köpa i affären. Tio liter var tillräckligt att ta hand om, det blev så pass mycket att jag nog ska ge bort någon burk och flaska.

När jag väl var klar var klockan så mycket att jag inte hade någon ork kvar, men nu är disken diskad och spisen avtorkad :-)

Klimakteriehäxan sa...

Älskar jordgubbar. Tycker dock att dom ofta tar märkligt bra betalt för självplock. Fast 40 kr kilot var väl rätt OK, om det var fina bär. Jag brukar göra jordgubbs- och rabarbersylt, väldigt bra kombo.

Vonkis sa...

Klimakteriehäxan
Bären var väldigt fina och de som arbetade på platsen hade stenkoll på var vi skulle plocka. Hade gärna gjort sylt på jordgubbar och rabarber men saknade rabarberna :-)

Anni sa...

Rekommenderar syltsocker så går det fortare och blir bra konsistens utan att gubbarna blir sönderkokta. (Det är pektin och inte gelatin som får sylten att stelna.)