lördag, juni 10, 2017

Melodikrysset vecka 23 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Hur många av er har haft skolavslutning eller examen den här veckan? Vi kör på några dagar till och har vår avslutning på torsdag, sedan jobbar vi en vecka till innan det blir välförtjänt sommarledighet.

Nästa lördag ska jag till Stockholm för att gå på konsert med Celine Dion men jag ska nog hinna med att lösa krysset innan. Om inte kommer jag ändå att publicera ett inlägg så kan ni lösa utan mig. Men troligtvis kommer jag vara med.

Bo Setterlind är textförfattaren till Drömmens skepp (Vindarna vaknar och vänder, vaknar och vänder sig om) som Staffan Percy sjöng.

Nu lärde jag mig något. Låten heter Arrivederci Roma och kommer från filmen Roms sju kullar.

Kan av någon anledning oftast dansbanden när Eldemannen frågar efter ett sådant. Den här gången var det Streaplers som stod för musiken.

Skalden bakom I folkviseton (Kärleken kommer), det är ju Nils Ferlin och så var det Rolf Wikström som sjöng den här versionen som jag inte riktigt gillade.

Barndomshemmet börjar med Där som sädesfälten böja sig för vinden.

Lite sång av Sonja Aldén, Du får inte, Det är inte regn som faller och så I din himmel från Melodifestivalen 2012.

Man ska leva för varandra med Trio Me Bumba

En riktig schlagerklassiker. Never let it go som Afrodite vann med 2002. Det var första året som man hade delfinaler i Melodifestivalen.

Ulrik Neumann har skrivit Som en sträng på gitarren.

Och så Stand by me med Ben E King.

Måste säga att jag faktiskt gillar Pinks So what. Det är lite tryck i den.

Ska vi gissa att Arja Saijonmaa sjöng om glädjen att vara ung i den finska versionen av Ljuvliga ungdom?

Ja hörni. Då var dagens kryss löst och inklickat.

Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka!

Snabbgenomgången
V 7 Bo
L 6 Rom
V 2 Streaplers
L 3 Rolf
V 8 Nils
V15 Ferlin
V14 Där
L 2 Sonja
V10 Alden
L12 Trio
L 1 Me Bumba
V11 It
V 9 Neumann
V13 Ben
R 4 E
V17 King
L 5 Pink
L16 Ung


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

102 kommentarer:

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås. Inga avslutningar här ännu, fyraåringen går ju på förskolan och de har ju egentligen inte lov på det sättet. Men vi ska ha sommarfirande den 20:e med sång osv. Sist sjöng de bl a Lollo & Bernie (resebolagsmaskotar) och Hasse Anderssons Guld och gröna skogar. Det är alltid en rolig överraskning att höra vad barnen haft för önskemål! :)

Vonkis sa...

Jo
Ha ha. Ja det var verkligen en något udda sångönskemål. Gjorde en sökning på youtube och kan förstå att barnen ville sjunga den. Den svänger ju :-)

Janne sa...

God morgon från GBG med sol mellan molnen.Vonkis såg du Py på musik serien?

Vonkis sa...

Janne
Nj vet du att jag har inte hunnit. Har en del att göra på jobbet så här sista veckorna men jag har skrivit en påminnelselapp på datorn så att jag inte ska glömma.

lasse sa...

Trevlig förmiddag !
Här loggar vi in från ett lite mulet Gävle, 14 grader i luften.

Janne sa...

den 14 juni är det Kris Kristoferson på Liseberg som jag inte kommer att missa.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner. Här på/i Limhamn är det f.n. mulet och + 16 C.

Vonkis sa...

Lasse
Mulet men plusgrader är ju inte helt fel.

Janne
Han är bra.

Unknown sa...

Morsning allesammans, 14 grader och mulet, länge sedan man såg solen. Idag borde väl någon i gänget vinna en skärbräda eller hur.

Vonkis sa...

Christer
Väldigt likt som i Gävle då. Fast mellan er i Norrköping skiner solen.

Åke Finn
Har sagt det förr, det är verkligen på tiden att någon av oss vinner nu.

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
V13 Dolly
L11 Fly
V14 Mauro
L 9 Fiska
V 7 En
L 2 Gnutta
V 9 Flax
V 1 Hagfors
L 4 She
L 1 Homeland
V 6 Maurice
L 5 Chevalier
V 8 Tre
V10 Ada
L10 Oliver
V12 Eskil

Yvonne Persson sa...

God morgon allihop från ett grått och regnigt Höljes. Vonkis: hoppas konserten blir bra

Unknown sa...

God morgon från ett mulet och kallt Medelpad :)

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Det blir den alldeles säkert :-)

Petra sa...

Godmorgon, nästa vecka slutar mina barn i skolan, den ena på onsdag den andra på torsdag. Själv får jag semester först vecka 26, sedan jobba 27 och sedan blir det långsemester 28-32.

Idag skall vi äntligen få se Macken.

Vonkis sa...

Carl-Ivar Törnqvist
Snart kommer sommarvärmen till er med!

Vonkis sa...

Olle B
God morgon på dig med!

Vonkis sa...

Petra Linusson
Låter riktigt skönt med långsemester.

Janne sa...

Bo

Yvonne Persson sa...

Bo

Christer sa...

Bo

Ina sa...

Godmorgon från ett varmt, myggrikt Norrbotten, just nu +20 grader, ännu en varm dag, inte kul alls,längtar till hösten. Idag ska vi plantera om jordgubbar, plantera vitlök,pepparrot,rosmarin,squash,sallad

Petra sa...

Gårdsfest på jobbet har vi också nästa vecka, då sparkar vi ut vår sexåringar.

Guld och gröna skogar sjung barnen på jobbet förra året på vår gårdsfest. I år har de inte haft några speciella önskemål.

Jo sa...

Haha, ni också, Petra? Undrar vad det är i den låten som slår an något hos kidsen? 😊

Christer sa...

Rom

Janne sa...

Rom

Yvonne Persson sa...

Rom

Anonym sa...

Hej hopp från Norrtälje i dis sol och svag vind....somrigt!��

Vonkis sa...

Ina
Är det inte snö så är det mygg...
Det där med att plantera vitlök lät ju kul. Hur gör man? Går det att sätta en klyfta eller använder man sig av frön?

Petra Linusson
Det är rätt, sexåringarna ska hålls ;-)

Olle B sa...

Arrivederci Roma (ROM)

Vonkis sa...

Anonym 10:13
Hej hopp på dig med :-)

Anonym sa...

Godmorgon från Getingaryd,Gränna. Vaknade till sol i morse men nu skvätter det lite, men vad gör det en ledig, lat o härlig lördag.
Ha en underbar lördag!
Brittis

Unknown sa...

En underbar stad, jag var dit för tio år sedan och hade en underbar vecka. Många utflyktsmål att besöka.

Olle B sa...

Gissning!
Om L12 blir YMCA så vet ni nog vad det blir på V11

Vonkis sa...

Olle B
Tack för titeln.

Christer sa...

STREAPLERS

Yvonne Persson sa...

Streaplers

Vonkis sa...

Olle B
Åååh, från din mun till guds (Eldemannens) öron...

Jo sa...

Streaplers

Vonkis sa...

Brittis
Låter som en sund inställning. Och regnet är väl välbehövligt även där du är.

Åke Finn
En av många platser jag skulle vilja åka till.

Ina sa...

Jag har köpt försådd vitlök hos Granngården, det är klyftor man sätter. Vitlöken är inte klar förrän nästa år, men god blir den

Vonkis sa...

Ina
Oj, tar det så lång tid. Tror du att den fungerar att så inomhus i kruka?

Yvonne Persson sa...

Rolf Nils Ferlin

Christer sa...

Rolf, Nils Ferlin

Olle B sa...

********************************
V7/ BO
V2/ STREAPLERS
L3/ ROLF
V8/ NILS
V15/ FERLIN


*** SPARA ***
********************************

Ina sa...

Det har jag provar,den ruttnade bort, jag var nog för generös med vatten.

Yvonne Persson sa...

Favoritlåt för min del. Texten är jättefin

Christer sa...

när

Yvonne Persson sa...

Där

Vonkis sa...

Ina
Hm. Ska nog ge mig på ett försök. Låter ju spännande!

Christer sa...

Rätt Där skall det vara. Slant på tangenten

Vonkis sa...

Vad heter låten?

Yvonne Persson sa...

Sonja alden

Christer sa...

Sonja Alden

Yvonne Persson sa...

Vonkis: kan den heta barndomshemmet tr?

Olle B sa...

Melodikrysset V23, 10 juni 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V2/ STREAPLERS
V7/ BO
V8/ NILS
V9/
V10/ ALDEN
V11/
V13/
V14/ DÄR
V15/ FERLIN
V17/

LODRÄTT
L1/
L2/ SONJA
L3/ ROLF
R4/
L5/
L6/ ROM
L12/
L16/

Jo sa...

Vonkis: Man sätter vitlöksklyftor på senhösten och skördar sommaren efter. Sår man från frö tar det lång tid att få klyfta lökar eftersom de flesta bara blir en lök första året. Du är mao lite sent ute för vitlök i år, men du kan sätta klyftor och klippa blasten underhand, det är milt och gott!

Christer sa...

Vonkis: Barndomshemmet. Harry Brandeliuz gjorde den känd.

Unknown sa...

Ina/
Jag brukar sätta vitlök varje höst, i oktober november. Är färdiga att skörda året därpå. Köper EKO- sättlökar via nätet, funkar alldeles utmärkt.

Yvonne Persson sa...

Trio me bumba

Christer sa...

Trio me Bumba

Vonkis sa...

Yvonne Persson och Christer
Så heter den ja. Tack!

Jo
Men om jag sätter en klyfta nu, kan det bli något till nästa år då, eller ska jag vänta till i höst?

Vonkis sa...

Ursäkta mina odlingsfrågor :-)

Christer sa...

IT

Yvonne Persson sa...

It

Unknown sa...

Barnmorskan till förstföderskan:
- Har slemproppen gått?
- Ja, men han kommer tillbaka, han skulle bara lägga pengar i parkeringsautomater.

Yvonne Persson sa...

Vonkis : helt okej med lite andra ämnen oxå :)

Janne sa...

Är ni säker på it kan vara at?

Vonkis sa...

Janne
Never let it go med Afrodite.

Yvonne Persson sa...

Vem har skrivit?

Ina sa...

Ingen fara, gör det gärna nu, då är den klar till hösten

Christer sa...

Never let IT go

Vonkis sa...

Dag Finn
Ha ha ha

Yvonne Persson
Det är ju för väl :-)

Jo sa...

De ska inte hinna komma upp i år, det är därför man sätter dem så sent man kan. I Borås sätter vi dem i november, annars hinner de gro för mycket och klarar inte vintern. Jag tror inte att du kan sätta vitlök inomhus och få klyftor, de behöver en lång köldperiod.

Så avvakta "riktiga" sådden till i höst och sätt klipp-vitlök nu. Den klarar sig dock inomhus, men kommer förmodligen inte klyfta sig.

Du kan kanske testa att sätta inne och experimentera med "vinter" i kyl och frys, det har jag aldrig testat! 😊

Vonkis sa...

Oj. Nu missade jag gitarrfrågan mitt i all vitlöken :-

Yvonne Persson sa...

Neumann?

Christer sa...

v9 Neuman

Jo sa...

Ben E King

Yvonne Persson sa...

Ben E King

Janne sa...

Ulrik Neumann

Christer sa...

Ben E King

Ina sa...

Här i norr måste jag sätta nu för att få vitlök till nästa höst i november har vi snö

Vonkis sa...

Jo
Kan kanske ställa ut krukan på balkongen under vintern? Här ska det testas :-D

Vonkis sa...

Ina
Tänk så olika det kan vara i samma land :-)

Yvonne Persson sa...

Pink

Jo sa...

http://dinodlarvan.nelsongarden.se/gronsaker/odla-egen-vitlok-fem-fragor-och-svar/

Ina: Ja, ni har ju lite andra förutsättningar med tjäle osv där uppe!

Vonkis: Balkong vitlök funkar säkert! Spännande!

Vonkis sa...

Jo
Tack för länken. Ska läsa efter krysset.

Jo sa...

Ännu mer OT och odling.... Om/när ni får upp vitlök: testa att grilla färsk vitlök. Halvera löken och grilla, det blir supergott och inte alls särskilt starkt, utan en mild krämig smak!

Yvonne Persson sa...

Ung

Janne sa...

ung?

Yvonne Persson sa...

Tack för idag. Sörs nästa lördag

Christer sa...

Ung

Olle B sa...

Melodikrysset V23, 10 juni 2017

VÅGRÄTT
V2/ STREAPLERS
V7/ BO
V8/ NILS
V9/ NEUMANN
V10/ ALDEN
V11/ IT
V13/ BEN
V14/ DÄR
V15/ FERLIN
V17/ KING

LODRÄTT
L1/ ME-BUMBA
L2/ SONJA
L3/ ROLF
R4/ E
L5/ PINK
L6/ ROM
L12/ TRIO
L16/ UNG

lasse sa...

Åke:
Vill Du ha uppslag till historier, sök på Facebook under Anderberg Media. Där läggs det ut nya historier varje fredag.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Jag önskar er alla en fortsatt fin lördag!

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

lasse sa...

Tack för idag ! Sörs om en vecka !

Jo sa...

Tack för idag! :)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...


Hej och tack för lilla hjälpen idag.

Nästan allt kunde jag.

Härliga låtar,spelades idag.

Ha en underbar fortsättning på Lördagen

Kram Mi

Janne sa...

Tack för idag vi sörs nästa kryss nu blir det ut i solen.

Vonkis sa...

Jo
Mmm, det är verkligen gott!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag. Om jag inte är på resande fot just då vill säga.