lördag, april 22, 2017

Melodikrysset vecka 16 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Äntligen är det lördag igen, en lördag som verkar bjuda på både sol och några plusgrader. Och Melodikrysset så klart. Förhoppningsvis får vi lite Py Bäckman i dagens kryss.

Det är inte svårt att känna igen Dolly Partons röst även om Eldemannen spelar Blue smoke som är rätt ny.

Refrängen i allsångsklassikern Oh boy, oh boy, oh boy börjar Engelska flottan har siktats vid Vinga.

Ta mig till havet och gör mig till kung
Kung över sommar'n och natten
Sanden är fuktig och kvinnan är ung
Galen av längtan är jag
Dofterna samlas, och luften blir tung
Ta mig till havet och stanna tills natten blir dag


Oj, vilken, intressant, låt. Det måste gå? Det lät som Lasse Holm och så lät det nästan som Ann-Louise Hanson men det var väl Lotta Engberg?

Valkyrieritten från Nibelungens ring (kunde inte, det är ju opera...) eller som den heter på tyska Der Ring des Nibelungen.

Känner inte igen radiosignaturen men tror på mina medlöjlisar som säger att programmet hette På minuten.

Men oj oj oj. Eldemannen spelade den ocensurerade versionen av Robin Begntssons I can't go on. Ni vet den där han sjunger fucking istället för freaking...

Melodin handlar om en tand som är lös.

UR har en tv-serie om no som heter Doktor NO. Jag tycker att det är lite roligt, eleverna brukar av någon anledning inte uppskatta det roliga. Förstår inte varför.

Little Jinder gjorde ett ärligt försök att tolka Freddie Wadlings The freaks i senaste säsongen av mycket bättre.

Taubes Balladen om briggen Blue Bird av Hull.

Som Carl-Ivar Törnqvist gissade redan innan halvslaget blev det Berghagen på vågrätt ett. Bra gissat! Berghagen sjöng Inte bara drömmar, så då fick Lasse Holm vara med på ett hörn igen.

Och med det var dagens kryss öst och inklickat. Nu håller vi tummarna för att någon av oss vinner den här gången. Tack alla som var med idag, ta hand om er i blåsten så sörs vi igen nästa lördag!

Snabbgenomgången
L 9 Dolly
V 6 Engelska
V12 Flottan
L13 Ta
V10 Lasse
L 3 Holm
L10 Lotta
V 7 Nibelungen
L 5 Minuten
L 2 Robin
L 1 Bengtsson
V 8 Tand
V14 No
V11 Så
V 4 Om
V 1 Berghagen


#Blogg100
53/100
Antal giraffkalvar födda - 1

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

165 kommentarer:

Petra sa...

Godmorgon, här är det också soligt. Tror det får bli lite fix I trädgården idag.
Vi hörs lite senare

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.

Idag får man hålla i hatten.
SMHI:
VARNING KLASS 1 MYCKET HÅRDA VINDBYAR
Västernorrlands län
Fram till lördag eftermiddag, främst i Medelpad, nordliga eller nordvästliga vindbyar ca 21 m/s.

En liten förhandsgissning:
V4/ PY
L5/ YOLANDA (Adams)

Unknown sa...

Mors på er alla kryzzvänner, trots de hårda vindarna skall vi väl lyckas få ihop kryzzet idag också.
Här i Dalarna är det 5 grader varmt just nu, solen lyser av och till.
Håller med Olle B om att V4 blir Py i dagens kryss.

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG i em blir det fotboll för mig på Gamla Ullevi.

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett soligt 9-gradigt Göteborg. Idag ska vi hämta ut vår sommarbil Volvo 240 från -81. Senare i helgen blir det fotboll Häcken mot Norrköping. Vonkis, vi håller väl inte på Norrköping?

Christer sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner. Här på/i Limhamn är det + 8 C, halvmulet och måttlig vind.

lasse sa...

God morgon vänner !
Här i Gävle är temperaturen 5 grader, ute alltså, annars är temperaturen hög. I väntan på eftermiddagens drabbning.

Unknown sa...

God förmiddag från ett blåsigt Arboga Huva !

Vonkis sa...

Petra Linusson
Du, nu när du säger det skulle jag kanske ta och fixa på balkongen.

Olle B
Oj oj, det var ordentliga vindar ni bjuder på där uppe idag.
Gillar dina införgissningar, vi får hoppas att Eldemannen tänker likadant.

Åke Finn
Det hoppas jag verkligen att vi ska! Lite vindar stoppar inte oss.

Janne
Gais?
Har för mig att de inte spelar i Allsvenskan men blir osäker.

Peter Larsson
Oj, tänk att ha en sommarbil.
En familj jag kände när jag växte upp hade sommarbarn...
Nja, när det gäller fotboll är jag rätt likgiltig. Om jag måste välja ett lag at heja på får det bli Östersund.

Christer
Måttliga vindar låter bra :-)

Janne sa...

Vi spelar i superettan var med i b-pojklaget en gång i tiden därför är jag GAIS-are.

Vonkis sa...

lasse
Känns som det är lite fördel för Brynäs.

Ulf Hedquist
God morgon.
Du får göra som Olle B och hålla i hatten :-)

Olle B sa...

Vonkis/
Jag påminde Eldeman i ett E-brev, för några veckor sen, att han försummade en av våra största text/melodi-skapare. Man kan ju alltid hoppas på att han tar till sig det.

Vonkis sa...

Janne
Jägarns, jag hade så pass koll alltså :-)

Vonkis sa...

Olle B
Men så himla bra av dig :-D

Unknown sa...

I Dalarna har träden redan börjat falla över vägarna upp till 22 meter/sek

Olle B sa...

Snabbgenomgången
L 3 Ian
L 2 Arvingarna
V 6 Arvingarna
V14 Ina
L 1 Izabella
V 8 Ernman
V10 Leander
V 1 Italienare
L 4 April
L 5 Eva
L11 Du
V13 Ser
V 9 Langer
V15 Mel
L 7 Gunwer
L12 Ramel

Bettan sa...

Glider in i sista sekund =)

T sa...

Sjooooooo..... sjoooooooo...... sjooooooo......... kastvindar jag mig in

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås! Idag har vi inget planerat, skönt! Det verkar blåsa en del, så det blir nog inget trädgårdsarbete iaf.

Vonkis sa...

Folke Jakobsson
Oj jägarns!

Bettan
Himla bra :-)

T
Välkommen även denna lördag :-)

Yvonne Persson sa...

Gomorron från ett blåsigt och grått Höljes. Omdetblir lite bättre väder så blir det vedklyvning idag, men nu känns det inte lockande att vara ute

Vonkis sa...

Jo
Vad det verkar blåsa på många platser idag. Här blåste det för några dagar sedan men nu verkar det vara rätt vindstilla.

Petra sa...

Olle/ det kanske är de vindar vi hade igår som har kommit till er nu då.

Petra sa...

Dolly

Yvonne Persson sa...

Dolly

T sa...

Dolly Parton

Christer sa...

Dolly

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Klyver ni med yxa eller klyv?
När det begav sig hade vi en vedklyv. Det gjorde det nästan roligt att klyva och stapla :-)

Unknown sa...

L9 Dolly

T sa...

vonkis:
:)

Olle B sa...

Petra/ Troligen

Yvonne Persson sa...

Vonkis: vi har klyv och ja jag trivs med att stå i min egen lilla värld vid klyven

Unknown sa...

God morgon kryssvänner, säger som Olle B, här blåser det friskt. Såg just att vi bor i samma stad :)

L9 DOLLY

Eva sa...

God morgon alla! Sladdar in i sista sekund :)

T sa...

Kaffebryggaren är laddad och så även jag

Jo sa...

Dolly är fantastisk! Jag fick se henne i Scandinavium för ett par år sen. Satt på tredje raden och blev helt kär i henne, ville bara ta med henne och hennes pärlande skratt hem! :)

T sa...

Engelska flottan

Christer sa...

Engelska flottan

Unknown sa...

Engelska flottan

Petra sa...

engelska flottan

Janne sa...

Engelska flottan har siktas till Vinga

Yvonne Persson sa...

Engelska Flottan

Unknown sa...

Tack för hjälpen, sitter och känner igen melodin men fick hjärnsläpp :)

T sa...

Janne:
det heter väl har siktats vid vinga

T sa...

Ta

Yvonne Persson sa...

Ta

Petra sa...

TA

Christer sa...

Ta

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Det kan jag förstå.

Carl-Ivar Törnqvist
Du ser, kryssvärlden är inte så stor :-)

Eva
Bättre sent än ännu senare, som vi säger :-)

T
Bra :-)

Jo
Åh, vad häftigt att ha sett henne live!

T sa...

Det var ett kort ord och en kort stund är kvar till fika. Återkommer med vad det blir till kaffet

Unknown sa...

@ Vonkis såg det när Olle B skrev Medelpad och då blev jag nyfiken :)

L13 TA mig till havet

Olle B sa...

Carl-Ivar Törnqvist/
Då måste jag hålla mig till sanningen vad gäller vädret, när det finns kontrollant.

T sa...

Har just läst Svenska Dagbladet pappersupplaga. Jajamensan. Snart fika

Janne sa...

T du har rätt skrev fel i all hast våran Lasse Dahlqvist har skrivit den som man träffade på stan ofta när han var i livet en mycket sympatisk människa,

Unknown sa...

@ Olle B, det är lugnt bara titta ut genom fönstret. Bäst att hålla i hatten idag :D

T sa...

Heter det "i" eller "på" Limhamn? För "i/på" låter som IPA

Anonym sa...

God morgon från ett tokblåsigt Härnösand! /Eva

T sa...

Han är Lasse Holm
Hon är Lotta

Yvonne Persson sa...

Tack för hjälpen T

Vonkis sa...

T
Då inväntar jag den informationen då.

Carl-Ivar Törnqvist
:-)

Olle B
Det är säkrast det :-)

T
Oj, pappersupplagan!

Olle B sa...

L9/ DOLLY
V6/ ENGELSKA
V12/ FLOTTAN
L13/ TA
V10/ LASSE
L3/ HOLM
L10/ LOTTA

*** SPARA ***

T sa...

Jag har tryckt på kaffeknappen nu och TIMERN

T sa...

Olle B vid ratten känns tryggt. Och vonkis förstås

Unknown sa...

T/
Du har väl Zoegas skånerost idag?

Annis sa...

Intressant ledtråd "hon som hörs mest" De sjunger ju samtidigt hela tiden, Lasse och Lotta.

Martin sa...

vilken lotta?

Janne sa...

Petter L.vilken match tror du drar mest publik?

Janne sa...

Ursäkta stavningen Peter!

Yvonne Persson sa...

Inte min typ av musik detta med opera

Annis sa...

Ett ord poppar upp i huvudet,; Magelungen. Heter den så?

Christer sa...

T: Det heter både ock beroende på var du bor. Området kring det gamla fiskeläget heter på Limhamn annars heter det i Limhamn.

Olle B sa...

V7/ NIBELUNGEN

Vonkis sa...

Annis
Håller med.

Martin
Gissar på Engberg men det lät lite som Ann-Louise Hanson också men hennes namn går ju inte in :-)

Yvonne Persson sa...

Tack Olle B

Christer sa...

V7 Nibelungen

Bettan sa...

Det va Lasse Holm och Lotta Engberg

Unknown sa...

Olle B har full koll. Tack :)

Olle B sa...

Detta har jag noll koll på. Radioprogram?

Unknown sa...

En vild chansning V1 Berghagen

T sa...

Åke Finn:
Nej, inte Zoega utan Caféo, också från Helsingborg men rostat i Tyskland
Yvonne Persson:
Tack själv

Janne sa...

kan någon?

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Yvonne Persson sa...

Jag kan inte

Annis sa...

På MINUTEN

Unknown sa...

I Dalarna har träden redan börjat falla över vägarna upp till 22 meter/sek

Unknown sa...

Janne
Tror du GAIS klarar sig kvar i superettan?

Olle B sa...

Melodikrysset V16, 22 april 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V4/
V6/ ENGELSKA
V7/ NIBELUNGEN
V8/
V10/ LASSE
V11/
V12/ FLOTTAN
V14/

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/ HOLM
L5/ MINUTEN
L9/ DOLLY
L10/ LOTTA
L13/ TA

Janne sa...

Tack Annis!

Unknown sa...

På minuten

Jo sa...

Vonkis: Ja! Innan konserten tänkte jag mest Hon är en av de som det vore roligt att ha sett live. Men hon var så fantastiskt skicklig som artist att jag blev helt golvad. Hon var så liten, men så full av kraft! Och hon är ju inte purung heller, men ändå så livfull och skrattet vill man spara på burk! :)

Olle B sa...

Finns fortfarande 2 PY-chanser kvar.

Yvonne Persson sa...

Tack Annis

Anonym sa...

På minuten kanske

Martin sa...

Tur att nån lyssnar på radio,,förutom Melodikrysset!!

Janne sa...

Vi klarar oss kvar!

Annis sa...

Janne: glädjer mig att jag kunde ge hjälp här och inte bara inhämta :)

Jo sa...

Robin Bengtsson såklart

Petra sa...

Robin Bengtsson

Vonkis sa...

Jo
Då får jag hoppas att hon kommer till Sverige en gång till så jag kan se henne de.
Ska se Celine Dion i sommar, en av mina stora idoler och en sådan artist jag tänkt att det vore fantastiskt att se live. Hoppas det blir lika bra :-)

T sa...

Robin Begntsson

Yvonne Persson sa...

Robin bengtsson

Olle B sa...

Nu finns inga PY-chanser kvar

Martin sa...

V 1 Lasse Berghagen

T sa...

LAKTRITSMARÄNGER BLEV DET

Unknown sa...

Det måste bli BERGHAGEN på V1 eller så äter jag upp min keps ;)

Jo sa...

Vonkis: Celine är ännu en sådan artist som jag tror trollbinder sin publik live, så det blir nog en upplevelse!

Yvonne Persson sa...

Carl-Ivar: jag tror att du slipper

T sa...

Starkt av Christer att kunna Nibelungen

Unknown sa...

Carl-Ivar Törnqvist/
Berghagen ser ut att passa perfekt på v1

Christer sa...

Tand

Unknown sa...

Tand

Petra sa...

tand

Yvonne Persson sa...

Tand

T sa...

tand

Stina sa...

Jag vet att det är Robin Bengtsson.

Unknown sa...

Tand ..Phu !

Christer sa...

T: Jag har för länge sedan jobbat inom musikbranschen

Christer sa...

No

Yvonne Persson sa...

No

T sa...

NO

Unknown sa...

No

Vonkis sa...

T
Åh gu så gott det låter!

Carl-Ivar Törnqvist
Det verkar rätt lovande :-)

Jo
Tror jag med :-D

Unknown sa...

Dr.No

Olle B sa...

L9/ DOLLY
V6/ ENGELSKA
V12/ FLOTTAN
L13/ TA
V10/ LASSE
L3/ HOLM
L10/ LOTTA
V7/ NIBELUNGEN
L5/ MINUTEN
L2/ ROBIN
L1/ BENGTSSON
V8/ TAND
V14/ NO


*** SPARA ***

T sa...

hembakat så klart. I ugnen över en timme

T sa...

frasiga å fina e dom

Vonkis sa...

T
Åh.
Jag får nöja mig med en köpebiskvi efter krysset.

T sa...

Se

Olle B sa...

SÅ mycket bättre

T sa...

SÅ, Olle B har rätt igen

Janne sa...

Här blir det att tina upp en vårrulle!

Annis sa...

Lakritsmaränger låter galet gott! Jag är en riktig sockerråtta, men såg sockerfilmen i söndags och den här veckan har varit busenkel att tacka nej till sötsaker. Nyss fick jag ångest över sockret i kaviaren...

Unknown sa...

Tack T.

T sa...

om

Christer sa...

Om

Vonkis sa...

Annis
Socker med måtta är nog ingen fara men visst är det läskigt att det är så mycket tillsatt socker i maten.

Unknown sa...

Ett glas VATTEN hmm...

Olle B sa...

Balladen OM briggen Blue Bird

T sa...

Starkt av Olle B att kunna hela titeln

Christer sa...

Berghagen

Unknown sa...

Berghagen

Olle B sa...

Melodikrysset V16, 22 april 2017

VÅGRÄTT
V1/ BERGHAGEN
V4/ OM
V6/ ENGELSKA
V7/ NIBELUNGEN
V8/ TAND
V10/ LASSE
V11/ SÅ
V12/ FLOTTAN
V14/ NO

LODRÄTT
L1/ BENGTSSON
L2/ ROBIN
L3/ HOLM
L5/ MINUTEN
L9/ DOLLY
L10/ LOTTA
L13/ TA

Petra sa...

berghagen

T sa...

Berghagen

Yvonne Persson sa...

Berghagen

Annis sa...

Vonkis: det är just måttan som är problemet :/
Det är som ett gift.

Olle B sa...

Ja så lyckades vi få ihop en lösning idag med, tillsammans är vi starka.
Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

T sa...

Carl-Ivar Törnqvist slipper äta upp sin keps

Yvonne Persson sa...

Tack för idag :) vi sörs nästa helg

Christer sa...

Då var det klart och inskickat. Tack Vonkis och övriga kryssarvänner. Vi sörs nästa lördag. Nu blir det en cykeltur ner till hoddorna och lösningar på världsproblemen.

Petra sa...

Annis/ jag tittade på sockerfilmen på play nu i veckan. Helt galet vad lätt det är att få i sig stora mängder socker även om man avstår godis, kakor och läsk.

Unknown sa...

Tack för all hjälp Tur att ni finns där ute Ha de !

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa helg!

Bettan sa...

Tack för idag! Nästa lördag är det jobbhelg så då är jag inte med!
sörs om 2 veckor

lasse sa...

Ha en bra vecka vänner ! Nu hoppas jag på vinst i eftermiddag !

Petra sa...

Nu var krysset inskickat. Hörs nästa lördag, sista lördagen i april.

Vonkis sa...

Carl-Ivar Törnqvist
Väldigt imponerad av din gissning :-)

Annis sa...

Hemlagat från grunden är det bästa, och så lever jag oftast.
Tusen tack för hjälpen och sällskapet idag!

T sa...

Bettan:
VA!

T sa...

Tack! Hejdå

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp vi sörs nästa kryss.Efter vårrullen blir det ut i solen.

Lena sa...

Tack för hjälpen.
Nibelungen ? hade jag inte fått fram om jag så slått knut på mig själv.
Fortsatt trevlig helg

Unknown sa...

Tack Vonkis och tack alla för hjälpen. Ha en fin lördag.

Vonkis sa...

Annis
:-)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er lite extra om ni måste ut i blåsten idag så sörs vi igen nästa lördag.