lördag, mars 04, 2017

Melodikrysset vecka 9 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon fina löjlisar och god morgon fina olöjlisar. En chans på Py idag, hoppas att den går in.

Idag har jag en liten medhjälpare vid min sida och hon har stenkoll på att My heart will go on är med i Titanic. Hon sitter här och sjunger så fint nu och kan spela den på fiol. Inte illa.

Det här skulle kunna vara Kar de Mummas Köp en tulpan, annars får du en snyting.

Att det är Per Gessle som sjunger And your bird can sing som är skriven av John Lennon och Paul McCartney.

Send in the clowns, så clowner på vågrätt 11.

Ain't my fault med Zara Larsson.

Oj oj. Opera. De som kan sådan skriver att det ska vara nunna så då kör jag på det jag med.

2009 tävlade Amy Diamond i Melodifestivalen med It's my life. Hon tog sig till Andra chansen men där tog det stopp.

As time goes by är ju en fin melodi men en saxofon kan uppenbarligen förstöra det mesta.

Dalarapp av Kalle Moraeus? En rapp om ishockey var det i alla fall, Rätt upp i krysset.

Min älskling du är som en ros.
Lika taggig och jävlig...

Den karaktäristiska signaturmelodin till Twin Peaks, som ju har nypremiär snart.

Min medhjälpare tog att det var Peg Parnevik som sjöng Ain't no saint redan på första takten. Där ser man.

Och så var dagens kryss löst och inklickat. Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi nästa lördag.


Snabbgenomgången
L 4 Titanic
V 6 Tulpan
L 7 Lennon
L10 Per
V11 Clowner
L 5 Zara
V 9 Nunna
V 8 Nio
V12 Amy
L12 As
L 3 Ishockey
L 1 Min
V 4 Twin Peaks
L 2 Parnevik

#Blogg100
4/100
Antal giraffkalvar födda - 0

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

125 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och alla kryssarvänner! Här på Limhamn har regnet precis dragit förbi och det börjar att ljusna på himlen + 5 C. Senare blir det en tur till Trelleborg. Lycka till med kryssandet!

Unknown sa...

God morgon från Torsång i hjärtat av Dalarna, här råder ymnigt snöväder och en minusgrad, det blir att plocka fram snöskyffeln igen. Det är som vanligt varje vår, nästan ingen snö under vintern men nu börjar det komma.

Janne sa...

God morgon från ett grått GBG men cirka +5 grader.

lasse sa...

Good morning !
Önskar alla lycka till idag !

Vonkis sa...

Christer
Här har det också regnat, igår haglade det en stund.

Åke Finn
Lagom till Vasaloppet kommer snön :-)

Janne
Kanske blir det lite sol hos er senare idag.

lasse
Guten morgen :-)

Anonym sa...

God morgon...snö och -1.3 i Norrtälje

Calle sa...

Hej, första gången jag skriver något här, brukar följa Er när jag löser krysset. Mycket bra sida :)

Janne sa...

om hästen Can Lane vinner på v75 lopp 1 så kommer nog solen lysa för mig.

T sa...

SCHVOSCH................. kastar jag mig in

Petra sa...

Godmorgon från ett grått Partille men det kändes inte så kallt. Var ute en kort sväng på min uteplats.

Annis sa...

God morgon från ett snöigt Uppsala. Älskar snö, men tyvärr ligger den sällan kvar tillräckligt länge.

Calle sa...

Vädret är toppen idag solsken och -4 grader här, perfekt start på sportlovet för dom som har barn i skolan.

Yvonne Persson sa...

God mogon allihop :) Här i Höljes snöar det och är -2 grader ute

Eva sa...

God morgon! Grytan, Brunflo, Jämtland bjuder på -7, klarblå himmel och en strålande sol.

Vonkis sa...

Anonym
Låter lagom kyligt.

Calle
Välkommen att vara med och tack så mycket. Alltid kul att kunna vara till hjälp.

Janne
Då håller jag tummarna :-)

T
Välkommen.

Petra Linusson
En bra kombination i mitt tycke, snö men inte så kallt.

Annis
Jo, det har ju blivit så de senaste åren, att snön inte vill ligga kvar.

Calle
Aha, ni har sportlov nu alltså. Vi hade för två veckor sedan.

Yvonne Persson
Låter fint :-)

Yvonne Persson sa...

Titanic

Christer sa...

Titanic

Vonkis sa...

Eva
Låter som en härlig vinterdag i ankommande :-)

Petra sa...

Titanic

T sa...

Titanic

Calle sa...

Tack Vonkis :) Första frågan var ju inte svår.. Titanic

T sa...

Batterierna fulladdade, både i laptop och i smartphone. Sådeså!

Petra sa...

Vonkis/ vi har ingen snö, däremot ser jag att vårblommorna är på gång på uteplatsen.

T sa...

Trelleborg eller som vi säger Trelle har en bra osthandlare och fiskhandlare på torget.

Vonkis sa...

T
Sådeså.

Petra Linusson
Oj, vårblommor redan!

T sa...

vonkis:
Tack!

Janne sa...

GBG har feskekyrkan.

Vonkis sa...

Olle B är ju på avvägar denna lördag, så även Bettan. Någon som kan ta på sig att sammanfatta krysset idag?

Christer sa...

Tulpan

Yvonne Persson sa...

Inte en susning

Stefan Bergen sa...

Tulpan

T sa...

Min mormor brukade åka över Atlanten med ett systerfartyg till Titanic.

Vonkis sa...

Köp en tulpan, annars får du en snyting?

Petra sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Per

Yvonne Persson sa...

Per Gessle men vet inte det första namnet

Annika sa...

Per

Calle sa...

Lennon
Per

Kanske?

Yvonne Persson sa...

Tack Vonkis :)

Christer sa...

Lennon

Unknown sa...

T/
Kommer du ihåg timern?

T sa...

L7 ?
L10 PER Gessle

T sa...

Clowner

Christer sa...

Clowner

Petra sa...

kan det vara clowner

Yvonne Persson sa...

Clowner

Martin sa...

Clowner

Christer sa...

L7 Lennon

Annis sa...

På ledtråden lät det som L7 blir LENNON

T sa...

L7 Lennon

Petra sa...

Zara

T sa...

SARAH Larsson

Unknown sa...

Zara Larsson

Anna W sa...

zara?

Yvonne Persson sa...

Tack Petra Linusson

Christer sa...

Zara

Calle sa...

Zara Larsson

T sa...

Idag är bryggaren laddad med Cafégo kaffe och kaffebrödet kommer från bagaren i Helsingör

ZARA med Z och utan H

Vonkis sa...

Japp, Zara med zäta och utan hå :-)

T sa...

NUNNA

Martin sa...

Nunna

Christer sa...

Nunna

T sa...

vonkis:
Jaaaaaaaaaaa, timern är påslagen. Och kaffeknappen också.

Unknown sa...

Nu tar vi en liten kortis medan T fipplar med sitt danish.

- För tre år sedan förbjöd jag min man att röka, dricka och titta på andra kvinnor.
- Hur gick det då?
- Svårt att säga, jag har inte sett honom sedan dess.

Vonkis sa...

Någon som vet vad operan heter?

Vonkis sa...

Åke Finn
Ha ha
Du levererar som vanligt :-)

Vonkis sa...

Karmelitsystrarna?

T sa...

Åke Finn:
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa jag kom ihåg timern. OCH KAFFEKNAPPEN OCKSÅ

Jerker Fredriksson sa...

Har fått vårkänslor så jag drog vintertäcket av mc'n och laddar batterierna till husbilen 🏍🚍

Vonkis sa...

Jerker Fredriksson
Jägarns. Nu börjas det alltså :-)

T sa...

vonkis:
Jag har iaf inte en chans att göra uppdateringen eftersom jag måste jaga smulorna från det danska wienerbrödet som kan komma att orsaka kortslutning i datorn. Letar just nu efter gladpack men vi har flyttat runt i köksskåpen så den kan vara varsomhelst.

Petra sa...

amy

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Martin sa...

Amy d

Anna W sa...

2009 nio
AMY

Calle sa...

Amy Diamond tror jag ;)

T sa...

Implusköpet under veckan som gick blev en Nespressomaskin. Fick en mjölkskummare och 16 kapslar på köpet.

AMY och NIO

Anonym sa...

V 12 Amy
V 8 Nio

Unknown sa...

Var de inte 2010?

Yvonne Persson sa...

As

T sa...

As time goes by

Christer sa...

As

Vonkis sa...

Heidi Rom
Nej, -09 när Malena vann.

T sa...

Nu hänger jag över tallriken på köksbordet för att inte smula ner laptopen men jag blir klibbig om fingrarna

Calle sa...

@ Heide sista siffran kan inte vara noll

L 12 As

Anonym sa...

Vonkis, operetten Lilla helgonet?

Vonkis sa...

Anonym 10:40
Har ingen aning. Är förjota dålig på operor.

T sa...

Åh vad gott! Och kaffet också. Nu hittade jag en smula mellan tangenterna som jag plockade upp med ett fuktat finger. Resten blåser jag bort

Calle sa...

@ Vonkis, jag gillar inte heller saxofoner

Jerker Fredriksson sa...

Jag rekommenderar kapseln "Rosabaya" till Nespressomaskinen ☕️

Yvonne Persson sa...

Ishockey

Petra sa...

ishockey

T sa...

Ishockey

Unknown sa...

Hemlandstoner så man ryser!

Yvonne Persson sa...

Min

Christer sa...

Min

Unknown sa...

Nå sör med Kenny. Underbart

Unknown sa...

Haha jaa

Annis sa...

Djärv gissning på Twin Peaks :-)

Janne sa...

Twin peaks?stavningen?

Vonkis sa...

Annis
Ja den skulle det ju kunna vara!

Martin sa...

V 4 TWIN PEAKS (som väl har någon slags nypremiär inom kort) kan man kanske förmoda?

T sa...

Twin Peaks

Calle sa...

@ Annis spelar han en låt av Chris Isaaks har du rätt :)

Yvonne Persson sa...

Twin peaks

Annika sa...

Twin peaks

Christer sa...

Twin Peaks

Petra sa...

Twin peaks eller vad va det ni sa

Anna W sa...

Bra där.

Martin sa...

Var också inne på den :)

Vonkis sa...

Snyggt!

T sa...

Jerker Fredriksson:
Tack för rekommendationen om kaffekapsel

Martin sa...

PARNEVIK (Peg)

Anonym sa...

Parnevik

Petra sa...

Tack för idag.

Jerker Fredriksson sa...

T:
Finns ju lite att välja på 👍

Janne sa...

inget för mig!

T sa...

Peg Parnevik

Martin sa...

Martin ! byt namn det är upptaget :)

lasse sa...

Tack för idag vänner !
Inskickat och klart ! 👍😉

Janne sa...

Tack för mig och all hjälp vi sörs nästa kryss.Nu blir det mycket sport på TV för mig.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa vecka. Jag önskar Vonkis och alla kryssarvänner en fortsatt fin lördag. Nu bär det av ner till Trelleborg.

Vonkis sa...

Tack för idag allihopen, nya som onya :-)
Ta hand om er så sörs vi omen vecka, om ni inte kikar in under duellerna ikväll vill säga :-)

T sa...

vonkis uppdatering var ju också helt lysande. Inskickat och klart. Tack vonkis och alla andra!

Annis sa...

Tack för sällskap och hjälp med Amy och nio :-) där var jag lost