lördag, mars 18, 2017

Melodikrysset vecka 11 2017

Välkommen till KryssBloggen

Goder morgon löjlisar och olöjlisar! Idag blir det en lördag med skidor för hela slanten efter krysset. Skidor på längden, tvären, med och utan gevär. Men först Melodikrysset och idag hoppas jag verkligen på att få skriva in Py och/eller Bäckman i krysset. Kom igen Eldemannen, du vet att du vill!

Det var något nytt, Itsi bitsi tini wini yellow polka dot bikini på finska och i bluegrass-stil (var det va). Gillade det faktiskt.

I That's amore sjunger Dean Martin bland annat Scuzza me, but you see, back in old Napoli That's amore

Ja, ibland är månen halv.

Arja Saijonmaa sjöng Jules Sylvains Sång om syrsor.

Klassisk musik. Något med Chopin (det tar jag med hjälpbokstäverna) men musikens namn, Regndroppspreludiet, det kunde jag inte själv så tack för hjälpen Christer!

I don't give a med Lisa Ajax från årets Melodifestival.

Huvva. Musik från Den ofrivillige golfaren. Jag brukar gilla Lasse Åbergs filmer men den var inte någon höjdare.

Times like these Med Foo Fighters från American Pie - The Wedding. Gissade rätt på svarsordet men hoppades att vi skulle få höra Pie Jesu.

Knô daj in.

Magnus Ugglas klassiker, Jag mår illa.

Puccinis O mio babbino caro är sannerligen otroligt vacker och inte blir det sämre när den sjungs av Anna Netrebko.

Vet inte vad det var för melodi som spelades till lodrätt 13, eventuellt heter den Bel Ami.

Och så avslutar vi med lite Ulf Lundell då.

Med det var dagens Py-lösa kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.


Snabbgenomgången
V15 Bikini
L 8 Napoli
V10 Halv
L 3 Arja
V 6 Sylvain
V 4 regndropps
L 1 preludiet
V14 Chopin
V 7 Lisa
L 5 Golf
V 1 Pie
L 2 In
V12 Illa
V11 Puccini
L13 Ami
V 9 Ulf


#Blogg100
18/100
Antal giraffkalvar födda - 0

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

107 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Idag verkar det bli en fin dag här i Las Palmas.
Skall försöka köra sammanfattningarna idag eftersom Bettan jobbar.
Blir väl lite fördröjning med tanke på WEB-radion.
Håller tummarna för Py Bäckman, men tror att jag struntar i skidorna idag.

Vonkis sa...

Olle B
Förstår att du struntar i skidorna där i värmen, ni verkar få en fin dag idag.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och alla kryssarvänner. Här på/i Limhamn är det är det blött och + 4 C.

Unknown sa...

Godmorgon :)

Vonkis sa...

Christer
God morgon! Med plusgrader kanske det blöta torkar upp :-)

Vonkis sa...

Carl-Ivar Törnqvist
God morgon!

lasse sa...

God morgon vänner !

Janne sa...

God morgon från ett molnigt GBG men flera plus grader.

Unknown sa...

Morsning från Dalarna och Torsång, medelpunkten i mitt liv. Någon tror jag tyvärr inte på idag heller, Eldermannen har helt förskjutit denna utomordentligt skickliga Py Marie Elisabet Ulrika Bäckman Wennborn, som skriver så fantastiska låtar. Men Palmen dyker säkert upp igen.

Unknown sa...

Någon Py skulle det stå förståss

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! Hör blir det kryss och sen en snabbvisit i Ullared.

Vonkis sa...

lasse
God morgon på dig, och sambon med :-)

Janne
God morgon på dig!

Vonkis sa...

Åke Finn
Ja, han verkar ha något mot vår kära Py men jag är fortsatt optimistisk.

Jo
Ullared. Någon gång ska jag ta mig dit jag med :-)

Anne B sa...

God morgon allesamman.

Vonkis sa...

Anne B
God morgon!

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
L 2 Mikael
V10 Eller
L 1 Frankenstein
L13 Min
L 3 Mus
L 5 Marcus
V 5 Martinus
V 6 Ella
L 4 Helgonet
V11 Nilson
L 9 Fred
V 8 Gå
V 7 Ringa
L12 Leo
V14 Thorstein

Yvonne Persson sa...

God morgon :)

Vonkis sa...

Yvonne Persson
God morgon!

Vonkis sa...

Ingen vinst idag heller...

Yvonne Persson sa...

Bikini

Christer sa...

Bikini

Christer sa...

Napoli

Janne sa...

Där har man varit.

Olle B sa...

Från Christers svar fram till att Eldeman ställde frågan tog det det 1 min och 10 sekunder.

Vonkis sa...

Förstod inte kopplingen mellan That's amore och Napoli. Har det med pizza att göra? :-)

Vonkis sa...

Olle B
Jägarns.

Olle B sa...

Snacka om att man ligger efter!

Yvonne Persson sa...

Halv

Christer sa...

Vonkis: That's Amore
Dean Martin
(In Napoli where love is king
When boy meets girl here's what they say)
When a moon hits your eye like a big pizza pie
That's amore
When the world seems to shine like you've had too much wine
That's amore

Unknown sa...

Svårt kryss idag :( Tur att ni finns kryssvänner :)

Vonkis sa...

Christer
Tackar :-)

Vonkis sa...

Missade låten efter Napoli!

Olle B sa...

V10/ Väldigt stort att se upp till. Den är ibland detta.

Christer sa...

L6 Sylvain

Yvonne Persson sa...

Arja Sylvain tror jag

Vonkis sa...

Förstod dock av Eldemannens frikostiga ledtrådar att det handlade om månen.

Christer sa...

L3 Arja

Anonym sa...

L3 ARJA
L6 SYLVAIN

Yvonne Persson sa...

Förra låte handlade om månen som ibland är halv

Jo sa...

Men åh, denna låt kunde jag ju när det gällde originalet, men inte gällande Arja! Tack för hjälpen!

Ina sa...

+5 grader 80 cm snö inte roligt alls Det var ett tag sedan, jag har inte idas stiga upp,mina djur har sovit med mig vi brukar ligga till runt 11.00 så skönt.

Unknown sa...

Chopin på V 14 måste det bli

Vonkis sa...

Ina
Kul att se dig här igen!
Det var inte lite snö uppe hos dig, här i Norrköping har vi haft snöfritt ett tag nu.

Yvonne Persson sa...

Chopin som kompositör men vet inte vad detta heter

Christer sa...

RegnDroppspreludiet av Chopin

Stefan Bergen sa...

Lisa

Yvonne Persson sa...

Lisa

Unknown sa...

Lisa Ajax - I don't Giva A

Yvonne Persson sa...

Tack Christer

Jo sa...

Ska vi gissa på Puccini på V11?

Vonkis sa...

Christer
Tack för Regndroppspreludiet!

Janne sa...

det hörde jag i smaragdgrottorna på Mallis.

Vonkis sa...

Jo
Det verkar rimligt. Vad tror du om Pie (Jesu) på V1?

Yvonne Persson sa...

Känner igen denna melodi...

Martin sa...

Golf

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

Så lite så Vonkis och Yvonne

Unknown sa...

Jag missade vad den sökte till L5, någon som vet?

Yvonne Persson sa...

Golf sysslade man med

Unknown sa...

Gissar på Ulf på V9?

Olle B sa...

Melodikrysset V11, 18 mars 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V4/ REGNDROPPS
V7/ LISA
V9/
V10/ HALV
V11/
V12/
V14/ CHOPIN
V15/ BIKINI

LODRÄTT
L1/ PRELUDIET
L2/
L3/ ARJA
L5/ GOLF
L6/ SYLVAIN
L8/ NAPOLI
L13/

Christer sa...

L5 Golf

Unknown sa...

Paushistoria:

Globetrottern: - Jag har rest i hela världen.
- Då måste du vara bevandrad i geografi.
- Ja, där har jag också varit.

Anonym sa...

golf

Vonkis sa...

Musik från Den ofrivillige golfaren.

Anonym sa...

Nu måste karln ha blivit knäpp. Isärskrivna ord?! WTF? Hur katten ska man då kunna fixa krysset? :(

Vonkis sa...

Åke Finn
:-)

Vonkis sa...

Tre gissningar har vi idag. Vad tror ni om dessa?
V 1 Pie
V11 Puccini
V 9 Ulf

Vonkis sa...

Anonym
Allt är tillåtet när Eldemannen kryssar.

Christer sa...

Pie

Martin sa...

Lundell eller ?

Christer sa...

Du är nog rätt på det Vonkis!

Yvonne Persson sa...

Tycker Eldeman blir mer och mer luddig eller oxå blir jag dummare och dummare haha

Vonkis sa...

Rätt av mig med Pie men trodde ju på Pie Jesu...

Jo sa...

Ah, du hade rätt Vonkis, men med en annan betydelse! :)

Janne sa...

in

Jo sa...

Knö daj IN

Janne sa...

knö dej in

Anonym sa...

OK, då kan vi ta det med kyrillisk skrift nästa gång. Хорошо?

Vonkis sa...

Anonym
Om Eldemannen vill det så.

Yvonne Persson sa...

Illa

Christer sa...

Illa

Jo sa...

Illa
inte första gången denna Palm:are används, om jag inte missminner mig...

Martin sa...

Eller Dageby :)

Unknown sa...

Vad sa jag, där kom Palmen.

Jo sa...

Janne: du har säkert rätt om "dej", jag har mest hört den skrålas på diverse tillställningar så jag har inte koll på originalet! :)

Yvonne Persson sa...

Puccini

Vonkis sa...

Jo
Nej, den har varit med några gånger.

Christer sa...

Puchini

Janne sa...

ami

Christer sa...

Ami

Vonkis sa...

Christer
Stavas Puccini.

Anonym sa...

Apropå Puccini:
https://www.youtube.com/watch?v=s9PQ7qPkluM

Christer sa...

Ulf

Vonkis sa...

Vad heter dansbandslåten till lodrätt 13?

Yvonne Persson sa...

Ulf

Olle B sa...

Melodikrysset V11, 18 mars 2017

VÅGRÄTT
V1/ PIE
V4/ REGNDROPPS
V7/ LISA
V9/ ULF
V10/ HALV
V11/ PUCCINI
V12/ ILLA
V14/ CHOPIN
V15/ BIKINI

LODRÄTT
L1/ PRELUDIET
L2/ IN
L3/ ARJA
L5/ GOLF
L6/ SYLVAIN
L8/ NAPOLI
L13/ AMI

Vonkis sa...

Bel Ami?

Olle B sa...

Tack för idag.
Kanske sörs vi även nästa lördag.

Christer sa...

Då var det klart. Tack för idag. Vi sörs nästa vecka. Jag önskar Vonkis och er alla en fortsatt fin lördag. Själv skall jag ner till hoddorna och lösa världsproblem. I morgon blir det till att hålla tummarna för att Rödhökarna tvålar till Växjö en andra gång.

Jo sa...

Tack för idag!

Janne sa...

Igår var jag på ett årsmöte och fick en jätte tjusig blombukett och halsduk av min fotbollsförening för långårigt medlems skap och ideelt arbete.Sten -Åke älskade också denna klubb.Tack alla vi sörs nästa kryss.

Janne sa...

sjöboddar kallar vi hoddorna

Vonkis sa...

Janne
Grattis till blommorna och halsduken. Alltid roligt när ni so jobbar ideellt uppärksammas.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Vi sörs igen nästa lördag så ta hand om er till dess.

lasse sa...

Tack så mycket för idag !
Sköt om Er denna vecka.

Janne sa...

Nu tittar solen fram i götet.