lördag, juni 04, 2016

Melodikrysset vecka 22 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och ni andra som hittar hit denna fantastiska lördag. Fick upp väderhoppet ett tag när de sa att det fanns "någon åskskur" på radion men det gällde för Småland tyvärr.

Idag finns det en massa trefältare i krysset, tyvärr tror jag inte vi får skriva in Pyy för det...

Det var väl när knugen och Silvia skulle gifta sig som Kjerstin Dellert sjöng O, min Carl Gustaf (Ljuva Carl Gustaf)?

2003 tävlade gruppen Sarek i Melodifestivalen med låten Genom eld och vatten. Det är alltså sån här musik Anna Book och Christer Lindarw saknar i mellon nu för tiden. I Bamses version heter låten Ut på äventyr.

Då var väl sommaren insjungen då, även om vi inte fick höra Peter Lundblad sjunga Ta mig till havet.

Vet inte hur det är med er men jag förknippar musiken med syskonen Ida och Emil Svensson från på gården Katthult i Lönneberga socken.

Varje gång jag hör han som vann Idol senast (kommer tyvärr inte ihåg hans namn) tror jag att det är Takida som spelas. Idag var det Takida på riktigt med låten Better.

Jag förknippar I am sailing med Rod Stewart och han brukar sjunga den på engelska.

Du tar mig tillbaks som Martin Stenmarck tävlade med i årets Melodifestival, med inslag av Peter LeMarcs Starkare än ord, Procol Harums A whiter shade of pale och R. Kellys The worlds greatest.

Det var ju Hjalmar från Örebro det där.

Nej, Gamla Nordsjön är ju inte direkt en sjö.

Älska mig med Josefin Nilsson, vila i frid.

Det var Jarl Kulle som sjöng Jag är blott en man. Sedan var det väl Rolf Lassgård som var Kommissarie Tax?

All that she wants med Ace of Base, mycket nostalgi förknippad med den här låten.

Där var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Snabbgenomgången
V13 Carl-Gustaf
L12 Eld
L15 Ta
L 5 Mig
L 2 Ida
V 6 Emil
V 3 Takida
L 6 Engelska
L14 Rod
L 1 Stenmarck
V11 Örebro
L 8 Sjö
V 7 Nilsson
L 4 Kulle
L 9 Rolf
V10 Ace


#Blogg100
89/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

106 kommentarer:

Vonkis sa...

God morgon på er Olle B kan inte vara med idag men han har varit väldigt snäll och förberett om någon av er vill ta över halvtidsuppdateringen idag.
VÅGRÄTT
V3/
V6/
V7/
V10/
V11/
V13/

LODRÄTT
L1/
L2/
L4/
L5/
L6/
L8/
L9/
L12/
L14/
L15/

Kjell Sigbjørn sa...

Go'morgon :-)

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
God morgon :-)

Petra sa...

Godmorgon. Sitter just nu ute på mi uteplats och äter frukost. Njuter av solen och av fågelkvitter. Krysset löser jag i bilen. Hämtar sonen från träning sedan drar vi ner till husvagnen.

Janne sa...

God morgon från ett varmt och soligt GBG.Håkan H. skall ha två konserer på nya Ullevi under helgen så det blir nog mycket folk på stan.

lasse sa...

Good morning från ett soligt Gävle.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Låter härligt. Har nog glömt att fråga men hur gick det på Göteborgsvarvet?

Janne
Ska du dit?
Jag har nästan sett Hellström en gång. När Veronica Maggio sjöng på Bråvalla var han gäst men när han klev på scenen var vi på väg därifrån men jag hörde honom i alla fall :-)

Unknown sa...

Tjingeling. Torsång kliver in i kryssbloggen i ett soligt väder men något svalare än de senaste dagarna, men det har varit nästan för varmt, (man blir aldrig nöjd).
Idag tror jag att Palmen kommer med minst två ggr.

Vonkis sa...

lasse
God morgon!

Vonkis sa...

Åke Finn
Håller med dig om värmen, verkar bli behagligare temperatur idag.

Annis sa...

God morgon! Annis i Uppsala glider in här och smyger i vassen som vanligt :-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett rätt svalt Västervik!
Åskan och regnet har varit här och vi kommer nog inte över 20 grader idag. Men det blir nog fint ändå, det är ju långhelg! 😊

Bildtroll sa...

God morgon. nu har jag uppdaterat till Windows 10 vilket betyder nya problem.
Kan någon berätta hur man uppdaterar kommentarssidan? Som det är nu måste jag gå till
huvudsidan och uppdatera den först.

Janne sa...

Jag skall inte dit men träffar Håkan när jag är publikvärd när GAIS spelar futsal och vi har snackat om Rio som han gillar.

Bettan sa...

Godmorgon! Bettan på plats och fixar Olles jobb idag

lasse sa...

Nu kör vi !!!

Vonkis sa...

Annis
Här får en smyga hur mycket en vill :-)

Jo
Åh, har ni haft åska! Nu blev jag allt avis.

Bildtroll
Bävar för när jag måste börja med tian...
Prova att trycka på knappen f5 för att uppdatera.

Janne
Har inte han bott ett tag i Brasilien? Många frågor blir det ;-)

Bettan
Superduer!

Vonkis sa...

lasse
Det gör vi sannerligen!

Yvonne Persson sa...

God morgonfrån ett soligt och fint Höljeså

Aurora sa...

Godmorgon!
Tryggt att det finns en Pyplats på L15 iaf. Bengt/Sändh passar på L4, hoppas (som vanligt) på att Eldeman spelar Vals om sommaren, det är liksom läge.
Bildtroll - tryck F5.

Petra sa...

Vonkis/ det gick bra, tog mig runt på 2 1/2 timma. Är nöjd men nu skall jag lägga upp en växel på träningen så jag kapar den tiden till nästa år.

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryzzare.

Vonkis sa...

Yvonne Persson
God morgon!

Aurora
Ja jägarns, den missade jag. Då blire till att hålla tummarna då.

Janne sa...

Han var i Rio och blev frälst i rytmen i musiken det har visats på Tv.

Petra sa...

Min dotter är på väg in till Ullevi för att ställa sig i kö. Är lite orolig, det är hennes första stora konsert men det går säkert bra.

Bettan sa...

V13/ CARL-GUSTAF

Petra sa...

Karl Gusatv

Aurora sa...

Det var den Py-chansen, det.

Unknown sa...

Karl Gustaf

Eva sa...

Å här sladdar jag in, god morgon

Vonkis sa...

Petra Linusson
Oj, inte illa. Jag hade nog inte kommit i mål än jag :-D

kent hasselgren
Guten morgen!

Petra sa...

När vindarna viskar mitt namn

Aurora sa...

:D!

Petra sa...

Genom eld och vatten skall det vara

Yvonne Persson sa...

V12 Eld

Aurora sa...

Äh, trodde först det var Py's långt härifrån. Men det var det ju långt ifrån.

Unknown sa...

ta mig till havet...

Janne sa...

ta mig

Yvonne Persson sa...

Ta mig

Petra sa...

Ta mig till havet

Vonkis sa...

Janne
Aha, då var jag inte helt ute och cyklade då.

Petra Linusson
Åh så roligt för henne. Det är något speciellt med att gå på konsert första gången själv. Det kommer alldeles säkert gå bra.

Vonkis sa...

Eva
Bättre sent än ännu senare som det heter ;-)

Unknown sa...

Ida o Emil?

Petra sa...

Emil och ida

Yvonne Persson sa...

Ida och emil

Bettan sa...

L2/ IDA
V6/ EMIL

Petra sa...

Takida

Unknown sa...

Takida

Yvonne Persson sa...

Takida

Aurora sa...

Suck. Då får jag väl lyssna på Sommarvalsen själv, då... :P

Bettan sa...

V3/ TAKIDA

Bo sa...

Tokiga Ångest stolthet.

Bo sa...

Snacka om att telefonens automatval ställde till det.

Bo sa...

Den måste lära sig namnet Takida.

Vonkis sa...

Här får du Aurora!

Petra sa...

Engelska,

Yvonne Persson sa...

Engelska rod

Bettan sa...

Halvtid:

VÅGRÄTT
V3/ TAKIDA
V6/ EMIL
V7/
V10/
V11/
V13/ CARL-GUSTAF
LODRÄTT
L1/
L2/ IDA
L4/
L5/ MIG
L6/ ENGELSKA
L8/
L9/
L12/ ELD
L14/ ROD
L15/ TA

Vonkis sa...

Bo Dernebo
Handsjöbyn för att vara exakt va?

Aurora sa...

Tack Vonkis!

Yvonne Persson sa...

Misstänkte att det var telefonen Bo :)

Vonkis sa...

Aurora
Vi löjlisar måste ju hålla ihop :-)

Bo sa...

Ånge brukar ta åt sig äran.

Bo sa...

Ånge brukar ta åt sig äran.

Unknown sa...

Stjärnklar kväll på kärleksudden.
Han: Vill du att jag visar dig stora Björn?
Hon: Är du tokig, tänk om det kommer någon!

Ina sa...

Godmorgon, tänkte inte stiga upp, men ångrade mig.
det var iskallt isovrummet, + 5grader inatt och vi har sovit med öppet fönster ides inte ta ut myggfönstret.Vi har sovit gott, och djuren också.Nåja vi överlevde.
tack för hjälpen så här långt.
























'j

Vonkis sa...

Åke Finn
:-)

Ina
Det lär kyligt men lite småskönt.

Yvonne Persson sa...

Inte en aning om vemdet är. Stenmarck?

Bettan sa...

L1/ STENMARCK

Petra sa...

Engelska,

Yvonne Persson sa...

Örebro

Yvonne Persson sa...

Hanheter peter flack men kallar sig hjalmar

Yvonne Persson sa...

Gamla nordsjön . Sjö

Aurora sa...

Pessimismen lär vara utbredd i Örebro. Klassiskt är väl svaret på hälsningsfrasen 'Vackert väder idag!' - 'Ja, IDAG ja...'

Bettan sa...

L8/ SJÖ

Petra sa...

Nilsson

Yvonne Persson sa...

Nilsson

Vonkis sa...

Den är fin den.

Unknown sa...

L 4 KALLE Moreus?
V 10 ANE Brun? Gissar jag

Unknown sa...

Min gissning sket sig direkt!

Vonkis sa...

Jarl Kulle

Yvonne Persson sa...

Vonkis: ja jag gillar oxå den låten. Vem är det här?

Aurora sa...

Hör ni glimten i ögonvrån... ;)

Bettan sa...

Tack Vonkis, kände igen rösten men kom inte på det =)

Vonkis sa...

*spara*

Vonkis sa...

Aurora
Alla gånger.

Aurora sa...

Jarl K.

Petra sa...

Rolf

Yvonne Persson sa...

Tack :)

Petra sa...

Ace of bace

Yvonne Persson sa...

Ace

Bettan sa...

VÅGRÄTT
V3/ TAKIDA
V6/ EMIL
V7/ NILSSON
V10/ ACE
V11/ ÖREBRO
V13/ CARL-GUSTAF
LODRÄTT
L1/ STENMARCK
L2/ IDA
L4/ KULLE
L5/ MIG
L6/ ENGELSKA
L8/ SJÖ
L9/ Rolf
L12/ ELD
L14/ ROD
L15/ TA

Aurora sa...

Skriver jag för sällan? Blir irriterad över alla gånger jag behöver verifiera min mänskliga status med att klicka i alla floder, husnummer, bilar....

Petra sa...

Tack för idag. Får se om vi är tillbaka i Sverige nästa lördag. Skall till Tyskland på fredag.

Bettan sa...

Tack för idag! Idag blir det städning!! Sörs nästa lördag =)

Unknown sa...

Ingen herr Palm idag, vilken besvikelse men tack för all hjälp med krysset, sörs nästa vecka igen.

Carina sa...

Ace

Vonkis sa...

Aurora
En får skriva hur ofta eller sällan en vill här. Vet inte varför den där verifieringen kommer upp för er, ska se om jag kan ta bort den.

Vonkis sa...

Bettan
Städning står på agendan även i det här hemmet idag...

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag, då har mina elever gått på sommarlov men jag har några arbetsdagar kvar för terminen.

Aurora sa...

Tack för idag, alla - tack speciellt till Vonkis för omtanken. Nu blir det en vals om sommaren här, gissningsvis 3 ggr på raken.

Vonkis sa...

Aurora
Tror jag ska ta och spela den för grannarna. Upp med balkongdörren och upp med volymen :-D

Janne sa...

ack för idag vi sörs nästa kryss.

Kjell Sigbjørn sa...

Tyvärr fick jag besök av några vänner. Fick ta krysset i efterhand. Trevlig helg och trevlig nationaldagsfirande :-) önskar jag är alla

Kjell Sigbjørn sa...

Tyvärr fick jag besök av några vänner. Fick ta krysset i efterhand. Trevlig helg och trevlig nationaldagsfirande :-) önskar jag är alla

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Du vet vad jag brukar säga. Bättre sent än ännu senare :-)