måndag, april 04, 2016

Sakta men säkert

Välkommen till OdlingsBloggen

För lite drygt en månad sedan sådde jag några tomatplantor från tomater jag hade hemma. Det är första gången jag ger mig på att odla egna tomater. När det gäller sånt här har jag tålamod som en gnu, och det vet vi ju alla hur dåligt tålamod gnuer har. Första tiden kollade jag flera gånger om dagen ifall det inte hade börjat att växa något. Sedan var det inspektion av huruvida det blivit några bladpar så jag kunde plantera om plantorna.

Visst händer det saker även om det går sååå sakta. Plantorna växer på höjden men så vidare kraftiga är de inte. Någon som vet varför? Fröna sådde jag i vanlig blomjord.

Eftersom jag sprutade frön från tomater blev det rätt många fröer i två av krukorna kan det ha påverkat?

Några plantor har jag skolat om så de har fått en egen kruka med plantjord i. Dessutom har jag köpt ett litet växthus med plastöverdrag till balkongen. Förra veckan fick plantorna vara ute när det var soligt. Det blir lite svårare med det den här veckan då jag åker till jobbet innan jag vet hur pass varmt det blir under dagen, så fortsatt utevistelse får nog vänta till helgen.

är om dagen märkte jag, till min stora glädje, att det faktiskt luktar tomater om tomatplantorna. Som en vän sa, då vet jag ju att det är rätt sak som växer där i krukorna i alla fall.

#Blogg100
29/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

De behöver massor av ljus! Helst bör du sätta upp växtbelysning även om de står i ett fönster.
Mina brukar bli höga och rangliga men de ger ändå tomater, fast jag måste ju stödja dem förstås...

Erik sa...

Ja, massor av ljus. Sen när du planterar om, sätt dom djupt (så att bara översta bladen sticker upp). Då bildas nya rötter och plantan blir kraftigare. :)

Vonkis sa...

Elisabeth och Erik
Stort tack, ska genast införskaffa en eller två lampor till plantorna.