lördag, februari 06, 2016

Melodikrysset vecka 5 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och ni andra! Idag får vi lösa melodikrysset i grupp på samernas nationaldag och ikväll drar Melodifestivalen igång. Härligt!

2003 tävlade Östen med resten i Melodifestivalen med Maria, låten som enligt min mening innehåller en av de allra snyggaste höjningarna.

Tea for two blir te för två.

Det var Towa Carson som sjöng ur West side story.

Your love med Amy Diamond.

Det var Eva Dahlgren som sjöng om ormen på vägen.

Och Edvard Persson sjöng om En liten vit kanin.

Naturfenomenet som illustreras är åska.

Äntligen lite finsk sång! Det var väl Elvis Costello som sjöng She i Notting Hill?

Nog kan en säga att Till Havs handlar om ett hav.

Smekförnamn. Han är bra med orden Eldemannen. Loa Falkman tävlade i Melodifestivalen 1990 med Symfonin och slutade på tionde och sista plats.

Så klart att vi förknippar Pata pata med Miriam Makeba.

De är himla bra First Aid Kit. Borde lyssna på dem oftare.

Så avslutar vi dagens melodikryss med lite Rolling Stones. Och med det är krysset både löst och inklickat.

Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi nästa lördag igen.

Snabbgenomgången
L11 Resten
L16 Te
L13 Två
L10 Towa
V15 West
L 3 Side
V 9 Story
L 8 Amy
V 7 Eva
V 6 Liten
L 4 Vit
V17 Åska
L12 She
V14 Hav
L 6 Loa
L 1 Miriam
V 5 First aid kit
L 2 Stones


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

164 kommentarer:

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett mulet 6 gradigt Kungsladugård i Göteborg. Vi har en hel Py-chans. Magsjuka här idag men hoppas kunna vara med ändå!

Janne
Kom du iväg till matchen Häcken-GAIS i onsdags?

Unknown sa...

Tjena Vonkis, är jag först den här lördagen?
Har förhoppningar om att någon i gänget vinner idag.

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Sundsvall är i dag gråmulet och 0-gradigt.

Janne sa...

Peter nej jag såg matchen på cmore på tv hemma men jag var på futsal matchen som gäst när GAIS slog blåvit i Lisebergshallen.

Aurora sa...

Godmorgon!
Frukosten snart färdig sägs det. Mellotider innebär för mej ett lysande tillfälle att kolla in osedda DVD'er. Det blir bra det.

T sa...

Tass.... tass.... tass.... smyger jag in

Eva sa...

God morgon alla!
Äntligen lördag:)

Olle B sa...

T/
Du har varit saknad av många. Vart har du varit?

Petra sa...

Godmorgon, idag blir det frukost till melodikrysset, blev sent igår. Vi var på Lorensbergsteatern och tittade på galenskaparna after shafes, spargrisarna kan rädda världen.
Här i Partille är det grått men det inget eftersom jag idag skall förbereda för lite födelsedags lunch imorgon. Imorgon hoppas jag dock att det är lite finare väder eftersom vi först skall gå på poängpromenad i Delsjön innan lunchen.

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.
Snabbgenomgången
V 1 Afro-Dite
L 1 Amsterdam
L 7 Mistrals
V10 Dotter
L12 Regn
V15 Nils
V 5 Supertramp
L 2 Rapport
V 8 Exodus
L 6 Reuter
L11 Ted
V14 Mord
V 9 Is
V13 A
L 4 Tramp
L 9 Inte
L 3 Det

Unknown sa...

Här kliver Väsby in. Mulet och trist väder här. Väntar på att snöblasket/regnet ska komma. Kalopsen puttrar på spisen och Amanda leker i sitt rum.
T kul att du är tillbaka. Hoppas allt är bra.

Aurora sa...

Lyckis Petra! Jag ska se den så fort jag får en chans! :)

T sa...

Batterikapacitet: 88%
Återstående tid. 1 tim 22 min (men det brukar aldrig stämma)
Väder: Mulet
Vind: 8 m/s
Plats: Helsingborg
Ställning: Sittande
Biologiskt läge: Spännande
Fikastatus: Kaffebryggaren laddad
Nervösitet: Lite

Bettan sa...

Godmorgon från ett regnigt tanum

Unknown sa...

Galgbacke klev in

Vonkis sa...

Peter Larsson
Oj. Krya på dig!

Åke Finn
Inte först men väl god tvåa :-)

Unknown sa...

God morgon. Gråväder i S Värmland.
Behöver vakna med något med lite tryck i idag!

Olle B sa...

Ingen vinst idag heller!!

T sa...

Olle B:
Jag har varit på appen enbart. Men idag både på appen och laptop:en.

Nils Johan Rydell:
Tack!

Bettan sa...

Ingen vinst

Unknown sa...

Resten

Unknown sa...

Östen med resten

T sa...

Östen med resten RESTEN alltså

Bettan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hej på Er ! Håller på att missa dagens viktigaste tillfälle. Lasse

Jo sa...

Morrn, morrn från Borås! Kaffet är på g och sambon tar hand om sonen, så jag ser fram emot min timme!

Bettan sa...

Första gången jag är på denna sida med paddan!

Olle B sa...

L16/ blir inte PY

T sa...

Varför började Eldeman på L11? Han brukar ju börja på L1 eller V1

T sa...

Te för två

Unknown sa...

Te två

GH sa...

TE FÖR TVÅ

Unknown sa...

TE för TVÅ

Janne sa...

te två

Unknown sa...

T han vill nog sätta lite spänning i sitt liv.

Ina sa...

God morgon från ett - 20 gradigt, vitt vitt Norrbotten

Olle B sa...

T/ Jag tror han brukar börja med det som är extra lätt.

T sa...

Bettan:
Grattis till paddan!

Anonym sa...

L11 resten ?

Vonkis sa...

Olle
Inte den roligaste kombinationen men det blir ju grönare framöver :-)

Janne
Vad är skillnaden mellan fotboll och futsal? (Ja, jag är så okunnig)

Aurora
Smaken är som röven, klöven :-)

T
Kul att se dig här igen!

Eva
God morgon!

Petra Linusson
Vad kul med Galenskaparna!
Håller tummarna för strålande väder hos er imorgon.
Nils Johan Rydell
Verkar vara samma väder nästan överallt idag.

Aurora
Vilket blir snart hoppas jag.

Bettan
God morgon!

Jens Nilsson
Härligt!

T sa...

West Side Story
Tova Carson

RockRogga sa...

Tjosan på er

Unknown sa...

Anna Book får ju inte vara med i mello för att låten varit med tidigare i ett annat land.
Men om man låter Palmen spela så är det ingen som hör att det är samma låt.

GH sa...

WEST SIDE STORY

RockRogga sa...

Vad skulle det där in

Olle B sa...

********************************
L11/ RESTEN
L16/ TE
L13/ TVÅ
L10/ TOWA
V15/ WEST
L3/ SIDE
V9/ STORY

*** SPARA ***
********************************

Bettan sa...

Haha den va bra Åke

Unknown sa...

Towa
west side story

Aurora sa...

Bra tänkt, Åke!

Anna W sa...

TOWA borde del väl vara för att det ska funka med WEST..

T sa...

vonkis:
Tack!

Olle B sa...

Åke/ Håller med Bettan. Den var bra.

Unknown sa...

Towa C

Janne sa...

Vonkis Futsal spelas på handbollsplan och är tekniskt och snabbt mycket populär i Brasilien

Unknown sa...

Amy?

T sa...

Amy Dimond

Unknown sa...

Låter som Amy Diamond.

Vonkis sa...

kent hasselgren
Lite tryck blev det men kanske inte tillräckligt?

Anonym
Tur du hann :-)

Jo
Låter som en bra fördelning :-)

Ina
Kallt, som vanligt. Men snart kommer våren och värmen.

T sa...

Åke Finn:
Rätt slutsats av dig

T sa...

Eva

Unknown sa...

Eva

RockRogga sa...

Dalgren

RockRogga sa...

Ingen som kan

Olle B sa...

Kan inte

T sa...

ÅSKA

Janne sa...

åska

bardolino sa...

En liten vit kanin

Unknown sa...

Åska

Anonym sa...

vit kanin

RockRogga sa...

Den var svår

Aurora sa...

"En LIDEN VID kanin" på skånska..

gupe sa...

en liten vit kanin

Anna W sa...

en LITEN VIT kanin

Unknown sa...

Tack för vit kanin. Den var svår.

Anonym sa...

var edvard perssons en liten vit kanin

Lena J

Olle B sa...

Melodikrysset V05, 6 februari 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V5/
V6/ LITEN
V7/ EVA
V9/ STORY
V14/
V15/ WEST
V17/ ÅSKA

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/ SIDE
L4/ VIT
L6/
L8/ AMY
L9/
L10/ TOWA
L11/ RESTEN
L12/
L13/ TVÅ
L16/ TE

Anonym sa...

V6 Liten L4 Vit V17 Åska

Anonym sa...

V6 en L4 vit v17 åska

RockRogga sa...

V6 kanin ?

Unknown sa...

V6 Liten

Janne sa...

Palmen brukar ha kryss för pensionärer i GBG som är popis och jag har träffat honom och han är en trevlig människa tycker jag.Även Håkan Hellström som var gäst på GAIS Futsal som gilade att snacka med mig om Rio är en trevlig kille.

T sa...

Ska Edvards låt vara på skånska eller svenska. Alltså T eller D i orden?

T sa...

The Lady In Red

Unknown sa...

She

gupe sa...

she

Lillan Börje sa...

God morgon - dristar jag mig att skriva. Äntligen mitt nya "oändliga" internet men - nu glömde jag att "logga" in här. Hahaha sanslöst.
Åke, vi hoppas det blir som din
-klärvojanta feeling- säger (blink).
Hoppas att du Vonkis och ALLA här, kryssar lugnt idag!

Anonym sa...

L12 SHE

Olle B sa...

T/ Vi får se vad det blir på V5 om det skall vara D eller T

T sa...

Väldigt vad Eldeman är låst vid botten av krysset. Men lite har han ändå försökt sig uppåt.

T sa...

SHE menade jag

Anonym sa...

Inte säära bara riista så där lite med niiven

Aurora sa...

Så lam den blir utan Aznavour.... suck.

Unknown sa...


"She" is a song written by Charles Aznavour and Herbert Kretzmer and released by Aznavour as a single in 1974.

T sa...

hav

Unknown sa...

Hav

Unknown sa...

Hav

Lillan Börje sa...

V14 hav

Anonym sa...

hAV

RockRogga sa...

Hav

Jo sa...

V14 Hav

Unknown sa...

"Byter genre..." Jo, jäklar! Hav iaf!

T sa...

LOA

Unknown sa...

Loa

RockRogga sa...

Loa

Jo sa...

Loa

Unknown sa...

Loa

Anonym sa...

loa

Lillan Börje sa...

L6 Loa

Unknown sa...

LOA

T sa...

Brukar inte Jussi och Loa vara med ganska ofta? MEN INTE SÅ OFTA SOM PALMEN!

Olle B sa...

********************************
L11/ RESTEN
L16/ TE
L13/ TVÅ
L10/ TOWA
V15/ WEST
L3/ SIDE
V9/ STORY
L8/ AMY
V7/ EVA
V6/ LITEN
L4/ VIT
V17/ ÅSKA
L12/ SHE
V14/ HAV
L6/ LOA


*** SPARA ***
********************************

RockRogga sa...

Falkman

Unknown sa...

Nu börjar jag längta efter Palmen så det blir någon ordning på krysset!

Pierre sa...

Ingen svår gissning, men First Aid Kit bör det vara på V5.

T sa...

Hade inte tagit upp kaffebröd

Unknown sa...

Lite segt idag... Inte bra om man kollat LiveUamap om Ukraina hela natten!

Unknown sa...

Fler än jag som är klärvojant.

Janne sa...

Miriam

T sa...

Miriam Makeba hon som också skrev patta patta

Unknown sa...

miriam makeba?

RockRogga sa...

Patta patta

Aurora sa...

Håller med Pierre, nog är det låga odds.

Lillan Börje sa...

L1 Miriam

T sa...

FIRST AID KIT

Unknown sa...

First Aid Kit

Unknown sa...


First Aid Kit

Aurora sa...

Dessa, Elvis resp Håkan Hellström får mej att stänga av radion i 3 min.

T sa...

Det tog lång tid innan Eldeman hamnade på L1

Olle B sa...

Aurora/ Håller bara med dig på Håkan.

RockRogga sa...

L2 ?

Anonym sa...

First aid kit

Bettan sa...

Lätt kryss idag

Anonym sa...

Stones på sista kanske.

M sa...

Efter det här krysset får man nog ta sig en stänkare efter 12. Eller hur Åke

T sa...

SÅ DET BLEV AFTER EIGHT ISTÄLLET

Unknown sa...

Håkan H får mig att kasta upp, Elvis däremot är the KING för mig

T sa...

STONES

Unknown sa...

Stones

Unknown sa...

Det behövs nog mer än en stänkare!

Unknown sa...


Roling stones... värsta öset på länge!

Lillan Börje sa...

Det är det som är trevligt. Kul med alla antanden.
Det är kamratligt sagt Åke Finn. Jag skrattar MED inte ÅT ...

Janne sa...

Stones såg jag live när dom uppträdde på Copacabana i Rio

Olle B sa...

Melodikrysset V05, 6 februari 2016

VÅGRÄTT
V5/ FIRST-AID-KIT
V6/ LITEN
V7/ EVA
V9/ STORY
V14/ HAV
V15/ WEST
V17/ ÅSKA

LODRÄTT
L1/ MIRIAM
L2/ STONES
L3/ SIDE
L4/ VIT
L6/ LOA
L8/ AMY
L10/ TOWA
L11/ RESTEN
L12/ SHE
L13/ TVÅ
L16/ TE

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs nästa lördag från hemma plan❤️

T sa...

Ska bara göra en sista koll innan jag trycker på knappen Skicka

Unknown sa...

Tack för idag kryssarvänner, sörs på lördag! På tisdag spelar Frölunda final i Champions hockey league!

Anonym sa...

Äntligen lite goo musik

Unknown sa...

Nu ska jag fortsätta med min tvätt och min matlagning. Ha en bra vecka och tack för all hjälp idag. Vi hörs nästa vecka.

M sa...

HA HA Ja då tar vi två. trevlig helg allihopa

Lillan Börje sa...

Det är det som är trevligt. Kul med alla antanden.
Det är kamratligt sagt Åke Finn. Jag skrattar MED inte ÅT ...

Petra sa...

Japp, då var krysset inskickat. Ha en fortsatt trevlig helg.
Hörs nästa vecka.

T sa...

Tack alla!

Unknown sa...

Tack för idag. Fick som vanligt mycket hjälp av Er, underbara människor därute i avlånga Sverige! Tack alla och Vonkis som håller i den här underbara sidan.
Jobbar nästa helg - försök klara er utan mig! :)

Janne sa...

Då har ni inte hört när Sven-Bertil och Håkan uppträdde och hans texter.

RockRogga sa...

Ha en bra dag

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Aurora sa...

Tack för idag, hej så länge.

Anonym sa...

Ha en trevlig vecka allihop.
Vonkis, heja MoDo !
Lasse

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin vecka! (Och vet du Vonkis,vi fick en cm snö som låg nästan hela veckan hemma. Vitt, men inte jobbigt! ✌)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Vi sörs nästa vecka igen så ta hand om er!

Ang. Håkan Hellström. Jag har haft lite svårt för honom men attan i mattan om jag inte börjar svänga där :-)

Janne sa...

Tack för all hjälp och vi sörs nästa kryss och alla har inte samma musiksmak jag gillar jazz mest eftersom jag spelat alt-sax i min ungdom.

Vonkis sa...

Anonyma Lasse
Modo behöver all hjälp de kan få, så tack ;-)

Jo
Det är snö när den är som bäst :-D

In my own words sa...

Tack för hjälpen!

In my own words sa...

Tack för hjälpen!