lördag, april 05, 2014

Melodikrysset vecka 14 2014

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar! Jag hoppas att ni haft en bra vecka och att ni är redo för lite krysslösning i grupp.

Fram till nu har jag haft kvar det gamla utseendet på Melodikrysset men inte längre. Gillar jag det nya utseendet? Nej, det kan jag inte påstå men det har nog att göra med att jag varken har en smart telefon eller en surfplatta. För övrigt hoppas jag på Py på vågrätt nio.

Hörde ni att det var Måns Zelmerlöw som sjöng Run for your life? Gissar att låten är med hans nya skiva, Barcelona sessions.

Åh, Heman Hunters År det såhär att vara kär när man är liten...

Något att koppla till en mycket känd person.
Nej men, reklam i Sveriges Radio...
Jo, det var Zlatan som reciterade vår nationalsång. Max Martin producerade.

Dragspel är inte riktigt min grej, tur då att jag har löjlisarna, de visste att Åke Wassings låt sjöngs av ett barnbarn.

Åh, Hakuna matata från Lejonkungen. Man skulle kanske ta och se om den.

Men så härligt med lite White christmas (Jag drömmer om en jul hemma) så här i början av april.

Två jullåtar i rad för Counting miracles med Malena Ernman och Jerry Williams är med på Malenas julskiva I decembertid.

Det var välbehövligt med Peter Lundbads Ta mig till havet efter alla dessa jullåtar tycker jag.

Ja just ja, Uma Thurman var ju med i The Producers. Låten hon sjöng här heter When you've got it, flaunt it.

Ja tänk att Rosa fick dansa med Andersson när hon var på bal...

Lost highway med Jerry Lee Lewis och Delaney Bramlett går inte av för hackor inte.

Och så illa att avsluta krysset med lite Kicki D och Bra vibrationer. Det lät nästan som att Anders Palm i Lerum fått konkurrens.

Då var även detta kryss löst och inklickat då. Tack alla som var med idag, vi sörs om en vecka igen, nu ska vi ut i solen.

Facit i kortversion.
V13 Måns
V 1 Zelmerlöw
L 2 Liten
L 1 Zlatan
V 6 Martin
V 8 Barnbarn
L 4 Lejon
V 7 Jul
V14 Malena
L 3 Ernman
L 5 Williams
V 9 Ta
L12 Uma
V10 Bal
L11 Lee
L10 Bra

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak
#Blogg100

184 kommentarer:

Flobben sa...

God Morgon alla kryssvänner. Solen skiner i Ronneby, men man får baske mej skrapa rutan på bilen. Här kommer veckans facit: V. 9 = PY och resten säger jag inte!!! :-)

Petra sa...

Godmorgon från ett mulet Partille, idag står gårdstädning på schemat. Hoppas det inte blir regn medan vi håller på.

Anonym sa...

Galgbacke ska försöka vara med via frugans telefon. Är ute och kampar

T sa...

Testing 1... 2... 1... 2...

Aurora sa...

Än så länge kan jag inte komma på vad jag skulle behöva en smart telefon eller datorplatta till, så jag skaffar mej ingendera. Ny krysset verkar ok, tycker jag - mycket mer irriterande att sändningen via webben har en låååång fördröjning. Men visst - då flyttar jag radion till datorrummet och ser fram emot att få skriva Py på V9. Frukost först, precis som vanligt.

Olle B sa...

Gomorron alla löjlisar.
Det har varit en kall natt igen -6.
Ser ut att bli en fin dag idag.
Tror det blir ett besök på vårmässan idag.
Men först så väntar krysset.

T sa...

Vilken dag! I Stockholm iaf. Eldemans nya design ser snygg ut tycker jag. Det blir hembakad tigerkaka till MX-fika idag.

Flobben sa...

Aurora: jag tycker den reella sändningen verkar oxå vara tidsfördröjd på vissa platser. Masen brukar svara ibland innan frågan ens är ställd. :-)

Vonkis sa...

Flobben
Oj, frost på rutan, det ogillas.
Nä, vi släper bara Py så här tidigt, vi kan ju inte avslöja hela krysset för tidigt.

Petra Linusson
Jag håller tummarna för uppehåll under städningen.

Anonym
Oj, har campingsäsongen redan börjat alltså.

T
Vi sör dig :-)

Aurora
Sannerligen, våga vägra smarta telefoner och surfplattor.

Jag kan inte lyssna på webbradion på firefox sedan de bytte utseende på sr.

Olle B
Blev det inget möte?

Vonkis sa...

T
Smaken är som röven...

...klöven :-)

Flobben
Kanske är Masen en tidsresenär?

Olle B sa...

Vonkis/
Mötet inställt pga för många återbud.

Janne sa...

God morgon från ett grått GBG

Aggie sa...

Godmorgon från ett lite molnigt Skene....

Aggie sa...

L 2...ska nog kunna bli Elvis..:)

Janne sa...

Såg ni Babbens program igår med GAIS ordförarens fru Annica?

Vonkis sa...

Olle B
Fler som ville lösa Melodikrysset kanske? ;-)

Janne
Då får du gå ut och måla lite färger i stan. :-)

Aggie
Då skriver vi in Elvis då :-)

Bettan sa...

Godmorgon! Frukost intagen nu krysset sen jobb ikväll

Vonkis sa...

Janne
Nej.

T sa...

Aj aj aj! Bageriets kortläsare strejkade i morse och ingen hade cash. Så det blev att skriva namn och telnr på post-it-lappar och betala senare. En hel Pain Rotie blev det. Jajamensan!

Janne sa...

Grönt och svart fixar vi i morgon i Värnamo och på måndag-onsdag i Nordstan när det är avspark där

Vonkis sa...

Bettan
Hoppas du får en bra kväll på jobbet.

Björn sa...

Godmorgon idag från Falun!

Vonkis sa...

T
Vad bra att det gick att lösa ändå.

Janne
En annan går lite i sportdvala nu när hockeysäsongen är så gått som över...

Olle B sa...

Här kommer lösningen från förra veckan.
Saxat ur Vonkis Melodikryssblogg.
Facit i kortversion
V 7 Logan
L 1 Wien
L 4 Eagles
V10 Shirley
L 5 Bassey
L 6 Las
V14 Vegas
L 2 Uggla
L12 Er
V 8 Bo
L 8 Borås
V13 Sov
V 3 Weeping
L 3 Willows
L11 Hög
V 9 Tove

Vonkis sa...

Björn
Där ser man.
Falun, där gjorde vi ett snabbstopp i sommar.

Reine sa...

Godmorgon från ett Soligt Bålsta

Bettan sa...

Vonkis
Hoppas jag med, men det brukar vara lugnt.

lasse sa...

God morgon även från Gävle !
Solen skiner men några grader kallt.

bardolino sa...

Godmorgon kryssare.
Försovit mej lite men jag hann precis...

Masen sa...

God morgon från soliga Dalarna!
Jag ser att Björn är min granne idag.

Masen sa...

På kommentarerna alltså. Jag ser ju inte Björn, även om en och annan brukar springa runt knuten ibland. :)

T sa...


Inget badlakan, ingen bricka. AJ!

Flobben sa...

JAG VANN.....inte! :-(

Vonkis sa...

Reine
God morgon!

Unknown sa...

Godmorgon från soligt Stockholm! Lagom aktivitet pga feber.

Masen sa...

Måns Zelmerlöw

Björn sa...

Masen: Uppe på gamla garnisonen och jobbar

Måns Zemmelröv

Jo sa...

Morrn från Borås! Har lite svårt att kommentera, tredje försöket nu... :)
Mulet i Borås idag, lagom till helgen, Suck! Hade ju gärna fått vara lite sol när en annan kan vara ute på dagen också! :)

Aurora sa...

Vilka fula bokstäver - inget kul typsnitt....

ÅkeF sa...

Morsning, kanonväder i Torsång idag.

Masen sa...

Liten

Aggie sa...

Håller med Aurora.....väldigt tråkigt typsnitt

Unknown sa...

Liten

bardolino sa...

Liten

Janne sa...

liten

Masen sa...

Björn:
Aha, I13. Vad gör man där?

ÅkeF:
Torsång mellan Falun och Borlänge?

.J sa...

liten

Björn sa...

Hälsotester på Hemvärnets radio-MTRL

Ina sa...

god morgon från ett yrvaket Norr +3,3grader, mulet.
Somnade om, inte bra, det tar sån tid att bli klar i knoppen. Har någon Land? Kolla på dom fina colliehundarna! har inte sett dom själv, men ska få tidningen till veckan, hmmm

Aggie sa...

Är Det Så Här När Man Är Kär När Man Är Liten

Masen sa...

Zlatan

Vonkis sa...

Bettan
Låter bra det :-)

lasse
Soligt men kallt, låter som ett tema norröver :-)

bardolino
Bättre sent än ännu senare vet du :-)

Masen
En bloggkommentarsgranne är också en granne :-)

T
Inte här heller...

Flobben
Men någon gång kommer du också att vinna.

Kina Edman
Huvva, feber låter inte bra. Hoppas den går över snart.

Louise sa...

Hej alla! Zlatan och Martin tror jag bestämt

T sa...

L1 Zlatan
V6 ?

Petra sa...

Zlatan, på L1

Flobben sa...

Zlatan

Aggie sa...

Wow....min idol ZLATAN

Olle B sa...

V6/ Max MARTIN

Masen sa...

Max MARTIN

T sa...

Max Martin

Aurora sa...

Sitter o kokar - lyssnar på problem med en hjullastare i vägrenen nå'nstans... GRRRRR. Istället för min stora idol's röst. GRRR

Vonkis sa...

Aurora
Typiskt.

Bettan sa...

jA HÄR STÅR NÅGON BIL OCH BRINNER PÅ MOTORVÄGEN

Anonym sa...

Fjantig version.

T sa...

Segt idag. Och Masen hinner ju alltid före!

Vonkis sa...

Vad var frågan till V8?

Bettan sa...

Barnbarn?

Masen sa...

Barnbarn

T sa...

Vonkis:
V8 Den sjöngs av ett sådant..

Anonym sa...

Barnbarn

T sa...

Lejon

Petra sa...

Lejon

Masen sa...

Lejon

Björn sa...

Lemur

Unknown sa...

Borde bli barnbarn sen lejon

Anonym sa...

Morfar o jag

lasse sa...

upptäckte samma sak

Olle B sa...

Kanske dags att *** SPARA ***

Vonkis sa...

Tack för barnbarn. Hörde inget på grund av dragspelet. Gillar inte dragspel...

Aurora sa...

Vonkis: På V8 sjunger en person om 'Morfar och jag', fast nu var det ingen som sjöng förstås.

T sa...

JUL

.J sa...

riktigt härlig låt asså

Masen sa...

Jul

Petra sa...

Jul?

Vonkis sa...

Aurora
Jag kunde inte höra någon melodi ens p.g.a dragspelandet :-)

ÅkeF sa...

Dags för en snabbfakta!

.J sa...

jäklar va radiosädningen ligger före lyssning på internet. Är kvar på Hakuuna...

Olle B sa...

Melodikrysset v.14 den 5 april 2014
Halvtid

VÅGRÄTT
V1/ ZELMERLÖW
V6/ MARTIN
V7/ JUL
V8/ BARNBARN
V13/ MÅNS

LODRÄTT
L1/ ZLATAN
L2/ LITEN
L4/ LEJON

ÅkeF sa...

Snabbfakta skulle det vara!

T sa...

Äntligen kom jag före Masen! WOW!

Anonym sa...

Jul låt nu??? Nä nu vill jag höra "Vårvindar friska"

Lena i Trelleborg

Vonkis sa...

Vad tror ni L5 ska vara?
W _ L _ _ Y _ S

Vonkis sa...

T
Plötsligt händer det :-)

Beemer sa...

Williams på L5?

Unknown sa...

Jerka på L5 williams???

Aggie sa...

Williams

Flobben sa...

Vonkis: det är skottpengar på dragsperare om du inte vet! :-)

Vonkis sa...

Mäh, ni har ju inte med något Y i era gissningar till L5 :-/

Aggie sa...

Ernman på L3???

Vonkis sa...

Aggie
Då blir det nog en jullåt till då med Malena och Jerry till L3 och L5.

Björn sa...

Wolgers

Masen sa...

Malena Ernman Williams

Flobben sa...

V14 Lena
L3 Ernman
L5 Williams

T sa...


Marlena Ernman

Petra sa...

Malena Ernman borde bli Jerry Williams

Flobben sa...

Va fan Masen!!! :-) Sitter du i Kaknästornet eller??? :-)

T sa...

Trippelfråga efter bara 3 timmars sömn! V*f*n?

Aurora sa...

Retar mej fortfarande på trafiknyheten som avbröt Mannen - vet ni att det finns radioapparater där man kan välja bort trafiknyheter?
Men - den funktionen finns bara i radioapparater för bilar. Logiskt.


Inte.

T sa...

Jerry Williams

Vonkis sa...

Eller som det heter på latin
Trippelus frågus.

Masen sa...

Ta

Bettan sa...

Ta

Unknown sa...

Ta

Petra sa...

Ta mig till havet....

Björn sa...

Ta mig i dalen!

Flobben sa...

Ta

T sa...

Ta mej till havet. Eller bara ta mej.

Masen sa...

Björn:
:))

Vonkis sa...

Aurora
Håller med dig om typsnittet.

Masen sa...

Uma

lasse sa...

Borde vara UMA Thurman

Olle B sa...

Uma Karuna Thurman

T sa...

Uma Thurman

Björn sa...

Uma från The producers

Flobben sa...

UMA Thurman

Vonkis sa...

When you've got it, flaunt it

T sa...

Aurora, Vonkis:
Typsnittet är INTE bra!

Bettan sa...

Bal

T sa...

Bal

Janne sa...

bal

Björn sa...

Jag

Flobben sa...

bal

Bettan sa...

Hos mig är det gamla vanliga typsnittet

Masen sa...

Vad är det för typsnitt alla skriver om?

T sa...

Har Masen somnat?

T sa...

Masen:
Typsnittet på ny design på webben MX

Flobben sa...

Rosa på bal.

Ha-ha.....jag var före Masen.... :-) jag har inget emot dig, Masen, Du är bara bra:-) De är väl lite tävling, eller?...

Vonkis sa...

Hos mig har utseendet på Melodikrysset ändras och med det även typsnittet. Det påminner fr mycket om Comic sans för min smak

Olle B sa...

Lyckades tappa bort kryssplanen. Men det brukar vara lungt när man sparat. Men icke!!!!! Allt borta, tur man har egna anteckningar bredvid.

Masen sa...

Lee

Björn sa...

Lee

T sa...

Lee

Flobben sa...

Lee

Olle B sa...

Jerry LEE Lewis

Unknown sa...

Har du tillgång till facit?Svaret dök upp innan låten spelats!(L 12)

T sa...

*SPARA*
Vonkis gör ett bra jobb!

Bettan sa...

Olle: Ja det är fördelen när man håller i lösningarna ;)

Masen sa...

Tänkte bara att frågan var för simpel. ;)

Björn sa...

BRA
Kom jag före masen nu?

Anonym sa...

Gissning på sista, L10 Boa
/Lena

Anonym sa...

Nya lös krysset på nätet fungerar inte med Firefox. Internet Explorer är OK

Bettan sa...

Sitter och njuter, Jerry är en av mina favoriter

T sa...

Vonkis:
Comic sans? Depressionskomedi skulle jag vilja kalla det!

Ina sa...

Tack för hjälpen

Masen sa...

Bra

T sa...

Bra vibrationer
*SPARA*
*SKICKA IN*

Fl sa...

Jag har all utrustning som behövs för att lösa detta: tre datorer med Google, hitta.se, och eniro.se samt två mobiler igång med SoundHound och Shazam, men ändå kommer Masen först. :-)

Bettan sa...

Bra vibrationer

Petra sa...

Bra, tack för mig. Nu får jag bege mig ut.

Olle B sa...

Melodikrysset v.14 den 5 april 2014

VÅGRÄTT
V1/ ZELMERLÖW
V6/ MARTIN
V7/ JUL
V8/ BARNBARN
V9/ TA
V10/ BAL
V13/ MÅNS
V14/ MALENA

LODRÄTT
L1/ ZLATAN
L2/ LITEN
L3/ ERNMAN
L4/ LEJON
L5/ WILLIAMS
L10/ BRA
L11/ LEE
L12/ UMA

Anonym sa...

bra vibrationer
Lena

Masen sa...

Jaaa! Lennart Palm

Flobben sa...

Sista ordet är för lätt. Go helg på er alla.

T sa...

Masen först igen så klart! De va ju själva f*n!

Bettan sa...

Inskickat!! Sörs nästa vecka

Masen sa...

Fl:
Inga appar slår ett skarpt intellekt. ;)

ÅkeF sa...

Masar har alltid varit snabba!

Masen sa...

Åh, en NY Lennart Palm!

Aggie sa...

TACK för idag Vonkis och alla ni andra....Vi sörs nästa lördag....KRAM

Masen sa...

Nåväl....
Inklickat och klart!
Tack för idag!
Vädret ser ut att lämna medgivande till en härlig hojtur. Så det är väl dags att grensla järnhästen och rida ut mot skymningen.
Sörs!!

lasse sa...

Tack för idag, sörs om en vecka om allt går bra !

Olle B sa...

Tack för idag!
Nästa lördag är det jobb ute i Stugan. Har inte ordnat bredband för i år ännu, så jag får antagligen stå över då.
Vi sörs!

Olle B sa...

Masen/
Lite avundsjuk blir man faktiskt. Framförallt nu när jag lagt flygningen "på hyllan".

Louise sa...

Jag har Firefox och för min del har det funkat fint att lösa krysset med den. Men typsnittet var ju lite trist. Ha det bra alla!

Janne sa...

Tack för idag solen tittar fram ibland vi sörs nästa kryss

T sa...

Eldeman får alltså ändra typsnittet till V15. Så här kan vi inte fortsätta!
Tack Vonkis och alla andra! Bra tempo idag! Nästa gång krossar vi Masen!

Olle B sa...

Fungerar "sparafunktionen" för er?
Vilken Webbläsare använder ni i såfall?

T sa...

Masen:
Du gör ett bra jobb!

OlleB:
Spar-funktionen fungerar för mig med Firefox på laptop.

Olle B sa...

T/
Testade själv med Google Chrome och då verkar det fungera.
Det Internet Explorer som är problemet.

T sa...

Om det nu är så viktigt att komma först med svaret, så är statistik V14 här:

V13 Måns -> 1. Masen 2. Björn
V 1 Zelmerlöw -> 1. Masen 2. Björn
L 2 Liten -> 1. Masen 2. Kina Erdman
L 1 Zlatan -> 1. Masen 2. Louise
V 6 Martin -> 1. Louise 2. Olle B
V 8 Barnbarn -> 1. Bettan 2. Anonym
L 4 Lejon -> 1. T 2. Petra Linusson
V 7 Jul -> 1. T 2. Masen
V14 Malena -> 1. Masen 2. T
L 3 Ernman -> 1. Aggie 2. Masen
L 5 Williams -> 1. Beemer 2. Kina Erdman
V 9 Ta -> 1. Masen 2. Bettan
L12 Uma -> 1. Masen 2. lasse
V10 Bal -> 1. Bettan 2. T
L11 Lee -> 1. Masen 2. Björn
L10 Bra -> 1. Björn 2. Anonym/Lena
-------
16 frågor

Först:
8 ggr Masen
2 ggr Bettan
2 ggr T
1 gång Louise
1 gång Petra Linusson
1 gång Aggie
1 gång Beemer
1 gång Björn
------
17 svar totalt (en dubbelfråga t.ex. kan ha flera första-svar från olika personer)

Eller först så här:
8 ggr Masen
9 ggr Övriga
-----
17 svar totalt

Olle B sa...

Lennart Palm. Svensk musiker, organist, arrangör och låtskrivare från Lerum.

Lennart Palm spelar elorgel och är flitigt anlitad som musiker, framförallt i västra Sverige. Under flera säsonger var han musikansvarig för Mats Ljungs populära nyårsrevyer i Skara. Palm spelade orgel i den skojiga dansorkestern Matz-Ztefanz med Lailaz (med till exempel melodisuccén "Evert") och har - bland gräddan av svenska artister - ofta ackompanjerat sångaren och skådespelaren Stefan Ljungqvist. Lennart Palm brukar regelbundet bistå programledaren Anders Eldeman med instrumentala inspelningar till radioprogrammet Melodikrysset.

I mitt huvud sa...

Jag missade krysset imrse! Men jag brukar ändå sällan kunna så mycket... Men när man är fler som löser det tillsammans är de kul!

T sa...

I mitt huvud:
Dessutom är det bra drag på vonkis MX-blog.

Reine sa...

Kvinnaböske ?