lördag, september 14, 2013

Melodikrysset vecka 37 2013

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar! Det är lite in i dimman även denna lördag, i alla fall här i Norrköping.

Vad tror ni om Demert på vågrätt 6, Elvis på lodrätt 7 och Bäckmaan (ja, det ska vara två a) på vågrätt tio?

Vet vi vad. Vi hade alla rätt förra veckan med.
Vet ni vad. Jag vann inget den här gången heller.

Nu kör vi!

Herrar i en humortrio. Då blir det Magnus Härenstam och Brasse Brännström vi skriver in. Kvinnan heter för övrigt. Eva Remaeus. Fem myror är fler än fyra elefanter lärde mig att här är där man inte är och där är här där man är...

Romance d'amour fick den svenska titeln Du är den ende. Jag gissar att vi kommer få höra den i Så mycket bättre den här säsongen eftersom Lill Lindfors är med.

Världens bästa Karlsson från Astrid Lingrens Karlsson på taket. Den enda astridfigur jag inte gillar. Musiken komponerades av Georg Riedel.

Nu blev det lite lurigt men melodin vi fick höra heter Three coins in a fountain och kommer från filmen med samma namn. Tre är alltså antalet Eldemannen var ute efter till lodrätt fem.

Pappan i familjen Flinta heter Fred.

Visst är det lite Tre kärlekar över signaturmelodin till Hem till gården.

Jo då, han kan sjunga också Clint Eastwood. Gold fever kommer från filmen Paint yous wagon.

Dragspel kan förstöra det mesta, även Whams Wake me up before you go go.

Lite bättre blev det dock med The king of soul, Solomon Burke, låten heter Cry to me.

Lite nostalgi på det med signaturmelodin till Hacke Hackspett.

Something stupid framförs vanligen som en duett. De två mest kända är väl duetterna med Nancy och Frank Sinatra samt den mellan Nicole Kidman och Robbie Williams.

Mammy med Al Jolson. Obehaglig.

Det var dagens kryss det. Tack alla som var med idag. Vi sörs om en vecka igen.

Och ni, glöm inte att rösta i kyrkovalet imorgon, om ni har rösträtt alltså :-)

Facit i kortversion
L 1 Härenstam
V 4 Brännström
L 2 Ende
V 6 Riedel
L 5 Tre
L 3 Fred
L13 Hem
L 7 Clint
V10 Eastwood
L11 Wake
L 8 Go
L 4 Burke
V13 Hackspett
L12 Duett
V 9Al

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

189 kommentarer:

Aurora sa...

Godmorgon! Visst, Vonkis, Demert på V6 passar bra. Då ser jag gärna Winehouse på V13. Py utan extra bokstäver går bra på L8 - men det är ju en självklar önskan.
Baconet färdigt, men äggen behöver 2 minuter till.

Aggie sa...

Godmorgon från ett strålande soligt Skene.

Aggie sa...

Elvis på lodrätt 7 låter ju underbart..:)

Vonkis sa...

Aurora
Du, Winehouse går jag absolut med på. Det blir ägg här också idag men inget bacon.

Vonkis sa...

Aggie
God morgon!
Gissade att det skulle falla dig i smaken :-)

Petra sa...

Har precis ätit herrgårds frukost ( Tokeryds herrgård), snart skall vi åka in till Jönköping och gå på Husvagnsmässan. Jag får kika in här senare idag om jag inte kan. Ha en trevlig lördag

Olle B sa...

God morgon från ett soligt Kroatien.
Kryssar från hotellbalkongen med utsikt över en fantastisk övärld i Adriatiska havet.
Det blir ingen sammanfattningsservice från mig idag.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Detsamma önskar jag dig.
Ska ni köpa nytt eller "bara titta lite"? :-)

Olle B
Men kanske kan vi få en bild på utsikten? :-D

Ina sa...

god morgon alla kryssare från ett +10gradigt dimmigt Norrboten. Undrar om det finns en sol bakom tjockan, Pajbak senare, lycka till

Olle B sa...

Kan inte ladda upp bild här. Men la just upp en FB.

Vonkis sa...

Ina
Solen finns alltid bakom molnen :-)

Olle B
Men så vackert!

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG detta är sista krysset på ett tag åker några månader till Brasilien men kanske kollar på hemsidan om jag är vaken så tidig det är nu 5timmars tidskillnad så kl.är 5 när krysset börja i Rio.

Vonkis sa...

Janne
Dags för den årliga resan då. Du får lägga upp någon bild i gruppen du med så vi ser vad du har för dig.

Bettan sa...

Olle, ska jag sköta markservicen idag då?

Vonkis sa...

Bettan
Det låter som en bra idé tycker jag.

Veiken sa...

God morgon från ett (än så länge) underbart Göteborg!

Olle B sa...

Bettan//
Gör det du. Lite svårt med klippa och klistra i I-paden.
Dessutom ligger ju webradion en bit efter.

bardolino sa...

Godmorgon kryssvänner.

Vonkis
Demert på V6 och då skulle det sitta med SJ på V9. För PY kan det väl inte bli redan i detta kryss?

Bettan sa...

Redan fixat krysset ;) En massa lodrätt i krysset idag

Pw sa...

Goood Morgon Vonkis och alla ni andra, från ett tok soligt Juniskär...

Vonkis sa...

Veiken
God morgon! Kul att du är med igen :-)

bardolino
Nej, det lär väl dröja dryga året innan hon är med igen :-/

Bettan
Tokbrao!

Masen sa...

God morgon från soliga ,men än så länge daggblöta och kalla Dalarna.

Vonkis sa...

Pw
God morgon!

Bettan sa...

lösningen från förra veckan

Facit i kortversion
V15 Amanda
L13 Om
L 4 Båt
L 9 Surfa
V11 UFO
V 4 Bob
L 5 Beethoven
L 1 Snövit
V 1 Sonja
L 3 Alden
V 7 Tre
V 8 Knas
V14 Flen
L12 Linda
V10 Tror
V 6 Öhlund
L 2 Nilsson

Vonkis sa...

Masen
Snart kommer frosten.

Kjell Sigbjørn sa...

God förmiddag :)

Pw sa...

Olle B... Fy på dej vilken svikare du är... Må snön börja falla där nere... Skratt...

Ina sa...

Vonkis det glömde jag, men nu ser jag det, den finns där

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Gotus Morgus, som det heter på tyskt latin :-D

Vonkis sa...

Ina
:-D

Frida sa...

Melodikrysset på betald arbetstid, det är grejer det!

Vonkis sa...

frikon
Inte illa!

Masen sa...

Vonkis
Säg inte så. Jag försöker leva i förnekelse gällande vinterns antågande. :)

Bettan sa...

Ingen vinst som vanligt....

Anonym sa...

Hej, alla smådjur och övriga arter på den här planeten. Solen gör sitt bästa att tränga igenom ett halvdis.

Nu börjar vi!
/P

Göran sa...

Åkersberga hoppar in. En strålande sensommardag väntar.

Masen sa...

Magnus och Brasse ju.
Favvisar!!!

Pw sa...

L1 Härenstam V4 Brännström

Frida sa...

Härenstam och Brännström

Unknown sa...

Godmorgon! Haft besök i stugan i natt. Vaknade på morgontimmarna hur ljud förflyttade sig ända fram till min säng. Såg ett litet djur ca 10 cm ned "svans" till det. Ringde grannen 06 som inte var pigg. Kl 09 hittade jag prinsen som var en padda. Sopade upp den och ut i gröngräset. Jag vill ha tvåbenta beundrare!

Anonym sa...

Morrn! // Jo

Gillis sa...

Härenstam
Brännström

Anonym sa...

Morning alla!
Hoppas hinna fixa kaffe innan halvtid idag

Anonym sa...

ENDE?
/P

Masen sa...

Du är den ENDE

Gillis sa...

Ende

Pw sa...

L2 Enda

Veiken sa...

Ende

Bettan sa...

Du är den ENDE

Anonym sa...

KINA: Det kunde ju ha blivit en tvåbent, om du inte sopat ut "honom" i gräset. ;)
/P

Vonkis sa...

P
Hej å dig med :-)

Göran
dagen ser verkligen ut att kunna bli bra.

Kina Edman
Men fy fasen vad otrevligt!

Jo
Morgen.

Pw sa...

Kina... Va drack du i går ?? Blir ju lite orolig...

Masen sa...

Riedel

Veiken sa...

Riedel

Gillis sa...

Riedel

Pw sa...

Kan de va Riedel

Kjell Sigbjørn sa...

Georg RIEDEL

Janne sa...

Vonkis klarade inte av att få in en bild bilden var för stor.

Olle B sa...

Karlsson själv som sjunger.

Unknown sa...

Han var för rälig! Anonym men tack!

Frida sa...

Tio?

Janne sa...

Tre i fontännen

Veiken sa...

Två segel...

Masen sa...

Vad är det vi hör?

Olle B sa...

Två solröda segel.

Aggie sa...

Three conts in the fountain

Janne sa...

På svenska tre mynt i fontännen där Anita Ekberg badade

Flobben sa...

Tre eller tio?

Aggie sa...

coins

Masen sa...

Tack Olle!
Heter filmen också två solröda segel?

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Aggie sa...

tre

Anonym sa...

Många bud. Det får visa sig vid L3

Unknown sa...

PW hjälp mig istället varför jag haft paddor i kolonistugan 2 ggr. Inget vatten i själva stugan???? Gillar det inte fast det är verkligen lustigt!

Anonym sa...

KINA: "Rälig", får mig att tänka på "Lindeman". :)
/P

Masen sa...

Hmm...
Mynt eller segel.....

Pw sa...

Olle B.. Du har rätt som vanligt.. Du äro nu förlåten..

bardolino sa...

Tre flickor i Rom
Three coins in the fountain

Masen sa...

Fred

Pw sa...

L3 Fred

Janne sa...

Aggie har rätt jag har slängt pengar i fontännen i Rom

Gillis sa...

Fred

Flobben sa...

Fred

Gillis sa...

Fred

Anonym sa...

Ah, gamla "Freddan". :)
/P

Frida sa...

Fred så tre innan då!

Pw sa...

Olle B... Hmmm...

Bettan sa...

Puh löser tre kryss samtidigt=)

Olle B sa...

Hade nog fel på förra blir tre annars får jag inte in Fred

Masen sa...

Janne:
Jag har också slängt pengar i fontana di trevi. Det hjälpte dock inte, jag hade ändå ingen aning. :)

Frida sa...

Hem

Gillis sa...

Hem till gården

Masen sa...

HEM till gården

Bettan sa...

HEM

Pw sa...

L13 Hem

Anonym sa...

Hem till Gården

Vonkis sa...

Three coins in a fountain

Så tre på lodrätt fem.

Bettan sa...

Då va det halvtid och krysset ser ut så här just nu:

V4/ BRÄNNSTRÖM
V6/ RIEDEL
V9/
V10/
V13

L1/ HÄRENSTAM
L2/ ENDE
L3/ FRED
L4/
L5/ TRE
L7/
L8/
L11/
L12/
L13/ HEM

Flobben sa...

Hem (till gården)

Bettan sa...

Par minuters andrum hehe, liiite stressigt att lösa tre kryss samtidigt och sen hinna kommentera =)

Janne sa...

Masen Anita Ekberg kanske tog pengarna så vår önskningar inte gick i uppfyllelse?

Vonkis sa...

Masen
Den här är till dig, lite som plåster på vintersåren :-)

Vonkis sa...

Bettan
Tre kryss?

Anonym sa...

KINA: Kan vara att de övervintrar i närheten av din stuga, i något utrymme, exempelvis någon gammal jordkällare eller liknande.

Var glad att de finns. En mycket gammal djurart (amfibier) som förtjänar all beundran av att ha överlevt så många år.
/P

bardolino sa...

Är det Clintan?

Bettan sa...

Vonkis, fixar krysset till sammanfattningen, sen i tidningen och sist mobilappen

Flobben sa...

Clint eastwood

Frida sa...

Clint Eastwood

Aggie sa...

visst är det Clintan

Masen sa...

Vonkis:
Tack! Den kan jag behöva. :)

Peter Östman sa...

Ja, rösten stämmer...

Olle B sa...

Bettan//
Strular dessutom nätverket blir det riktigt stressigt.

Frida sa...

Wake go

bardolino sa...

Wake me up before you go

Masen sa...

Wake me up

Anonym sa...

Wake go

Aggie sa...

Wake me up before you go go

Kjell Sigbjørn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Sten Broman spinner i sin grav. Detta är olidligt!
/P

Bettan sa...

Olle, just därför jag löser krysset på papper också...

Masen sa...

Hm... before you go försvann tydligen då jag skickade. Mysko! Kan det vara CIA eller NSA som ställer till det tro?

Kjell Sigbjørn sa...

WAKE me up befor you GO-go

Aurora sa...

Tänk om det skulle bli Victor Borge på L4, då skulle da'n va räddad.

Anonym sa...

V13 Hackspett???

Anonym sa...

Tack
Rickard

Anonym sa...

Solomon BURKE?
/P

Masen sa...

Kan det vara Solomon Burke tro?

Aurora sa...

Jahapp, då förlitar jag mej på V75 som vanligt, då.....

Vonkis sa...

Japp, Burke.

Anonym sa...

Burke

Veiken sa...

Solomon Burke

Unknown sa...

Anonym, hmmm känns tröstande när du beskriver det så. Menar du att de ska övervintra nu, att de letar upp ide

Masen sa...

Japp, Hacke var det

Flobben sa...

Hackspett

Gillis sa...

Dä va Hackspetten

Anonym sa...

Du fick rätt

Unknown sa...

Hacke ja...

Unknown sa...

Hackspett

Frida sa...

Duett

Gillis sa...

Duett

Masen sa...

Duett

Flobben sa...

Duett

Anonym sa...

duett

Anonym sa...

Volvo PV-modell. ;)
/P

Unknown sa...

Duett? Inte Volvo...

Aurora sa...

En så'n där långsmal firre på V9 kanske? Det är snart säsong.

Anonym sa...

Duett
Rickard

Olle B sa...

Webben är då bra seg. Hacke spelade för fullt när ni kunde lösningen på nästa. :-)

Peter Pijpare sa...

Nu kommer Ålefeskarns Vals som sista låt ;-)

Masen sa...

Bara en kvar nu.

Morgondaggen ser ut att ha torkat upp, temperaturen har stigit till 17 grader och solen skiner. Undrar vad jag ska hitta på efter krysset? :-)

Unknown sa...

FRA gör så gott dom kan Olle! ;-)

Göran sa...

Fick grannbesök när krysset började så det har varit tyst från min sida.

Bettan sa...

Olle: haha

Anonym sa...

OLLE B: Japp, jag har gett upp att lyssna till krysset den vägen.
/P

Anonym sa...

AL

Masen sa...

Al

Frida sa...

Al

Peter Pijpare sa...

ÄH....!

Anonym sa...

Jag tycker Bettan har skött sig föredömligt. All heder till henne.
Tack Bettan!

Anonym sa...

Bra hjälp det här. Hit kommer jag nästa lördag oxå. :-) tack för all hjälp.
Rickard

Unknown sa...

Al jolson

Anonym sa...

Vilken Al? För ordningens skull...

Veiken sa...

Här kommer Al ut som sista man! Ha en underbar sommardag - det ska jag ha!

Bettan sa...

Så här blev dagens kryss:

V4/ BRÄNNSTRÖM
V6/ RIEDEL
V9/ AL
V10/ EASTWOOD
V13 HACKSPETT

L1/ HÄRENSTAM
L2/ ENDE
L3/ FRED
L4/ BURKE
L5/ TRE
L7/ CLINT
L8/ GO
L11/ WAKE
L12/ DUETT
L13/ HEM

Flobben sa...

Al Jolson

Masen sa...

Anonym 10:50
Al Jolson

Anonym sa...

Tack å ajö, från ett busfrö. :)
/P

Peter Pijpare sa...

Kort besök här idag. Ha en fortsatt trevlig helg, trevliga människor, på återseende :-)

Olle B sa...

Tack för idag!
Nu blir det sol och bad i Havet.
Vi sörs.

Anonym sa...

Tack Flobben.

Aggie sa...

Tack för idag Vonkis och alla ni andra..Vi sörs..:)

Bettan sa...

Hoppas du är hemma igen nästa lördag , Olle...För nästa helg är det jobb helg så då är jag inte med..tack för idag och vi sörs om 2 veckor

Masen sa...

Men då så.....
Tack för idag!
Vi sörs på lördag. Om det inte är torrt från början, vill säga. :)

Flobben sa...

Nu skiner solen i Ronneby och vi har 20 gr. . Ut i potatislandet och skörda bl. majs.
Ha en bra helg alla.

Vonkis sa...

Rickard
Du är varmt välkommen tillbaka.

Janne sa...

Tack för i dag och all hjälp nu blir det att börja att packa för min resa vi sörs om några månader.

Olle B sa...

Bettan/
Tror nog att jag är med nästa lördag.

Vonkis sa...

Tack för idag alla.

Rösta i kyrkovalet imorgon om ni har rösträtt och inte har röstat redan :-)

Vonkis sa...

Janne
Ha det underbart!

Göran sa...

Tack för idag.

Anonym sa...

Tack för idag alla aktiva på den här bloggen. Den gör lösandet av Melodikrysset angenämt Tack, tack

Janne sa...

Tack Vonkis skall kolla upp inför WM skall hjälpa en 8-10 pers som kommer då har lite kontakter som. kan guida dem

jeff christer sa...

hittade er på google ,bra sida .

Olle B sa...

Man är tydligen väldigt ouppmärksam när Eldemannen rabblar vinnare, men tydligen så har jag vunnit en bricka på förra veckans melodikrysset. 😆

Vonkis sa...

jeff christer
Kul att höra

Olle B
Men du, grattis och välkommen in i klubben :-)
Konstigt att vinnarlistan på hemsidan inte stämmer med den Eldemannen läste upp bara.

Olle B sa...

Mystiskt!
När man lyssnar på programmet på WEB-radion så har Petra Linusson vunnit en melodikryssbricka men tittar man på hemsidan så har jag vunnit en bricka. ???

Vonkis sa...

Olle B
Petra Linusson?

Petra sa...

Mitt namn lästes upp i programmet, mamma ringde mig men står inte med på listan.
Det är faktiskt så att han läste upp ett namn till som inte stod med på listan.

Det blir en spännande vecka, vem får brickan? eller får vi en båda två. Det tycker jag att vi kan få nu när de har gjort fel.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Ja men jägarns, NU hörde jag!
Jag håller tummarna för att ni får var sin bricka båda två.

Det var någon från Karlstad som lästes upp men som inte står på listan.