lördag, september 07, 2013

Melodikrysset vecka 36 2013

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjliga kryssvänner. Här går jag omkring i lägenheten och gör just inget alls när jag inser att klockan snart är Melodikrysset. Så kan det gå!

Visst är det väl dags för Py att göra comeback i krysset idag? Lodrätt 13 skulle passa utmärkt i så fall.

Det börjar bra med noll vinster till oss även idag.

Flickan i visan heter Amanda.

Som stormen river öppet hav med Susanne Alfvengren och Mikael Rickfors var med i filmen Om kärlek.

Sloop John B (I wanna go home) med de surfande beach Boys fick den svenska titeln Jag hade en gång en båt.

Han har skrivit mycket filmmusik John Williams. Det vi fick höra idag kom från E.T. som var/är ett UFO.

Jag är inget fan av Bob Dylan och Pay in blood fick mig inte på andra tankar.

I stil med vilken kompositör. Ibland får han till det Eldemannen. Musiken kommer från Snövit i Beethovenarrangemang.

2012 tävlade Sonja Aldén i Melodifestivalen med låten I din himmel. Det gick inte så bra utan hon slogs ut direkt i sin delfinal.

Humorgruppen som framförde Det ringer det ringer (en svensk variant av knock- knock-skämt) hette Tre knas.

Så fick Ulf Peder Olrog vara med i krysset igen, med Violen från Flen den här gången.

Och 2012 tävlade Linda Bengting i Melodifestivalen med E det fel på mig?

Idag fick vi veta hur Jag tror på sommaren låter i boogie woogie-stil.

På den tiden då Jenny Silver sjöng i Candela hette hon Öhlund i efternamn.

Åh, Stefan Nilssons musik från Skärgårdsdoktorn är väldigt skön att lyssna på tycker jag. Ska kanske ta och leta fram hans musik och lyssna på idag, då jag bara tänker slappa hela dagen.

Tack alla som var med idag. Vi sörs nästa lördag igen.

Facit i kortversion
V15 Amanda
L13 Om
L 4 Båt
L 9 Surfa
V11 UFO
V 4 Bob
L 5 Beethoven
L 1 Snövit
V 1 Sonja
L 3 Alden
V 7 Tre
V 8 Knas
V14 Flen
L12 Linda
V10 Tror
V 6 Öhlund
L 2 Nilsson

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

155 kommentarer:

Olle B sa...

Salve kryssarkamrater.
En fantastisk morgon på Tynderö.
+14 och solen skiner.
Imorgon blir det flyg från Sundsvall till Kroatien.
1 vecka i Biograd (får se hur det blir med krysset).

Olle B sa...

L13/ PY
L2/ BÄCKMAN

Vonkis sa...

Olle B
Här är det dimmigt. Jag antar att det inte är du som ska flyga till Kroatien.

En dubbel-Py, det går jag absolut med på.

Petra sa...

Godmorgon, sitter just nu och äter pannkaksfrukost. Idag bär det av till Mariestad på Kräftskiva men först blir det mellodikrysset.

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG idag blir det finnkampen på TV

lasse sa...

I Gävle är det mulet än så länge, men solen ska komma fram. Säger de.

Olle B sa...

Vonkis/
Inte jag som är piloten denna gång.
Nu håller jag dessutom på att avveckla mitt flygande. Har flugit i 32 år men tycker att kostnaderna har stigit så mycket att det inte är värt priset längre. :-(

Aurora sa...

Godmorgon. Jag har inget alls emot om det blir som Vonkis o Olle önskar/gissar, men antagligen är det för tätt inpå senaste Py'et. Men Owe har inte varit med nyss, V4/V7/V11/L4 - jag nöjer mig med vilken som.
Men först bacon&ägg, förstås.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Pannkakor, det låter som en god frukost det.

Janne
Är det Finnkampen den här helgen? Då måste jag ju kolla.

lasse
Då håller jag tummarna för att de har rätt.

Olle B
Vad tråkigt :-(

Bettan sa...

Godmorgon vänner!! I´m baack =)

Vonkis sa...

Aurora
Ja, Py hör ju inte till skaran som kan vara med flera veckor i rad i krysset.

Ska vi inte ta och skriva in Owe på alla platser med tre rutor :-)

Frida sa...

God morgon denna underbart fina dag!
Lycka till! :-D

Vonkis sa...

Bettan
Härligt!

frikon
Visst är det en härlig dag :-)

Anonym sa...

Hej, hej.
Jag läste en artikel i DN härom veckan, "hur fem berusade och hotfulla älgar hade smitit från polisen efter en fest på Ingarö".

Sensmoralen i berättelsen är, att jäst fallfrukt in, förstånd ut. Speciellt när det gäller älgar. :)

/P

Vonkis sa...

Anonyma P
De där älgarna hade uppenbarligen inte läst Emil och griseknoen.

Bettan sa...

Anonym: Gäller väl även vissa människor...alltså förståndet ut när dom dricker

Anonym sa...

Nu var det ju inte dryckjom det var fråga om, utan äpplen. ;)

Hur var den gamle devisen? "Ett äpple om dagen håller doktorn från magen"?

I älgars fall, gäller det nog bara friska äpplen och inte fallfrukt.
/P

Ina sa...

God morgon höll på att missa starten denna soliga +16gradiga lite blåsiga morgon, svampväder är det.Lycka till alla. Förra lördagen nasade jag

Bettan sa...

Hoppsan, det lät inte bra det jag skrev, va inte menat som ett påhopp

Vonkis sa...

Ina
Ska du plocka svamp sedan?
Vad nasade du?
Många frågor blir det :-)

Lotta sa...

Godmorgon från ett underbart soligt Malmö:-)

Janne sa...

Finnkampen på TV1 kl.13.30 som avgörs på STHL stadion Vonkis.

Olle B sa...

Här kommer vår lösning från förra veckan.
Saxat ur Vonkis blogg.
Facit i kortversion
V12 Östen
L 5 Isaksson
V 9 Chess
V 7 Arja
L 4 Europe
L10 Häst
L 2 Markoolio
V11 Tolv
V 1 Tomas Ledin
L 1 Timbuktu
L 3 Så
V 6 Märk
V 8 Uno
L13 En

galgbacke sa...

och så klev Bollebygd in

Vonkis sa...

Lotta
God morgon.

Janne
Då vet jag vad jag gör senare idag då :-)

Göran sa...

God morgon från Åkersberga. Morgondis och dimma har lösts upp av solen. Kan bli en fin dag igen.

Peter Pijpare sa...

Goomorron, gomorron!
Om nu bara visste vilket solsken vi har i Upsala idag :-)

Olle B sa...

Nähä som vanligt ingen vinst idag heller.

Bettan sa...

Ingen vinst denna vecka heller!!

Gillis sa...

Amanda

Peter Pijpare sa...

Amanda Lundbom

Lotta sa...

Som stormen river öppet hav men vad var frågan????

Bettan sa...

Om kärlek heter filmen

Olle B sa...

L13/
Filmens titel 1:a ordet
"OM Kärlek"

Aurora sa...

Filmtiteln... som handlar om det där gamla vanliga...

galgbacke sa...

Vad heter filmen

Peter Pijpare sa...

Filmtiteln
En film om kärlek, kanske?

Petra sa...

Fick googla, En film om kärlek

Anonym sa...

Rn film OM kärlek

Janne sa...

Som får inte plats kan det vara om?

Anonym sa...

Lotta: Vad heter filmen?
En film OM kärlek :)

Olle B sa...

Fast enligt Wikipedia hette filmen "En film om kärlek"

Petra sa...

Olle/ det vad jag fick fram också från Wikipedia

Anonym sa...

Jag byggde en gång en BÅT
SURFA
/P

Ina sa...

Vonkis jag nasade bärpajer, gör pajer efter årstidens bär, nu är det blåbär-hallon, bärmuffins, vinbär,tovade nyckelringar med filtnålmotiv pinnvättar, gele,allt tog slut utom vättarna,det är nog julgrejs,allt egentillverkning

Aurora sa...

Då har vi Bäckman kvar att hoppas på...

Anonym sa...

Jag hade en gång en BÅToch SURFA

Peter Pijpare sa...

Tack!
Det ska f-n till att försöka höra vad Eldeman säger i det här vansinneshålet jag kalla hem ;-)

Göran sa...

UFO? är det ET?

Anonym sa...

USA?
/P

lasse sa...

Jaa, Göran

Anonym sa...

UFO ?

Anonym sa...

Ah, naturligtvis. Tack, jag hörde precis de välbekanta tonerna. :)
/P

Aurora sa...

Vilken absurd fråga.

Peter Pijpare sa...

ET phone home...

Anonym sa...

Helt rätt Göran filmen ET är det och det är ju ett UFO han åker hem i

Petra sa...

Kan det vara UFO?

Anonym sa...

Bob Dylan.

Anonym sa...

Dylan käre Dy´lan. BOB alltså

Göran sa...

Det var en hemsk (sång)röst.

Lotta sa...

Hade vatt idé om han harklat sig ,innan han började sjunga!!!

Aurora sa...

Har man sett filmen, vet man att han åker i ett rymdskepp = inget oidentifierat.

Anonym sa...

Bob Dylan

Anonym sa...

Han har tappat stinget tycker jag. Vissa får inte bära rösten med sig med åren..

Anonym sa...

Inte är det då speciellt trallvänligt. :/
/P

Anonym sa...

Ufo musik från ET

Anonym sa...

Nu är ni orättvisa. Bob Dylan=Legend.
Har sjungit i minst 50 år.
Vem fan skulle inte bli hes då??

Göran sa...

Är det verkligen Bob Dylan? Han har väl alltid varit mer en ikon än sångare. Men detta borde inte ha givits ut tycker jag. Dags att lägga av?

Lotta sa...

Anonym/ Men man måste veta när det är dag att lägga av:-)

Peter Pijpare sa...

Ludwig van, men va va andra frågan?

Anonym sa...

Beethoven och Snövit

Anonym sa...

Jag tyckte det lät mer som Vivaldi.
/P

Anonym sa...

Sonja Alden

Aurora sa...

Rökpaus!

Petra sa...

Sonja Alden

Anonym sa...

V1 Sonja L3 Aldén

Göran sa...

Apropå Disney. Kolla in Three Little Pigs med Green Jelly på Youtube.

Olle B sa...

Melodikrysset v.36 – 7 september 2013
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ SONJA
V4/ BOB
V6/
V7/
V8/
V10/
V11/ UFO
V14/
V15/ AMANDA

LODRÄTT
L1/ SNÖVIT
L2/
L3/ ALDEN
L4/ BÅT
L5/ BEETHOVEN
L9/ SURFA
L12/
L13/ OM

Olle B sa...

Dags att ** SPARA**

Vonkis sa...

Alden i krysset men Aldén på riktigt :-)

Vonkis sa...

Vad tror ni om Snus på vågrätt 8?

Anonym sa...

V14: FLEN? :)
/P

Anonym sa...

Vad tror ni om Flen på v14

Olle B sa...

Vonkis/
http://www.youtube.com/watch?v=IKIYNqxL480

Ina sa...

Vonkis det blir mera svampplock imorgon, ska ta reda på gårdagens skörd idag. Svårt kryss idag,tycker jag.

Vonkis sa...

Olle B
Det skulle kunna vara något det :-)

Göran sa...

Tre knas blir det

Gillis sa...

Tre KNas

Olle B sa...

Tre Knas

Anonym sa...

Tre Knas

Anonym sa...

TRE KNAS
/P

Janne sa...

tre knas

Anonym sa...

Var de: Tre Knas ?

Aurora sa...

Tycker nog att Eldeman's version av V8 är bättre.

Anonym sa...

TRE KNAS

Olle B sa...

Ina/
Jag håller med. Det känns så rörigt idag.

Lotta sa...

SPARA

Göran sa...

Ja, dom var väl roliga på den tiden.

Lotta sa...

FLEN

Lotta sa...

FLEN

Gillis sa...

Flen

Janne sa...

Flen

Göran sa...

Jo, nog är det violen från Flen.

Göran sa...

Öivind på v6?

Lotta sa...

Linda Bengtsing

Lotta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Linda

Anonym sa...

Linda B

Petra sa...

Linda

Peter Pijpare sa...

Vågrätt 2: Smells like teen spirit...

Peter Pijpare sa...

Lodrätt, perkele

Göran sa...

Är det Charlie Norman månne?

Anonym sa...

Tror

Vonkis sa...

Missade frågan till V10.

Peter Pijpare sa...

Där fick man tänka om, då :-)

Olle B sa...

Vonkis/
V10/
2:a ordet i titeln

Tina sa...

Jag TROR på sommaren

Anonym sa...

Jag tror på sommaren

Peter Pijpare sa...

Då tar vi en duett med Tone Norum och Tommy NILSSON på L2

Bettan sa...

Öhlund

Lotta sa...

ÖHLUND

Anonym sa...

Öhlund

Anonym sa...

Öhlund

Petra sa...

Öhlund

Aurora sa...

Måste Eldeman ha med dansband?? Kryllar dom inte tillräckligt?

lasse sa...

Va ni är snabba !!!!!

Anonym sa...

Eller så blir det Lisa Nilsson på L2 då hon släppt skiva nyligen och då brukar de ju dyka upp i krysset

Vonkis sa...

Tackar för tian. Satt i andra tankar.

Bettan sa...

Håller med dig Anonym 10:49

Lotta sa...

NILSSON

Anonym sa...

Peter du hade rätt. Tommy Nilsson är det!

Peter Pijpare sa...

Shit, alltså, ingen precision idag... ;-)

Olle B sa...

Melodikrysset v.36 – 7 september 2013

VÅGRÄTT
V1/ SONJA
V4/ BOB
V6/ ÖHLUND
V7/ TRE
V8/ KNAS
V10/ TROR
V11/ UFO
V14/ FLEN
V15/ AMANDA

LODRÄTT
L1/ SNÖVIT
L2/ NILSSON
L3/ ALDEN
L4/ BÅT
L5/ BEETHOVEN
L9/ SURFA
L12/ LINDA
L13/ OM

Anonym sa...

Nilsson ÅÅÅ ljuva Skärgårdsdoktorn!!!

Göran sa...

Är det Skärgårdsdoktorn så är det Stefan Nilsson.

Bettan sa...

Nilsson va rätt men fel Nilsson hehe

Lotta sa...

Härligt att se Olle B :-)

Anonym sa...

Stefan Nilsson heter kompositören enl. Wikipedia.
/P

Aurora sa...

Inskickat o klart - hoppas det blir knepigare om en vecka. Eller två.

Anonym sa...

Ajöken, fröken, ska vi ta kaffgöken? ;)
/P

Bettan sa...

Tack för idag... Sörs nästa lördag =)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, nu ska jag fortsätta min slappardag. Vi sörs om en vecka igen.

Lotta sa...

tack för idag:-) Nu blir det till att gå ut och klippa häcken!!!!

Petra sa...

Tack för idag, nästa vecka är jag troligen inte med. Är i Jönköping på Husvagnsmässa. Ha en trevlig helg och vecka.

lasse sa...

Lycka till denna vecka !
Nå´n gång måste det bli vinst.

Vi sörs och hörni; Ha det så gott !

Olle B sa...

Tänk va fort denna stund går.
Tack för idag
Kanske jag kan koppla upp mig nästa lördag, men då blir det utan mina sammanfattningar.
Vi sörs

Frida sa...

Webradion är verkligen efter! :-( Får skaffa en hederlig radio snart! Ha en härlig helg allihopa!

Göran sa...

Tack för idag. http://www.youtube.com/watch?v=_CYwNWHZuT0

Aurora sa...

Vonkis: språkpolisen här... Linda heter Bengtzing.

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp tänk om han kunde ha någon av dom mycket bra brasse sångarna någon gång dom kan jag en del om och kanske kan vara till hjälp då.Nu ut i solen en stund.Vi sörs till lördag igen sista krysset för mig på ett tag reser till Rio några månader.

Olle B sa...

Lotta/
"Klippa häcken" ??

Anonym sa...

Tack alla hjälpare till M.Krysset 36
Uffe i Arboga

Anonym sa...

Tack för idag o tack för hjälpen!

Flobben sa...

L1 Härenstam och V4 Brännström

Flobben sa...

Härenstam och Brännström