lördag, juni 15, 2013

Melodikrysset vecka 24 2013

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjliga kryssvänner!

Igår kom det finfrämmande hit till Norrköping (den ömma modern och systerdottern). Just nu ligger de och sover men till krysset ska de nog vara vakna. De är dock på det klara med att under själva krysset är jag inte kontaktbar.

Visst verkar det som att det smugit sig in ett litet konstruktionsfel i dagens kryssplan, eller tänker sig Eldemannen att det ska stå Pybä-Ckman på vågrätt ett?

Men Eldemannen, det uttalas Sibell, inte Siiiibel...

Nu kör vi!

Den är fin, Taubes Nocturne
skimrande var aldrig havet
Och stranden aldrig så befriande,
Fälten, ängarna och träden, aldrig så vackra
Och blommorna aldrig så ljuvligt doftande
Som när du gick vid min sida
Mot solnedgången, aftonen den underbara,
Då dina lockar dolde mig för världen,
Medan du dränkte alla mina sorger,
Älskling,
I din första kyss


Louise Hoffsten tog sig till finalen, som enda kvinna, i årets Melodifestival med låten Only the dead fish follow the stream.

Se där, lite frireligiöst så här på morgonkvisten med Som en härlig gudomskälla (Pärleporten)
Han har öppnat pärleporten,
så att jag kan komma in.
Genom blodet har Han frälst mig
och bevarat mig som sin
.

Han behöver inte sjunga många ord innan man känner igen Jocke Bergs röst så den svenska grupp som Eldemannen vill ha på lodrätt elva ska vara Kent. Låten heter Ismael.

Jag hade en gång en båt
Med segel och ruff och köl
.

Åh, Cornflake girl med Tori Amos. Det var ett tag sedan jag lyssnade på henne, skulle kanske ta och spela lite av hennes musik igen.

Ett ackord, mer behövs inte för att känna igen signaturmelodin till Twin Peaks.

Skådespelerskan som tolkade Brechts Sjörövar-Jennys visa heter Naima. Det hade jag ingen aning om. Tack löjlisar.

Och så lite Roland Cedemark och dragspel på det. Låten heter Who is sorry now.

Vet ni vad, jag förstår inte grejen med Mammam Mia. Tycker ni på riktigt att det var en bra film? Känns det trovärdigt att Meryl Streep tillbringade 90-talet med att luffa runt i den grekiska övärlden? Nå ja, han som sjöng mot henne i SOS heter Pierce Brosnan.

Mmm, lite reggae på sommaren är inte fel, vi skriver väl in Jamaica på vågrätt nio då.

Barnvisan handlar om en snigel.

Tänka sig, det är andra gången Anton Ewald är med i Melodikrysset i år. När var Py Bäckman med senast??? Ja, jag är bitter.

Det var i vilket fall dagens kryss det. Vi sörs nästa lördag, om det är någon mer som löser Melodikrysset på midsommardagen. Antar att många kommer sova då.

Tack alla som var med och idag.

Facit i kortversion
L13 Så
V 7 Louise
V12 Hoffsten
L12 Han
L11 Kent
V11 Segel
V 8 Köl
L 5 Amos
V 1 Twin Peaks
L 3 Naima
L 2 Who
L 4 Pierce
V 9 Jamaica
L 6 Snigel
L10 Anton

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

151 kommentarer:

Olle B sa...

Godmorgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Jag tror Eldeman är en svikare, han struntar i Py.
Idag måste även jag svika er.
Midlanda har bytt ägare och blivit kommunalägt.
Detta firas idag med en flygdag.
Sundsvalls Flygsällskap skall vara med på ett hörn, och därför måste jag vara där till 10:00.
Men ni klarar er ju lika bra utan mig, jag tittar in här ikväll.
Ha ett bra kryss vi sörs.

Olle B sa...

L13/ PY
V9/ BÄCKMAN
Men Eldeman har nog inte sett dessa möjligheter.

Petra sa...

Godmorgon, snart är frukosten avklarad. Innan melodikrysset skall jag lämna sonen på fotbollsskola.
Trevligt med besök. Vi hörs snart.

Aggie sa...

Godmorgon..:) Lodrätt 3 blir ELVIS och Vågrätt 7 blir PRESLEY..:)

Petra sa...

Vonkis, vet du, min son han fick med sig engelskaboken hem som han "måste" göra klar över sommaren. Får se hur det blir med det..
Det är mycket med den skolan och det beror tror jag mest beror på dåligt ledarskap från ledningen.
Skolan är redan anmäld till Skolverket av oss föräldrar i klassen.

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG

Janne sa...

Ikväll missar jag inte Confederations Cup fotboll från Brasil

galgbacke sa...

Nu vaknade Bollebygd med, och startar semestern med krysset, missade förra veckan för då hägrade Sweden rock mer ;)

Vonkis sa...

Frukosten är avklarad och systerdottern har redan stängt in sig i sovrummet, hon vet vad som gäller under krysset :-D

Olle B
Roligt för dig, tråkigt för oss. Flyg försiktigt.

Jag håller tummarna för L13 och V 9 idag.

linusson
Fotbollsskola, då vet man att sommarlovet har börjat :-)

Aggie
I brist på Py Bäckman är det en fullvärdig ersättare.


linusson
Men vad ÄR det för skola han går på? Någon gång har jag skickat med sommarläxa men då har barnet haft hög frånvaro och föräldrarna bett om sommarläxa...

Jag hoppas verkligen det ordnar upp sig för er.

Aurora sa...

Godmorgon. Håller med Olle - visst finns det möjligheter för både Py o Bäckman.

Vonkis sa...

Janne
Det är SVTs senaste fotbollssatsning va? Om det blir en succé lär väl rättigheterna hamna hos TV4 vad det lider...

galgbacke
Vilken bra start på semestern :-D

Vonkis sa...

Aurora
Måtte ni ha rätt :-)

Janne sa...

Jag vet inte vilka som sänder VM nästa år jag hoppas jag är i Rio då

Janne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bettan sa...

Godmorgon!! Bettan åter på plats och vikarierar för Olle

lasse sa...

God morgon !
Loggar idag in från Scandic Hotel, Järva Krog. Ska snart ut och göra S-holm osäkert, så vi får se hur länge jag är med.

Vonkis sa...

Janne
Jag ska hålla tummarna för att du kan vara på plats då.

Bettan
Härligt!

Vonkis sa...

lasse
Har du sett mitt svar om babypaketen till Rumänien?

Anonym sa...

God morgon alla kryssare!

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon :) från ett regnigt Norge!

Göran sa...

God morgon från Åkersberga. Soligt och skapligt varmt.

Göran sa...

God morgon från Åkersberga. Soligt och skapligt varmt.

Göran sa...

Ojdå, dubbelt. Det var inte meningen.

lasse sa...

Jaadå Vonkis !

Frida sa...

Morrn morrn! I Romelanda skiner ännu solen, undrar hur länge det håller i sig? Sol i sinne i alla fall!!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
God morogn :-)

Göran
Låter härligt med skapligheten :-)

Ska fundera på det där med dubbletten ;-)

Petra sa...

Ingen vinst idag heller

Gillis sa...

Aggie sa...

Aurora sa...

Jahapp, där sprack första chansen..

Bettan sa...

Dumma eldeman, där sprack Py

Petra sa...

Åh vad irriterande, känner igen den så väl.

lasse sa...

SÅ skimrande var aldrig havet

Bettan sa...

Så skimrande var aldrig havet

Petra sa...

Lasse/ tack,

Vonkis sa...

lasse
:-)

frikon
Sol i sinnet, det är bra att ha en svensk sommar :-)

Eva sa...

Godmorgon
Soligt och blåsigt i Härnösand, men nu är jag med för första gången på MASSA veckor

Anonym sa...

V7 + V12
Louise Hoffsten

Petra sa...

Louise Hoffsten

Aurora sa...

Melodifestivalen... va TRÖTT jag blir.. tänkte jag, men just den här duger, faktiskt! :)

Anonym sa...

Duger!!!
Det var ju klart den bästa låten.

Vonkis sa...

Eva
Välkommen tillbaka :-)

Gillis sa...

han

Aggie sa...

Han har öppnat pärleporten

Petra sa...

Han har öppnat pärleporten

Göran sa...

Är det KENT månne?

Frida sa...

Vad kul att han tar just hela denna låten...:-/

lasse sa...

Kan bara vara dom

Petra sa...

Är det Kent?

Frida sa...

Hoppas det Göran, de är bäst!!

Anonym sa...

Klart det är KENT det hörs ju på den gnälliga rösten från Eskilstuna

Frida sa...

Sabla web radio, jag är en låt efter och nu missade jag om det var kent, var det det?

Frida sa...

Kent var det ja :-D

Bettan sa...

Frikon: Japp

Eva sa...

Segel och köl

Petra sa...

Köl segel

Aggie sa...

segel och köl

Aggie sa...

alicia keys?

Anonym sa...

tori amos

Ulrika sa...

Tori Amos

lasse sa...

Tori AMOS

Anonym sa...

Tori Amos

Frida sa...

tori amos

lasse sa...

Adjö för nu, återkommer ikväll och fortsätter.

Bettan sa...

Tack för hjälpen, henne har jag aldrig hört

Petra sa...

Ha det nu så trevligt Lasse

Aurora sa...

Tack tack - instämmer med Bettan

Ulrika sa...

Twin peaks

Anonym sa...

Twin Peaks

steffe sa...

Var skulle twin peaks in?

Frida sa...

Twin-peaks

Göran sa...

Inga problem hittils.

Bettan sa...

Så här ser det ut halvtid

V1/ TWIN-PEAKS
V7/ LOUISE
V8/ SEGEL
V9/
V11/ KÖL
V12 HOFFSTEN


L2/
L3/
L4/
L5/ AMOS
L6/
L10/
L11/ KENT
L12/ HAN
L13/ SÅ

galgbacke sa...

L 6 snigel eller singel

Aggie sa...

Aldrig hört talas om Toni Amos....och det gör ju ingenting...

Vonkis sa...

lasse
Gör nu inget som jag skulle göra...

steffe
Twin Peaks ska in på vågrätt 1.

Kjell Sigbjørn sa...

Tori Amos, född Myra Ellen Amos den 22 augusti 1963 i Newton, North Carolina, är en amerikansk sångerska, pianist och kompositör. Amos debuterade som soloartist 1992 med albumet Little Earthquakes. Hon var en förgrundare bland en rad kvinnliga singer-songwriters från tidigt 1990-tal och utmärkte sig tidig som en av få alternativa rockartister att använda piano som huvudsakligt instrument. Med sin innovativa kombination av dramatisk sång, klaverbaserade ljudlandskap och en rytmisk sväng, har Amos byggt upp en bred, hängiven publik. (Wikipedia)

Gillis sa...

Naima W?

Anonym sa...

L3 Naima

Göran sa...

Kan det vara Naima Wifstrand?

Petra sa...

Kanske blir det Lilla snigel akta dig på L 6

galgbacke sa...

tror dock mest på Lilla snigel

Gillis sa...

Naima Wifstrand - sång ur Tolvskillingsoperan

Janne sa...

Naima träffade jag på ett tåg för många år sedan en mycket trevlig person

Janne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Ert kunnande är imponerande

Aurora sa...

Jahapp, då bidde det inte Bäckman idag heller.

Frida sa...

eller spegel på L6?

Kjell Sigbjørn sa...

Siri Naima Matilda Wifstrand, född 4 september 1890 i Stockholm, död där 23 oktober 1968, var en svensk operettsångare, skådespelare, kompositör och regissör.

Anonym sa...

who

Janne sa...

Who sorry now

Aggie sa...

Who sorry now

Aurora sa...

hu... förbaskade Cedermark!

Vonkis sa...

Tack för Naima, det kunde jag inte.

Frida sa...

who

Anonym sa...

Jag gillar definitivt inte Cedermarks spelstil. >P
/P

Kjell Sigbjørn sa...

Aurora: Vad är det för fel med Cedermark...? (Undrar bara)

Aurora sa...

Kjell: Han spelar HEMSKT!

Anonym sa...

L6 Sergel ?

Bettan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Pierce

Anonym sa...

pierre brosman

Aurora sa...

Världens bästa film, alla kategorier!! Trots att snyggingen sjunger "mindre bra"

Gillis sa...

Pierce Brosnan

Bosse sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kjell Sigbjørn sa...

PIERCE Brosnan

Frida sa...

pierce

Anonym sa...

Pierce Brosnan = James Bond

Anonym sa...

Åh en favvo film!

Anonym sa...

Om Cedermark: Allt han gör låter ungefär likadant. Jag sympatiserar med Sten Broman i detta fall.
/P

Vonkis sa...

Mamma Mia, en värdelös film...

Kjell Sigbjørn sa...

Mest solda DVD...och jag har en av dom...

Bosse sa...

jamaica

Aggie sa...

jamaica

Anonym sa...

Jamaica ??

Eva sa...

Jag har en jag med :-)

Aurora sa...

Men Vonkis!!! Nu blir jag alldeles förfärad!!

Eva sa...

Maken tog det på första takten :-) Jamaica

Anonym sa...

L10 = ANTON ?

Frida sa...

Jag håller med Vonkis, den filmen suger!!

Janne sa...

10Aston?

Frida sa...

jamaica

Anonym sa...

Mamma Mia, en värdelös film...
Jag håller med dig Vonkis!

Aurora sa...

Jag har förstås också DVD'n. Dessutom såg jag Mamma Mia 5 ggr på bio inom 3 veckor när den var ny. Till saken hör att jag normalt inte går på bio mer än kanske 1 gång per år.

Petra sa...

Nu kom den

galgbacke sa...

jag klämde den haha

Anonym sa...

snigel

Anonym sa...

SNIGEL

Petra sa...

Lilla snigel akta dig

Aurora sa...

Stjärna till alla L6 gissare som hade helt rätt.

Bettan sa...

Anton

Petra sa...

Anton

Frida sa...

snigel va det ja

Anonym sa...

Tack å ajö, spisbrö' :)
/P

Anonym sa...

Anton

Aggie sa...

Tack för idag Vonkis och alla ni andra...Vi sörs....KRAM

Bettan sa...

Då va veckans kryss slut, så här blev det:

V1/ TWIN-PEAKS
V7/ LOUISE
V8/ SEGEL
V9/ JAMAICA
V11/ KÖL
V12 HOFFSTEN


L2/ WHO
L3/ NAIMA
L4/ PIERCE
L5/ AMOS
L6/ SNIGEL
L10/ ANTON
L11/ KENT
L12/ HAN
L13/ SÅ

Anonym sa...

Jag gissade rätt även på L10

Frida sa...

Grattis alla!! Have a nice day!

Göran sa...

Det låter för jävligt. Men jag är väl för gammal för denna typ av s.k. musik.

Anonym sa...

Nu ska jag ut i solskenet.
Tack för ert sällskap och ha en fortsatt bra helg!

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp nu blir det ut i solskenet för imorgon skall det bli regnigt i GBG vi sörs nästa kryss

Eva sa...

Tack för idag , nu ska jag ta hand och en sjuk familj . Tror vi fått sommarflunsa eller nått.... huvudvärk och int i kroppen

Göran sa...

Tack för idag. Inskickat och klart.

Petra sa...

Då var det klart för denna gången. Skall städa klart och se om jag får liv i dottern.
Nästa vecka är det midsommardagen.
Ha det bra all kryssare.

Vonkis sa...

Aurora
Jag kan inte köpa att en 40-årig Meryl Streep tillbringade 90-talet med att ha hejdlöst oskyddat sex i den grekiska övärlden.

Aurora sa...

Det var det, det. Får väl mätta Py-behovet på annat sätt.. Men nu ska jag ta en rök o sen krypa ner i sängen igen.

Aurora sa...

Snälla Vonkis - rollfigurens tid med oskyddat sex hände under det glada skiftet 70/80-talet, det syns tydligt på kläderna... Så var det då, vettu - du är nog lite för ung...

Kjell Sigbjørn sa...

Trevlig HELG på er alla, vi hörs nästa lördag MIDSOMMARDAGEN!

Vonkis sa...

Aurora
Du skulle alltså dottern vara över 30 år då?

Eller kanske var det bara en väldigt utdragen graviditet ;-)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Om ni orkar upp nästa lördag så sörs vi då.