lördag, juni 08, 2013

melodikrysset vecka 23 2013

Välkommen till KryssBloggen

God morgon Löjlisar!

Här sitter jag och stickar barnmössor när jag inser att klockan är bara-en-halvtimme-kvar-till-krysset!!!

Men nu är jag på g i alla fall.

Se där, vi hade alla rätt förra veckan, mitt brickbestånd håller sig dock fortfarande till en.

Grön kväll i Margretelund, av och med olle Adolphson. Det går ju inte att höra den utan få sommarkänslor.

Men den stämningen försvann rätt fort när Eldemannen spelade Arvingarna med Ta mig tillbaka nu. Huvva.

Klassisk musik är verkligen inte min starka sida, tur då att jag inte löser krysset själv. Musiken vi fick höra är komponerad av Händel och handlar om vatten.

Man skulle kunna tro att det var Fred Åkerström som skrev Balladen om Eken men se det var det inte utan det var Ruben Nilson som skrev den.

Det kunde man ju ge sig den på att BAO skulle vara med på något hörn i dagens kryss.
Jag kanske aldrig mer får se dig
Det blir vår sista dans
.

Men vet ni vad, jag har inte tänkt på att Elton Johns Sad songs påminner om You've got a friend i början.

Och se dör, nu blev det lite Ernst Rolf. Låten heter En är för liten och en är för stor motsattsorden Eldemannen är ute efter är liten och stor.

Undrar sa flundran hur många som förstår referensen till Ylva Marie i Stanna världen en stund i dag? I vilket fall var det GES (Glenmark, Eriksson, Strömstedt) som sjöng.

Men ååååååååååh. Signaturmelodin till Lars Molins underbara TV-serie Tre kärlekar! Den är så bra den serien. Måste nästan ta och titta om den finns på SVTs Öppet arkiv.

Det gjorde den!!! Fanns i Öppet arkiv alltså. Du hittar serien här.

2010 tävlade Sibel i Melodifestivalen. De flesta trodde att hon skulle göra som två år tidigare och tävla med en ballad. Det gjorde hon inte, hon tävlade med Stop.

All you need is love
all you need is love
All you need is love love
love is all you need.


Se där ja, Don't chain my heart med Toto, precis som några löjlisar redan hade gissat på, de är bra de där löjlisarna!

Då var dagens kryss löst och inklickat då så nu blir det till att hålla tummarna att det blir en vinst för någon av oss den här gången.

Tack alla som var med och löste krysset idag. Vi sörs igen om en vecka, då är vi en vecka närmare sommarledigheten. Från jobbet alltså, inte från melodikrysslösandet i grupp!

Facit i kortversion
L 1 Adolphson
V 1 Arvingarna
L 2 Vatten
V11 Händel
L 4 Ruben
V14 Nilson
L12 Dans
L 9 Elton
V 9 Ernst
V 8 Liten
L10 Stor
L 3 GES
V 6 Tre
V 7 Sibel
L 5 All
V13 Toto

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

153 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis, och jag som trodde du hade tagit sovmorgon?
God morgon alla andra kryssarvänner också.
Idag har jag vaknat upp i Sollentuna. Klarblå himmel och nästan vindstilla.
Ännu en fantastisk dag väntar, men först ska vi lösa melodikrysset.

Vonkis sa...

Olle B
Om det varit så väl i alla fall. Klockan sju gav jag upp och klev upp...

Petra sa...

Godmorgon, jag undrade vad du hade tagit vägen.
Är i husvagnen denna långhelg, idag är det mulet men solen gör sitt bästa för att titta fram.
Idag är det inget inplanerat kanske jag tittar lite på prinsessbröloppet eller så blir det stranden om solen vinner över molnen.

Aurora sa...

Godmorgon! Idag passar inte varken Py eller Bäckman nå'nstans... suck. Hoppas det finns någon annan pärla bland frågorna idag.

Vonkis sa...

linusson
Och då har jag suttit här hela tiden. Jag får skämmas lite :-/

Då håller jag tummarna för stranden :-D

Aurora
Det är illa. Jag tittade och tittade. Möjligen kan Eldemannen peta in Elvis någonstans.

Janne sa...

God morgon från ett halvklart GBG men ett helklart GAIS

Vonkis sa...

Janne
:-)

Olle B sa...

L1/ KOPPÅNGEN

Vonkis sa...

Olle B
Det vore något det.

Något säger mig att vi tyvärr kommer utsättas för Agnes och Björns bröllopslåt och/eller kungasången idag :-(

Göran sa...

God morgon från ett strålande fint Åkersberga. I eftermiddag är det 60-års kalas hos bäste grannen.

Vonkis sa...

Göran
Ska vi hålla tummarna för smörgåstårta?

Petra sa...

Eller att de är med på något vis. Vem är det som sjunger på bröllopet idag? Den personen kommer säker vara med i krysset.

bardolino sa...

Gomorron alla kryssare.
Ingen Py, men väl fyra chanser att få in Elvis...

Vonkis sa...

linusson
Tydligen ska Peter Jöback sjunga.

Ina sa...

God morgon från ett regnigt och lite kyligt -16grdigt Norrbotten.Det har åskat i natt så jag har varit vaken med 2 rädda hundar, jag är lika rädd själv så jag är inte till någon tröst

Vonkis sa...

bardolino
jag håller tummarna för minst en Elvis i krysset idag.

Vonkis sa...

Ina
Nästa gång det åskar hos dig är det bara att du skickar knallarna och blixtarna till mig.

Aggie sa...

Godmorgon på er alla..:)

Vonkis sa...

Aggie
God morgon!

Ina sa...

Vonkkis Jag lovar, jag ska skicka dom, du är den första som vill ha ovädret, tack för det

Olle B sa...

Melodikrysset V22 2013
Saxat ur Vonkis blogg
Facit i kortversion
V 2 Astrid
V11 Rasmus
V 5 High
L 1 Chaparral
V14 Amanda
L 6 Hoffmans
L 8 Äventyr
L 3 Strömstad
V13 Twist
L 4 Rött
V 7 Trä
V 9 Panflöjt
L12 Kiev
V 10 Se
V15 Dover

Vonkis sa...

Ina
Åh, tack vad snällt!

Aggie sa...

V 8 blir nog ELVIS...hihi

Masen sa...

Godmorgon från ett soligt Dalarna.
Idag är det inget hojevenemang så det blir bara en egen sväng efter krysset.

Olle B sa...

Masen/
Skönt att ha dig tillbaka, har saknat dig.

Vonkis sa...

Aggie
Jag hoppas på det. Eller någon av de andra kryssadresserna med fem rutor.

Masen
Kul för oss det :-D

Olle B sa...

Ingen vinst idag heller.

Vonkis sa...

Som det heter på tyska, vinstgelösen idag också...

lasse sa...

God morgon !

Sent om sider så är jag också med !

Aggie sa...

Just det Vonkis....många möjligheter idag.::)

Unknown sa...

Godmorgon från kolonistugan!

Petra sa...

Adolphson

Gillis sa...

Adolphsson

Gillis sa...

Nej fel ett s

Frida sa...

Morrn morrn från det mulna götet!

Masen sa...

Naturen kallade mig på ett oförutsett besök. Var ska Olle Aldolphson in?

Masen sa...

Arvingarna

Frida sa...

Arvingarna

Anonym sa...

V1 Arvingarna

lasse sa...

ARVINGARNA

Gillis sa...

Arvingarna

Petra sa...

Arvingarna

Olle B sa...

L1/ ADOLPHSON

Aggie sa...

Masen L 1

lasse sa...

Masen !
L 1

Masen sa...

Tackar!

Janne sa...

Lasse nu artar det sig för mitt GAIS

Frida sa...

Vatten och hendel

Kjell Sigbjørn sa...

VATTEN
HÄNDEL

Vonkis sa...

frikon
Oj vad snabbt du tog den! Är helt värdelös på klassiks musik själv.

Sven sa...

hÄndel

Göran sa...

Frikon: Det var snabbt. Stavas inte Händel med ä?

lasse sa...

Hoppas det Janne !
Har Du läst på min blogg vad jag fick vara med om förra veckan ?

Jo sa...

Lite sent, men: Morrn från ett halvmulet Borås!

Aggie sa...

Är det från Händels Water music?

Janne sa...

Nej tyvärr Lasse

Gillis sa...

Aggie: Yes

Frida sa...

Haha ja men så stavade jag fel också. Ä ska det ju vara! :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Water Music (Vatten) er ei samling orkestersatsar, ofte rekna som tre suitar, komponert av Georg Friederich Händel.

Björn sa...

Godmorgon

Gillis sa...

Ruben Nilsson

Anonym sa...

ruben nilson

Frida sa...

Snabbt och felstavat! ;-)

Masen sa...

Några knepiga ledtrådar idag, tror jag.

Aurora sa...

Yippee! Ursäkta min glädje, men där kom kvittot på att jag slipper stänga av ljudet (ifall EP skulle komma)

lasse sa...

Janne
Om du vill läsa, klicka på bilden, så har Du länken till bloggen där.
(Du kanske vet det)

Aggie sa...

Aurora...haha.....men jag tror EP slinker in nåpnstans ändå..:)

Gillis sa...

Dans

Petra sa...

Dans

Anonym sa...

vem är EP?

Masen sa...

Aurora:
EP? Ska du stänga av ljudet om du får epilepsi?

Aurora sa...

Åh, det var denna som fick mej att ÄÄÄLSKA bao o Helen

Janne sa...

nej tack för det jag gör det efter krysset

Aurora sa...

Masen: nä, jag stänger av om Elvis hörs - INNAN jag får ett EP-anfall.

Masen sa...

Elton

lasse sa...

Anonym !
EP är en ofta förekommande sångare från USA. Numera död.

Björn sa...

Elton

Petra sa...

Elton

Unknown sa...

Vad är webadressen till denna blogg ?

Peo

Kjell Sigbjørn sa...

ELTON John

Aggie sa...

ELTON

Masen sa...

Aurora:
Så EP-anfall innebär i ditt fall att det är Elvis som anfaller via radion. :)

Aggie sa...

Alla älskar egentligen Elvis Presley..:)

Anonym sa...

åh, jag trodde ni menade Edvard
Persson.

Anonym sa...

El-Ton

lasse sa...

http://vonkis.blogspot.se/

Aggie sa...

haha anonym.....jag älskade Edvard Persson oxå

Masen sa...

Ernst
Liten
Stor

Björn sa...

Liten Stor ?

bardolino sa...

Ernst Rolf
Liten Stor

Frida sa...

Liten stor med?

Olle B sa...

Melodikrysset #23 2013
HALVTID
Vågrätt
V1/ ARVINGARNA
V6/
V7/
V8/ LITEN
V9/ ERNST
V11/ HÄNDEL
V13/
V14/ NILSON

Lodrätt
L1/ ADOLPHSON
L2/ VATTEN
L3/
L4/ RUBEN
L5/
L9/ ELTON
L10/ STOR
L12/ DANS

Aurora sa...

ER är ofta med... hm.. varför inte ta Py istället. Dax för rökpaus nu.

Anonym sa...

Ernst rolf

Jo sa...

Jisses, idag är det inte många rätt hos mig. Jag har inte en aning... Elton kunde jag, annars är det stopp. Får skylla på preggohjärna och vara glad att ni finns!

Unknown sa...

Tackar :-)

Anonym sa...

ges

Masen sa...

GES

lasse sa...

GES

Petra sa...

Ges

Aggie sa...

V 13 blir nog TITO Beltram

Gillis sa...

GES

Kjell Sigbjørn sa...

GLENMARK
ERIKSSON
STRÖMSTEDT

Anonym sa...

Aggie; Det är nog inte PK.

lasse sa...

Är det någon som SPARAT ?

Anonym sa...

Introt låter som taget ur "Dreamer" av Supertramp. /P

Aurora sa...

Hoppas du har fel, Aggie - han är inte värd stim-pengen

Vonkis sa...

Min dator är väldigt seg i dag, ber om ursäkt för min frånvaro här :-/

Masen sa...

Tre

Petra sa...

Tre

Göran sa...

Enda knepet hittills var Händels vatten. Tack för hjälpen.

Anonym sa...

Tre Knubbisar

Masen sa...

Man kanske törs hoppas att V13 blir supergruppen TOTO.

Anonym sa...

Aggie; Vad tror du om Toto?

Aggie sa...

Ja, TOTO får det gärna bli.:)

Anonym sa...

Eller Trio

lasse sa...

Det kan också vara TRIO med Bumba

Anonym sa...

Löser de flesta datorproblem som har med "seghet" att göra: linuxmint.com :)
/P

Anonym sa...

Jag tänkte på hunden toto i "Trollkarlen från OZ" inte gruppen

Aggie sa...

V 7 kan då bli sabel....

Masen sa...

Sibel

Frida sa...

Sibel?

Aurora sa...

Taskiga odds, men vill ändå få lägga ett tips på ALL på L5

Kjell Sigbjørn sa...

Visst är det SIBEL. Blev utslagen i den 4-delfdinalen i Malmö 2010!

Masen sa...

All you need is love

Janne sa...

all

Frida sa...

All i need is love

Olle B sa...

Rätt Aurora

Anonym sa...

Love, do we need?

Sven sa...

All you need is love

Masen sa...

Nu är det baraa TOTO kvar.

Göran sa...

Förstöra en beatles-melodi på detta sätt. Hemskt.

Aurora sa...

Heja Frikon! Idag är du på hugget! Läge för en fisketur?

Anonym sa...

Grym grupp

Anonym sa...

Nu kom det!

Frida sa...

Toto var det ja...

Olle B sa...

Melodikrysset #23 2013

Vågrätt
V1/ ARVINGARNA
V6/ TRE
V7/ SIBEL
V8/ LITEN
V9/ ERNST
V11/ HÄNDEL
V13/ TOTO
V14/ NILSON

Lodrätt
L1/ ADOLPHSON
L2/ VATTEN
L3/ GES
L4/ RUBEN
L5/ ALL
L9/ ELTON
L10/ STOR
L12/ DANS

Unknown sa...

Tack o hej!

Aggie sa...

Tack för idag Vonkis och alla ni andra.....vi sörs om en vecka..:) KRAM

lasse sa...

Vonkis !
Kan man bidra på något sätt till Rumänien-projektet ?

Frida sa...

Om det ändå vore så väl, hade gärna dragit lite makrill till middag men istället så jobbar jag. :-)

Masen sa...

Inte den låt man hade trott men rätt grupp. Och kan det annat än gunga skönt när TOTO sätter igån?

lasse sa...

Ha en bra vecka, så sörs vi om 7 dagar igen.

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp ska kolla Lasses blog och kolla v75 senare

Olle B sa...

Tack alla för idag.
Nästa helg är jag åter i stugan på Tynderö. Sörs!

Frida sa...

Man bockar och niger för trevligt sällskap som vanligt!

Aurora sa...

Tack för idag - hoppas som vanligt på svårare kryss, helst med Py i framöver.

Petra sa...

Tack för idag. Jag hoppas på stranden idag men det ser lite grått ut för det. Ha en fortsatt trevlig helg alla kryssvänner.

Anonym sa...

Aurora; Du verkar vara alert och snabb i skallen. Dig skulle jag gärna dela en cigg och en flaska vin med.

Masen sa...

Tack för idag! Lite knepigare än vanligt, men med "a little help from my friends" (för att citera en hyfsat känd grupp) roddes även detta iland.
Nu är det dags att äntra järnhästen för att rida ut mot skymningen.
Sörs!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Vi sörs om en vecka igen, då ska datorn förhoppningsvis vara lite piggare igen.

Göran sa...

Tack för idag.

Kjell Sigbjørn sa...

Trevlig HELG på er alla!