lördag, juni 01, 2013

Melodikrysset vecka 22 2013

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar!

Vi verkar ha en härlig juni framför oss och varför inte starta på bästa tänkbara sätt med att lösa melodikrysset i bästa löjiga gruppen?

Det var lite väl länge sedan Py Bäckman var med i krysset så jag har skrivit in just Bäckman på lodrätt åtta.

Vinsten höll sig som vanligt borta idag också. Det är bara påt igen då.

Nu kör vi!

Barn och underhållningsfilm, jo visst är det det en passande beskrivning på Rasmus på luffen. Texten till Kattvisan skrev Astrid Lindgren.

Oj, gammelTV. Det tog ett tag men till slut kände jag igen signaturmelodin till High Chaparral. Manolito och gänget *tar mig för pannan*

2011 vann Amanda Fondell Idol. I finalen stod det mellan henne och Robin Stjernberg. Vinnarlåten hette All this way.

klassisk musik är verkligen inte min starka sida så det är tur att jag inte löser krysset själv. Musiken vi hörde skrevs av Jacques Offenbach och kommer från Hoffmans äventyr.

Förutom att sjunga opera spelade Stefan Ljungqvist huvudrollen i Polisen i Strömstad.

Någon som vill twista?

Lite gammelballad då med Chris de Burghs Lady in red, så vi skriver in rött på lodrätt 4.

Mycket gammelgrejer idag. Pinocchio, som sjöng Börja bara vissla, är tillverkad av trä.

Jag _hatar_ panflöjt.

När Martin Stenmarck vann Melodifestivalen 2005 med Las Vegas fick han åka till Kiev eftersom Ruslana hade vunnit ESC med Wild dances året innan.

Ernst Rolfs sista schlager heter Se farfar dansar gammelvals, enligt de som vet.

Inte lät det vackert inte när Dover Calais blev Domus Paleys i Di få under bordis version.

Ännu ett kryss löst och inklickat. Tack för idag alla, vi ses om en vecka igen.

Facit i kortversion
V 2 Astrid
V11 Rasmus
V 5 High
L 1 Chaparral
V14 Amanda
L 6 Hoffmans
L 8 Äventyr
L 3 Strömstad
V13 Twist
L 4 Rött
V 7 Trä
V 9 Panflöjt
L12 Kiev
V 10 Se
V15 Dover

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

157 kommentarer:

lasse sa...

God morgon "vänner" !
Ska nu inta frukost utomhus för första gången i år, innan vi startar.

Aurora sa...

Godmorgon. I nödfall kan det bli Py på V10, men då går inte Bäckman in. Fast - äsch, vi klarar oss ändå o lyssnar på henne i andra forum.

Vonkis sa...

lasse
God morgon, njut av utomhusfrukosten men glöm inte att komma in till tio :-)

Aurora
Klarar oss och klarar oss, hon ska vara med! ;-)

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG i morgon är det avslutning på regnbågs festivalen.Idag blir det fotboll med GAIS

Vonkis sa...

Janne
Till och med soligt i Göteborg. Vilken start på sommaren :-D

Aggie sa...

Godmorgon från ett underbart och soligt Skene..:) Visst kan det bli Elvis på V 15......men.....nä.....Graceland var ju med förra veckan så kvoten är nog fylld för några månader...

Hélène sa...

God morgon. Så var det lördag igen. Trevligt och solen skiner.

Aggie sa...

....önskar bara att Malmö FF vinner idag....:)

galgbacke sa...

NU KOM Bollebygd IN

Vonkis sa...

Aggie
ja, tyvärr är ju varken Elvis eller Py med lika frekvent som BAO och Tomas Ledin :-/


Hélène
Två bra saker samma dag, både sol och kryss :-)

Aggie
Då säger jag heja Modo, eller nåt.

Vonkis sa...

galgbacke
Du är tidig idag!

Petra sa...

Godmorgon från ett soligt Partille, en dag gjord för att fixa i trädgården.

Ina sa...

God morgon från ett vidrigt varmt Norrbotten +24grader redan, ingen orkar vara ute på dagarna, den här värmen är inte min favorit, men snart är det höst.Det är värst för mina hundar, dom lider värst av alla

lasse sa...

Janne !
Igår såg jag Sveriges U19 flickor mot USA. Visserligen blev det förlust men ändå.
Fick äran att vara speaker också.

Aggie sa...

Du har så rätt Vonkis.....men Modo.....vad är det.....hahaha

Göran sa...

God morgon från Åkersberga. Hostigt och rossligt är det idag.

Frida sa...

God morgon! Idag är det strålande sol och 27 grader i Romelanda, härligt med sommar!!

Janne sa...

Trevligt Lasse vi är några stycken som ställer upp med ideelt arbete och det är kul och man får en fin kontakt med spelarna när vi hade några brassar i laget fick jag öva på min portugisiska därför fick jag fin kontakt med dem

Bettan sa...

Godmorgon vänner!!
Hostan och nästäppan är tillbaka, hoppas bara jag inte tappar rösten igen.

Vonkis sa...

linusson
Min inte förrän melodikrysset är löst och inklickat :-)

Ina
Vidrigt varmt? Snart är det höst?
Fast lite bättre är det väl än förra sommaren?

Aggie
Modo, det är ett företag som tillverkar pappersmassa det.

Göran
Huvva, kan inte vara roligt att vara förkyld i den här värmen.Krya på dig.

Olle B sa...

God morgon alla kryssarvänner.
Växlande molnighet på Tynderö idag.
Redan 21 grader i skuggan.

Vonkis sa...

frikon
Visst är det!

Bettan
Det var värst vad efterhängsen dina halsbekymmer är. Krya på dig.

Aggie sa...

Vonkis....aha...:)

Vonkis sa...

Olle B
Är det bra flygväder?

Bettan sa...

Vonkis: Ja verkligen, har aldrig varit med om något liknande, men men så länge jag får behålla rösten så funkar det...hoppas jag

lasse sa...

Visst är det roligt att ibland idka ideellt arbete. Man får en hel del tillbaks i sån´t som inte går att beskriva.

Olle B sa...

Kanonväder för flygning.
Men det blir ingen flygning för mig idag. Klubbmaskinen uppbokad, och bogsermaskinen är inte riktigt fit for fight efter en hangarskada på ena vingen.

Olle B sa...

Här kommer vår lösning från förra veckan.
Saxat ur Vonkis blogg
Facit i kortversion
V 1 Bengt Sändh
L 2 Norman
L 4 Är
L14 Du
V13 Sandelin
L11 Än
V10 Tält
V15 På
V 7 TV
L12 Två
V 9 Graceland
L 3 Tuppen
V 6 Europe
L 1 Bee Gees
L 8 Martin
L 5 David

Vonkis sa...

Bettan
är det inte dags att läkarna gör en ordentlig koll snart? Kan balkongbygget ha påverkat på något vis?

Olle B
Men snart så :-)

bardolino sa...

Godmorgon från Ljungby.
Härligt med sommarvärmen...

Olle B sa...

Alla rätt men ingen vinst denna vecka heller.

brith sa...

Hej från ett mycket varmt Malmö
Kul följa Er med krysset.

Bettan sa...

Ingen vinst som vanligt

Anonym sa...

astrid o rasmus?

Olle B sa...

V2/ ASTRID
V11/ RASMUS

Bettan sa...

Astrid och Rasmus

Aggie sa...

Rasmus på luffen är min favorit av Astrid Lindgren..:)

Unknown sa...

Godmorgon!

Bettan sa...

Vonkis; Gjorde grundlig genomgång förra gången. Jag misstänker också byggdamm och pollen

Olle B sa...

TV-serier är inte min favorit precis.
??

lasse sa...

HIGH CHAPARALL

bardolino sa...

high chaparral

Aggie sa...

High Chaparal?

Bettan sa...

Lasse har rätta stavningen

Bettan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Petra sa...

Är det Amanda Lignell?

Aurora sa...

Amanda Fondell

Anonym sa...

Amanda

Sven sa...

high chapaRRal

Anonym sa...

de är amanda fondell

Marie sa...

amanda fondell... men det stämmer ej med stavningen på chaparall..

Anonym sa...

Det måste vara Amanda Jensen tror jag.

Petra sa...

Linnea tack, dottern ligger fortfarande och sover.

Marie sa...

Tack Sven =)

Anonym sa...

Jamen, det är ju ett FN, som börjar på L...

Anonym sa...

ChapaRRal
Amanda

Anonym sa...

men det är ju fel stavat. tv serien stavas high chaparral. Då blir det Amanda :)

Bettan sa...

finns två olika stavningar på chaparall. CHAPARRAL

Bettan sa...

Någon som kan detta???

Anonym sa...

hoffmans äventyr

Anonym sa...

L:11 blir Linnea

Anonym sa...

Hoffmans äventyr

Aurora sa...

Hoffmans äventyr

Anonym sa...

Hoffmann äventyr

Anonym sa...

sorry, hoffmanns äventyr ska det vara

Anonym sa...

L11? ;)

Anonym sa...

Det är Linnea!!

Aurora sa...

Elektriska byn

Louise sa...

Strömstad?

Bettan sa...

Åh vackra Strömstad!!! Där är man ofta eftersom päronen bor på västkusten=)

Anonym sa...

Strömstad :)

lasse sa...

Vilket är svaret på V 14 ?

Aggie sa...

Ska det vara Linnea eller Amanda?

Göran sa...

Ja, Strömstad är det. Stefan Ljunqvists version av "Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen" är den bästa tycker jag.

galgbacke sa...

panflöjt på v´9

Aurora sa...

Amanda, Lasse o Aggie

Bettan sa...

AMANDA är rätt svar! High Chaparral stavas tv-serien

Vonkis sa...

Amanda Fondell var det som sjöng All this way.

galgbacke
Jag hatar panflöjt...

Anonym sa...

Aggie, svaret är Amanda.
High Caparral är den klassiska western-serien
High Caparall är Filip och Fredriks program från ett par år sedan.

Anonym sa...

twist

galgbacke sa...

Vonkis, eldemannen gillar inte dig va ;)

Aurora sa...

Rökpaus - spara först!

Bettan sa...

twist

Anonym sa...

Det ÄR Amanda Fondell som gör låten.

Olle B sa...

Melodikrysset v.22 – 1 juni2013
HALVTID
VÅGRÄTT
V2/ ASTRID
V5/ HIGH
V7/
V9/
V10/
V11/ RASMUS
V13/ TWIST
V14/ AMANDA
V15/


LODRÄTT
L1/ CHAPARRAL
L3/ STRÖMSTAD
L4/
L6/ HOFFMANS
L8/ ÄVENTYR
L12/

Aggie sa...

TWIST

galgbacke sa...

Twist

Göran sa...

Let's twist again från 60-talet. Chubby Checker.

Aggie sa...

Tack Aurora och ni andra som kunde Amanda

Anonym sa...


The High Chaparral - Wikipedia översätt
The High Chaparral är en amerikansk western-serie för TV. Mellan åren 1967 och 1971 gjordes 98 avsnitt. Handlingen utspelar sig på 1870-talet där familjen ...
sv.wikipedia.org/wiki/The_High_Chaparral

Janne sa...

Kai Rönn har skrivit stefans bit och det stavas Hoffmanns enligt lexikon men det får inte plats

Anonym sa...

Aurora har rätt!
Men du måste sluta röka. :)

Louise sa...

Oj oj oj, Lady in red = rött

Göran sa...

Är det lady in red?

Vonkis sa...

Fasiken galgbacke, du har nog rätt om vågrätt nio.

Anonym sa...

Rosa?

Bettan sa...

Rött

Aggie sa...

Lady in red = RÖTT

Aurora sa...

Anonym: Jag vet - det var en gång jag trodde jag hade fel, men jag misstog mej.
O du - jag måste ingenting.

Frida sa...

lady in red

Janne sa...

9 blir nog panflöjt

Anonym sa...

The High Chaparral armikanska titelen pch high chaparall svenska titel och det vad det som skulle in på L 1

Anonym sa...

Panflöjt på v9

Anonym sa...

Aurora:
Jo, till slut.

Petra sa...

Trä

Bettan sa...

TRÄ
Pinnoccio

lasse sa...

TRÄ

Louise sa...

Om det var svårt att stava seriens namn tidigare så ska jag inte ens försöka mig på att stava denna gosses namn. Tur att det bara är TRÄ som ska in... ;-)

Capitolium sa...

Ljudillustration av Dana Dragomir på V 9?

Anonym sa...

Abba. Panflöjt :)

galgbacke sa...

har jag ju vetat i 13 minuter ;)

Anonym sa...

Ja de va ju bra :) tror ja många gjorde :)

Aurora sa...

Ukraina's huvudstad

Anonym sa...

Kiev

Janne sa...

Riga

Aggie sa...

kiev

Anonym sa...

Kiev

Janne sa...

jag har fel

Anonym sa...

KIEV

Anonym sa...

Så, vad ska det vara nu då? Ukrainas eller Lettlands huvudstad? Jag ser inte på såna där "tävlingar". /P.

Vonkis sa...

Anonym
Ukrainas - Kiev

Janne sa...

se

Göran sa...

Se farfar dansar gammal vals

Anonym sa...

15: Duvor?

Sven sa...

se farfar dansar gammalvals

Anonym sa...

Tack! /P.

Aurora sa...

Titta, titta!

lasse sa...

SE farfar dansar gammelvals

Petra sa...

V15 kan också bli Dover

Martin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bettan sa...

Anonym: Jag är också inne på duvor på L15

Janne sa...

eller divor

Anonym sa...

Varför måste man gissa i förväg?

Bettan sa...

DOVER blir det

Louise sa...

Dover!

Olle B sa...

Melodikrysset v.22 – 1 juni2013

VÅGRÄTT
V2/ ASTRID
V5/ HIGH
V7/ TRÄ
V9/ PANFLÖJT
V10/ SE
V11/ RASMUS
V13/ TWIST
V14/ AMANDA
V15/ DOVER


LODRÄTT
L1/ CHAPARRAL
L3/ STRÖMSTAD
L4/ RÖTT
L6/ HOFFMANS
L8/ ÄVENTYR
L12/ KIEV

Anonym sa...

Dover!!

Bettan sa...

Tack för idag!! Om jag håller mig frisk så är det jobb helg nästa vecka så ni får klara er utan mig

Aggie sa...

Tack för idag Vonkis och alla ni andra....Vi sörs om en vecka...KRAM!

Olle B sa...

Tackar värdinnan och kryssavännerna för denna gång.
Vi får se om vi sörs nästa lördag, isåfall blir det från Sollentuna men inget hotell denna gång.

Aurora sa...

När jag tar mig en sup
blir jag intressant och djup
Allting som är svårt
kan då verka lätt

All min rädsla går bort
med en grogg av någon sort
Allting som är svårt
kan då verka lätt

lasse sa...

Så hemskt det låter !

Göran sa...

Texten må vara kul, men det låter för jävligt.

Anonym sa...

Tack för idag, slut för idag. Solen lyser på vår lilla stuga i JKPG, och vinden blåser så svag. Så kallat bödrim... :) /P.

Anonym sa...

Di Få Under Bordi - Domus-Paleys

lasse sa...

Tack för hjälpen idag. Nu är det sparat och inskickat.
Janne !
Hoppas det blir vinst idag.

Frida sa...

Tack för idag! Nu ut i det underbara vädret! Trevlig helg!

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp nu blir det ut i solen

Unknown sa...

Tack för hjälpen! Det funkar med IPhone men inte är det smidigt. Hinner inte "samverka". Ha en trevlig lördag,

Göran sa...

Tack för idag.

Anonym sa...

L14 är Linnea Henriksson

Louise sa...

Ha det gött alla!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Nu ska jag åka iväg och sy barnkläder.

Janne sa...

Tack för det Lasse

Petra sa...

Tack för idag. Vi hörs nästa lördag.

Anonym sa...

Tack Vonkis/ Co.
För hjälpen denna lördag 1/6-13
Uffe å Sonja

Anonym sa...

Man "måste" inte gissa. "Man måste ingenting" för att citera Aurora.
Det går bra att göra saker för att man tycker det är kul. Anser någon att det är roligt att gissa på lösningen i förväg så var så god.
Aurora har förresten rätt igen.
Hennes text till Dover-Calais stämmer på pricken.( I alla fall på mig):9)