lördag, juni 16, 2012

Melodikrysset vecka 24 2012

Välkommen till KryssBloggen

God morgon kära löjliga kryssvänner!

Äntligen sommarlov! Vad jag ska njuta av den här ledigheten. Gårdagen spenderas på en toaluktande buss men vad gör väl det nu när jag är uppe i Ö-vik där syrenerna inte har blommat än? Inte så mycket.

Eldemannen har lämnat studion idag för att sända krysset från Sandviken och det talar ju för att det blir ett sånt där väldigt lätt kryss idag. Jag hoppas att han tycker Py, som i Bäckman är ett lätt svar, för det finns tre möjligheter till att få skriva in Py i dagens kryss, på vågrätt 1113 och 14 närmare bestämt.

Hm, vill bara påpeka ett Totta Näslund växte upp i Köpmanholmen, Örnsköldsvik...

Visst hade vi alla rätt förra lördagen och vet ni vad, jag blev lika vinstlös idag som alla andra lördagar.

Nuu kör vi!

Always look on the bright side of life var med i Monty Python-filmen Life of Brian och är med i musikalen Spamalot, som bygger på en annan av Monty Pythons filmer, The holy grail.

Men solen lyser även på liten stuga,
och den är röd och vit och gjord för mej.


2011 tävlade Sara Varga i Melodifestivalen med låten Spring för livet, min vän som jag är hos sa Det måste vara en skickelse, när låten började spelas. Hon ville att jag skulle skriva det :-)
Det enda du kan göra är att gå.

Värmlandsvisan, eller Ack Värmeland du sköna, skriven av Anders Fryxell och Fredrik August Dahlgren. Gillar melodin.

We will rock you, det lät som nise nise hoppa på finska.

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!
PY!!!
För det är ju PY BÄCKMAN som skrivit Nordmans Vandraren.

Då går jag ner i min källare
Där lever jag sällare
För där jag har
Min gamla ångmaskin
Jag matar metatabletter
I den lyssnar och glömmer tiden
Tar ett glas vin
I ångan från maskin


1984 tävlade Gemini i Melodifestivalen med låten Kall som is. Gemini bestod av Anders Glenmark (som skrev låten med Ingela Oling Forsman) och Anders syster Karin.

Sedan blev det fler syskon som sjunger tillsammans, Ainbusk för att vara exakt. Men när de gjorde succé med Lassie hette de Ainbusk singers.

Visst var det, som flera redan gissat, Tomas Ledin som sjöng Lena Ph's Dansa i Neon som hon tävlade med i Melodifestivalen 1987.

Mmm, lite musik från Skönheten och Odjuret.

Dagen kryss avslutades med Bruce Springsteen som sjöng John Henry.

Så var krysset löst och inklickat. Har inte hämtat mig riktigt från Py än.

Vi sörs om en vecka igen, vem vet, kanske vinner någon av oss då. Plötsligt händer det!

Facit i kortversion
L 1 Spamalot
V 1 Solen lyser
L 4 Sara
V 8 Ack
V13 Du
V14 We
L 5 Rock you
V11 PY
L 3 Ner
V 6 Anders
L 7 Syster
V 9 Ainbusk
L 2 Ledin
V12 Odjuret
L10 Bruce

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Cyberforce Anonymous Mediafire
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

180 kommentarer:

Janne sa...

Godmorgon från ett skapligt GBG men det skall bli åska och regn längre fram på dagen.

galgbacke sa...

Bollebygd är med

Trollet sa...

God morgon från ett regnigt e-tuna men vi hoppas på uppehåll framåt 15-tiden när Åvarvet ska gå av stapeln.

Bettan sa...

Godmorgon alla!!!

Vonkis sa...

Janne
Åh, vad härligt med åska! Jag älskar åska.

galgbacke
Bra dä!

Trollet
Ska du vara med och Åvarva?

Bettan
Guten morgen!

Janne sa...

Otur för bilracet på bananpiren om det blir regn

Bildtroll sa...

Två utopier man hoppas på igen.
Att inte bli störd under krysset.
Att Stockholms trafikredaktion håller sig lugn. :-))
God morgon.

Janne sa...

Otur för bilracet på bananpiren om det blir regn

Frida sa...

God Morgon från ett mulet Kungälv med modiga 22 grader (åska på G?) på termometern. :-)

Aurora sa...

Godmorgon! Mätt o feberfri, redo för utmaningar.

Vonkis sa...

Janne
Bananpiren?

Bildtroll
Håller tummarna :-)
Är på besök hos en vän med tre barn, ska bli spännande att se om jag måste stänga in dem i badrummet :-D

Eilennah sa...

God morgon från ett blött Västerås. Har alla återhämtat sig från kallduschen i Kiev då?

Anonym sa...

Godmorgon från ett mulet och snuvigt Täby
Min man ska hjälpa mig idag så jag hoppas det blir lätt så jag kan nånting

Vonkis sa...

frikon
Håller tummarna för att ni får lite åska idag.

Aurora
Låter bra, speciellt det där med feberfri.

Janne sa...

På bananpiren i frihamnen dit kom bananbåtarna för

Birgitta LPA sa...

Godmorgon, hoppas webbradion sköter sig. bloggen är oroväckande slö blinkar och blinkar ??

Veiken sa...

Jösses, höll å att glömma!
Efter några veckor på Norra Cypern är inget sig likt på lördagsmornarna! ;)

Vonkis sa...

Eliennah
Jag hade helt missat resultatet. Hörde när Sverige gjorde 1-1. Men helt ärligt, var det verkligen en kalldusch att Sverige inte skulle gå vidare från gruppspelet???

ML
Jag gissar att det blir lätt idag, eftersom det blir ett turnékryss idag. Krya på dig.

Masen sa...

God morgon från ett mulet Dalarna. Hade egentligen tänkt vara på plats i Sandviken idag, men avstod pga vädret.

Bettan sa...

sitter och laddar...är redo att kryssa

bardolino sa...

Godorgon kryssvänner

Bettan sa...

Som vanligt ingen vinst

Eilennah sa...

Vonkis:
Nej inte alls! Jag är inte förvånad alls

Trollet sa...

Vonkis, inget åvarv för mig men maken ska springa :-) Nöjer mig med att heja på.

Björn sa...

Godmorgon från ett grått Ringarum

Vonkis sa...

Masen
Ni verkar inte ha haft någon större tur med vädret den senaste tiden.

Bettan:-)

bardolino
God morgon!

Anonym sa...

Tack Vonkis det känns skönt med stöd idag

HS sa...

SPAMALOT

Aurora sa...

Älskar den här!

Masen sa...

Hoppsan! Missade frågan då jag hämtade te.

bardolino sa...

spamalot

Eilennah sa...

Life of Brian får ju liksom inte plats!! ;-)
Jag är helt lost!

Anonym sa...

Spamalot

guran sa...

Jag undrar om en pensionerad datatekniker kan vara med i denna kluriga krysslösargrupp.

Eilennah sa...

Så busigt! Blanda ihop fler Monty P filmer i ett!! ;-)

Ina sa...

Godmorgon från ett äntligen varmt Norrbotten, men bara +4grader i natt, nu +17.4.

bardolino sa...

solen lyser

Veiken sa...

Solen lyser

Janne sa...

solen lyser

Vonkis sa...

Björn
God morgon på dig med.

guran
Självfallet, här är alla välkomna.
Så, välkommen hit :-)

Ina
Plötsligt händer det :-)

Anonym sa...

Solen lyser

Masen sa...

Lisa Varga

HS sa...

SARA

guran sa...

Lisa är det väl

Trollet sa...

Sara Varga

Masen sa...

Sara Varga menar jag

Frida sa...

sara

Masen sa...

Eller förresten han sa ju sjunger... Vem är det då?

Bettan sa...

min dotters namn...SARA

guran sa...

Nej Sara är det

Anonym sa...

Sara varga

Trollet sa...

Bettan, jag har också en Sara :-)

HS sa...

ACK DU

Masen sa...

Ack värmeland du sköna

Janne sa...

ack du

Veiken sa...

Ack DU

Björn sa...

Ack du

Anonym sa...

ack du (ack Värmland du sköna)

Frida sa...

Ack värmeland du sköna

guran sa...

ACK Värmeland DU sköna heter den väl

galgbacke sa...

dax o spara

Anonym sa...

Vad blir lodrätt 5??

Anonym sa...

Masen vet du

HS sa...

WE ROCK YOU

Masen sa...

WE will ROCK YOU

bardolino sa...

we will rock you

Masen sa...

Grym version. :)

Frida sa...

We will rock you

Masen sa...

Lisä huppa :) (eller nåt)

Janne sa...

Kolla 11

Masen sa...

Vonkis:
Dags att lägga moderatorspärr igen?

INA sa...

Efter detta blir det murkelplockning

Anonym sa...

Didn't see thatone coming

Rogga i fjärn sa...

Hyvvö

Aurora sa...

YES!!!!!!!!

Masen sa...

Där kom den!!!!

Trollet sa...

ÄNTLIGEN Vonkis PY

Bettan sa...

ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HS sa...

Herregud!!!!
PY i krysset!!!!!!!!!!!!!!!

Ina sa...

PY

bardolino sa...

Det var på tiden

galgbacke sa...

äntligen

Frida sa...

PY Bäckman

Björn sa...

Fy, sy, dy eller vad?

Anonym sa...

Vonkis!!!

Veiken sa...

Är detta möjligt? Har han slagit sig Eldemannen? Nu dröjer det till nästa gång! :(

Janne sa...

Där satt den Vonkis

guran sa...

Nu kom PY med i alla fall

Trollet sa...

Varför måste folk ha som sport att förstöra och jävlas med vanligt folk för, jag blir så Jä-la arg.
Stick här ifrån om du inte kan uppföra dig!!!

Anonym sa...

Jag blir så glad för din skull Vonkis ❤

galgbacke sa...

men Björn då....Har du missat vad Moderatorn alltid vill ha med ???

Bettan sa...

älskar denna låt.....

Masen sa...

Ner

dete sa...

ner

HS sa...

NER

Frida sa...

ner

guran sa...

Han går väl NER i sin källare

Masen sa...

Lite kultvarning på denna. Kacka Israelsson i högform.

Birgitta LPA sa...

vonkis äntligen ! Å jag som fick avbrott och hörde nte frågan...

Frida sa...

En riktig kultlåt; Då går jag ner i min källare. Pierre Isaksson med basrösten. I like!

Anonym sa...

ny?

Bettan sa...

V1 solen-lyser
V6
V8 Ack
V9
V11 PY
V12
V13 Du
V14 We



L1 Spamalot
L2
L3 Ner
L4 Sara
L5 Rock-You
L7
L10

Björn sa...

Hehe, kul för dig Vonkis!

Eilennah sa...

Jag kan inte lösa krysset på nätet... Flashplayern fungerar inte varken i IE eller Firefox...

suck....

guran sa...

Jag hade också problem att få upp krysset i IE, men nu funkar det

Masen sa...

Anders Syster

Vonkis sa...

Andra gången sedan vi började kryssa i grupp som Py är svaret i Melodikrysset.

Anonym sa...

Anders Syster

frank sa...

alfred aurora

bardolino sa...

Anders syster

Frida sa...

Anders syster

Trollet sa...

Anders
syster

Anonym sa...

Tror det är NED och nu är vi oense maken och jag
Nu hänger det på V6

Veiken sa...

Anders syster

guran sa...

Syskonen Glenmark tror jag det är på v6 och l7. ANDERS SYSTER

Aurora sa...

Apropå moderatorspärrning - imbecilla typer som bara söker uppmärksamhet bemöter man bäst genom
att ignorera dem. Speciellt så'na som inte ens kan stava...

Anonym sa...

Skit. Det där var synd
Webradio har fördröjning dessutom så det ser ju knäppt ut

Janne sa...

2 Ledin?

Eilennah sa...

Pust! Nu fungerar det, efter ominstallation av playern och omstart! Tack för sammanställningen, Bettan!!

Masen sa...

Ainbusk

Anonym sa...

Ainbusk

HS sa...

AINBUSK

Trollet sa...

AINBUSK

Frida sa...

Ainbusk

Masen sa...

Apropå kult....

HS sa...

L2 LEDIN

Anonym sa...

Oj oj nu kommer jag få diska idag

guran sa...

Ainbusk (singers) på v9

Masen sa...

Janne:
Ja, Ledin har ju sandviken-anknytning dessutom.

guran sa...

LEDIN på L2 kanske?

Bettan sa...

Aurora!! Instämmer helt och hållet....

Anonym sa...

Bara jag dom tror att det kommer en Ledin låt på lodrätt 2 snart?

Trollet sa...

Masen, vad är det för hoj du har bilden?

Bettan sa...

Ledin blev det

Bettan sa...

-----SPARA-----

Eilennah sa...

NU blev jag förvånad...

(Ironi)

Masen sa...

Jodå Nu kommer Ledin. Hans pappa var dessutom rektor på Murgårdsskolan som ligger strax bredvid parken krysset sänds ifrån.

Veiken sa...

Han blir bara bättreoch bättre Ledingubben! :)

Janne sa...

Löjden som är inne borde gå en kurs i GBG-humor så kanske vi tålt hans dåliga inlägg

Masen sa...

Trollet:
Honda GL 1800 Goldwing

Birgitta LPA sa...

Lite hackit i dag spelarn hakar upp sig Men LEDIN har ni ju löst innan frågan kom!!

Anonym sa...

Uggla är med i årets SMB De spelar in på Gotland nu

Trollet sa...

Masen, ser mycket fin ut. Vi har en Yamaha Dragstar 1100 och sen har jag en Honda Shadow 600. Så man längtar efter något bättre väder :-) Kräver inte solsken men lite mer upphåll

Masen sa...

Odjuret

Björn sa...

Odjuret

HS sa...

ODJURET

Trollet sa...

ODJURET

Frida sa...

odjuret

Anonym sa...

odjuret

Eilennah sa...

Men vad det ska strula idag då!! Nu missade jag frågan helt! Hjälp!

Björn sa...

Bruce på L10

Anonym sa...

Odjuret

Masen sa...

Trollet:
Med min kan man åka i regn utan att bli blöt på jeansen. Undviker dock regn då klimpen blir så lortig. :)
Shadow 600 är väl "stelben", d.v.s. ingen fjädring på bakhjulet?

Bettan sa...

kan L10 bli bruce ?? tror jag iallafall

Anonym sa...

Bruce

guran sa...

Tackar för v12. Denna kunde jag inte

Janne sa...

Bruce

HS sa...

bruce

Eilennah sa...

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!Yes yes!!! Bruuuuuuuuuuuuuuce

Björn sa...

John Henry med Bruce Springsteen

Eilennah sa...

Vilken höjadar dag! Py och Bruce i samma kryss! ;-)

Frida sa...

Tack för idag!

Bettan sa...

Rätt lösning 16 Juni 2012:



V1 solen-lyser
V6 Anders
V8 Ack
V9 Ainbusk
V11 PY
V12 Odjuret
V13 Du
V14 We



L1 Spamalot
L2 Ledin
L3 Ner
L4 Sara
L5 Rock-You
L7 Syster
L10 Bruce

bardolino sa...

Tack för idag
Sörs nästa vecka

guran sa...

Lite ovanlig låt för Springsteen

Masen sa...

Åhå! Denna hade jag aldrig fixat. Inte direkt Bruce´s vanliga genre. Låter inte heller riktigt som han brukar i rösten.

Anonym sa...

Vad är detta?
Är det Springsteen?

Eilennah sa...

Tack för idag!! Ut i vädret!

Trollet sa...

Masen, nej då jag har fjädring bak på min.
Men jag blir blöt om det regnar :-)

Bildtroll sa...

Störd blev jag:-( men ingen trafikinfo :-))
Tack för i dag.

Janne sa...

Tack för idag nu blir det att gå ut innan åskan kommer

Aurora sa...

Kul idag - undrar hur länge det dröjer innan Py kommer med igen. Vi kanske ska sikta på någon annan?

Bettan sa...

Tack alla för idag....sörs nästa lördag.....Kram till alla UTOM idioten som försöker vara lustig.....

Trollet sa...

TAck för idag och hoppas vi sörs nästa vecka! Kram och ta hand om er!

Birgitta LPA sa...

Tack för idag !

Anonym sa...

Hej då
Vi sörs nästa vecka

guran sa...

Tack för idag.

Vonkis sa...

Aurora
Hon kan vara med redan nästa vecka igen, ibland gör han ju så Eldemannen, tar med samma artist flera gånger i rad :-)

Masen sa...

Tack för idag! Vi kan dock tyvärr konstatera att de som inte klarar att vara duktig på nåt bra istället försöker bli duktig på att vara dålig och oförskämd. Synd! Men vi sörs nästa vecka. Tack igen!

Vonkis sa...

Lite ovanligt att lösa krysset med tre barn som springer omkring, De var för snabba för att jag skulle kunna stänga in dem i badrummet ;-)

Men, när Py nu har varit ett svar går det att stå ut med det mesta.

Tack för idag alla härliga krysslösare, vi sörs om en vecka igen.