måndag, april 30, 2012

SHELL, städa upp efter er!

Välkommen till StädBloggen



-Den 28 augusti fick jag reda på att ett oljeutsläpp ägt rum. Och när jag kom dit såg jag att det var bortom min vildaste fantasi. Jag såg hur all min fisk dog, på en dag. Allt vi satsat, allt arbete, försvann på bara ett ögonblick.

Christian Lekoya Kpandei, 50, är präst från Bodo i Nigeria. Innan oljeutsläppen 2008 ägde han en framgångsrik fiskodling med 10 anställda.

Oljeföroreningar från Shells verksamhet i Nigerdeltat, Nigeria, har haft en förödande inverkan på människorna i regionen. Föroreningarna har skadat marken, vattnet och luften. Hundratusentals människor har tvingats in i djupare fattigdom - och de som drabbats värst är de redan fattiga och de som lever på fiske och jordbruk för sin försörjning.

Femtio år har gått utan att Shell tar itu med oljeföroreningarna. Många utsläpp har inte sanerats eller inte sanerats ordentligt vilket kraftigt förvärrar den inverkan som dessa utsläpp får på miljön och på mänskliga rättigheter.

Amnesty International visade 2011 i en rapport hur två stora oljeutsläpp i Bodo 2008 fortsatte i flera veckor innan de stoppades. Mer än tre år senare har Shell fortfarande inte sanerat området.

FN:s miljöprogram (UNEP) uppskattar att det kan ta mer än 25 år för regionen att återhämta sig och föreslår att en särskild fond om inledningsvis 1 miljard USD ska upprättas för att påbörja saneringen.

Amnesty International kräver att Shell bidrar med det fulla beloppet, 1 miljard USD, för att starta upp fonden och därmed visa att de är redo att börja ta sitt ansvar.

Text från Amnesty

Läs mer
Amnesty International MyNewsdesk

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Cyberforce Anonymous Mediafire
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

Inga kommentarer: