lördag, september 17, 2011

Melodikrysset vecka 37 2011

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och andra.

Idag är det inte bara krysslösardag, det är även skördefest på Färgargården och det är där jag kommer befinna mig mellan klockan 9 och 15. Så, mitt egna krysslösande får vänta lite idag men ni brukar ju klara er helt fantastiskt bra utan mig ändå.

Lös krysset i kommentarsfältet utan mig idag så att jag har något att tjuvkika på när jag kommer hem från marknaden.

********uppdaterad klockan 17:30********
Hemkommen efter en heldag på Färgargårdens skördefest är det så äntligen dags att lösa dagens kryss i efterhand.

Alla svaren var rätt förra veckan men det blev varken brickor eller något badlakan idag, som vanligt med andra ord.

Dagens kryss började med She's got the look med Roxette, där Marie Fredriksson sjunger. För något år sedan gick ett program som handlade om hur She's got the look blev en hit, här kan du se den.

Sedan blev det en barnvisa om Polisen.

1969 Tävlade Tommy Körberg i Melodifestivalen med låten Judy min vän. Han vann den svenska uttagningen och fick åka till Madrid för att försvara de svenska färgerna. Det gick väl lite sådär. Det var 16 som tävlade, Sverige fick 8 poäng och delade därmed niondeplatsen med Tyskland, som representerades av Siw Malmkvist.

Men vet ni vad. Eldemannen är en Elak jäkel. Vet ni vem som har skrivit Stad i ljus? Just det, Py Bäckman... Hon fick faktiskt hoppa in för Körberg på genrepet eftersom han hade dragit på sig en ordentlig förkylning och behövde vila innan själva tävlingen. Det här året, 1988, var det en viss Celine Dion som vann för Schweiz med låten Ne partez pas sans moi.

Sedan blev det Boys don't cry med Ulrik Munther. Han har faktiskt också en koppling till Melodifestivalen. 2009 vann han Lilla Melodifestivalen med En vanlig dag. Dessutom gjorde han en uppmärksammad cover av Lady Gagas Born this way.

När man ser filmer som Burlesque kan det vara lätt att glömma att Cher faktiskt är en väldigt bra skådespelare. Kärleksfeber (Mermaids), som The shoop shoop shoop song (It's in his kiss) kommer ifrån, är ett bra exempel på det.

Jag vill ha en egen måne.
Du har då aldrig trott på tårar
Det passar inte för en karl
Om man är över femton vårar
finns inga känslor kvar
Kan du förstå två våta kinder
Dom torkar lika snabbt igen
Man rår ej för att tårar rinner
När man har mist sin vän

Jag vill ha en egen måne
som jag kan åka till
Där jag kan glömma att du lämnat mig
Jag kan sitta på min måne
Och göra vad jag vill
Där stannar jag tills allting ordnat sig


Självklart var det Europe som spelade The final countdown.

Det är Nils Ferlin som skrivit När skönheten kom till byn.
När skönheten kom till byn då var klokheten där,
då hade de bara törne och galla.
Då sköto de efter henne med tusen gevär,
ty de voro ju så förklokade alla.
Då nändes de varken dans eller glädje och sång,
eller något som kunde vådeligt låta.
När skönheten kom till byn, om hon kom någon gång,
då ville de varken le eller gråta
.

I filmen Den tredje mannen spelas Harry Lime av Orson Welles.

Låten som de allra flesta av oss förknippar med Zarah Leander heter Vill ni se en stjärna.

2003 tävlade Fame i Melodifestivalen med Give me your love. jag kan inte höra den låten utan att få en alternativ text i refrängen.

Ge mig ditt löv
Ge mig hela ditt löv
Jag behöver det
Mitt är så grått och det blåser snart bort
Ge mig ditt löv

Ge mig ditt löv
Ge mig hela ditt löv
Jag behöver det
Snart är det höst och då syns mina bröst
Ge mig ditt löv
.

Det var dagens kryss det. Som vanligt när Eldemannen är på utflykt var det väldans lätt, men det får vi väl stå ut med.

Tack för idag, vi ses om en vecka igen.

L 2 Fredriksson
V10 Polisen
L 1 Sextionio
V 7 Stad
V 9 I
V 8 Ljus
L 6 Munther
V12 Cher
L11 Egen
V 5 Europe
L 3 Ferlin
V14 Orson
V13 Ni
L 4 Se
V 3 Fame


FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Kalmar Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

142 kommentarer:

Aggie sa...

Ha det så kul Vonkis..:)

Olle B sa...

God morgon. Solen skiner blir nog en fin dag.
I helgen är vi på besök hos barnbarnen och deras föräldrar ute på Gräsö. Hoppas jag får lösa krysset ostört. Vi blir utan Vonkis kommentarer idag, men det brukar ju ordna sig ändå.

galgbacke sa...

God morgon från ett soligt Bollebygd

Bildtroll sa...

Fröken Vonkis har tagit ledigt så nu får vi förlita oss på att magister Olle håller reda på klassen. God morgon alla :-)

hauer800 sa...

Godmorgon från ett nästan soligt Mölndal!

Björn sa...

Godmorgon från lärarbostaden i Ringarum. Soligt och friskt!!

Olle B sa...

Så där ja nu är frukosten avklarad, nu får man koncentrera sig på krysset.

Kenny sa...

God morgon från ett halvklart Kungsbacka, nu kör vi...

bardolino sa...

Godmogon alla glada melodikryssare.

Aggie sa...

Nu kör vi hårt..:)....och så vinner vi så klart..:)

Janne i götet sa...

Godmorgon från ett skapligt väder i GBG.Nu blir det uppehåll för mig några månader jag åker nämligen till Rio.

Olle B sa...

Är 9:an vågrätt eller lodrätt månne.

Kenny sa...

Det låter gött Janne

Aggie sa...

L 4 blir väl PY då....så blir Vonkis nöjd...:)

Aggie sa...

Ha det så underbart i Rio Janne...:)

Olle B sa...

Aggie/
Vore typiskt nu när hon inte är med själv.

Björn sa...

Ja nu kör vi! Hoppas du hade trevligt i Norping när du läser detta Vonkis!!

Aggie sa...

visst vore det Olle..:)

Björn sa...

Fredriksson

Luktärt sa...

Hejsa alla trevliga krysslösare.Här i Katrineholm skiner solen och det är kyligt riktigt skönt eftersom det är lungt.
Ja då hämtar jag kaffe så är det bara att köra igång sedan.

bardolino sa...

fredriksson

Luktärt sa...

L2 Marie

Luktärt sa...

Fredriksson naturligtvis

Anonym sa...

fredriksson

Aggie sa...

Lätt början i alla fall.:)

Kenny sa...

V10 polisen

Björn sa...

Polisen

Luktärt sa...

V 10 Polis

bardolino sa...

polisen

HS sa...

POLISEN

HS sa...

SEXTIONIO

bardolino sa...

sextionio?

Kenny sa...

L1 sextionio

Björn sa...

sextionio

Aggie sa...

69

Anonym sa...

Ett mycket bra år! /MB

Olle B sa...

SPARA!!!

Aggie sa...

herregud va tiden går.....:)

Anonym sa...

God morgon från Kumla. Soligt o klart! / MB

Kenny sa...

kan det bli OLSON på V14

galgbacke sa...

dax att spara

Olle B sa...

Eller ORSON Welles

Pretty_good sa...

Sol till Er alla från Kilsbergen!!!

Kenny sa...

Stad i Ljus

bardolino sa...

stad i ljus

Jennystårtor sa...

Lite sen men nu är jag på plats :)

HS sa...

STAD I LJUS

Björn sa...

v7 Stad
v9 i
v8 ljus

Luktärt sa...

Stad i ljus

Aggie sa...

Lite fantasilöst faktiskt och så lätt....vill ha svårare

Jennystårtor sa...

Tog den innan låten spelades alltid lika kul
Stad i ljus

Kenny sa...

munther

Björn sa...

Ulrik Munther

HS sa...

MUNTHER

Aggie sa...

Munther

Helena sa...

Munther Ulrik

HS sa...

V12 CHER

Anonym sa...

Kan de bli Cher på V.12?

Kenny sa...

Ulrik Munthers, som för övrigt bor ganska nära mig

Luktärt sa...

Ja ha då blir v 12 cher då

Anonym sa...

Hade verkligen aldrig hört denna pöjk! Måste nog börja kolla mer på TV.../ MB

Kenny sa...

Ingen svår gissning på V12

Anonym sa...

ELIN på L-11 kanske

Anonym sa...

cher

Aggie sa...

Alldeles för lätt idag...eller?

Kenny sa...

Jag gissar att det blir LI som i Miss Li på V13

Aggie sa...

L 11 kan bli EGON Kjerrman oxå..:)

Olle B sa...

Det brukar ju vara lättare när Eldeman är på "turné"

Kenny sa...

Aggie, det är inte färdigt ännu

HS sa...

EGEN

bardolino sa...

egen

Kenny sa...

egen

Aggie sa...

Finns det nån sång som heter 3,14 så kan det bli PI på V 13...:)

Anonym sa...

Egen måne

Björn sa...

L11: Jag vill ha en EGEN måne

Kenny sa...

Pi, hihihi

Luktärt sa...

L 11 egen

Aggie sa...

så sant Kenny men tendensen är att det är för lätt....tycker jag i alla fall

Olle B sa...

Melodikrysset V37 2011
HALVTID

VÅGRÄTT
V3/
V5/
V7/ STAD
V8/ LJUS
V9/ I
V10/ POLISEN
V12/ CHER
V13/
V14/

LODRÄTT
L1/ SEXTIONIO
L2/ FREDRIKSSON
L3/
L4/
L6/ MUNTHER
L11/ EGEN

Kenny sa...

Lite nyheter nu, mikropaus

Olle B sa...

SPARA!!!

HS sa...

EUROPE

Kenny sa...

V5 europe

Björn sa...

Europ

Anonym sa...

Europe

Luktärt sa...

V Europa

Björn sa...

e

Aggie sa...

Europe

Jennystårtor sa...

Känns värdet enkelt hittills i dag.

Olle B sa...

Aggie/
Du har rätt det är fortfarande ingen utmaning.

bardolino sa...

Ferlin på L3 ?

Janne i götet sa...

L3berlin kanske?

Aggie sa...

L 3 kan bli Berlin....

Luktärt sa...

Ja europe stavas det inte a på slutet

bardolino sa...

... med Take my breath away+

Björn sa...

Ferlin

Aggie sa...

Blir det Ferlin så kan det bli Fimp och så kan det bli PY..::)

bardolino sa...

då blir det ferlin

HS sa...

FERLIN

Luktärt sa...

L 3 Ferlin

Olle B sa...

Allt är förutsägbart idag

Kenny sa...

Jag tippar på att dom slänger in FRED Åkerström på V3

Björn sa...

Orson Welles

HS sa...

ORSON

bardolino sa...

orson welles

Kenny sa...

ORSON welles

Luktärt sa...

V 14 Vem var det?

Aggie sa...

Orson...

Luktärt sa...

V 13 du
V 4 en

bardolino sa...

vill NI se EN stjärna

HS sa...

NI SE

Olle B sa...

Vill NI se EN stjärna

Aggie sa...

NI och EN

Björn sa...

V13: ni
L4: en

HS sa...

NI EN ska det vara

HS sa...

V3 FAME

Luktärt sa...

Nej vad jag gör mycket fel idag nu menar jag ni och inte du

Anonym sa...

Det brukar ju vara lätt när han är ute bland folk. =)

Aggie sa...

Där sprack PY..:)

Aggie sa...

Great balls of FIRE

Catta sa...

Vill NI de EN stjärna.

Kenny sa...

fame

Björn sa...

Fame?

Anonym sa...

Jepp - FAME

Anonym sa...

FAME

Aggie sa...

Alldeles för lätt idag...tyvärr...

Anonym sa...

Trodde han var från Hällefors!

Kenny sa...

http://www.youtube.com/watch?v=Q1zjYugo5wg

Anonym sa...

Jessica o Magnus

Aggie sa...

Ha en bra lördag alla och en fin vecka så syns vi....och ha det underbart i Rio Janne

Kenny sa...

Okej, tack för idag, ha det bäst tills nästa gång.... Heja GAIS!

Björn sa...

Jessica Andersson and Magnus Bäcklund i melodifestivalen 2003...

Olle B sa...

Här kommer dagens kryss som jag uppfattat det. Ha en bra vecka vi möts nästa helg igen.

Melodikrysset V37 2011

VÅGRÄTT
V3/ FAME
V5/ EUROPE
V7/ STAD
V8/ LJUS
V9/ I
V10/ POLISEN
V12/ CHER
V13/ NI
V14/ ORSON

LODRÄTT
L1/ SEXTIONIO
L2/ FREDRIKSSON
L3/ FERLIN
L4/ SE
L6/ MUNTHER
L11/ EGEN


De som synts i bloggen idag är:
Aggie, Olle B, galgbacke, Bildtroll, hauer800,
Björn, Kenny, bardolino, Janne i götet, Luktärt,
Anonyma/ MB, hmlan, Jennystårtor, HS, Helena,
Catta,
+ en och annan Anonym

Anonym sa...

Mest kända från Lusasken måste väl vara JUMPER?? =)

Pretty_good sa...

Tack för denna lördag,,, vart tar tiden vägen egentligen!!!!! d går alldeles för fort... trevlig fortsättning på helgen!

Anonym sa...

Tack för gott samarbete! =) Ni är bäst som vanligt!! / MB

Luktärt sa...

Tack för idag alla krysslösare. Ska nog åka till Hälleforsnäs på marknad nu så man är ute i det fina vädret. Vi syns på lördag. Var rädda om er.

Janne i götet sa...

Tack för idag och en tid framöver.Har varit iRio många gånger så jag har många vänner och bekanta blir mest i Rio med omnejd.

Anonym sa...

Tack för idag. Sol i Orsa idag :-)

Björn sa...

Tack för idag, här är resultatet: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/300867_2297705075831_1045251142_2824095_1314767189_n.jpg?dl=1

Vonkis sa...

Hoppar in, utan att titta vad ni skrivit än så länge för jag är bara i början av krysset. Men, jag måste få skriva att jag är ond på Eldemannen just nu. Spela Stad i ljus, en låt som Pu Bäckman har skrivit, utan att frågan handlar om Py Bäckman...

Vonkis sa...

Som flera av er sagt, otroligt lätt idag. Nästa lördag är jag med live igen, vi ses då!