onsdag, april 20, 2011

Svenssonföretaget nummer ett

Välkommen till SvenssonBloggen

Det är inte lätt att vara SJ.

På vintern är det för kallt och/eller för mycket snö på spåren för att tågen ska kunna gå som de ska.

På våren blåser det för mycket för att tågen ska kunna gå överhuvudtaget.

På sommaren är det för varmt, det blir solkurvor och elektriciteten pajar så tåg blir stående.

SJ är med andra ord ett svenssonföretag. Lagom är bäst. Är det lagom bra eller dåligt väder går tågen som de ska, svänger det för mycket åt ena eller andra hållet, då blir det problem.

Kanske kan vi inte förvänta oss mer heller.

Men, att SJ:s företrädare ska göra vad de kan för att garantera säkerhet och komfort för sina passagerare, det är inte att begära för mycket.

Att de ska tala sanning när det prioriterat annat, är inte heller att begära för mycket. Det tycker nog de flesta, förutom just de som företräder SJ.

Att stå och säga att Trafikverket inte gav tillstånd att evakuera tåget som under en av fjolårets varmaste dagar stod stilla i över 6 timmar när det i själva verket var SJ som inte ansåg att det behövdes, det är ynkligt och respektlöst mot oss passagerare.

Det här med säkerheten för passagerare och medarbetare verkar inte heller vara en prioritering hos Trafikverket.

Entreprenören Strukton bröt tydligen mot säkerheten vid dödsolyckan vid Kimstad i höstas. Men Trafikverket tänker inte utkräva något ansvar från företaget. I alla fall inte om man ska tro på vad generaldirektör Gunnar Malm säger. Strukton ska även ha varit inblandad i en annan dödsolycka men det spelar ingen roll.

Undra sa flundran hur billigt de utför sina arbeten, det måste ligga fasligt nära gratisarbete om två dödsolyckor inte är tillräckligt för att Trafikverket ska avbryta kontrakten med företaget

Läs mer
Uppdrag Granskning UG SVT DN SvD Aftonbladet Aftonbladet Expressen

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Kalmar Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

Inga kommentarer: