lördag, april 30, 2011

Melodikrysset vecka 17 2011

Välkommen till KryssBloggen

God morgon!

Det känns som att det går på tok för fort just nu. Hur kan det vara valborg redan nu?!? Vad har ni för planer?

I vilket fall så blir det till att gå ihop med de andra löjlisarna och lösa dagens melodikryss.

I dag står mitt hopp till att lodrätt fyra ska vara Py (som i Bäckman).

Alla rätt förra veckan, ingen vinst den här veckan. Precis som vanligt med andra ord.

Nej nu jägarns! Inte nog med att Eldemannen börjar med att INTE ha Py på lodrätt fyra, han tar bort det svaret genom att spela Du är min man, låten som borde utrotas från allt vad radiospelande heter, oavsett om den spelas på svenska eller engelska.

Den namngivna georafiska platsen i Om du nånsin kommer fram till Samarkand är Samarkand.

Egentligen är det ju Keane som gjort Everybody's changing men i svensk radio är det mest versionen med Martin Stenmarck som spelas.

Gröna små äpplen med Monica Zetterlund, en ljuvlig låt att spela denna ljuvliga dag. En restprodukt ville Eldemannen ha och av mig får han en skrutt.

Nej men, Electric light orchestra med Sweet talking woman! de hade jag nästan glömt. Har några vinylskivor med dem här hemma, skulle kanske ta och spela dem lite idag.

Den där mysiga melodin heter Moonlight Serenade.

Då var det dags för ett av mina områden då. Dansband. Av någon anledning brukar jag kunna de här frågorna men hur det kommer sig har jag inte den blekfetaste aning om. Jag gillar verkligen inte dansbandsmusik. I vilket fall var det Arvingarna som spelade och sjöng Livet är underbart.

Hittills idag har Eldemannen spelat två Melodifestivalvinnare, Stenmarck och Arvingarna.

Måste Eldemannen tjata om att det är en "kunglig" valborgsmässoafton idag???

Dags för en dubbel igen då. Och en bra en. Make it on my own again med Anna Ternheim, född det fantastiska året 1978.

TV-serien som Eldemannen spelade signaturmelodin till heter En värld i krig.

Åh, han retas idag. Spela En Barbralåt utan att låta Barbra sjunga! Ondska!!! Woman in love heter den.

Och så fick vi höra Martin Ljung sjunga Ratata.

Eftersom bandet som sjunger Gloria heter Mando Diao får den där resten efter äpplet tidigare bli skrott. Men jag säger äppelskrutt jag.

Det var dagens kryss det.

Tack allihopa som var med idag. Om alla är försiktiga med smällare och fyrverkerier idag så ses vi hela och rena om en vecka igen.

L 4 Du
V 9 Man
V 1 Samarkand
L 1 Stenmarck
V11 Skrott
L 8 Light
V 7 Moonligt
V10 Arvingarna
L 6 Anna
V 5 Ternheim
L 3 Krig
V12 In
L 9 Martin
L 2 Mando Diao

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Kalmar Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

157 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla andra.
Inatt hade vi frost, bor i stugan (Tynderö) i helgen. Har hissat flaggan för Carl-Gustaf fyller ju 65 i år.
L4/ PY , men V12 kan också stämma.

Vonkis sa...

Olle B
Frost! Det var det värsta.
Du, jag missade V12, blev lurad av den där "i vinkel"-pilen.

Lotta sa...

aaahhhh f-n kommer intee in idag heller vad är det för fel!!!!!!!!!!!!??????????

Luktärt sa...

Hej från ett soligt Katrineholm.Ja det passar ju bra med Py på L 4. Jag tror oxså det blir Alice Babs på L2. Nu fixar jag lite kaffe tills det är dax att kryssa.

Olle B sa...

Lotta/
Visste jag så skulle jag hjälpa dig. Kanske du måste lägga upp ett nytt konto. Vill ju inte missa en frisk fläkt som du verkar vara.

Vonkis sa...

Lotta
Du får fylla i ett sån där "har du glömt ditt lösenord" fält.

Luktärt
Då skriver ja gin Alice Babs där då.

Lotta sa...

...men jag har ju inte glömt mitt lösenord!!!!

Vonkis sa...

Lotta
Du kan behöva göra så ändå, och återställa lösenordet.

Bettan sa...

Trevlig Valborg från ett soligt Stockholm...+11 grader=))

galgbacke sa...

God morgon

Bildtroll sa...

Håller med Lotta ett dj...la pysslande med kontot i dag, fick göra en omregistrering. God morgon alla 8-)

Vonkis sa...

Bettan
Länge leve solen!

galgbacke
God morgon!

Bildtroll
Skönt att det ordnade sig i alla fall.

Lise-Lotte sa...

God morgon ifrån ett mkt soligt å vackert Mariestad. Jag tror att vi får ta ett snack med Eldeman om han har ngt emot Py eftersom hon aldrig får vara med?! Ska ta en sväng ner till stan sen med den minsta grabben för att köpa begravningskläder, min svärfar,barnens farfar begravs på tis.Ingen rolig uppgift men till kvällen så åker vi nog ner till Alhagen för att höra manskören sjunga in våren!

bardolino sa...

Godmorgon alla kryssare

Aggie sa...

Godmorgon från ett underbart Skene...solen skiner och det är helt underbart

Aggie sa...

V10 blir nog Humperdink....

Vonkis sa...

Lise-Lotte
Det får vi absolut ta och göra. Han verkar ha något emot Py. Inte roligt med begravningar, oavsett åldern på den som gått bort.

bardolino
God morgon på dig med.

Aggie
God morgon! Visst är det härligt med solen, må den aaaldrig försvinna.

Vonkis sa...

Aggie
Stavar inte han med ck?

Olle B sa...

Idag skall väl någon vara med bland vinnarna.

Vonkis sa...

Olle B
Det kanske inte är bara Py som Eldemannen har något emot, han kanske inte gillar oss heller...

Aggie sa...

Jo, du har rätt Vonkis....Fel av mig direkt...:)

Olle B sa...

Wikipedia/
Engelbert Humperdinck, egentligen Arnold George Dorsey, född 2 maj 1936 i Madras, Indien, är en brittisk musiker

Vonkis sa...

Aggie
Fast det hör ju inte till vanligheterna att du har fel.

Olle B
Där man ser.

Olle B sa...

Vonkis/
Alla måste väl gilla oss som är ett så trevligt gäng.

Vonkis sa...

Olle B
Man kan ju tycka det.

Lotta sa...

jag har bytt konto men den loggar hela tiden in på det gamla!!!!

Vonkis sa...

Lotta
Stransché.

Aggie sa...

Jodå Vonkis...jag har ofta fel...

Lotta sa...

eller försöker logga in o då kommer felmmeddd igen!!!!!!!!!

Vonkis sa...

Nu blir det Py!

Bettan sa...

Du
man

Lise-Lotte sa...

Du, man

Olle B sa...

Där sprack PY på V4/

Luktärt sa...

L4 DU där sprack det med PY
V9 MAN

Aggie sa...

Då blir V1 Östersund...eller?

Janne i götet sa...

God morgon på er.

Olle B sa...

Men vad blir det på L9/
M - - - P Y

Aggie sa...

L2 blir då således Tommy Cash...Johnnys bror...

galgbacke sa...

samarkand

bardolino sa...

samarkand

Aggie sa...

Samarkand blev det ju.....:(

Vonkis sa...

Hatar Du är min man...

Eva sa...

God morgon
På plats-blev tvungen att köpa tågbiljetter åt barnen som abrubt måste hem från stockholm... Dotterns tävlingskanin blev attackerad av hund och fick avlivas...sånu har jag två mycket ledsna döttrar som bara vill hem....

Bettan sa...

stenmarck

Lise-Lotte sa...

Stenmark

Aggie sa...

L2 blir då Mando Diao

Luktärt sa...

Ja då sprack det även med Alice Babs

Olle B sa...

EWikipedia/
Martin Olof Jon Stenmarck, född 3 oktober 1972 i Täby, Stockholms län, är en svensk sångare uppväxt i Örebro med 11 syskon.

Han har musikaliskt påbrå. Hans mormor var Julie Bernby och hans morfar var Olle Gemvik.

Innehåll [göm]

Bettan sa...

Eva...gud va hemskt..

Janne i götet sa...

Skrott

Lise-Lotte sa...

Skrutt?

Olle B sa...

V11/
Kan månne vara SKRUTT

Luktärt sa...

V11 skrutt

Vonkis sa...

Eva
Nej men fy fasen. Ge döttrarna en bamsekram från mig.

Anonym sa...

skrutt

Mia sa...

Skulle Samarkand in på V1? Nån tokig människa ringde och störde mitt i krysset! Att dom aldrig lär sig?

Aggie sa...

Usch så tråkigt Eva...:(

Lise-Lotte sa...

Eva: Usch va tråkigt för er alla!

Anonym sa...

skrutt kanske?

bardolino sa...

Om det ska passa med mando diao på L2 så måste det vara skrott

galgbacke sa...

Mia
Ja

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Eva sa...

ja det var lite dramatiskt igår... och då är det jobbigt att vara 40 milifrån. Hon skulle ha tävlat SM idag så olyckan är dubbel....

Lise-Lotte sa...

Elo Light

Janne i götet sa...

i gbg hetter det äppleskrott kan vara slang

hs sa...

Light

Vonkis sa...

Mia
Ringa och störa mitt i krysset! Det finns folk till allt!

Anonym sa...

Laplandsskrutt heter det här:)
/-Anders

bardolino sa...

MOONLIGHT på V7 ?

Anonym sa...

Med två p egentligen
/-Anders

hs sa...

V7 moonlight

Lise-Lotte sa...

Moonlight

Lotta sa...

måste man ändra på din sida vilket man loggar in med????

Olle B sa...

Lotta/
Glöm inte ............

Janne i götet sa...

moonlight serenad Glen Miller

Luktärt sa...

V 7 nmoonlight

Aggie sa...

Moonlight serenade..

Bildtroll sa...

Moonlight serenad

Lotta sa...

OLLE B jag har inte tid mesd det idag försöker ju hela tiden logga in så det blir rätt ngn gång!!! ;-(

galgbacke sa...

med Glenn Miller

Vonkis sa...

Lotta
Du kan välja vad/om du vill logga in med, men du behöver bara göra det en gång per dag, så länge du inte loggar ut.

Anonym sa...

Tror det blir skrott på v11.
"stockholmska"
L2 Blir nog Mando Diao
Tarzan

Bildtroll sa...

Lotta, försök att skapa en ny mailadress på hotmail och använd den när du registrerar dig.

Janne i götet sa...

arvingarna

Lise-Lotte sa...

Arvingarna

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Här har vi ett band som gjort världen en tjänst om de låtit bli att bildas.
Arvingarna

Lotta sa...

hhlhlö

galgbacke sa...

L 2 måste bli Mando Diao, alltså så måste det bli skrott på v11

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lotta sa...

jag har ju öppnat ett nytt konto men den verkar hela tiden försöka använda den gamla!!!

Janne i götet sa...

Olle det blir nog skrott istället för skrutt?

Anonym sa...

"SAMARKAND" är det någon fantasyland? Vad handlar låten? Någon som vet?

Vonkis sa...

Lotta
Jag lider med dig.

Anonym sa...

Samarkand är ungefär som ShangRiLa

Luktärt sa...

Biltroll
Ska man verkligen behöva fixa en ny mailadress på hotmail. men den gammla då? får man inte alls ha den kvar. Jag är väldigt novis när det gäller data igentligen

Olle B sa...

Wikipedia igen/
Samarkand (uzbekiska: Samarqand eller Самарқанд) är den näst största staden i Uzbekistan med omkring 319 400 invånare år 2005, med förorter omkring 412 300 invånare med samma år. Den är huvudstad i provinsen Samarkand, och ligger vid Zeravsjan, en biflod till Amu-Darja.

2001 blev Samarkand upptaget på Unescos världsarvslista.

Vonkis sa...

Anonym 10:30
Här kan du lyssna på låten.
http://youtu.be/xhSaca7DAl4

Vonkis sa...

Olle B
Värst vad du Wikar idag :-)

Bildtroll sa...

Du kan ha hur många adresser du vill, själv har jag 5 stycken på hotmail.

HS sa...

ANNA TERNHEIM

Olle B sa...

Vonkis/
Kan man inget själv så får man "fuska"

Lise-Lotte sa...

Anna Ternheim

Anonym sa...

L2 Mando Diao då...

Lotta sa...

har inte varit här sen pausen, vad har hänt???

Vonkis sa...

Olle B
Sannerligen!

HS sa...

KRIG

Lotta sa...

har inget hänt eller syns jag inte heller??? ;-)

Anonym sa...

Trodde det var från Kain och Abel

Lise-Lotte sa...

Tack HS!

Olle B sa...

LOTTA/

Melodikrysset v.17 2011

VÅGRÄTT
V1/ SAMARKAND
V5/ TERNHEIM
V7/ MOONLIGHT
V9/ MAN
V10/ ARVINGARNA
V11/ SKROTT
V12/

LODRÄTT
L1/ STENMARCK
L2/
L3/ KRIG
L4/ DU
L6/ ANNA
L8/ LIGHT
L9/

Bettan sa...

suck trafikinfo

Anonym sa...

Du syns Lotta

Anonym sa...

Tack så mycket! Man lär sig så länge man lever!

Anonym sa...

Vad hëter serien?

galgbacke sa...

Lotta Bara Svaret Anna Ternheim sefter pausen och nu Krig

Anonym sa...

I Lappland har vi ju inga skruttar alls. Så ni sörlänningar torde väl förståsveta och ha rätt att det heter skrott

Lotta sa...

V11 Stavas SKRUTT bara så du vet , TACK OLLEB

Lise-Lotte sa...

I am a woman in love

Eva sa...

KRIG OCH FRED?

Olle B sa...

Lotta/
Då blir det inte MANDO-DIAO på L2/

Anonym sa...

Woman IN love

// Masen

Anonym sa...

Den ursprungliga benämningen är äppelskrott (enligt bl.a. SAOL samt Nationalencyklopedin).

Anonym sa...

Krig och hågkomst?

Lotta sa...

...skoja min doja....

HS sa...

L9 MARTIN

HS sa...

Anonym// Nej, En värld i krig.
http://www.imdb.com/title/tt0071075/

Lise-Lotte sa...

Martin

Luktärt sa...

L 9 martin

Anonym sa...

MARTIN Ljung

galgbacke sa...

Martin Ljung

Bildtroll sa...

Martin Ljung, Saknad:-(

Aggie sa...

Martin Ljung

Annica sa...

Hej. Detta är mitt första inlägg här. =) Brukar läsa malodruttkrysset när jag kommer ihåg (har fått det med mig sen barnsben då min mor är inbiten krysslösare).

Jag tror att det ska vara SKROTT och inte SKRUTT eftersom jag misstänker att sista svaret blir MANDO DIAO. :p

Anonym sa...

Nej kors i taket Olle B, det blev Mando DiaU... :P

Anonym sa...

Martin Ljung född vid Åkerselsforsen i Pite Älv strax ovanför Vidsel.
Mer känd som Lulebo.
Lite kuriosa bara. Som bara vi som bor här uppe vet.
/-Anders

Annica sa...

*Melodruttkrysset. ;-)

Olle B sa...

Melodikrysset v.17 2011

VÅGRÄTT
V1/ SAMARKAND
V5/ TERNHEIM
V7/ MOONLIGHT
V9/ MAN
V10/ ARVINGARNA
V11/ SKROTT
V12/ IN

LODRÄTT
L1/ STENMARCK
L2/ MANDO-DIAO
L3/ KRIG
L4/ DU
L6/ ANNA
L8/ LIGHT
L9/ MARTIN

Lise-Lotte sa...

Tänk va bra ni är! Mando Diao

Bettan sa...

Tack för idag...nu ska jag installera om flash så jag kan lägga in krysset...ses nästa vecka...

Aggie sa...

Tack för idag och ha en underbar vecka...KRAM..:)

Eva sa...

Tack för idag!

Olle B sa...

Tack för idag!
Nu ska vi ut och "slå på" vattnet i vårt lilla stugsamhälle.

Janne i götet sa...

Tack för idag nu blir det ut i det fina vädret.

Bildtroll sa...

Tack för idag alla.
Lotta: synd om dig, vänta hela veckan på krysset och så krånglar det:-(

Luktärt sa...

Tack för idag och ha det så bra allesamans så hörs vi nästa lördag.

Lotta sa...

TACK för idag lovar att jag inte ska va sur nästa V förhoppningsvis!! ;-(

Lise-Lotte sa...

Anonym: Min systerson läser till journalist uppe hos er, stortrivs trots all snö som har varit. Tack för idag alla godingar å ha en skön Valborg å Första Maj! Kramizar!

Anonym sa...

Men för tusan. De stavar väl inte "Mando Diau"... Felkonstruerat kryss idag.

Vonkis sa...

HS
Ja just ja! Tack.

Vonkis sa...

Annica
Kul att du vill vara med oss!

Om äppelresten ska vara skrott kan det ju även heta Melodruttkrysset :-)

Anonym sa...

Fin helg på er alla från Lappland.
/-Anders

Vonkis sa...

Anonym 10:54
Eftersom Py inte var med idag heller måste dagens kryss absolut ha varit felkonstruerat.

Vonkis sa...

Lotta
Håller tummarna för att det ordnat sig för dig till nästa vecka.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Vonkis !
Fasligt så många kommentarer Du får varje Lördag.

Som vanligt hjärnsläpp.Inte hörde jag att det var Martin.Stenmarck, Ljung hörde jag att det var.,

Tack för hjälpen !

Trevlig Valborg !

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Vonkis !
Fasligt så många kommentarer Du får varje Lördag.

Som vanligt hjärnsläpp.Inte hörde jag att det var Martin.Stenmarck, Ljung hörde jag att det var.,

Tack för hjälpen !

Trevlig Valborg !

Bloggblad sa...

Men tjistanes vad kommentarer du får på lördagarna! Och svarar på alla gör du. Du behöver inte svara på den här. Woman in love med B.S... ojojoj. Minnen!

På söndagarna brukar jag lyssna på Mannheimer och Tengby, men jag hörde bara en kort stund. Sov över hela programmet och vaknade halv tolv.