lördag, april 23, 2011

Melodikrysset vecka 16 2011

Välkommen till KryssBloggen

Efter några dagars nedräkning är det äntligen en glad påsk, så Glad Påsk på er löjlisar!

Om vi har tur så har Eldemannen tänkt att lodrätt fem ska vara Py (som i Bäckman) så det håller jag tummarna för.

Ingen vinst idag heller, men väl till Norrköping. Närs skjuter ingen dalahäst.

Nuuuuuu kör vi!

På lingonröda tuvor och på villande mo
där furuskogen står och susar
susilull och susiulo
Där kan du se dem en och en
och stundom två och två
på lingonröda tuvor komma dansande på tå.

Det är flickorna i småland,
det är flickorna från mon.
Det är flickorna som vallmoblom och
lilja och pion.
Ja, det är flickorna i Småland
susilull och susilo, som går vallande
och trallande på vilande mo.

Kommer du ihåg den här versionen av Flickorna i Småland?

Men så illa. Jag älskar verkligen Uno Svenningssons Under ytan, men i finsk version var det svårt att ta den på allvar.

Vad rädd jag blev när Eldemannen sa Tomas Ledin. Nu behövde vi inte höra honom sjunga I natt är jag din men jag kan inte säga att versionen med Nanne Grönwall var så mycket bättre. Det enda bra var de tydliga influenserna från Depeche Modes Personal Jesus.

Och så lite smörig Disney-ballad på det. Can you feel the love tonight från Lejokungen.

Det har inte varit någon höjdaromgång av Melodikrysset så här långt måste jag säga.

I alla fall. 2006 tävlade Rednex i Melodifestivalen med Mama take me home. De hamnade i finalen via Andra chansen och slutade sexa.

Ett fortskaffningsmedel på fyra bokstäver var av ett är X. Svår nöt att knäcka. Låten heter i vilket fall Tijuana taxi. Har inte Triple and touch gjort en svensk version på den här låten? Den kan heta något i stil med Tuta och kör.

Mmm, musik i min smak. Signaturmelodin till Radiosporten. Bara väntade på att en röst skulle bryta in "På Idrottsparken har matchen precis kommit igång och det är redan ett klart övertag av IFK". I sporter brukar man tävla.

Nu börjar det ta sig. White light moment med Tove Styrke. Det ska verkligen bli intressant att se vad som händer med henne framöver.

Varför envisas Eldemannen med att göra dubbelfrågor när han måste använda sig av två låtar? Filmmusik sa Eldemannen att det skulle vara. Den andra var läät, för det var ju signaturen,eller vad det kallas, till Star Wars, så vågrätt 15 blir Krig. Vilken film den första melodin hörde ihop med fick jag kika in hos medlöjlisarna för att kunna. Tydligen handlar den filmen om pingviner.
--------
Nu kommer jag inte ihåg hur låten till pingviner gick men här kommer i alla fall en länk till filmen Happy feat, som Eldemannens klipp kom ifrån.
--------

Rambli'n rose sjöngs av Nat King Cole.

En av många bra låtar Cornelis gjorde var En fattig trubadur.

Men Eldemannen. Kents Utan dina andetag är en underbar underbar låt och den har gjorts av många andra artister också. Men du väljer att spela dansbandsversionen med Elisa's. *tar mig för pannan*.

Två låtar till samma svar, ibland gör han det FÖR lätt för oss Eldemannen. Först var det Deep purple med Smoke on the water och sedan var det låten Deep purple.

Och så avslutades krysset med Too hurt to dance med Duffy.

Det var dagens melodikryss det. Tack för idag allihopa och GLAD PÅSK på er!

V 6 Flickorna
L 3 Uno
V 8 Ytan
L10 Nanne
L 9 The Love
V12 Rednex
L11 Taxi
V11 Tävla
v14 Tove
V15 Krig
L 4 Pingviner
v13 Nat.
L 5 En
L 7 Fattig
L 2 Elisa
V 1 Deep purple
L 1 Duffy


FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Kalmar Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

203 kommentarer:

1 – 200 av 203   Nyare›   Senaste»
Bildtroll sa...

God morgon. Äntligen melodikrysslördag igen. Som vanligt är det många "måsten" vid den här tiden, hoppas jag hinner vara med. Glad påsk 8-)

Vonkis sa...

Bildtroll
Goder morgon. Andra måsten mellan klockan 10-11 på lördagar? Nu förstår jag inte.

:-)

Luktärt sa...

God Morgon och GLAD PÅSK på er alla kryssvänner. Håller med dig Vonkis om Py. Hörde nyheterna att Anna-Lisa Eriksson avlidit 97 års ålder aktnings värd vill jag påstå.

Vonkis sa...

Luktärt
Ja jag såg det precis. I rampljuset i 90 år, imponerande. Tycker det är många av "de gamle" som gått bort på kort tid nu.

Olle B sa...

God morgon och GLAD PÅSK.
Änne en lördagsmorgon där solen skiner över Sundsvall.
Nu är all snö borta (Förutom snöbergen som snöröjarna byggt).
Vonkis någongång måste du ju få rätt vad det gäller PY och det kanske är idag.

Olle B sa...

Verkar inte som jag fått fingrarna på rätt plats idag.
Skall naurligtvis vara "ännu" och och "någon gång"

Vonkis sa...

Olle B
Härligt med sol.
Visst är det på tiden att Py kommer med i krysset. Han har ju varit en liten retsticka Eldemannen då han har haft med låtar som hon skrivit och då My (Holmsten) varit svaret en gång.

Vonkis sa...

Olle B
:-D

Lise-Lotte sa...

God morgon ifrån ett soligt Mariestad å jag hoppas,hoppas att Py är med i dag för din skull Vonki,blir i så fall ett bra påskägg va? Har just intagit påskfrukost å nu sörplar jag på kaffe å väntar på krysset som ska lösas med er, kan det bli mkt bättre???Glad Påsk förresten!

Janne i götet sa...

God morgon och glad påsk från GBG.V1 kanske blir carl-henrik (norin) som skrivit kycklingpolka en vild gissning.

Vonkis sa...

Lise-Lotte
Det låter verkligen som den ultimata lördagen. Vi får hålla tummarna för att Py är med idag.

Olle B sa...

Janne/
Det funkar inte V1/ måste sluta på "P"

Vonkis sa...

Janne i götet
Asch da. Då kan ju inte L5 bli Py.

Aggie sa...

GLAD PÅSK på er alla...:)

Vonkis sa...

Olle B
Guldstjärna till dig där :-)

Vonkis sa...

Aggie
Tack detsamma!

Lise-Lotte sa...

I em ska HELA familjen cykla ut till ett ställe som heter"Elaka udden" som ligger precis intill Vänern.Vi ska grilla korv som "vi" gjorde när vi var unga: leta ved å göra en eldstad,tälja till grillspett å tända elden med tändstål.Ska bli såå kul! Tänk att det behövs så lite för att jag ska ha kul!

LOTTA sa...

Godmorgon. Kan inte komma in på mitt konto, vet ej vAD SOM HÄNT!½!!!!

Vonkis sa...

Lise-Lotte
Men åh vad härligt det låter!

Vonkis sa...

Lotta
Tråkigt.
Gick det bra att sätta upp staket förra veckan?

HOD sa...

God morgon från en kraftigt förkyld i Hässelby. (Det blev alltså inget Dalarna för mig i Påsk...)

Lise-Lotte sa...

Känns som om alla våra gamla skådisar går bort samtidigt å jag tycker att det är tråkigt!

HOD sa...

Lotta, hoppas det löser sig. Välkommen tillbaka, saknade dig förra lörda'n...

Lotta sa...

Jaa, det blev jättefint;-)

Björn sa...

15 grader och klarblå himmel. Sol på min kropp. Godmorgon från Ringarum! Anna-Lisa RIP.

Olle B sa...

Lotta/
Nu är ordningen återställd när du är tillbaks. Det var flera som saknade dig förra lördagen.

Lotta sa...

Gjorde ni va glad jag blev... jag får bara felmeddelande hela tiden....

Lise-Lotte sa...

Lotta: Har ni köpt staket el gjort det själva?

Lotta sa...

...mitt konto har tydligen inte saknat mig!!!!

Vonkis sa...

HOD
Typiskt att förkylningen kom precis till påsken. Krya på dig.

Lise-Lotte
Visst är det. Men nu kanske SVT tar och sänder några filmer med Anna-Lisa, som en hyllning.

Lotta
Wunderlicht :-)

Björn
Glöm inte solskyddsfaktor.

Lotta sa...

Vi gjorde det själva!!

Lise-Lotte sa...

Nu kör vi!

Vonkis sa...

Lotta
Klart vi gjorde :-)
Eller så är det precis så det är, att ditt konto saknat dig alltså. Låter som en protest från mailkontots sida det där tycker jag.

Olle B sa...

Ingen vinst idag heller

Trollet sa...

Glad påsk och äntligen kryssdax med er alla. Extra glad påsk till Vonkis och jag håller på att PY kommer idag.

HOD sa...

Vonkis, visst är det typiskt. Tack, det brukar ju gå över, även om det inte känns...

Björn sa...

Flickorna från Småland

Anonym sa...

Flickorna V 6

HOD sa...

Flickorna

Aggie sa...

FLICKORNA i Småland

Lise-Lotte sa...

Uno,ytan

Aggie sa...

Under YTAN UNO

Björn sa...

Uno

HOD sa...

Vonkis,
...så just nu!

Luktärt sa...

ytan på v8

HOD sa...

Nanne

Björn sa...

Nanne

Trollet sa...

nanne

Lise-Lotte sa...

Nanne

Lotta sa...

tar så mkt längre tid att kommentera nu, så därför ligger jag lågt!!!

Aggie sa...

Alltid denna Nanne.....(

Olle B sa...

Lotta/
Glöm inte att .....

Luktärt sa...

Ja Nanne är det ju

Anonym sa...

Häftig version av låten.
Lite personal Jesus över gitarr-riffet.

Lotta sa...

Ni får komma till Malmö och lyssna då vi har vår vårkoncert med just vår egen PY BÄCKMAN den 15 maj;-)

Vonkis sa...

Anonym 10:15
Det enda bra med den här versionen.

Vonkis sa...

Nu lyssnade jag inte, vart skulle låten från Lejonkungen in?

Anonym sa...

The love

Lise-Lotte sa...

The Love

HOD sa...

L9

Lotta sa...

L9

Vonkis sa...

HOD och Lotta
Mörsi Båokåo

Lise-Lotte sa...

L9

Lotta sa...

gör vellkamm

HOD sa...

Lotta, har du någon bild på ditt nya staket att lägga ut?

Vonkis sa...

Lotta .-)

Lotta sa...

REDNEX

Björn sa...

Rednex

Aggie sa...

Rednex

Björn sa...

Melodifestivalen 2006 med Mama Take Me Home...

Lise-Lotte sa...

Tack Vonki,Lotta,Björn

Luktärt sa...

V 12 Rednex

Lotta sa...

Jadå många men mitt konto vill inte ha mig längre verkar det som :-(

HOD sa...

Lotta, nu var du snabb trots allt. Tackar ödmjukast för hjälpen. Idag är jag verkligen seg i roten. Måste va' förkylningen...

HOD sa...

Taxi

Lotta sa...

TAXI kanske

Aggie sa...

Tijuana Taxi

Hellen sa...

taxi

Bildtroll sa...

Brass

Luktärt sa...

L 11 TAXI

Lise-Lotte sa...

Inget fel på dig HOD snabb som bara den!

Björn sa...

Tipsa

Lise-Lotte sa...

Tippa

HOD sa...

Tävla

Lotta sa...

TIPPA

Vonkis sa...

Nu missade jag frågan igen!

Aggie sa...

Tävla

Vonkis sa...

Sport bara sport bara massor utav sport.

Hellen sa...

tävla, kanske?

Olle B sa...

Det är ju "Sportspegeln" så jag tror på TÄVLA

HOD sa...

Lise-Lott, ibland funkar det, fortfarande...

Lotta sa...

..okej.. vad är det nu tror ni???

Aggie sa...

Sportradion

Lise-Lotte sa...

Vonki:V11

Trollet sa...

oj olika förslag och jag tycker alla passar bra...

Aggie sa...

Älskar Sportradion när MALMÖ FF vinner....:)

Olle B sa...

Melodikrysset 2011 Vecka 16

HALVTID
------------------------------
VÅGRÄTT
V1/
V6/ FLICKORNA
V8/ YTAN
V11/ TÄVLA
V12/ REDNEX
V13/
V14/
V15/
-----------------------------
LODRÄTT
L1/
L2/
L3/ UNO
L4/
L5/
L7/
L9/ THE-LOVE
L10/ NANNE
L11/ TAXI
------------------------------

Glöm inte att spara

Lotta sa...

jag med men man vet ju inte....

Björn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Radiosportens signatur. Sport -> tävla.

Vonkis sa...

Vi får se vad L4 och L7 blir.

Luktärt sa...

Det är väl inte säkert att det tippas men att det tävlas är ju klart, eller hur?

Lotta sa...

OLLE B härligt att va tillbaka och se att du sköter dig;-)

Olle B sa...

Lotta/
TACK

Lotta sa...

..kommer ni till Malmö den 15maj eller;-)

Lise-Lotte sa...

Tävlar va det då!

Olle B sa...

Lotta/
Tror inte det lite väl långt

Björn sa...

Tove

HOD sa...

Tove

Trollet sa...

TOVE

Lise-Lotte sa...

Tove

Lotta sa...

...tänkte i och med att hon aldrig är med i krysset så får vi ju säga till henne, eller hur!! ;-)

Björn sa...

Tove Styrke

Lise-Lotte sa...

Hon är såå bra å sen att hon är svensk gör ju inte saken sämre!

Björn sa...

White Light Moment

Luktärt sa...

Tove på V14

Björn sa...

Alke-kungar?

Lotta sa...

INGEN....???

Björn sa...

Star-Wars

Vonkis sa...

Den andra är väl Star Wars?

Lise-Lotte sa...

V15 Jakt?

Anonym sa...

V 15 L 4 ?????????

Björn sa...

Krig

Anonym sa...

pingviner

HOD sa...

Nat

Aggie sa...

NAT king Cole

Trollet sa...

v15 KRIG

Lotta sa...

detta har väl aldrig hänt att vi inte kan....V15 och L4...NÅGON!!!!!

Anonym sa...

L4 pingviner
från filmen happy Feet

Anonym sa...

V 15 blir Krig

Lise-Lotte sa...

Trodde det var Jakten på försvunna skatten! herrejösses ska nog gå å sova

Anonym sa...

l4 pingviner

HOD sa...

V1: Natt-tuppen...?

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lotta sa...

...VILKET DJUR!!! L4

Anonym sa...

vadå pingviner????

Lise-Lotte sa...

Tack så mkt Anonym

Anonym sa...

L 4 är pingviner

/Linda

Björn sa...

Pingviner från filmen Happy Feet och Krig frånn Star wars

Luktärt sa...

Ja ett sorts djur skulle det ju va på L4

Anonym sa...

Dont mention it ;-)

Pelle sa...

L1 Deep Purple
V1 Duffy

Lotta sa...

OLLE B. TACK det var V11 som ställde till det!!

Lise-Lotte sa...

Du frå ingeting ta med dig dit du går?

catta sa...

L4 Pingvin från Happy Feet
V 15 stjärnornas krig

Lise-Lotte sa...

Elisa här i från

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Trollet sa...

L5 En
L7 Fattig
trubadur

Aggie sa...

EN FATTIG Trubadur

Lotta sa...

vad var L5 och L7??? vad e det med mig idag???

HOD sa...

Tack trollet!

Anonym sa...

En fattig l5 o 7

Christer sa...

l5 l7 En fattig trubadur

Lise-Lotte sa...

L5 Du? L7?

Lotta sa...

taaaackkk alla...

HOD sa...

Deep Purple

Lise-Lotte sa...

Deep Purple som ni sa

Björn sa...

Smoke on the water med Deep Purple

Aggie sa...

Elisa heter ju hon som sjöng

Lotta sa...

stavas ELIZA med Z eller S???

Lise-Lotte sa...

Tack alla för L5 å L7

HOD sa...

L1: Duffy?

Anonym sa...

L2?

/Rogga

Lise-Lotte sa...

Duffy

Björn sa...

Too hurt to dance med Duffy

Anonym sa...

Vad var det för låt för deep purple? den andra alltså.

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Aggie sa...

Glad Påsk på er och tack för idag...KRAM...:)

HOD sa...

Det var det det. Tack än en gång för all hjälp. Nu är det bara att hoppas att man vinner nå't nå'n gång...

Lotta sa...

haha lite sent nu kanske..att spara menarjag nu ska det in ju..

Lise-Lotte sa...

Tack alla för i dag! Var inte till någon nytta alls, får nog ta en kopp kaffe till! Ha en underbar påsk å ta hand om varandra! Ses kanske nästa lördag! Kramar!

Björn sa...

"Deep Purple" was the biggest hit written by pianist Peter DeRose 1923

Trollet sa...

Tänk vad fort en timme går. Kommer att sakna er nästa lördag. Min äldsta dotter gifter sig så jag har nog inte tillgång till dator då :(
Glad Påsk på er för nu ska jag åter till spisen!

Olle B sa...

Lotta/
Skadar inte att spara en gång för mycket.

Tack för idag och GLAD PÅSK på er alla. Hoppas ni alla är med nästa helg också.

Lotta sa...

Tack alla för idag, tycker jag varit något förvirrad, är i stugan och ska ut i det underbara vädret nu och rensa lite ogräs!!! kramis allihop!!

Anonym sa...

L 2 har jag missat

HOD sa...

Förresten, var det s eller z på L2?

Janne i götet sa...

Tack för all hjälp idag för mig var det svårt så det är tur att ni finns till.Hälsningar från en GAIS:are

Trollet sa...

L2 Elisa

Trollet sa...

HOD
S ska det vara

Lotta sa...

HOD/ Jag fatta det som att det var ett S

Olle B sa...

Melodikrysset 2011 Vecka 16
FACIT
-----------------------------------
VÅGRÄTT
V1/ DEEP-PURPLE
V6/ FLICKORNA
V8/ YTAN
V11/ TÄVLA
V12/ REDNEX
V13/ NAT
V14/ TOVE
V15/ KRIG
----------------------------------
LODRÄTT
L1/ DUFFY
L2/ ELISA
L3/ UNO
L4/ PINGVINER
L5/ EN
L7/ FATTIG
L9/ THE-LOVE
L10/ NANNE
L11/ TAXI
-----------------------------------

Luktärt sa...

Tack för hjälpen vi ses och hörs om en vecka men jag måste som Katrineholmare idag säga GRATTIS till våra wollyboll tjejer det gjorde ni bra

HOD sa...

S får det bli. Glad Påsk på er... snaps borde väl hjälpa mot ont i halsen, eller?

Olle B sa...

HOD/
Ägg Sill och SNAPS gör susen

Vonkis sa...

Käre värld. Datorn hängde sig, MITT I MELODIKRYSSET!!!

Vaknade till liv lagom till snabbgenomgången.

HOD sa...

Olle B, jag tänkte väl det, men frågan är hur mycket. Det blev ju en del igår redan, men än har jag inte märkt någon direkt förbättring...

Olle B sa...

Vonkis/
Tur att den vaknade igen.
Du hängde väl med på lösningarna?

Anonym sa...

Tack för idag!
/Rogga

Olle B sa...

HOD/
Fanns ja en monolog med Roffe Bengtsson (tror jag) som av hästdoktorn blev ordinerad en skopa.

Vonkis sa...

Elisa stavar med S, som i Snapps.

Björn sa...

Snaps hjälper inte mot själva förkylningen men man har fan så mycket roligare medans man är sjuk! TACK FÖR IDAG!!

Vonkis sa...

Olle B
Jupp, det blev lite stressigt men nu är krysset löst och inskickat i alla fall.

HOD sa...

Olle B, en skopa, ja då somnar man väl in och vaknar först när man är frisk. Kanske kan va' n'åt...

Janne i götet sa...

Bohustoddy varmt vatten konjak lite socker och citron är bra mot det mesta.

HOD sa...

Björn, det ligger nå't i din synpunkt...

HOD sa...

Janne i götet, bohustoddy låter som nå't man borde prova. Fler förslag...?

Björn sa...

HOD: Prova en Gällivare Sunrise, Hemmkört blandat med surströömmingsspad och en rökt korvskiva på burkkanten! Borde jaga bort dina baciller...

Vonkis sa...

Min käre far säger alltid att jag ska dricka lite whisky när jag är förkyld. Gillar ju inte den drycken så jag har aldrig provat men...

Vonkis sa...

Björn
Men fy fasiken. Blir illamående bara av det du skriver. Och då älskar jag ändå surströmming.

«Äldst ‹Äldre   1 – 200 av 203   Nyare› Senaste»