lördag, april 09, 2011

Melodikrysset vecka 14 2011

Välkommen till KryssBloggen

Det blev lördag igen. Jag ville nästan inte att fredagen skulle ta slut med tanke på allt bra som hände igår. Surströmmingen är räddad, The Darkness kommer till Sverige för en spelning och Modo spelar i Elitserien nästa säsong efter en jobbig avgörande match uppe i Ö-vik..

Jag får ta och hålla tummarna för att turen från igår håller i sig så kanske vågrätt ett ska vara PyBäckman, trots att Eldemannen har missat bindestrecket mellan andra och tredje rutan.

Och kanske kan turen spilla över på någon av mina medlöjlisar så att någon vinner badlakanet idag.

Alla rätt, ingen vinst. *tar mig för pannan*

Frösön? Nej, den svettades!

Nuuuuuuuuuu kör vi!

Vilken start han bjuder på Eldemannen med Green green grass of home med Tom Jones. Vilken pipa han har den mannen.

Evert Taubes Oxdragarsång går såhär
Allt bakom oxar tio från stadens sus och dus,
jag reste klockan nio, mitt mål var Santa Cruz.
Med tio ton på kärran, gitarren i min hand,
jag spelade för Herran och sjöng om Pampas land.


Så har jag lärt mig något idag igen, för att ABBA spelat in Thank you for the music på spanska (Gracias por la música) hade jag inte den blekfetaste aning om.

Låten av Sune Waldimir heter enligt uppgifter bland kommentarerna Allt detta och himlen därtill. Bland annat Björn Skifs har gjort den.

Ahhh, det behövdes någo röjigare nu och då passar ju Jump med Van Halen riktigt bra. Hoppar ni allihopa nu då?

Ingen rädder för vargen här
Vargen här
vargen här


Åh. Signaturmelodin till Fem myror är fler än fyra elefanter. Världens bästa barnprogram någonsin. Så nu vet ni det.

Mmmm. Två favoriter. CajsaStina Åkerström och Jack Vreeswijk med Vår sång.

Men nu fick jag värsta sommarkänslan, Pianotemat till Skärgårdsdoktorn. Gillart. Och namnet som Eldemannen är ute efter är såklart Wilma.

Ibland känns Eldemannens frågor lite väl forcerade. Vi får väl hoppas på att Bosse Bildoktorn gillar att meka med bilar.

Mer sköna toner i dagens kryss. Gruppen Oh Laura med Release me, låten som var med i en SAABreklam.

En allt för inte vild gissning är att det är rider som Eldemannen är ute efter när han spelar Gamle Svarten.
Gamle Svarten, kamrat på vida färden,
Gamle Svarten, den bäste här i världen.
När din vandringsfärd är över
väntar gröna ängars klöver,
på dig, min trogne gamle vän
.

Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är
Fjärran lockar du min syn
lik en diamant i skyn
Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är


L12 Tom
L11 Tio
L 7 ABBA
V10 Allt detta
L 1 Van Halen
V 5 Ingen
L 2 Elefanter
V 1 Vreeswijk
L 4 Jack
L 3 Wilma
V 6 Meka
V 8 Oh Laura
L 9 Rider
V13 Undrar

Det var dagens kryss det. Ut i solen och blåsten med er nu så ses vi nästa lördag igen.

Tack för idag!

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Wikileak Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

254 kommentarer:

1 – 200 av 254   Nyare›   Senaste»
Elisabet sa...

Jaa vi får verkligen hoppas att lyckan håller i sig, och att någon man känner vinner badlakandet.

Vonkis sa...

Elisabet
Vi får göra som Maud Olofsson och behålla alla tummar vi har.

Bildtroll sa...

God morgon, undrar om man kan få in "surströmmingpolka" någonstans? (skrattar ironiskt). I dag har vi årsmöte kl.11.00 så jag kan nog inte vara med hela tiden så det är tur att vi har den här sidan, lycka till:-)

Vonkis sa...

Bildtroll
Den var ju med för bara någon vecka sedan.

Lotta sa...

Godmorgon från ett 9 gradigt och soligt Malmö, tänkte lösa krysset innan det bär av till stugan;-)

Janne i götet sa...

Godmorgon och grattis Peking till seger över GAIS här är kanon väder idag så det blir Gamla Ullevi och fotboll 16.oo.

Vonkis sa...

Lotta
Det låter som en bra prioritering det.

Janne i götet
Våren och sommarens lördagsnöje, melodikryss och fotboll?

Bettan sa...

Godmorgon kryssare.... 6 grader ute idag underbart=)

Vonkis sa...

Bettan
Visst är det underbart. Nu är det inte långt kvar till sommaren!

Aggie sa...

Godmorgon från ett soligt Skene..(men blåsigt)

Trollet sa...

God morgon hälsar jag från Eskilstuna,+7.5 och sol.

Pw sa...

God morgon från ett tok soligt Juniskär... Vonkis.. Grattis å Hejja Modo...

Eva sa...

God morgon-missade krysset förra veckan, blev tvungen att akutjobba! Men idag hoppasjag kunna vara med- behöver en slapparlördag!

Marcus sa...

Good morning =)

Inget babysim idag...Skönt med sovmorgon...

Dock har vi hunnit med att bada dottern hemma istället. Hoppas på ett svårt kryss idag...behöver jobba med hjärnan lite tycker vi =)

Vonkis sa...

Aggie
Vet inte vad det är Umeborna har gjort när det fått det att blåsa över nästan hela Sverige. Det är ju uppe i Umeå blåsten hör hemma.

Trollet
Lövli!

Eva sa...

Härnösand har strålande sol,snö påmarken TOKBLÅST och någon grad varmt.

Olle B sa...

Hej och god morgon!
Äntligen hemma igen efter 10 dagar i Kina.
Grattis (Vonkis) MODO till Elitserieplatsen. Skönt att hatkärleken fortsätter.

Vonkis sa...

p-w
Tackar tackar. Det var ju helt klart min förtjänst att det gick vägen för Modo igår. Allt handlar ju om mig.

Eva
Gör som Maud O och behåller alla tummar jag har för att du får en riktigt lugn och skön lördag idag.

Marcus
Lite elakt det där att bada dottern hemma en lördag...

Visst har det varit lite väl lätt senaste gångerna, även om jag kikade in bland era kommentarer en eller två gånger förra veckan.

Aggie sa...

Jag håller med Vonkis....blåsten ska ju inte vara här...:)

Pw sa...

Vonkis.. Japp.. så ä re serru.. Utan däj inge MODO..

Vonkis sa...

Eva
Gör som jag, skyll blåsten på Umeborna.

Olle B
Visst är det!
10 dagar i Kina, hoppas du trivdes bättre än Karl Pilkington.

Vonkis sa...

p-w
Vad skönt det är med människor som förstår hur det ligger till.

Trollet sa...

med det var inte denna vecka som ann lundblad deltog i ring så spelar vi, det är ju nästa vecka.

Lotta sa...

Vad bra att du e med idag OLLE B så att vi får lite uppdateringar i pausen;-)

Björn sa...

Godmorgon från Eksjö.. Solsken och blå himmel. Äntligen hemma i Sverige!

Vonkis sa...

Trollet
Eldemannen hade nog inte vaknat ordentligt när han spelade in.

Lotta
Kom ihåg att spara krysset mellan varven idag.

Olle B sa...

Lotta/
Skall försöka med det.
Men glöm inte att spara.

Vonkis sa...

Björn
Välkommen hem!

Vonkis sa...

Olle B
Ha ha ha

Lise-Lotte sa...

God förmiddag ifrån ett blåsigt men soligt Mariestad ca 10 grader. Grattis Kramfors till en av vinsterna!

Lotta sa...

TACK för er omtanke.... ;-)

jens sa...

idag e jag med igen, var på distriktskonferens förra veckan

Lise-Lotte sa...

Tom

Pw sa...

Vonkis.. Men nu vare nära att du vann... de närmar sej.. han ha ju tagit sej ända till Kramfors..

Björn sa...

Tom Jones

Olle B sa...

Tom Jones

Lotta sa...

TOM Jones

Anonym sa...

Tom

Aggie sa...

Tom Jones

Lisa sa...

Tom Jones

jens sa...

Tom Jones

Trollet sa...

alla verkar vara på hugget :-)

Lise-Lotte sa...

Jag vill gratulera Modo till fortsatt spel i Elitserien! Gött!

Anonym sa...

Green,green grass of home... Tom Jones En gammal favorit.

Göran sa...

God morning folks!
Kom just in och slog på radion, är tom jones första frågan?

Vacker dag, men he blås.:)

Luktärt sa...

L 12 Tom

Lisa sa...

Kul att kunna vara med igen efter ett par veckors frånvaro.

Vonkis sa...

Lotta
Det var så lite så.

p-w
Jag kommer från Ö-vik men bor i Norrköping och vinsten har gått hit flera gånger utan att jag fått något...


För övrigt måste jag slå ett slag för mitt skämt om Frösön i bloggen.

Marcus sa...

Jag vill gratulera min studieort Växjö till elitserieplatsen...Och även Tingsryd...pappas födelseort.. till fortsatt spel i Allsvenskan...=)

Lotta sa...

tio

Olle B sa...

TIO Oxar

Luktärt sa...

L 11 10

Vonkis sa...

Lise-Lotte
Tackar tackar

Göran
Tom ska in lodrätt 12.

Pw sa...

10,o

Marcus sa...

tio

Göran sa...

Vonkis! Aha de ska va tomt på L2.:)

Aggie sa...

Jag vill gratta Frölunda Indians till nästa års SM-guld..:)

Lise-Lotte sa...

Abba

Trollet sa...

abba

Björn sa...

ABBA

Pw sa...

abba

Lotta sa...

ABBA

Lisa sa...

Abba

Luktärt sa...

L 7 ABBA

Olle B sa...

Förslag
V10/ ANNA-LOTTA

bardolino sa...

V10 ANNA-LOTTA (Larsson)?

Anonym sa...

Tror du det blir anna-lotta på V10?

Trollet sa...

Olle B
nu får vi se

Vonkis sa...

Nu så blir det Anna-Lotta.

Janne i götet sa...

allt detta

Olle B sa...

Det här kan jag inte

Lotta sa...

Vad é detta nu då????

Pw sa...

Allt detta...

Olle B sa...

TACK!

Aggie sa...

ALLT DETTA och himlen därtill

Lise-Lotte sa...

Känner igen melodin men var är texten tro???Inte i mitt huvud iaf!

Vonkis sa...

Mäh, ingen Anna-Lotta. Dumma Eldemannen.

Eva sa...

tackar för det...hade INGEN aning

Trollet sa...

Tur att ni finns där ute!

Pw sa...

Fortsättningen är O himlen där till...

Lise-Lotte sa...

Tack för det!

Luktärt sa...

Även jag vill tacka

jens sa...

Allt detta och himlen därtill, musik Sune Waldimir, instrumental; Helgdagskväll vid gengasbilen, musik Kai Gullmar och Åke Söderblom, sång Marguerite ...

Lisa sa...

Den här hade jag aldrig kommit på utan er : ) Vem sjöng den?

Anonym sa...

Allt detta och blommor därtill

Björn sa...

Janne, PW och Aggie TACK!!

Olle B sa...

Lotta/
Glöm inte

Göran sa...

Tack! den va inte så enkel, ingen skiva jag äger direkt.:)

Aggie sa...

Ulla Billqvist sjöng den tror jag

Pw sa...

Tror de va Ulla Sallert.. Men ä inte helt säker..

Lotta sa...

just de.. hade redan....haha

Lise-Lotte sa...

Van Halen

Lotta sa...

VAN-HALEN

Pw sa...

Van halen

Marcus sa...

van halen

Björn sa...

vanhalen!!

Lise-Lotte sa...

Jump e så braaaa!

Björn sa...

Kom igen nu och HOPPA! Yea!!

Lise-Lotte sa...

Jag hoppar för fullt! Haha

Anonym sa...

ingen

Pw sa...

ingen

Göran sa...

Ingen

Lotta sa...

INGEN

Björn sa...

Ingen

Vonkis sa...

Björn Skifs har också gjort den.

Olle B sa...

INGEN rädder för vargen här

Anonym sa...

ingen

jens sa...

ingen rädder för vargen hör

Aggie sa...

INGEN rädder för vargen här

Vonkis sa...

Allt detta och himlen därtill alltså.

Luktärt sa...

V 5 Ingen

Lisa sa...

Ingen rädder ...

Anonym sa...

ingen

Lotta sa...

....rädder för vargen här...

Björn sa...

är rädder för vargen här!

Anonym sa...

elefanter

Pw sa...

Elefanter

Lotta sa...

ELEFANTER

Göran sa...

Igelkott kanske

Lise-Lotte sa...

Elefanter

Trollet sa...

elefanter

Anonym sa...

elefanter

Janne i götet sa...

elefanter

Björn sa...

fem myror är fler än fyra elefanter

Anonym sa...

elefanter

Lisa sa...

Elefanter

Eva sa...

Nu var det allt lite lätt :-)

Göran sa...

Chansade innan musiken men gick ju inge bra.:)

Olle B sa...

Sammanfattning

Melodikrysset V14 2011
HALVLEK
VÅGRÄTT
V1/
V5/ INGEN
V6/
V8/
V10/ ALLT-DETTA
V13/

LODRÄTT
L1/ VAN-HALEN
L2/ ELEFANTER
L3/
L4/
L7/ ABBA
L9/
L11/ TIO
L12/ TOM

jens sa...

V8 Oh CArol ?

Trollet sa...

jens
Hoppas du har rätt, för jag är lite förtjust i den låten

Aggie sa...

Vreeswijk blir det nog på V1

Anonym sa...

Eller kanske Oh Laura på v8?

Lisa sa...

Min barn föddes upp med Magnus och Brasse. Bästa barnprogram någonsin tycker jag.

Janne i götet sa...

Kan V1 bli vreeswijk?

Vonkis sa...

Göran
Ha ha ha

Trollet sa...

Lisa
Ja om man tittar på dagens barnprogram så kommer det nog förbli det bästa som någonsin kommer att göras

Vonkis sa...

OH, även känd som lärarrespirator...

Jägarns vad jag är på G idag.

Göran sa...

Måste va volvo om det är en duett.:)

Trollet sa...

jack vreeswijk

Lise-Lotte sa...

Jack wreswijk

Lise-Lotte sa...

Fel stavning tror jag!

Lotta sa...

Hur stavas det nu???

Bettan sa...

vreeswijk

Marcus sa...

vreeswijk

Pw sa...

Göran.. du menar väl Saab Sonet..

Bildtroll sa...

Vreeswijk

Luktärt sa...

L 4 Jack
V 1 wreeiwijk
tror jag det stavas

Pw sa...

Göran.. Å den är NORSK...

Olle B sa...

Melodikrysset V14 2011

VÅGRÄTT
V1/ VREESWIJK
V5/ INGEN
V6/
V8/
V10/ ALLT-DETTA
V13/

LODRÄTT
L1/ VAN-HALEN
L2/ ELEFANTER
L3/
L4/ JACK
L7/ ABBA
L9/
L11/ TIO
L12/ TOM

Lisa sa...

Själv är jag seg idag, så det är tur att jag har er hjälp.

Lotta sa...

LUKTÄRT: Jag vet att bokstaven S ska finnas med:

Luktärt sa...

Nej hur sjutton stavar jag till vreeswijk

Göran sa...

P-w? är du en norsk tandläkare tro? :)

Stavas tydligen Vreeswijk

Vonkis sa...

Efternamnet stavas Vreeswijk

http://www.jackvreeswijk.se/

Bildtroll sa...

Måste rusa, tack för i dag:-)

Trollet sa...

wilma

Bettan sa...

wilma

Pw sa...

Wanja

Lise-Lotte sa...

Wilma

Göran sa...

Wilma

Lotta sa...

Wendy eller Wilma??

HOD sa...

Wilma

Anonym sa...

Wilma "Skärsgårdsdoktorn"

Pw sa...

Sorry ja slant mä fingrarna..

Lisa sa...

Wanja känns bra, men finns det någon sådan?

Aggie sa...

Wilma ur Skärgårdsdoktorn

Lise-Lotte sa...

Skärgårdsdoktorn som var så bra.Samuel Fröler e inte ful!

HOD sa...

Hej för resten. Bättre sent än aldrig...

Lisa sa...

Wilma känns mycket bättre!

Luktärt sa...

Lotta Jag kritiserade inte din stavning, det märker du nog när du ser min dåliga men jag skyller på att det går för fort

Trollet sa...

Lise-Lotte
Instämmer ang Samuel :-)

Lise-Lotte sa...

Meka

HOD sa...

Meka

Anonym sa...

Meka

bardolino sa...

bosse bildoktor
meka

Göran sa...

Meka

Trollet sa...

meka

Olle B sa...

Bosse Bildoktorn kan MEKA

Susanne sa...

MEKA Bosse bildoktorn

Lise-Lotte sa...

Bosse bildoktor

Lotta sa...

Jag har inte kritiserat någoting jag bara undrade hur det stavades!!

HOD sa...

Lise-Lotte, nu var du snabb!

Lisa sa...

Meka med bilar

jens sa...

V8 blir nog nu Oh Laura som Anonym sa

Göran sa...

P-w Fattar jag e halvnorsk..:)

Lise-Lotte sa...

Hod. I bland e huvet me!

Trollet sa...

Attans det blev Oh Laura

HOD sa...

Oh Laura

HOD sa...

Oh Laura

Lise-Lotte sa...

Detta kan jag inte!

Lise-Lotte sa...

Hod: Nu var du snabb!

Lotta sa...

HOD: Kul att se att fler än jag upprepar sig!!;-) haha

jens sa...

och det blev det

Pw sa...

Göran... De ä int ba du som ä dä..

Anonym sa...

Vad heter melodin till v8? Hallå trafikant hette iaf programmet när PG var pogramledare.

Lotta sa...

RIDER

Pw sa...

L9.. Rider

Lise-Lotte sa...

Rider

HOD sa...

Rider

«Äldst ‹Äldre   1 – 200 av 254   Nyare› Senaste»