lördag, oktober 16, 2010

Melodikrysset vecka 41 2010

Välkommen till KryssBloggen

En timme kvar tills att krysset sätter igång och jag vill redan nu chansa på det rätta svaren på vågrätt sex och vågrätt nio.

V6 Py Bäck
V9 Man

Vad tror ni löjlisar?

Alla rätt även denna vecka. Tror ni att jag vann något?

Icke!

Det är bara att bryta ihop och kryssa vidare.

Lodrätt ett första kryssadressen för dagen.
Den fantastiska Edith Piaf sjunger Non Je Ne Regrette Rien. Visst kom det en film om hennes liv för något år sedan? Någon som har sett den? Är den något att se? Många frågor blir det.

Och nu ser jag att min gissning på v6 och v9 inte kan gå in. Men vad tror ni om Il Divo på v6?

Far jag kan inte få upp min kokosnöt
Alla sätt jag prövat har vart fel
Med min lilla yxa högg jag tills jag blev stel
Bordet fick hack, parkett golvet sprack men nöten den är hel

En av Povel Ramels många underbara låtar.

Balladen om Joe Hill (eller Jo Hill som Åkerström sjöng) sjöngs här av Tor Isedal

Att det var Anders Ekborg som sjöng Vem ser ett barn (Pity the child) hörde jag på en gång, men att låten kommer från Chess fick jag googla på.

Från Ramel till Vreeswijk och Somliga går i trasiga skor. Och visst är skor något vardagligt och fabricerat.

Och så fick vi oss lite Marie "jag kan stirra galet och peka med hela handen" Picasso med Winning streak.

Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är
Fjärran lockar du min syn
lik en diamant i skyn
Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är

När den sköna sol gått ner
strax du kommer fram och ler
Börjar klar din stilla gång
glimmar glimmar natten lång
Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar vad du är


Precis som Kenny skrev i kommentarerna så blir det Riverdance på lodrätt tre och det stärker ju min teori om att det är Il Divo som ska in på vågrätt 6. Men helt ärligt har jag gärna fel, för Il Divo... *hörves* Nej, de tär inte några favoriter direkt...

Som en härlig gudomskälla,
rik och mäktig, djup och stor,
är den kärlek, nåd och sanning,
som i Jesu hjärta bor.
Han har öppnat pärleporten,
så att jag kan komma in.
Genom blodet har han frälst mig
och bevarat mig som sin.


Ja, den där discodängan heter ju YMCA från början. Den där kända TV-kvinnan som den svenska parodin gjordes på ska tydligen vara meteorolog Åsa Bodén

Vågrätt sex
Il Divo med Unbreak My Heart (Regresa A Mi)
Behöver jag verkligen förklara hur dåliga de är?
--------
Kunde man inte ha gissat att det var Simon Cowell som låg bakom Il Divo?!? Är det inte han som bär ansvaret för Teletubbies?
--------

Den där låten av Kaj Gullmar utspelar sig enligt säkra källor i kommentarerna i Rio.
--------
Uti Rio de Janeiro tror jag låten heter.
--------

Och så får Harpo avsluta krysset med Movie Star.

Då var krysset ifyllt och inskickat då.

Resten av lördagen blir det att städa och se zombiefilmer.

Ha det bäst allihop.

Och kom ihåg.

Fis inte i medvind!

FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

187 kommentarer:

Kenny sa...

Jag skulle tro att din tes om V6 och V9 är direkt fel. God morgon förresten

Vonkis sa...

Kenny
Mäh, varför då? Jag tror att det är rätt. Någon gång måste jag ju få in mina gissningar...

Vonkis sa...

Kenny
God morgon på dig med :-)

Jesper Karlqvist sa...

God morgon! Jag tror på dig, Vonkis! Solen skiner från en klarblå himmel. Jag är nyduschad efter en god frukost och en morgonlöprunda. Nu ska det kryssas så tangentbordet glöder!

Lotta sa...

Godmorgon från ett soligt men ack så kallt Malmö. Är ganska sen hemma igen från stugan nya rutiner man inte kommit in i ännu!!!

Lotta sa...

Godmorgon från ett soligt men ack så kallt Malmö. Är ganska sen hemma igen från stugan nya rutiner man inte kommit in i ännu!!!

Vonkis sa...

Jesper
Tack så mycket, sånt är alltid skönt att veta. Att någon tror på en alltså.

Löprunda redan, imponerand.

Glöder var ordet. Nu jägarns ska Eldemannen få se på rätta svar!

Vonkis sa...

Lotta
Jag undrade just vart du tagit vägen idag :-)

Lotta
Jag undrade just vart du tagit vägen idag :-)

Jesper Karlqvist sa...

Tja, löprundan påbörjades strax efter 7 i morse. Man måste ju hinna ta det lugnt också.

Vonkis sa...

Jesper
Sannerligen!

Kenny sa...

Lotta nu dubbelkommenterar du igen

Pw sa...

God Mörrn Vonkis..
från ett soligt Juniskär...
Och naturligtvis God morgon på er alla andra också...

Vonkis sa...

Kenny
Vad vore en lördag utan dubbelkommentarer?

p-w
Morning morning

Kenny sa...

Dubbelkommentarer rules

Dubbelkommentarer rules

Jesper Karlqvist sa...

Edith Piaf...

Anonym sa...

edith piaf

Kenny sa...

Edith Piaf

Lotta sa...

Edith Piaff

Jesper Karlqvist sa...

Jag drar mig till minnes sketchen "Jeppa på berget" med Lena Nyman som sjöng denna låten, men med texten "Ja, jag är full" - en underbar tolkning.

Jesper Karlqvist sa...

Var förresten och såg Edith Piafs grav i Paris för några månader sen.

Kenny sa...

Lotta med din stavning får man göra en extraruta längst ner

Vonkis sa...

Cad tror ni om Il divo på v6?

Jesper Karlqvist sa...

FAR jag kan INTE få upp min kokosnöt.

Kenny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pw sa...

V15 Far L11 Inte

Lotta sa...

FAR....INTE

Pw sa...

V15 Far L11 Inte

Anonym sa...

far inte

Lena sa...

får inte...

Vonkis sa...

Jesper
ha ha, den skulle man ju försöka leta reda på.

Kenny
Nu ska du vara snäll mot Lotta :-D

Kenny sa...

oj jag får göra många extrarutor

Lotta sa...

HAHAHA ni e för roliga ALLIHOPA

Jesper Karlqvist sa...

Vonkis: Jeppa på berget med Lena Nyman finns på Spotify. Det är från revyn Svea Hund på Göta Lejon - en underbar revy. Som allt som Hasse & Tage gjorde.

Eva sa...

God morgon från ett soligt men KALLT Härnösand -0,3. Förra veckan togs båten upp i ottan så då bidde det inget kryss.

Anonym sa...

Kan 12 bli Tor?

Kenny sa...

L12 tor?

Pw sa...

L12 Tor

Bildtroll sa...

Tor Isedal

Anonym sa...

tor isedal

lena sa...

Tor Isedal ..

Anonym sa...

L12: Tor... ?
// John

Vonkis sa...

Jesper
Ska kolla upp den efter kryssandet då.

Vonkis sa...

Jag tror fortfarande på Il Divo på v6...

Anonym sa...

Torstein Bergman kan det var

Elisabeth

lena sa...

kan det vara Ekborg...på V1

Vonkis sa...

Anders Ekborg heter ju han som sjunger
Men föreställningen?

Jesper Karlqvist sa...

Det är från CHESS.

Anonym sa...

V6 Il Duce?

Vonkis sa...

Lena
Jupp
Det är A Ekborg

Anonym sa...

Mr. Nasal själv, Anders Ekborg sjunger ett stycke ur Chess.

// Masen

Jesper Karlqvist sa...

Jag har aldrig hört Chess på svenska, men känner igen låten från den engelska versionen.

HOD sa...

Ekborg

Vonkis sa...

Anonym 10:18
jag tror mer på Il divo :-D

Jesper Karlqvist sa...

Somliga går i trasiga SKOR.

Pw sa...

L14 Skor

Kenny sa...

L14 skor

Anonym sa...

skor

Pelle sa...

Skor?

Janne sa...

skor

Lotta sa...

SKOR

Anonym sa...

Vresiga vikens dojor. :)
Skor

// Masen

HOD sa...

Skor

lena sa...

just ja Anders sjöng ju i musicalen chess..tack för det!!

Jesper Karlqvist sa...

Marie Picasso

Vonkis sa...

Anonyma Masen
Visst är han toknasal!

Störde mig inte på det i Kristina från Duvemåla men nu...

HOD sa...

Marie Picasso

Vonkis sa...

Hårrår!
Datorn låste sig totalt!!!

Vonkis sa...

Och nu spelar Eldemannen M Picasso...

Kenny sa...

Marie Picasso, henne hade jag glömt att jag kom ihåg

Anonym sa...

Är picasso en framgångsrik artist?

HOD sa...

Håller med dig Vonkis. Han borde göra nå't åt sina polyper...

Jesper Karlqvist sa...

Blinka lilla stjärna DÄR

Kenny sa...

L10 där

Pelle sa...

Där?

Anonym sa...

Vonkis

Även Tommy Körberg har bivit "toknasal" på senare år. Kanske det är Chess som förstör sångarna? :)

// Masen

HOD sa...

Där

Pw sa...

Anonym..
Nej det är hon säkert inte men hon är ju i alla fall från Västerås.. Du vet gurkornas land..(flin)..

Jesper Karlqvist sa...

Denna är faktiskt skriven av Mozart himself: Ah! vous dirai-je, Maman. Leta reda på den på Spotify och lyssna. Vackert!

Kenny sa...

vinkelordet L3 borde vara riverdance

Lotta sa...

Dog radion hos ER också???

Kenny sa...

då borde V6 il divo

Kenny sa...

Lotta radion funkar

Vonkis sa...

Kenny
*asgarvar*

Hod
Och sitt överdramatiserande.

Anonyma MAsen
Du. Du kan vara något på spåren!

Kenny
Om det är Riverdance på L3 borde det verkligen vara Il Divo på v6.

Anonym sa...

Kenny:
Det stärker vonkis teori om il divo på L6.

// Masen

Anonym sa...

Pelle...
Vinkelordet 10 är "Där" Blinka lilla stjärna där

/Linda

Vonkis sa...

Lotta
Min dator dog nästan för en liten stund sedan men radion lever och mår bra. Än så långa i alla fall.

Kenny sa...

rivstart där fick han till det

Jesper Karlqvist sa...

Bra där, Kenny!

lena sa...

riverdance blev det !!! eller?

Lotta sa...

RIVERDANCE

Anonym sa...

Riverdance

John sa...

L3: Riverdance

Vonkis sa...

Nu blir det floddansaden Kenny!

Anonym sa...

han har

Vonkis sa...

Oj vad sent min senaste kommentar kom med :-D

Pw sa...

V9 Han V4 Har

Kenny sa...

V9 han
v4 har

Pelle sa...

Han har?

Jesper Karlqvist sa...

HAN har ÖPPNAT pärleporten.

HOD sa...

Han har

lena sa...

han har...öppnat pärleporten ,)

Jesper Karlqvist sa...

Ah, VÅGRÄTT 4... HAR så klart.

Anonym sa...

Han har öppnat pärleporten. Tacka vet jag Artur. :)

// Masen

Anonym sa...

Hi hi VEM är Py Bäck?

HOD sa...

Ja, detta är verkligen en sekundstrid...

Eva sa...

Ni är väldigt snabba -blir lätt för en annan då ;-)

lena sa...

ja det ska va Arthur;)

Jesper Karlqvist sa...

Åsa BODIN

Pw sa...

L2 Boden

Anonym sa...

Åsa Boden

Kenny sa...

L2 Åsa Bodén

Janne sa...

Boden

HOD sa...

Bod'en

Jesper Karlqvist sa...

... eller var det BODÉN?

Anonym sa...

Bodén

Eva sa...

BODEN!

Anonym sa...

Åsa Boden, de gamla hiten. :)
Hon gjorde ett snabbt inhopp i rutan och försvann snabbare än hon kom.

// Masen

Pw sa...

Det var väl Björn Skifs som gjorde den eller ??

Engeln sa...

Åsa Boden hennes brillor;-)

Vonkis sa...

Anonym 10:38
*harkel*
amnet skulle fortsätta i v9. Men den teorin spreck rätt omgående. Tyvärr...

Anonym sa...

Nu har jag i allafall skrivit Il Divo på V6
Hoppas man slipper sudda...

Eva sa...

il divo verkar troligt ?

Lotta sa...

IL DIVO VONKIS;)

Kenny sa...

Nu kan vi vila oss en stund

lena sa...

känner jag inte till....

Anonym sa...

V4 Harpa?

Pw sa...

Vonkis..
Najjs gissning...
Dej kan man lita på..

Jesper Karlqvist sa...

V4 skulle jag chansa på HARPO med Movie Star...

Eva sa...

L4 - Harpo?

Lotta sa...

DU hade rätt Vonkis!!!

Janne sa...

kan det vara kvar Harpo och Rio?

Anonym sa...

Lätt som en plätt

Vonkis sa...

Tjohooo
Första gången jag gissat rätt i förväg!!!

Fast ärligt talat. Jag hade inte gråtit om jag haft fel igen. Jag menar. Il Divo? Huvvaligen.

HOD sa...

Jesper, en gammal man gör så gott han kan. Fingret slant visst...

Eva sa...

RIO L5

Jesper Karlqvist sa...

Jespers Spotify-spellista för Melodikrysset, v41 med bonuslåtar: http://open.spotify.com/user/megalobrainiac/playlist/7zpA0IMTpPyfIfWQm4Na6c

Anonym sa...

Är det Toni Braxtons Unbreak my heart som Il Divo sjunger?

lena sa...

kan det bli harpo på L 4 tro...

Anonym sa...

P-W
Det var Byfånarna som hamnade på svensktoppen med Åsa Bodén en gång för länge sedan. Det påstods att det var Björn Skifs och Clabbe som låg bakom det hela.

// Masen

Anonym sa...

Rio

HOD sa...

Rio

Vonkis sa...

Anonym 10:46
Japp, det var det.

lena sa...

rio

Pelle sa...

Rio?

lena sa...

jag gissar harpo ....

HOD sa...

Lena, jag har också gissat på Harpo...

Anonym sa...

L4 tror jag på Harpo eller vad tror ni andra?

Vonkis sa...

Vad heter låten?

Lotta sa...

HARPO???

Maud sa...

Oj vad lätt! HARPO

Jesper Karlqvist sa...

Ja, HARPO med Movie Star blev det!

HOD sa...

Så där ja...

Anonym sa...

TACK FÖR TREVLIGT SÄLLSKAP!

Janne sa...

Hej och tack för idag skall ut i solskenet

Kenny sa...

Det är bara att konstatera att vi kan skicka in denna veckan också, tack för idag alla kryssare :o)

Anonym sa...

Moviestar

Anonym sa...

tack för gott samarbete..nu ska jag gå ut i solen och kratta löv...sen blir det att tända en brasa inne i stugan och bara myyyysa ;) Ha det gott alla!

Pw sa...

Masen..
Du har helt rätt.. Hade bara glömt bort Clabbe..

Jesper Karlqvist sa...

Tack för idag! Ha en underbar helg!

Lotta sa...

Tack alla för idag ni har varit underhällande. Datan är verkligen seg här i stan måste vara betongväggarna!!! Ses om en vecka;-)

Pw sa...

Masen..
Du har helt rätt.. Hade bara glömt bort Clabbe..

Eva sa...

Ja det här var ju inte så svårt framförallt inte med sådana duktiga medkryssare! Ha en trevlig lördag allihopa

Jesper Karlqvist sa...

... och glöm inte lyssna på låtar igen på min Spotify-spellista för veckans kryss

lena sa...

glömde skriva signatur...lena var det som skulle myyyysa!!!

Kenny sa...

Lotta 10:50 hur är man när man är underhällande?

Anonym sa...

Tackar för hjälpen, det är redan skickat

Anonym sa...

tack alla duktiga!

Anonym sa...

P-W:
Hur kan man glömma Clabbe? Denna ikon inom ... eller förresten. :)

// Masen

Vonkis sa...

Anonym 10:50
Luktar det´inte konstigt när man eldar med löv?

;-D

Pw sa...

Ha en fortsatt trevlig helg alla !!

Vonkis sa...

Anonyma Masen
He he

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Och kom ihåg.
Fis inte i medvind.

Lotta sa...

haha du vet datan, underhållande:-)

Kenny sa...

C U ÅL NXT WIIK

Pw sa...

Masen..
Bra att du bet dej i läppen nu.. För det finns mycket att säga om den mannen...

HOD sa...

Tack för idag! Jag får nog ägna veckan åt att träna upp snabbheten. Förresten, nästa lördag får ni klara er utan mig. Är upptagen på annat håll - sonen gifter sig!

Vonkis sa...

Jesper
När jag klickar på spotifylänken kommer jag bara till en tom sida :-(

Kenny
Si jo ävväry sättördäj!

Hod
Mäh, det finns säkert dågon i kyrkan (?) som har en iPhone så du kan kryssa ändå.

HOD sa...

Ursäkta, jag testar bara...

Vonkis sa...

Hod
Testa på du :-D

HOD sa...

Vonkis, det har du kanske rätt i. Men jag får antagligen ta hand om videokameran, och det kan bli lite körigt...

HOD sa...

Vonki, ser på din blogg attt du gillar att chatta om allt möjligt. Samma här. Vi kan väl göra den nå'n gång, inte bara på lördagar...

Vonkis sa...

Hod
Vill man så kan man ;-)

Visst kan vi chatta någon kryssfri dag också. Sånt är ju bara roligt.

Vonkis sa...

Oj.
Nästan 200 kommentarer idag.

HOD sa...

OK Vonkis, då hörs vi nå'n "kryssfri" dag...

Vonkis sa...

HOD
:-)

Gunhildsblog sa...

Har inte sett om någon annan skrivit det, men filmen om Edith Piaf hette 'La vie en rose'. Jag tyckte den var fantastisk!

Vonkis sa...

Gunhildsblog
Tack så mycket. Visst är du den första som svarat p den frågan:-)

Då ska jag nog göra ett försök att se den framöver.

Den är väl på franska va? Eller är den på engelska? Hoppas hoppas på franska.