lördag, oktober 02, 2010

Melodikrysset vecka 39 2010

Välkommen till KryssBloggen

Ska göra ett försök att lösa krysset den här veckan men lovar inget, har familjen på besök och de är lite svåra att låsa in på toaletten så att de inte stör. Men som sagt, jag ska göra ett försök.

Maritn Ljung har gått bort hör jag på radion. Min morfars bror hette Fingal Olsson, när han dog läste jag annonsen på jobbet och utbrast -Nej men har Fingal Olsson dött. Gissa vad jag fick för svar...

Hur tror ni att det gått för oss löjlisar idag, någon som vinner idag?

Ingen vinst idag heller men vad gör väl det när Eldemannen börjar med att spela Diggiloo diggiley (eller Diggi-loo diggi-ley om man så vill) med Herreys!

Det var en önskedröm
Men, jag måste medge
Att när jag vaknade
Vakna’ jag med glädje
Jag, en sång och en dansman
Åh... åh...

Schlagertext när den är som bäst.

Sedan blev det lite svårare men Aggie brukar ha koll på de äldre låtarna och visst visste hon att låten som spelades till vågrätt 6 heter Räkna de lyckliga stunderna blott, räkna på vågrätt 6 alltså.

Från och med du (inte från och med nu som Eldemannen sa...)med Oskar Linnros är helt klart en av årets bästa låtar. Men visst är det lite tråkigt att det inte blir någon mer skiva med Snook nu.
och i din port har ingenting
förändrats utom just på din
för bredvid ditt namn står ett namn till


Brittisk ballad av Taube sjöngs av Hootenanny Singers

För att få fram svaret till lodrätt 10 fick jag vända mig till Aggie i kommentarerna igen. Låten heter Orgeln på vinden och är skriven av Alf Hambe.

Ibland får han till det Eldemannen. Last look at eden med Europe och då blir det ju Europa på vågrätt 9

Ååååå, underbara underbara signaturlemodin till Mot alla vindar! Älskar låten och älskar serien.

I got rhythm av Ira och George Gershwin

Åh, Eva Remaeus sjöng avslutningsmelodin till Fem myror är fler än fyra elefanter, eller Alla myror är fler än fyra elefanter som en vän sa här om dagen.

Eldig Man gissade nyss att svaren till lodrätt 8 och lodrätt fem skulle vara MA Numminen, och det hade han ju helt rätt i.

Nu måste jag erkänna en sak. Jag såg Mamma Mia i somras och jag tyckte att den var rätt usel. Inte bara dålig utan usel. Störde mig otroligt på att Meryl Streep speldae övervintrad hippe. Hon skulle alltså ha sprungit omkring i den grekiska övärlden på åttiotalet, 40 år gammal?, att sedan Our last summer är en bra låt hjälper inte speciellt mycket.

Ja det var en kväll i juni
då när sommarn är som bäst
Hon dansade för morfar
som hon gillar allra mest


Eldemannen, mycket kan jag förlåta. Men när du spelar Samba Sambero som Anna Book tävlade med i Melodifestivalen 2007, då är du väldigt nära min gräns... det blir inte värre än så här.

Tack för idag allihop. Vi ses om en vecka igen. Nu ska jag göra familjen sällskap och vandra ner till stan.

FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

161 kommentarer:

Lotta sa...

Gogmorgon från Malmö, nu märks det att det ät höst kallt & ruskigt!
Trodde ngt var fel för jag såg bara någon viktblogg tänkte nu e jag ute och cyklar igen men nästa stund såg jag att du lagt in melodikrysset:-) Hoppas allt är bra med dig VONKIS!?

Bettan sa...

Godmorgon från ett mulet stockholm...6,4 grade visar termometern

Vonkis sa...

Lotta
Ja det märks verkligen. Allt är bra, har familjen på besök så därför var jag sen idag.

Vonkis sa...

Bettan
God morgon
Som sagt, det känns att vintern är på g nu...

Pw sa...

God morgon på dej Vonkis..
och naturligtvis till er alla från Juniskär...

Vonkis sa...

p-w
Juniskär, det låter så väldigt vackert.

Pw sa...

Det är det också... Bor 10 meter från havet...

Anonym sa...

Hej! Är det någon som vet hur man gör så att inte dialogrutan "säkerhetsvarning" kommer upp varje gång man uppdaterar?

Vonkis sa...

Anonym
Använder du internet explorer?

Vonkis sa...

p-w
Oj oj oj.

Lotta sa...

God morgon till ALLA melodikryssare vill jag säga!!!

Anonym sa...

Jo, jag använder IE 8

Reine sa...

Gå in i ditt virusskydd och tala om att den adressen är ok.

Vonkis sa...

Lotta
:-D

Anonym
Då kan jag tyvärr inte hjälpa, använder firefox.

Bettan sa...

jaha ingen vinst...

Lotta sa...

HERREYS

Bettan sa...

herreys

Pw sa...

Vonkis..
Ja det är inga problem att leva vid kusten...

Eva sa...

god morgon,justkommit in efter en solig promenad vid havet

Göran sa...

Good morning folks!
Änny en härligt vacker höstdag!
Krysset nu sen en liten fjälltur.:)

kenny sa...

Är det nån mer än jag som inte får fram melodikrysset på sr.se

Anonym sa...

RÄKNA

Pw sa...

Goood mårning Gööran.. V6 Räkna..

Aggie sa...

Räkna de lyckliga stunderna blott

janne sa...

l6 räkna

Anonym sa...

hjälp! vem kan?

Aggie sa...

Godmorgon alla...:)

Vonkis sa...

p-w
Ja du, kusten är det verkligen inget fel på.

Eva
En till kustare :-)

Göran
Vilket fjäll ska du vandra på/till?

Kenny
Inga problem med sr.se för min del i alla fall.

Vonkis sa...

Aggie
Du är en klippa :-D

Y sa...

Kenny; Nä, jag har fått fram det utan problem

Aggie sa...

Tack Vonkis..:)

Anonym sa...

Anonym: så här kan du göra för att få bort varningsrutan:
Fliken verktyg - internetalternativ- säkerhet - pålitliga platser. kopiera elelr skriv in adressen i rutan som kommer

Unknown sa...

oskar

kenny sa...

Jag får försöka igen

Lotta sa...

Håkan Hellström????

Bettan sa...

var skulle det in? missade frågan

Unknown sa...

L2. oskar linnros är det

Eva sa...

oskar Linnros Frånochmeddu

Bettan sa...

Nä Lotta Oskar Linnros

Vonkis sa...

Eldemannen hade inte koll på titeln, den heter ju inte Från och med nu...

Anonym sa...

Hootenanny Singers

Lotta sa...

?????????

Vonkis sa...

Anonym 10:15
Det är så bra med folk som kan sånt där :-)

Göran sa...

Hootenanny Singers

Vonkis! Blir en tur till Borga

Vonkis sa...

var skulle svaren in?

Lotta sa...

Tack Bettan, hade ingen aning

Vonkis sa...

Göran
Gå försiktigt.

Pw sa...

L10 Orgel..

janne sa...

Orgel

Vonkis sa...

p-w och Janne
Vad heter låten?

Anonym sa...

L10. ORGEL

Aggie sa...

Orgeln på vinden av Alf Hambe

Pw sa...

På vinden står en gammal orgel..

Göran sa...

V1 å V11 Vonkis

kenny sa...

Sådär nu fick jag äntligen fram krysset på sr.se det var en uppdatering av macromedia flash sen gick det bra

Pw sa...

V9 Europa..

Lotta sa...

EUROPA

Unknown sa...

europa

Vonkis sa...

Europa......

Göran sa...

Äropa kanske.:)

kenny sa...

V9 var ju svår (not)

Anonym sa...

Våg 9 EUROPA

Pw sa...

V4 Kan det bli ABBA kanske..??

Pw sa...

V15 Till...

Vonkis sa...

Göran
Tackar.

Kenny sa...

mot ALLA vindar

Lotta sa...

Mot ALLA vindar

Vonkis sa...

V15
Mot alla vindar

Thomas sa...

alla

Anonym sa...

Våg 15 Till

Bettan sa...

åååå va jag tyckte om den serien

Pw sa...

Sorry.. Menar ju Alla..

Göran sa...

Så hette den ju, men har väl nyligen varit med eller?

Anonym sa...

V 15 Mot alla vindar

kenny sa...

Nu är det läge för en kopp te

Lotta sa...

Någon som kommer ihåg vad den handlade om??? Fick en sådan flashback o bbara spottade fram namnet men kommer inte ihåg vad den handlade om????

Vonkis sa...

Lotta
Fattiga britter (eller om det var irländare) gör uppror mot överheten och skickas iväg till Australien för straffarbete.

Eva sa...

En favorit serie,undrar om man skulle tycka likadant nu?

Vonkis sa...

Eva
Mamma fick hela serien på DVD av mig för något år sedan och hon strecksåg alla avsnitten en helg.

Lotta sa...

OK tack Vonkis

Vonkis sa...

Göran
Jag tror att den varit med rätt så nyligen. han har några favoriter som han använder ofta Eldemannen.

Janne sa...

Ira

Unknown sa...

ira

Pw sa...

L12 Ira..

Aggie sa...

Ira Gershvin

Vonkis sa...

Vad frågade han efter och vart ska det in?

Göran sa...

Vonkis, jo vissa saker återkommer, men är kanske inte så lätt att va påhittig alla ggr.:)

Vonkis sa...

Göran
Nej, det är nog inte det.

Eva sa...

Vonkis:var den lika bra som då???

Anonym sa...

L 12 Ira Gershwin

Vonkis sa...

Eva
Japp, hon tyckte det, och jag med :-)

kenny sa...

är det nån som sett solen i så fall kan ni skicka den till Kungsbacka

Eldig man sa...

Krysstradamus förutspår att det kommer en dubbelfråga.
L8 = MA
L5 = Numminen

Pw sa...

L3 Eva

Lotta sa...

EVA

Anonym sa...

EVA Remaéus?

kenny sa...

Eva Remeus

Lotta sa...

Men då blir det ju HOOTENANNY

Göran sa...

Ma nomminen

Pw sa...

L8 L8 Emma numminen

Lotta sa...

v8 då????

kenny sa...

en sån fullträff "eldig man" kan det vara inside information

Göran sa...

Numminen stavas de föresten

Aggie sa...

MA Numminen

Anonym sa...

L8 ma L5 numminen

Göran sa...

Mamma Mia

Anonym sa...

Mamma mia?

Anonym sa...

MA Numminen = Martti Antero Numminen

Anonym sa...

Ha ha,inte "Emma"-väl?! M.A Numminen ska det väl va?!

Lotta sa...

Mamma mia

Lotta sa...

Mamma mia

Y sa...

Hjälp, missade sista frågan, vart skulle vad in?

Bettan sa...

V8 mamma
V7 Mia

Anonym sa...

Lotta du stammar när du skriver

Aggie sa...

Kenny...Solen finns här i Skene så den är nära dig..:)

Y sa...

Tack!

Göran sa...

Blir det Anna Bergendahl på L4 tro

kenny sa...

Tack aggie skicka hit den jag är sugen på en sväng med mc:n

Lotta sa...

Anonym: Gör jag???

Anonym sa...

Sorry Blandar alltid förnamnen M A Numminen = Mauri Antero Numminen

Aggie sa...

Den kommer strax Kenny..:)

Unknown sa...

juni

Pw sa...

V14 Juni..

Pelle sa...

Juni?

Anonym sa...

kolla ditt senaste inlägg Lotta

Lotta sa...

Anonym: Hahaha såg det precis

Lotta sa...

Anonym: Hahaha såg det precis

Aggie sa...

Juni

kenny sa...

Kan det vara SJU på L13

Göran sa...

Är det dvärgarna 7 då på 13, gissningsleker lite.:)

Bettan sa...

sju eller sjö på L13

Eva sa...

L3 SJU!

Anonym sa...

Nu gjorde du det igen Lotta

Pelle sa...

Anna , Sju?

Lotta sa...

nä inte en gång till, det är när jag trycker på knappen o tycker det går långsamt då trycker jag igen!!!:-)

Unknown sa...

anna sju

kenny sa...

ANNA och SJU

Göran sa...

Anna book , men anna som anna.:)
Va de 2007?? eller 97??

Lotta sa...

kan va 2007 ;-)

Pw sa...

Ha en fortsatt trevlig dag på er alla...

Aggie sa...

Tack för idag Vonkis och alla ni andra...:)...Kraaaaaaaaaaaaaaaam

kenny sa...

Tack alla för idag!!

Lasse sa...

Nu blir det marknaden i Rättvik i solen

Bettan sa...

2007 var denna låt med...min systerdotter älskade den

Lotta sa...

Måste bara fråga: - Var ligger JUNISKÄR???

Pelle sa...

V11 Sorgens?

Anonym sa...

V14 ???

Texten är ju:

Ja det var en kväll i JULi
Då när sommaren är som bäst
Hon dansade för morfar
som hon gillar allra mest
Hennes morfar satt och nynna
på en sommarmelodi
plötsligt spratt det till i gubben
Han blev ung och han blev fri

Har dom tagit friheten och ändrat till Juni själva???

Vonkis sa...

Anna Book tävlade med Samba Sambero 2007.
Det låter illa på skiva men, tro det eller ej, det lät ännu värre live...

Bettan sa...

Tack för idag...nästa vecka är det dags att jobba helg igen..så ni får klara er utan mig...Ha det bra alla Kraaam

Eva sa...

Lotta:kännt bekymmer :-)
tack för idag nu skajag tömma båten!

Janne sa...

Tack alla för idag skall ut i höstvädret i Göteborg

Pw sa...

Ca,2Mil söder om Sundsvall

Janne sa...

Tack alla för idag skall ut i höstvädret i Göteborg

Vonkis sa...

Anonym 10:50
i den text ag har står det juni.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, vi ses om en vecka igen.

Göran sa...

Tack allihopa!
Njut och ha en bra helg!

Vonkis..
Änjåj dä vikänd and täjk kär!

Vonkis sa...

Göra
Dånt ramla oänn jo ar oåking todäj.

Vonkis sa...

Bettan
Vi ska försöka.

Aggie
Kram på dig med!

Bettan sa...

En kväll i juni, även känd som Han tog av sig sin kavaj, är en sång med text och musik av Lasse Berghagen

Lotta sa...

Hej då alllllla ses om en vecka!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Marie sa...

Tack Vonkis för hjälpen med vågrätt 6. Hade inte en aning vad det kunde vara.

Hälsningar från Marie i Hörby