lördag, februari 06, 2010

Melodifestivalen 2010 Örnsköldsvik

Välkommen till MelodifestivalBloggen

Ja, då är det bara att köra då!

Visst är öppningsnumret We need a hero med Nanne, Charlotte Perrelli och Sonja Aldén sjukt snyggt!

Programledarna verkar rätt stabila också så här långt, förstår att Dolph blev en favorit igår. Publiken däremot verkar inte riktigt fatta att de ska skratta alla gånger. Gillar att Kurt Olssons lilla rita-på-tavla-och-förklara-pedagogik kommer till användning igen.

Ola - Unstoppable
Till att börja med stör jag mig rätt mycket på att Ola ser så otroligt plastig ut nu för tiden. Men nu är det ju inte det jag ska lägga energi på. Låten är rätt ok och bidraget var full av energi, även om Ola var själv på scenen. Påminde förresten inte intrott till låten om Eloise?

Jenny Silver - A place to stay
Oj det här var ju häftigt! Tror tyvärr att Jennys bidrag är för smalt för att ha en chans att gå vidare men hoppas kan jag ju alltid.
--------
Pappa var lite missnöjd med Jenny, det ska ju vara med fart och fläkt när hon sjunger.
--------

Linda Pritchard - You’re making me Hot-Hot-Hot
Sjunger med i refrängen, ett rätt gott betyg. Ja inte att just jag sjunger med men att den sätter säg så fort.

Och där kom Vem ska bort från Fem myhror är fler än fyra elefanter. Undrar vilka fler barnprogram som får vara med i årets Melodifestival

Pain of salvation - Road salt
Jag får det svårt ikväll, det här var ju också bra. Gillar att hela bandet var med på scenen trots att bara två av dem egentligen bidrog med musik och sång, de andra satt så snyggt ock stilla, effektfullt. Är lite kär i sångarens röst måste jag säga.

Anders Ekborg - The saviour
Nej fy, på tok för mycket musikal för min smak. Sämsta så här långt.

Jessica Andersson - I did it for love
en bra låt och ett starkt framträdande men min balladfavorit så här långt är Pain of salvation

Håkan ”Frispråkarn” Bäckman - Singel
Bästa rapen i tävlingens historia, får nog ändå svårt att gå vidare. Och inte fick han med "För lata svin är marken alltid frusen" i låten heller. Nu blir Josefin besviken.

Salem Al Fakir - Keep on walking
Känns lite som när The Ark tävlade här om året, Salem har ju låtar som är bättre än den här. Nu var inte Keep on walking en dålig låt i sig men, ah, kan inte förklara riktigt.

Var inte artistpresentationerna väldigt tråkiga i år?


ha ha ha, pucko har nog aldrig sett äckligare ut än i ett vinglas.

Så här vill jag att det ska gå
Till final
Pain of salvation och Linda Pritchard

Till Andra chansen
Salem Al Fakir och Jenny Silver

Oj, Salem direkt till finalen kul, men nu hoppas jag en massa på Pain of salvation

Så här tyckte familjen här hemma om kvällens bidrag.
Alla tre (mamma, pappa och lillsyrran) ville ha Jessica Andersson och Anders Ekborg (!) till finalel. Till Andra chansen ville mamma och lillsyrran skicka Salem Al Fakir och Linda Pritchard, pappa ille skicka Frispråkarn (!) och Salem Al Fakir. Alla tre tyckte att Jenny Silver var sämst.

Anders Ekoborg till finalen. Hur kan jag vara släkt med dessa människor?

Dolph Lundgren är min nya idol, han är ju stencool!

Resultat

Till Andra chansen
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA PAIN OF SALVATION till andra chansen. Synd bara att Linda Pritchard åkte ut, hade gärna sett henne i finalen också. Jessica Andersson gör PoS sällskap, kul med två ballader vidare alltså.

Till finalen
Ola med Unstoppable direkt till finalen, egentligen inte så otippat men lite oinspirerat.

Läs mer
DN

Dagens FRA:are – download torrent Piracy
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

15 kommentarer:

mossfolk sa...

Missade öppningsnumret.
Och vi är som vanligt inte riktigt överens. Hittils :) Jag såg bara Jennys kläder...

Vonkis sa...

Mossfolk
den dag vi är överens om Melodifestivalen får vi nog ta och kolla om världen har stannat eller något sånt. kläderna var ju skitläckra.

Cecilia N sa...

Vi har förstått att programmet sponsras av Vägverket:
Unstoppable. Då tar man fram vägsalt och grus (singel t ex) och sen är det bara att fortsätta gå.

Vonkis sa...

Cecilia N
Ha ha ha

Anonym sa...

Rätt sà bra faktiskt! Nöjd med làtarna i final men trodde nog att Jessica skulle ta Salems plats. Pain of Salvation var riktigt bra, Ola trallvänlig, Salem trallvänlig men aningens tjatig (liiite). Jessicas bra men typisk!

OCH ja, jag gillar INTE Olas nya frisyr. Ska inte säga vad han ser ut som...

De där tvà nya brudarna gillade jag inte alls o Anders var alltför mkt upprepning av fjolàrets musikal. Eloise- javisst, det tänkte jag oxà pà. Dessutom var delen där tjejerna sjöng i Anders làt lite Phantom of...

Programledarna... Màns, naturbegàvning- jätteavslappnad o bra, Dolph= Dolph och den där tjejen= otroligt jobbig, speedad och nervös....

Sà var det med det:)!

/Miyala

Anonym sa...

Den där rapparen glömde jag bort- det sa ju sitt;)!

Pàminde om tjejprogramledareen--- speeeeedad!

Vonkis sa...

Anonyma Miyala
Joooo, berätta, vad tycker du att frisyren såg ut som?

Andelieb sa...

Jag hörde låt 2-7 på radio på väg hem från barnakuten. Det blev inte riktigt den lördagskväll vi tänkt oss men troll mår bra nu iaf och det är det viktigaste.

Salems låt var lite småtrist tyckte jag och Ola gillade jag inte alls. Utan att ha sett framträdandena utan bara hört dem så gillar jag Pain of salvation bäst av alla ikväll. Synd att Anders Ekborgs vackra röst skulle slösas bort på en så dålig låt. :(

Vonkis sa...

Andelieb
Oj, vad har hänt?

Visst var denlite tråkig, eller så är det bara att man har för höga förväntningar på Salem. Vi får tokrösta på Pain of salvation i Andra chansen, de ska bara till Globen.

Anders ja, såg du att min familj ville ha honom till finlalen???

Andelieb sa...

Trollet fick tag på den lilla skålen med flingsalt som stod på bordet och vi visste inte hur mycket hon satt i sig. Men det var ingen fara som väl var.

Vonkis sa...

Andelieb
Ojoj, farligt med saker mankan stoppa i munnen (fråga bara mina föräldrar om deras underbaaara dotter som proppade i sig nitroglycerintabletter när hon var 2,5 år...) Skönt i alla fall att det gick bra.

Andelieb sa...

Ja, det finns baksidor med att ha en unge som äter allt.
Troll var f.ö. helt oberörd när det gällde blodprov. Sa inte ett pip. Det måste vara en gen från hennes far ;-)

Vonkis sa...

Andelieb
Ar jo impräst?
Aj äm impräst!

Anonym sa...

Filiph ville rösta på öppningsnumret(lätt generad). Jag ÄLSKAR FAKIREN och gissade som vanligt rätt på resten.. ;o)
Under Dolphs solonummer skrattade jag så Julle vaknade. Generellt tyckte jag att det var tråkiga bidrag och få överrsakningar! Den där HOT bruden kunde lika gärna ställa upp för ett öststatsland för musiken och kvaliten på rösten gav sådana vibbar! Men den sitter redan...
PUSS!/annie

Vonkis sa...

Annie
Du fårt trösta Filiph med att det är rätt många till som ville rösta på öppningsnumret.

Visst luktade det öststat om Linda Pritchards nummer, just därför borde denkanske ha gått vidare, sånt har ju gått hem rätt ordentligt i esc de senaste åren...