lördag, december 12, 2009

Melodikrysset vecka 50

Välkommen till KryssBloggen

Så var det lördag igen då och dags för Melodikrysset. Det blev ingen vinst den här veckan heller, någon annan här som vann?

Innan vi börjar, känns inte själva krysset väldigt svart idag? Layouten alltså.

Och Eva, familjen är väl inlåsta på toaletten redan nu hoppas jag.

I alla fall, nu kör vi så det ryker!

Kan inte klaga på början i alla fall. Magnus Uggla med För kung och fosterland från Melodifestivalen 2007

Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vill. En sång de borde ha spelat på klimatmötet i Köpenhamn.

Ett tag sedan det var klassiskt??? Han har ju något klassiskt varendaste vecka den där Eldemannen. Och jag kan aldrig vad det ska vara... Men vacker är det. De kunde sina saker de där klassiska kompositörerna.
--------
Efter hjälp här på bloggen har jag fått veta att det var Hoffmanns äventyr av offenbach som spelades. Tack Carina, Aggie och Anonym.
--------

Lotta Engberg och Jarl Karlsson sjöng Kärleken kommer kärleken går (men visst heter den väl egentligen något annat?), skriven av Nils Ferlin.

When I find myself in times of trouble, mother Mary comes to me,
speaking words of wisdom, let it be.

Det var ju Helen Sjöholm som sjöng Allt är Skenbart, från den underbara tågfilmen Skenbart.

Låten som förknippas med Cornelis Vreeswijk heter väl balladen om herr Fredrik åkare och den söta Fröken Cecilia Lind? Men den har nog lite kortare namn också men då finns inte det efterfrågade ordet den med.

Mer Melodifestival. Empty room med Sanna Nielsen från Melodifestivalen 2008. Det är en fin låt men jag blir alltid lite småfnittrig där i början när det låter som att Sanna sjunger om sina bröst. Sitting here alone with my mammaries som så fint blir sitter här själv med mina bröst *fnissar*

När jag är våt så to orkar jag mig, torr är jag då, torr är jag då. Ja, jag vet att den heter Toreador. Det här var från en av väldigt få operor jag kan, tror jag i alla fall. Visst ska det väl vara Carmen?

Men nu igen!!! Hur många gånger kan Eldemannen motivera att ha med Du är min man i Melodikrysset???

Under ytan, finns stora och små under ytan, finns det skratt och gråt.

Ave Maria, som Anonym, så påpassligt gissade på för en liten stund sedan. Hur många varianter finns det av Ave Maria?

Har hört många versioner av Fångad av en stormvind men det här var nog den sämsta av de alla...


Tack alla för idag, ut i solen (?) med er nu.


Dagens FRA:are - självmordsbomba

Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

99 kommentarer:

Lasse 08 sa...

magnus uggla

Aggie sa...

Godmorgon Vonkis...nya friska tag och vi börjar med Ugglan...:)

Y sa...

Go´morgon Ingen vinst här inte... Jo, krysset könns lite svart idag!

Vonkis sa...

Lasse 08
Sannerligen

Aggie
Goder morgon på dig med, och alla andra.

Lasse 08 sa...

änglamark

Göran sa...

Änglamark

Vonkis sa...

Y
Någon gång måste ju någon av oss vinna, vi är ju trots allt rätt många som löser tillsammans.

Lasse 08 och Göran
Helt rätt.

Aggie sa...

dom säger att det var den sista Evert skrev

Vonkis sa...

Aggie
Oj, där ser man.
Trodde faktiskt att det var Sven-Bertil som sjöng den nu på engelska, lät så likt honom.

Aggie sa...

Jo det var nog sven-bertil som sjöng

Anonym sa...

Äventyr

Aggie sa...

Älvornas vals tror jag

Carina sa...

hoffmanns äventyr av offenbach tror jag

Aggie sa...

Ferlin

Anonym sa...

V6 Ferlin

Anonym sa...

Helt rätt

Göran sa...

Let it

Aggie sa...

Let it

Anonym sa...

Let It

Lasse 08 sa...

let it

Anonym sa...

V13 LET. V8 IT.

Aggie sa...

Helen

Anonym sa...

Nån som kan ?

Anonym sa...

Filmen?

Anonym sa...

Helen Sjöholm

Vonkis sa...

Aggie
Visst är det Helen Sjöholm.

Anonym*2
Filmen heter Skenbart

Unknown sa...

Skenbart

Aggie sa...

skenbart

Lasse 08 sa...

kan det vara dalles film skenbart

Carina sa...

Allt är skenbart, Skenbart verkar det bli.

Vonkis sa...

Lasse 08
Japp. Den är helt underbar den filmen.

Anonym sa...

Det snöar i Hamrånge !

Vonkis sa...

Anonym
Oj, härligt!

Anonym sa...

L12 Den

l sa...

ta ta ta da cecilia lind

Aggie sa...

japp DEN

Lasse 08 sa...

varför blir det den

Göran sa...

den

Göran sa...

Balladen om herr Fredrik Åkare
och den söta fröken Cecilia Lind
7e ordet i titlen

Anonym sa...

L 12 Baladen om den söta fröken cecilia lind... Ps, Solen tittar fram i Juniskär...

Lasse 08 sa...

fan va bra du är

Vonkis sa...

Blir lite lurigt när låtarna får lite olika titlar efter tid.

Anonym
Åh, Juniskär, vilket vackert namn!

Aggie sa...

Solen skiner här på västkusten oxå...:) blå himmel och 0-gradigt...:)

Anonym sa...

V9 Sanna

Lasse 08 sa...

sanna

Anonym sa...

Sanna

Anonym sa...

Ja de går å leva här i juniskär också.. 20 meter till havet.. Och 30-40 Svanar utanför...

Anonym sa...

L3 Karmen

Lasse 08 sa...

carmen?

Aggie sa...

Carmen

Anonym sa...

?

Anonym sa...

Ursäkta Det stavas Nturligtvis med C..

Göran sa...

Så även 20 mil norr om juniskär, fast inget hav utan bara en vacker älv.:)

Anonym sa...

V7 Man

Anonym sa...

Man

Göran sa...

Man

Lasse 08 sa...

du e min man

Aggie sa...

nu blir det väl ändå lite för lätt..:(

Vonkis sa...

Aggie
Ja, någon måtta får det allt vara.

Vonkis sa...

Här är det molnigt men det verkar vara på väg att spricka upp.

Aggie sa...

mmmmmm...tycker ju det

Anonym sa...

V10 Ytan

Lasse 08 sa...

ytan

Göran sa...

Under ytan

Anonym sa...

ytan

Aggie sa...

Ytan

Anonym sa...

Ska man göra en vild gissning på L11.. Så är min gissning AVE..

Lasse 08 sa...

ja vet ja vet att ni finns där (till nästa kryss)

Vonkis sa...

Anonym
Ja det känns inte som en allt för vild gissning.

Lasse 08
Sannerligen :-)

Aggie sa...

den är väldigt fin...

Anonym sa...

Den blev lite för lätt.. Min sambo heter Maria...

Anonym sa...

?

Anonym sa...

en

Lasse 08 sa...

fångad av EN stormvind

Göran sa...

Är det
...En stormvind

Aggie sa...

Tack för en trevlig samvaro och hoppas att alla vinner...Ha det bra Vonkis och alla ni andra..:)

Anne-Lie sa...

Tackar så mycket för hjälpen med Skenbart för det var det enda jag inte fixade idag! Verkar som om det är en film som rekommenderas;-))

Anonym sa...

Fångad av EN stormvind...

Vonkis sa...

Göran
Japp, en väldigt dålig version men visst var det Fångad av en stormvind.

Lasse 08 sa...

Ett nollgradit klockrike ösnlkar godjul kan även meddela att första snöflingorna har kuommit men de är få

Vonkis sa...

Anne-Lie
Kan verkligen varmt rekommendera Skenbart.

Vonkis sa...

Lasse 08
En god jul önskar jag dig med!

Anonym sa...

Trevlig Lucia till er alla önskar Juniskär.. Hörs nästa Lördag,,(hoppas jag)..

Göran sa...

Jag har filmen skenbart på dvd, måste nog se den igen, sen kan jag skicka den till Anne-Lie.:)
Tack för hjälpen alla och ha en skön helg!

Täjk käre Vonkis.:)

Vonkis sa...

Göra
Indjåj dö movi. At sink dätt Anne-Lie oill bi värri häppi får it.

Eva sa...

NU är jag här familjen var inte inlåsta idag alls.... har lyssnat med ett halv öra. NU ska jag komplettera det jag missat
Trevlig Lucia

Vonkis sa...

Eva
Hmpf, inte låst in familjen, ja jag säger då det.

Göran sa...

Jo ar så kajnd Vonkis.:)

Vonkis sa...

Jäss, aj äm.
Ij ting aj schodd gett dö Nåbäl piisprajs näxt jer.

Göran sa...

Aj vill våt får jo next jer, jo desörv it.:)

Vonkis sa...

Göran
Aaaaa, tänks!
Oänn aj oinn aj oill mänschön jo in maj spiich.

Göran sa...

aj vill bi såååå praod.:)
locking fårvard to next jer.:)

änjoj de vikänd!

Erik sa...

hej!Ja, idag är det fullt hus med idrott...
Min gamle far ringde och behövde hjälp häromdagen med NT:s sländan i torsdags. Jag har klurat och klurat utan att lyckas och sen kom jag på att kanske min favoritklurare Vonkis kan hjälpa mig:) Har du någon idé om det?
Bokstäverna var SUPTEKAKPNGUR och ledtråden var "ändras varje år"...Helt fel forum kanske men jag tar en chansning!!:)
Tack för en annars bra blogg

Vonkis sa...

Göran
Aj oill traj. Enjoj itt jo to

Erik
Har svarat i inlägget ovan. Det om idrottandet idag.

Lilltrolls far sa...

Inte 100 inlägg? Was?

Vonkis sa...

Lilltrolls far
Es ist verrückt!

Lilltrolls far sa...

Jawohl. Satsar på tresiffrigt till nästa vecka?

Vonkis sa...

Lilltrolls far
Ja natürlich, dreisiffrichen in die bloggen gewesen machen!

Lilltrolls far sa...

Då avslutar vi här då... på 99 kommentarer.