måndag, november 09, 2009

Muren

Välkommen till MurBloggen

Minns det så väl.

Hur det var när muren föll, hur det hade var innan, när människor i Berlin samlades och hand i hand gick runt muren, som en stor ringdans. Hur de tände ljus och hur militären inte kunde skjuta mot folkmassorna. Allt de gjorde var ju att tända ljus.'

Minns glädjescenerna efter att muren fallit. Familjer som återförenades, vänner som kunde träffa varandra igen.

Läs mer om muren
DN
Ljudbildspel hos Svd
Svd
Svd
Dagen
Aftonbladet
Expressen

Sedan ska vi heller inte glömma att det inatt är 71 år sedan Kristallnatten.

Två historiska händelser som utspelat sig i Tyskland, samma datum, så olika känslor.



Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

3 kommentarer:

Madicken sa...

Minns det också...

Bloggblad sa...

Jag är nog något av en Berlinmursfreak - om man kan vara nåt så konstigt. Jag var 10 när den byggdes och mina föräldrar pratade om hur det skulle vara att dela vår stad... skrämmande.

Sen var jag där -78 efter att jag hade läst tyska och mängder med mur-berättelser. Och sen strax efter murens fall - och för två år sen. Helt otroligt att se skillnaderna. Samt att träffa folk som inte alls tyckte det blev bättre... de hade det mycket bättre förut! Sånt vill vi ju inte höra...

Vonkis sa...

Madicken
Vad har du för minnen kring muren?

Bloggblad
Klart man kan vara Berlinmursfreak :-)
Tyvärr är det nog så att livet inte blev bättre för alla efter murens fall. Har även läst att människor i Ryssland saknar sovjettiden, för då hade man i alla fall någonstans att bo och ett jobb att gå till.