lördag, november 07, 2009

Melodikrysset vecka 45

Välkommen till KryssBloggen

Så var det lördag igen då och jag är laddad till tänderna. Kom igen då Eldemannen, bring it on!

Vilken skön start. Så skimrande var aldrig havet... Min personliga favoritversion är när Marie Fredriksson sjunger den.

Den sköna starten följs upp med lite nostalgi. Ja, inte för att mina minnen av Magnus och Brasse är förknippade med deras föreställningar, de är ju så klart Fem myror jag förknippar dem med.
--------
Käre värld, ptv och pth så här tidigt på morgonen...
--------

*skrattar gott*
Det där var väl en HippHipp-ledtråd om något. Visst är det en present man förhoppningsvis får när man fyller år.

Och så klagar han på pirater, jag hade inte haft något emot att träffa Kapten Jack Sparow. Så det så. Men i ärlighetens namn så hoppas jag att det inte blir några fler filmer om The pirates of the caribbean nu.

Att förnamnet i Lodrätt två skulle vara Ola kunde jag räkna ut med hjälpbokstaven, men att han hette Ström i efternamn och att den andre hette Per Dunsö, det vet jag tack vare Aggie.
--------
Vänta nu, nu föll poletten ner, Var det inte de som var med i Solstollarna och Toffelhjältarna?
--------

Regnet det bara öser ner, och jag blir blöt om både skor och strumpor... Ja, när det regnar bildas det ju pölar.

Underbara Nelly Furtado med James Morrison i Broken Strings. Borde hon inte komma med något nytt snart förresten?

Mmm, Georgia on my mind och Ray Charles. Han spelar många sköna låtar idag Eldemannen.

Hm, klurar fortfarande på vågrätt 11
--------
Kör på Aggies Ankrat, vet inte vad det var för låt som spelades men det går ju in.
Oj oj, får många förslag, kan vara både ankrat, snörat och äntrat. Det är bara att välja.
Låten kan heta både Klart till drabbning eller lätta ankar. Eldemannen sa ..."ja rent av beordrar, ja då vet man ju att man rimligen måste ha gjort tvärt om tidigare" och för att lätta ankar måste man först ha ankrat. Så det blir ordet jag skriver in
Till slut så
Ankaret opp från Flottans glada gossar

--------

På vågrätt 13 ska det i alla fall vara se, Ja se det snöar.

Gillar inte när han frågar efter geografiska platser Eldemannen. Det lät i alla fall som något som skulle kunna passa med Mora eller Orsa, lite så där dalaaktigt liksom.
--------
Hm, lyssnade inte avad han sa Eldemannen, fick någon blockering efter "geografisk plats". Självklart var det Orsa Spelmän som spelade.
--------

Men nu kom en fråga som jag kan i alla fall, Scorpions, de härliga tycka rockarna. Här med Still loving you.

Olyssnat hade jag gissat på ett annat ord som slutar på nus... Men om det är något som produceras borde det vara snus. Speciellt som det var grovkornigt. Men det kan ju komma grovkorniga saker från mitt första svar också...
--------
Bengt Sänd heter han som sjöng, enligt uppgift i kommentarerna :-)
--------

Ock så slutar vi med Lars Winnerbäck och Jag får liksom ingen ordning.

Men hörrö Eldemannen. Vart tog melodifestivallåtarna vägen den här veckan?

Jahapp, det ar det för den här veckan. Tack alla som hjälpt till, och tack för underhållningen i kommentarerna. Någon av oss borde väl vinna den här gången.

Om någon kommer på vad låten heter som spelades till vågrätt 11 får man gärna skriva en rad.


Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

76 kommentarer:

Aggie sa...

Godmorgon..:) Jaaaa....nu SKA vi vinna..:)

Vonkis sa...

Aggie
Godermorgon. Ja, det ska vi sannerligen göra!

Aggie sa...

:)

Eva sa...

Godmorgon från Norrland

Björn sa...

Magnus och Brasse

Kitte sa...

hahaha. min sambo karin tog fråga två innan vi ens hörde frågan ordentligt :)

Aggie sa...

Godmorgon Eva och ni andra oxå..:)

Vonkis sa...

Eva
Godmorgon på dig med. Ligger snön kvar där uppe?

Telemmar
Japp :-)
Och välkommen hit.

Kitte
Såna gånger får manallt sträcka på sig, och skicka en förmanande tanke till Eldemannen :-)

Björn sa...

Älskade Eva Remaeus i Myrorna...

Björn sa...

Present?

Vonkis sa...

Telhammar
Ja, hon var helt underbar. Borde vara en present man får. Jag skriver in det i alla.

Aggie sa...

Ola Ström

Aggie sa...

Åhhhhhh älskar Ola Ström och Per Dunsö....:)

Vonkis sa...

Aggie
Tack!

Aggie sa...

Tänker på "Ulla-Bella"...*skrattar och minns...:)

Björn sa...

Var det inte solstollarna?

Aggie sa...

Solstollarna Vonkis.....visste du väl?...:)

Björn sa...

Pöl

Björn sa...

Raindrops Keep Falling on My Head

Vonkis sa...

Aggie och Telhammar
Insåg det när jag hörde hur deras röster lät.
Med chokolääääääädö

Aggie sa...

NELLY Furtado

Vonkis sa...

Aggie
Sannerligen.

Kitte sa...

jag o sambon snackade precis om samma sak angående Nelly. Att första skivan var sjukt bra. sen började hon samarbeta med alla hit o dit och gjorde knappt något eget... Im like a bird är topp 20 över världens bästa låtar nästan.

Aggie sa...

Sant Kittie....I´m like a bird är braaaaaa

Aggie sa...

RAY Charles

EVa sa...

Ingen snö i norrland , bor så nära havet. Mörkt gråttt och trist idag.....

Vonkis sa...

Telhammar
Håller helt med. Samarbetslåtarna var också rätt bra men det var för lite Nelly på dem.

Aggie
Jäääää

Aggie sa...

Ankrat????

Aggie sa...

Orsa Spelmän

Kitte sa...

snörat väl???

Eva sa...

Ankrat låter bra, snörat var mitt förslag och det verkade lite konstigt.....

Anonym sa...

orsa

Anonym sa...

V 11 ÄNTRAT :)

Anonym sa...

Ankrat tror jag det blir på v.11

Aggie sa...

snörat låter så konstigt...) men kan ju va de....hmmmm

Björn sa...

Scorpions

Eva sa...

Scorpions

Aggie sa...

Scorpions....:)

Kitte sa...

scorpions! det bästa tyskland producerat sen billig öl :)

Aggie sa...

ÄNTRAT ska det nog vara kanske...hmmmmm

Kitte sa...

nån som redan nu vågar gissa på vinkelordet 12???? hahahahah :)

Vonkis sa...

Kitte
hihi, satt också och funderade på det ordet...

Aggie sa...

hahaha....tror på snus...

Björn sa...

Snus Bengt Sänd?

Vonkis sa...

Aggie
Jo, det andra är nog rätt svårt att producera...

Aggie sa...

Jaaaaaaaaaa....Bengt Sändh....SNUS

Björn sa...

LARS Winnerbäck

Aggie sa...

hahaha Vonkis...ko....

Anonym sa...

jag tror det ska vara ankrat och v12 snus

Björn sa...

"Jag får liksom ingen ordning" från senaste CD:n

Aggie sa...

TACK för ännu en trevlig lordagsförmiddag Vonkis och alla ni andra.... Ha en underbar dag....:)

KRAM

Vonkis sa...

Aggie
Tack själv, nästa vecka, då vinner vi allihop!

Björn sa...

Tack och hej!!

Vonkis sa...

Telhammar
Leverpastej!
Kunde inte låta bli.
Tack du också.

Björn sa...

Kom på att V11 kanske är LÄTTA ANKAR!!

Björn sa...

Då blir det ju ANKRAT

Anonym sa...

Hej
Tror det var Who´s sorry now" de spelade så då kanske man har ÅNGRAT sig innan. Det passar så jag provar med det i alla fall.
Hälsningar
Ankie i Alunda

Vonkis sa...

Ankie i Alunda
Fast han sa något om militär order Eldemannen. Svårt det här. Får väl skicka in flera lösningar :-)

Björn sa...

Lätta ankar är en militär order inom Flottan!

/Gammal flottist

Vonkis sa...

Telhammar
Då kör jag på Ankrat :-)

Anonym sa...

äntra en brygga =ÄNTRAT

Björn sa...

Klar till drabbning heter nog låten...

Göran sa...

Täänk joo!.:)

Vonkis sa...

Göran
Jår oälkamm

Silwithus sa...

Hej Vonkis
Låten till v11 är "Ankaret opp" ur filmen Flottans glada gossar, så rätt ord är alltså ankrat.

beta sa...

Hej Aggie

Låten heter "Anchors away" Då måste man ju ha ankrat före denna manöver! Eller hur?

beta

Unknown sa...

Ni har nog helt rätt med ankrat för filmen var Flottans glada gossar och låten Ankaret opp. Kände att jag måste reda ut det när jag varit in och förvirrat till det lite :-)
Bitvis är den dock mycket lik en upptempoversion av who´s sorry know men med ledtrådarna stämde det ju inte alls. Fort o fel!

Vonkis sa...

Silwithus, Beta och Anki
Tack!
Ibland ställer han till det för oss Eldemannen. Har hittat klippet på youtube nu också och visst var det ankaret opp.

Eva sa...

Härligt med sammarbete! "Ses" kanske nästavecka igen! Hej hopp från mörka Norrland

Göran sa...

Jo ar så kajnd..:)

Vonkis sa...

Eva
Signaturmelodin till Melodikrysset går ju "Ju mer vi är tillsammans", det tycker jag att vi har tagit fasta på i vår lilla blogghjälpargrupp.

Göran
täjk oan to nåo oan.

Göran sa...

Aj agriii.:)
jo ar najs änd kläver!
Håpe jår däj häv bin såå good

Vonkis sa...

Göran
Ååå, jo ar så kajnd! Maj däyj häss binn värry godd.

Göran sa...

Saunds najs! håp de najt vill be de säjm.:)

Ps jor inglisch is värry godd! :)I

Vonkis sa...

Göran
Aj hävv binn oörking äss ön inglish tiitchör.Jo iss gätting MVG får jår inglish.

Göran sa...

jo kant andörständ hov lacky aj äm, ven aj gett mvg fråm jo!!!
jo are a verry god titcher!!!
And ålso ö kvin ven vi tålk abaut mjusikkross, ajm så happy to "nåv" jo.;)