lördag, juni 13, 2009

Känner du igen filmen?

Välkommen till NostalgiBloggen

Har snöat in lite på nostalgigrejer så här kommer en fråga till er som hittar hit.

När jag gick på lågstadiet sändes en tecknad film om en späckhuggare, har i alla fall för mig att det var en späckhuggare men det kan ha varit någon annan valsort lika gärna.

I alla fall.

Filmen var, kan jag se nu, ett tydligt inlägg i miljödebatten. Valkalven och hans flock "förföljdes" av en valfångare, de var tvungen att dyka under ett oljebälte och en av valarna kunde inte hålla andan utan simmade upp ot ytan, och oljan, och dog. Har även ett vagt minne av att det var bläckfiskar med i filmen också, att valkalven och hans kompis jagade bläckfiskar för att äta och att de fastnade framme vid nosen.

Hmmm, det h är blev mer rörigt än jag tänkte men jag är hoppfull.

Är det någon som känner igen filmen som jag försökt att beskriva? Någon som kommer ihåg vad den heter?




Free Dawit Isaak

3 kommentarer:

Tanten Iréne sa...

Menar du Samson och Sally? Har inte sett den själv men kollade på YouTube. Jag är ju ny på att blogga så jag vet inte hur jag "lägger över den" till dig. Men kolla själv.

Rickard sa...

Samson och Sally är det.

Vonkis sa...

Tanten och Rickard
Jaaaaaaaa det var ju den!!! Tack tack tack tack tack!!!