lördag, maj 23, 2009

Melodikrysset vecka 21

Välkommen till KryssBloggen

Så är det lördag igen och dags för Melodikrysset, få se vad Eldemannen har att bjuda på denna gången.

Det började rätt lätt i alla fall, Jag mötte Lassie med Ainbusk singers, som de hette, nu heter de väl bara Ainbusk. Och då lät ju Josefin rätt bra måste jag säga, tiderna förändras...

Hm, efter lite överläggande med faderskapet kom vi fram till att Elvislåten de spelade var Kiss me quick, men ska det vara kyss eller kiss i svaret? Hörde inte om ha sa att det skulle vara svenska eller engelska.

Sedan kom ju Sanna Nielsen med emty room från 2008 års melodifestival och hon sjunger vidare om att hon sitter där med sina bröst...

Oj, nu hängde jag inte med i form av vad kommer vad???
Brev från kolonien var det i alla fall som spelades. Brev i bestämd form singular blir brevet, tack anonym :-)

Och så blev det Innan allt försvinner med Bo Kaspers orkester. Får alltid sommarkänslor när jag hör deras musik.

Ett naturfenomen? Och Tutta Rolf sjöng i en film, hmmm.

Ödessymfonin av Ludwig van Beethoven är en av få symfonier jag verkligen känner igen. Då ska det ju vara ödet i vågrätt 11 och då kan svaret i lodrätt 12 vara eko.

Tutta Rolf hade tydligen en låt som hette "Eko, vill du svara mig" i filmen "Vi som gå köksvägen", så det känns rätt säkert att svaret på lodrätt 12 ska vara just eko.

Ingen vill veta vart du köpt din tröja med Raymond och Maria. Den kom väl samtidigt som den där enervernade hej hej Monica? Tröjlåten var i alla fall min favorit. Så det så.

Barberaren i Sevilla, är det kanske där folk blir dödade och hamnar i pajer? Eller har jag helt fastnat i det där köttpajandet?
Försökte de luras med Figaros bröllop tro???

Och med tanke på hur krysset ser ut borde svaret på vågrätt 6 vara E-type...

Oooo, mer melodifestival!
Lyssna till ditt hjärta med Friends från Melodifestivalen 2001, Sångerskorna heter Nina och Kim.

Visst var det väl Som stjärnor små av Evert Taube som spelades? En rätt söt version det där.

Viss skadet vara E-type i vågrätt 6 och tänk, han fick också bidra med lite Melodifestival. Paradise från 2006 års upplaga närmare bestämt.

Oj Electric light orcestra eller ELO som man också säger, men It's a living thing. Det spelas för lite ELO på radion.

Har tydligen helt missat lodrätt fem idag.

Efter att ha lyssnat på snabben borde svaret på L5 vara nya, men förstår inte helt Eldemannens tankebana där. Det är inte alltid så lätt att göra det...

Det där med Alla Spelar Allan verkar ju vara något att lyssna på. Så ratta in p4 live klockan 20:30 ikväll.


Free Dawit Isaak

12 kommentarer:

Anonym sa...

ett brev = brevet

Vonkis sa...

Anonym
Aham skulle det vara i bestämd form. Tack så mycket.

Om mig sa...

"...samma vad det var för väder gick han klädd i samma kläder.."
L5 inte detta, ja det måste vara nya

Anonym sa...

Den svenska texten är ju "du ska få min gamla cykel när jag dör..." "Du ska få min gamla potta..." osv

Tanten Iréne sa...

Det skall vara nya, eftersom texten går du ska få min gamla cykel....och frågan var ju "är inte detta". (alltså det är inte nytt). Lite klurigt men så ska det vara.

Vonkis sa...

Susseribloggeri, Anonym och Irene
Ahaaaa, fick bara "du kan också glädja andra som på denna jorden vandra" när jag hörde melodin...

Om mig sa...

På Tyska torget är det idag SM i fika mellan 11-16. Klart att Norrköping vinner!!!!

Vonkis sa...

Susseribloggeri
Oj, då måste man ju göra en insats! Ska vi våga oss på en liten minibloggträff?

Micke sa...

Jag lyssnar ALDRIG på sånt där, kanske hörselskadan som påverkar ;)

Haha.. komma och snacka om jul nu!

Vonkis sa...

Micke
Mäh, lyssnar du inte på Melodikrysset? Vart är världen på väg?
Det är klart jag pratar om jul nu, annars kanske vi glömmer bort att fira när den väl är här och hur skulle det se ut?

Om mig sa...

Oops hann med fikat innan jag såg ditt förslag på träff. Vi får ta det en annan gång.
Ha en fortsatt bra lördag!!

Vonkis sa...

Susseribloggeri
Ingen fara, själv somnade jag i soffan och missade fikat helt. Farligt det där att bara vila lite...