måndag, oktober 27, 2008

Funderingar kring jämställdhet.

Välkommen till JämställdhetsBloggen

The Pale Green Woman har ställt några tankvärda (kan man säga så?) frågor om jämställdhet, här kommer mina funderingar.

Vad tycker ni om kvotering? Kvotering av kvinnor till styrelser och annat alltså. Motivera varför.
Jag är väldigt kluven till kvotering. Visst kan det vara en idé till styrelser och sådant, om man har två likvärdiga kandidater av olika kön och något kön är underrepresenterat.

Vad tycker du om kvinnosatsningar som Wendela, MariaNova, Passion for Business, e24 kvinna? Finns det några som är bra? Finns det några som är dåliga? Varför?
Satsningar av typen Wendela förstärker väl snarare könsroller än tar bort dem. Ja, man får vara tjej och tycka att rosa är snyggt men man måste inte tycka att rosa är snyggt bara för att man är tjej.

Är du medlem i, eller känner någon som är medlem i ett kvinnligt nätverk? Fördelar och nackdelar?
Känner ingen, vad jag vet, och har inte varit med i något själv.

Vad är de tre viktigast sakerna som ska leda till jämställdhet?
Oj, tre saker. Vi måste inse att jämställdhetsdebatten inte kan fastna i att handla om rakade armhålor och rosa eller blått i kläder.
Vi måste börja med barnen, visa dem vad de verkligen säger när de kallar en kompis för tjejig när han dansar o.s.v.
Det är så mycket vi måste göra men klockan är för mycket för att jag ska komma på det nu, återkommer i ämnet när jag tänkt klar.

1 kommentar:

batti sa...

Kvotering är alltid fel, man ska alltid tillsättas på grund av kompetens. Om det i teorin skulle kunna inträffa att två personer av olika kön är helt likvärdiga i sin kompetens så kan jag gå med på att man väljer det underpresenterade könet, men annars är det fel.

Vid föräldraledighet tycker jag att pappor borde ta chansen att vara hemma mer med sina barn och när det blir mer jämt uttagna föräldradagar så tror jag faktiskt att det kommer att bli bättre på arbetsmarknaden.

Jämställdhet för mig är att alla individer ska få chansen att göra det de vill och bli uppmuntrade i sina val, vad den än är...