söndag, april 06, 2008

Jo

Välkommen till FunderarBloggen

Till att börja med.

Jag väntar fortfarande fortfarande på husbilder från Schweiz, det är därför svaret på "bildgåtan" eller vad jag ska kalla det för, dröjer.

Jag blev ju kär i Humlans oranga påskkatusar och har varit på jakt efter egna sedan dess, utan större framgång måste jag säga.

Det närmaste jag kommit var en mörklila dito som reades ut. Den hade så fina lila blomknoppar och en blomma höll precis att slå ut.

De där blommorna klarade sig cirka ett dygn hos mig innan de ramlade av.

Hygglo.

Igår skulle jag och en till till Norrköping för att hjälpa en kompis att flytta. På vägen dit svängde vi förbi Blomsterlandet här i stan. Jag frågade en i personalen om de hade några påskkaktusar. Hon bara tittade på mig och sa att "Ja, de är ju aningens säsongsbetonade och påsken har ju faktiskt redan varit".

Vilket sätt!

Det var ju inte som att det var ett halvår sedan påsken var, de kunde ju ha några kvar.

Gick muttrandes därifrån.

På vägen hem igen åkte vi in på Blomsterlandet i Norrköping och tänka sig, där fanns det påskkaktusar.

Och det var oranga!!!

Gud ske pris! Nu har jag två härligt blommande oranga påskkatusar här hemma i köksfönstret.

Och, peppar peppar, blommorna sitter fortfarande kvar och verkar inte hålla på att torka bort.

2 kommentarer:

Humlan sa...

GRATTIS!
Envishet lönar sig! Visst är det typiskt att odlare och handeln är mer styrd av att den är döpt efter en högtid än av blommans naturliga rytm. Jag vet att det har diskuterats att döpa om dom till vårkaktus, då behöver inte heller handeln ha dom under så kort tid.
Nu önskar jag dig lycka till med kaktusarna! Min stod ½ meter från söderfönster, lite skuggad av större växter och fick lite vatten 2 gånger i veckan (känn med fingret!). Lycka till!

Bloggblad sa...

Jag har lärt mig att knopparna är känsliga för förflyttning, att man inte ens ska vrida växten när den knoppas.

Lycka till!