torsdag, april 24, 2008

Eurovision Song Contest 2008. Semi 1

Välkommen till MelloBloggen

Nej, jag kan inte låta bli att skriva lite om bidragen i årets Eurovision Song Contest. Men det är ju så fasligt många bidrag nu för tiden att jag tar dem semi för semi.

Vill även slänga in en liten brasklapp. Omdömet kan bli något helt annat i livefframträdandet än det blir på de här inspelningarna.

Montenegro - Zauvijek volim te (Jag älskar dig för evigt)
Känns bara tråkig och av någon anledning tycker jag inte att röst och utseende passar ihop, kan inte förklara varför.annan.

Israel - The fire in your eyes
Vilken röst! Gillar den skarpt men kan nog bli lite anonym eftersom det här verkar vara ett ballad år.

Estland - "Leto svet" (Sommar, värld)
Det låter som att de sjunge lätt och svett, lätt och lätt och svett. Ett löjligt nonsensbidrag som säkert kommer få många points.

Moldavien - A century of love
Jag gillar gunget i melodin men så förstör "sångerskan" det hela med falsksång, dåligt uttal och ett överdrivet minspel.

San Marino - Complice (Medbrottsling)
zzzZZZzzz

Belgien - O julissi
Det är inte första gånge Belgien kommer med ett bidrag på nonsensspråk. Med tanke på att de två stora folkgrupperna i landet inte kan komma överens om vem som ska styra landet kan jag förstå att de inte vågar välja något annat språk än just nonsens att sjunga på. Bidraget då? Rätt sött, kan nog stå ut, på ett bra sätt. Någon mer som tycker att han på gitarren påminner om Lasse Holm?

Azerbadjan - Day after day
Fiolerna i början påminner oerhört mycket om "Hur svårt kan det va", Bengtzings bidrag i årets mello. Pampigt men ack så dåligt.

Slovenien - Vrag naj vzame (Åt helvete med det)
Känner igen flera delar av låten men kan inte riktigt placera vart ifrån. Hon påminner om Kelly Clarkson Kelly Clarkson och låten får mig att tänka på högstadiedisco. INget bra omdöme alltså...

Norge - Hold on, be strong
Jo, jag gillar det här, lite som Ungern ifjol.

Polen - For life
Förlåt mig men jag hör inte låten för de där tänderna...

Irland - Irelande douze pointe
Om vi nu bortser från det uppenbara, så har jag väldigt svårt för låtar som handlar om hur det ska gå i tävlingen. Bläää!

Andorra - Casanova
Snygg video och en låt som gör mig glad. Borde gå vidare till finalen. En väldigt snygg video dessutom.

Bosnien-Herzegovina - Pokusaj (Försök)
Öööh.
Först en kalkon, sedan en tupp, både på scenen och i halsen.

Armenien - Qele Qele (Kom igen, kom igen)
Etnoschlager med trummor och allt. Låter mixad på rösten så frågan är ur det här låter live. Ingen favorit hos den här bloggaren i alla fall.

Holland - Your heart belongs to me
Ännu en röst som inte verkar höra hemma på den som sjunger. Någon somförstår vad jag menar? Gillar början och refrängen men versen, nej inget vidare. Fast den sticker ut blamd skämt, ballader och eurodico.

Finland - Missä miehet ratsastaa (Där männen rider)
Bröderna Cartwright + vikingatiden = Finsk hårdmetall?

Rumänien - Pe-o margine di lume (Till världens ände)
Oj, en ballad. Vilken överraskning! Inte... Och vad gör de när tjejen kommer in? Förstår inte den här riktigt.

Ryssland - Belive
Jo, det hörs att Timbaland har producerat den här. Jag väntar bara på att det ska hända något i låten men den bara maler på. Dima Bilan, sångaren, borde ha tränat upp engelskan och tagit bort vibrrrratotototot sedan förra gången. Han har ju haft två år på sig att få till det. Fast frissyren har blivit lite bättre i all fall, alltid något.

Grekland - Secret combination
Gillar i alla fall den där rycka dansen de håller på med...

Så där ja, då var den första semifinalen avklarad. Återkommer med del två vad det lider.

1 kommentar:

Gevalia-U sa...

Men nu har ju jag lyssnat på alla. Kan bara hålla med. Jag har svårt för låtar som låter uppenbart datagjorda.