lördag, maj 12, 2007

Och så lite om kvällens bidrag då.

Välkommen till EurovisionBloggen

Jag har har läst lite om ESC sedan jag vaknade, eller, ja, inte hela tiden sedan jag vaknade men en liten stund i alla fall, och jag tycker att det är rätt spännande.

Det klagas så mycket över "Hotet från Öst" men vad gör det egentligen om det nu är så att Öst tagit över tävlingen. Om de har tagit över den så innebär det ju att det är vi i Väst som har dominerat den tidigare. Är det bättre?

Och kanske kan det gynna The Ark att det finns så många bidrag med från Öst i finalen, "de" får så många att rösta på att poängen sprids för mycket bland dem

Vad tycker jag om bidragen då?

jag orkar inte skriva om alla bidrag och en deö är för intetsägande för att det ska gå att skriva om dem men här kommer lite om några av bidragen i alla fall. Jag skriver om dem i den ordning de startar.

Vitryssland: Koldun - Work your magic
En rätt bra låt som jag verkligen hoppas att den inte vinner. Jag vet att man inte ska blanda ESC med politik men Vitryssland är faktiskt en diktatur. Det är äckligt hur mycket pengar de lägger på ESC, pengar som behövs inom landet och vi ska absolut inte åka till Belarus och stödja Lukas regim om de vinner. Här kan ni läsa mer, låt inte bli att läsa bara för att sidan kommer från sossarna. (Måste även skriva att jag stör mig något oerhört på den nollstälda tjejen i videon)

Slovenien: Alenka - Cvet z juga
Stör mig väldigt mycket på den där lampan sångerskan har i handen och som hon själv verkar tycka är väldigt rolig.

Ungern: Magdi Rúsza - Unsubstantial blues
Gillade låten när jag såg den i inför-programmet men live lät det rätt surt. Jag hoppas på bättring i finalen för jag gillar stilen.

Sverige: The Ark - The worrying kind
Heja heja. Kan nog bli topp 3.

Lettland: Bonaparti.lv - Questa notte
Bara löjligt utan humor. Behöver jag säga att jag inte gillar Il Divo?

Ryssland: Serebro - Song #1
En bra låt och den kan tillhöra toppen om tjejerna fungerar live i TV.

Tyskland: Roger Cicero - Frauen regier'n die Welt
Jag gillar den här och hoppas att han fortsätter på tyska i finalen, då kan den nog gå bra.

Serbien: Marija Serifovic - Molitva
Det här är en av mina favoriter och med tanke på hur dissad Marija har blivit för att hon inte är snygg vore det aproligt om hon vinner. Dessutom är låten verkligen bra och scenshowen her de verkligen förbättrat betydligt sedan den nationella uttagningen. OCH. Den är sexig utan att vara avklädd. Se och lär!

Ukraina: Verka - Dancing lasha Tumbai
Ett roligt bidrag men jag hoppas att den inte vinner.

Turkiet: Kenan Dugulu - Shake it up shekerim
Jag tänker bara på Andreas Lundstedts Move när jag hör den här låten, och jag gillar Move bättre

8 kommentarer:

Evas blogg sa...

Jag har inte hört något annat bidrag är The Ark så det här ska bli spännande! Marcus Birro, är det idag? Jag hade gärna varit där! Have a nice day and evening!! Har skrivit svar till dig på min blogg ang. mina kort.

Anonym sa...

Dig kan jag alltid lita på när det gäller Eurovisionsfestivalen:)

Jag kunde bara se några bidrag, men jag gillar Irland och Frankrike. Irland för att de är mer traditionella, och Frankrikes är lite kul. Frankrike har aldrig riktigt lyckats förr...

Kanske Georgien? Jag missade en hel del på slutet så jag vet inte om det var någon mer som var bra.

Heja Sverige såklart!:)

miyala sa...

FY sjutton vad ospännande detta var. Alla västländer sist! Bara lojalitetsröstning... även bland skandinavier sà klart. Känns som om
Sverige aldrig mer kommer att ha en chans... vet inte vilken sorts làt som skulle kunna gà hem... Röstning har skett efter lojalitet sà länge jag kan minnas, alla är lika stora kàlsupare... varför skulle det ändras nu. Nästa àr är nästan bara östländer direkt till final och hàller trenden i sig är det öst som tar hem semin oxà. Förutom de 5 länder som alltid är med blir det snàLt med väst. Var det här sista gàngen Sverige är fàr vara med i finalen?!! Jaja, min gissning gick hem... Serbien eller Ukraina...

Anonym sa...

Tja, så det kan gå. :)

Jag borde inte tillåtas att tippa:)

Jag tyckte det var kul att Serbien vann med tanke på vad de gått igenom de senaste 15 åren. Rent politisk var det bra. Och att Kroatien gav dem 12 poäng.

Det kanske är så att ESC handlar mer om politik än skönsång, eller?

Anonym sa...

Miyala, Terry Wogan tycker som du. Han tror, eller kanske hoppas på, att ESC delas itu i framtiden så att det blir separata tävlingar för öst- och väst.

Men vi är ju så vana här i väst att alltid komma i första rummet. Nu kanske vi får känna hur det känns att bli en aning marginaliserade.

Men jag ser ju det mesta genom en politisk prisma...

Anonym sa...

Jag tyckte Moldavien var helt klart bäst! Kommer snart i hennes brallor (hahahahaha!!)Kännde direkt när Ola började sjunga att detta går inte hem! Dels "levererade" han dåligt men främst upplevdes bidraget i detta sammanhang förlegat! Synd! Det fanns bara två möjliga lägen för sverige - vinna eller försvinna. Jag tyckte liksom vonkis att det var kul att serbien vann, men tyckte INTE att låten var sååå bra! Tippade på Serbien, Grekland,Turkiet,Moldavien och Finland. Måste tillägga att jag var vaken heeela omröstningen(slumrade lite bara när bidrag 20-23 sjöng..)

Andelieb sa...

Jag röstade på tyskland men inte hjälpte det. Ett litet futtpoäng fick de av sverige. Sedan känns det väl lite väl fånigt med alla enorma diskussioner och ibland lite smygrasistiska kommentarer som flödat fritt, framför allt i kvällstidningarna. Det är ju inte liv och död det handlar om. Fast visst är det lite trist när alla delar ut höga poäng till grannarna. Det blir ju ganska förutsägbart och svårt att hålla sig vaken. Jag läste ett roligt förslag i en kvällstidning att låta alla länder sjunga på engelska men hålla hemligt vilket land de tävlar för tills tävlingen är avgjord. Det hade varit intressant att se hur vi röstar då. För visst måste det vara en kombination av musikkultur och grannsämja att det blir som det blir...eller?

Hur som helst så är ju det fina att det kommer alltid en ny ESC nästa år som vi kan älska eller förfasas över, och det är ju så vi vill ha det, i alla fall jag ;)

Bloggblad sa...

Det konstiga är att jag har läst och hört överallt om att folk gnäller över östdominansen - men jag har inte läst eller hört någon som verkligen HAR gnällt. Så därför undrar jag egentligen vem det är som gnäller... fast jag ska inte påstå att jag lusläst tidningarna i ämnet, men väldigt många bloggar skriver om det gnället.
jag tyckte det var för många som var för lika. Dunka dunka. Och ska man bara rösta på kompisar - som vi ju också gjort i många år - då är det ju mer en kompistävling än en meloditävling.
Dock tyckte jag att låten som vann var helt okej. Och att the Ark inte var ett dugg bättre än allt annat dunka dunk.