lördag, april 21, 2007

Finfina blombilder

Välkommen till BlomsterBloggen

För några dagar sedan beklagade jag mig över att jag inte hade en digitalkamera så att jag kunde ta bilder på mona blommor och lägga ut här i bloggen. Bilderna jag tagit med skolans kamera är rätt crappy men nu kommer de ändå. Förhoppningsvis kan någon (Humlan?) identifiera blommorna för jag vet inte riktig vad de har för namn.

Så här såg knoppen på kaktusen ut innan den slog ut.

Och så här såg den ut när den slagit ut. Nu har den tyvärr ramlat av men det finns en knopp till på kaktusen som förhoppningsvis också ska orka slå ut snart.

3 kommentarer:

Humlan sa...

Det där är en julkaktus/novemberkaktus. Förmodligen såld som novemberkaktus i affären. (Schlumbergera på latin.)
Den blommar blommar förmodligen nu för att det plötsligt har blivit mörkt i fönstret/rummet där den står (Tagit bort (jul-)belysning i fönstret?), den kan också börja blomma för att nätterna har blivit svalare. Dom kaktusar som jag har ute på gården på sommaren brukar blomma i oktober... snacka om utdragen blomningstid.
Jag ska lägga ut en bild på en påskkaktus på min blogg, så kan du se skillnaden på blomform.

Humlan sa...

p.s. Det blev många "blommar" på vissa ställen... ;-)

Vonkis sa...

Mörsi, Mörsi båokåo!
Jag visste inte att man kunde ha kaktusar ute på somrarna. Vad jag lär mig bra saker i bloggvärlden.