måndag, augusti 21, 2006

Språktest för medborgarskap

Här om dagen skrev jag ett litet inlägg om Folkpartiets skötebarn, språktest för medborgarskap.

Jag kan förstå tanken.

Det är väldigt svårt för invandrare att få jobb om de inte behärskar språket. Men Folkpartiet gör det väldigt bekvämt för sig när de behanddlar symptomen, inte det som ligger bakom. De lägger allt ansvar på individen, inte på samhället.

Ett stort problem är att SFI (Svenska för invandrare) inte fungerar. Av vilken anledning ska vuxna människor sitta med påskpyssel när det är påsk? Det hjälper dem inte att lära sig det svenska språket.

Se istället till att satsa pengar på SFI, undervisning i svenska 2 och förstärkt svenska.

Jag kan även berätta att ingen på jobbet (spec.ped, tal ped. lärare, rektorer) håller med Folkpartiet i det de säger om skolan. Faktiskt vet jag ingen lärare som, oavsett blocktillhörighet, tänker rösta påFolkpartiet, de hånskrattar åt deras kampanj.

Det säger väl en del?

2 kommentarer:

batti sa...

Är inte alla lärare sossar, vänsterpartister, kommunister eller möjligvis kristdemokrater??

Vonkis sa...

Den enda av pedagogerna som jag Jag vet bara partitillhörigheten på en av pedagogerna och hon är moderat...