fredag, mars 31, 2006

Puckade Expressen

Jag hade inte tänkt skriva om det här men nu måste jag göra det ändå.

När jag såg att expressen publicerade namn och bild på 33-åringen som misstänks vara Hagamannen blev jag oerhört förvånad. När jag sedan hörde all kritik från anda medier, polisen och 33-åringens försvarsadvokat antog jag att tidningen inte skulle göra då mer.

Men.

Idag har de återigen 33-åringens bild på löpet!

Fattar de inte att de kan sabba allt?

Om han är skyldig kan han gå fri för att vittnen kan ha sett hans bild i tidningen och därmed kan det inte vara säkert att de "minns" honom från överfallet utan från tidningen. Samma sak sas de ju efter mordet på Anna Lind.

Kan då Expressens chefredaktör Otto Sjöberg stå upp och säga att "Ja, vi har gjort fel", så som hans tidning säger att politiker och alla andra ska göra?

Nej. Det kan han inte.

Han surrar bara om allmänintresse!

Jag sliter mitt hår.

Är det i allmänhetens intresse att en skyldig går fri?
Han är ju inte dömd än.

Publicera bilder på dömda brottslingar om ni vill, men inte bilder på de som "bara" är misstänkta.

Herre Gud.

Tänk på mannens familj. Han har fru/sambo och två barn. Han har säkert syskon och föräldrar också. Ska de behöva lida för att han eventuellt är skyldig?

Nej. Nu kommer jag aldrig mer att läsa expressen. De har fått över gränsen för många gånger när det gäller sånt här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller fullständigt med...