torsdag, februari 02, 2006

Språket i våra (kvälls)tidningar

Jag har börjat att tröttna på språket i våra kära tidningar.

Mest av allt är det rubrikerna jag tröttnat på, eller vad sägs om dessa exempel.

Kilona rasar – med kaffe
Persbrandt utan körkort - igen
Han snattar - för att få något att äta
Sambafotboll - i marschtakt
Dramatik – under ordnade former
Kula gick genom husvägg - in i dusch
Axeln gick ur led - 2000 meter upp i luften

Det blir så överdramatskt, ungefär som att de skulle skriva

Sambafotboll
i marschtakt.

Det blir ju bara löjligt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tidigare i veckan läste jag i en lokal tidning, jag kommerinte ihåg exakt hur början var men iaf...
'bilolycka med älg - 2 dog' Hur tolkar ni det? Jag tolkar det iaf som att de i bilen omkom, men se så var det inte! Det var de båda älgarna som dog!! (inte för att deras liv är mindre värt, men rubriken var väldigt otydlig!)

Vonkis sa...

Allt för att locka läsare..

Vonkis sa...

Man säger

t t t

Anonym sa...

RÄTTELSE
Nu har jag hittat den i tidningens arkiv, jag minns lite fel men poängen kvarstår!
"Älgsmäll i Kasa - två dog samtidigt". Vad säger man?

Anonym sa...

Jag köper inte kvällstidingarna längre....De har blivit mer och mer lika Hänt i veckan.

Tyvärr så verkar även Svd och DN vandra mer och mer åt det hållet...

Text-TV är bra :)