söndag, februari 05, 2006

Det här med bilderna på Muhammed

Naturligtvis måste jag skriva något om det här med bilderna på Muhammed.

Media kablar tacksamt ut bilder på arga muslimer som bränner den danska flaggan. Men hur många av muslimerna som bränner flaggor. Jag tycker att det är samma bilder, på samma personer, som rullar igen och igen och igen och igen och igen...

Kom ihåg hur det var efter 11/9 -01 då bland andra CNN kablade ut bilder på jublande palistiner och sedan visade det sig att de som var med på bilderna hade jublat åt något helt annat.

Eller vid förra Irak-kriget, då en kuwaitisk barnssköterska berättade hur brutala irakiska soldater hade kommit in på prematuravdelningen och slitit ut för tidigt födda barn ur kuvöserna. Sedan visade det sig att kvinna i fråga jobbade på en ambasad och att det hon berättat var påhittat, från början till slut.

Väst har en förmåga att vilja demonisera muslimer, att få det till vi (de goda) och dom (de onda). Visst finns det muslier som bränner flaggor, men jag tror att de är en försvinnande liten del av alla muslimer som gör det.

Det finns rötägg inom alla grupper, religiösa som politiska och arbetsgrupper.

Det finns dåliga läkare, lärare, präster, kristna, muslimer, svenskar, amerikaner och överallt där folk delar in sig på olika sätt. Men vi får inte dra alla över en och samma kam.

När vi gör det är vi illa ute.

Sedan undrar jag varför tidningarna valde att publicera karikatyrer? All avbildning av Profeten är ju förbjuden så de hade lika väl kunnat publicera "fina" bilder av honom. Just det att de valde att publicera karikatyrer tycker jag visar på att det inte var så mycket för att försvara yttrandefriheten som det var att provocera som de publicerade bilderna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejja '

Jag tycker PRECIS likadant...

Att avbilda människor och djur är inte tillåtet inom Islam (därav alla vackra mosaiker)

Merparten av alla muslimer sitter och skakar lika förundrat på huvudet som vi...

Anonym sa...

Vad klarsynt och tillrättaläggande detta var. Det är ju precis rätt. Nu när du skriver det, jag har bara sett en dansk flagga som bränns, men sett den flera gånger.

Anonym sa...

Naturligtvis skall man publicera vilka bilder man vill och man behöver inte motivera varför.
Det som händer nu, är att sakta låter vi fundamentalistiska tankar infiltrera vårt tänkande; vi saknar civilkurage.
Som en jämförelse så är det exakt samma sak som när de nazistiska tölparna tog över vår svenska flagga som symbol, då slutade folk att flagga; själv hängde jag ut tre stycken vilket jag fått utstå mycket spe för, men jag tar det, för ingen skall få stjäla symbolen för det vi står för, frihet och öppna sinnen tillkomna genom ett bra utbildningssystem. Lika lite skall någon grupp i världen få ta min rätt att uttrycka mig oavsett om jag har rätt eller fel. Detta är en rätt som jag också ger nazister och fundamentalister av alla slag, men det innebär inte att jag lägger mig för deras åsikter.
Vill vi hjälpa till i en viss riktning, så skall vi koppla bidrag till utbildning. Utbildning är viktigare än mat för utbildning skapar mat.

Anonym sa...

"Att avbilda människor och djur är inte tillåtet inom Islam (därav alla vackra mosaiker)"

Nej det ÄR tillåtet att avbilda människor och djur! Hur kommer det sig att det finns en massa bilder och tv och internet hos muslimer i sverige och resten av världen? Man kan inte ha missat dom stora statyerna och bilderna på tex saddam.
Varken koranen eller haditerna förbjuder det, och särskilt ett förbud att avbilda muhammed finns inte heller. Om han inte är en avgud eller en gud, det får man inte avbilda enligt koranen.
Man får däremot inte säga nått dåligt om Islam överhuvudtaget, då har man rätt enligt Koranen att döda dom så kallade otrogna=alla som inte är muslimer.

Det finns däremot verser i haditerna som talar om att en ängel inte kommer in i ett hem med bilder på djur eller människor.
Sen får du inte ha en hund inne i ditt hem, då kommer inte änglar på besök heller.

Hundar, tavlor, bilder och Tv ( det måste räknas som en bild), är alltså förbjudet i muslimska hem pga att änglar inte kommer på besök då.