torsdag, oktober 27, 2005

Egoism

Batti har skrivit i sin blogg om att det inte finns några oegoistiska handlinga. Här är mitt svar på det.

Om en handling är egoistisk eller inte beror nog lite på hur man ser på det här med egoism och osjälviskhet. För mig handlar osjälviskhet om att handla rätt mot andra, även om jag själv inte vinner något på det. Visst. Det känns bra att veta att man har gjort det rätta, men för mig betyder inte det att handlingen i sig är osjälvisk. Jag kan exempelvis välja att ge pengar till välgörenhet och därför inte köpa den där saken jag vill ha just då. Ja. Jag kommer att må bra av att veta att jag har avstått från något och hjälpt andra. Jag tycker inte att det är egoistiskt. Om jag däremot ger pengar till välgörenhet och sedan basunerar ut det till allt och alla för att få beröm då tycker jag att handlingen var egoistisk. Då har jag ju gett bort pengar för att i första hand slå mig själv för bröstet och vara duktig inför andra. Att andra får hjälp av mina pengar blir så bara en bra bieffekt.

Inga kommentarer: