tisdag, augusti 16, 2005

Min sommar

Jag har nästan inte varit på lunar i sommar. Päronen har bara ett oerhört segt modem...

Nu är jag hemma i alla fall! Jag kom hem runt 18-tiden igår. Trött. Illamående. Hungrig.

C mötte mig på stationen. Hon är så jäkla snäll! Möta upp mig och hjälpa mig att få hem packningen.

Vad har jag då gjort sedan sist?

Jag har jobbat på hemtjänsten i Holmen. Det har varit riktigt kul. Jag trivs verkligen bra med personalen och pensionärerna där.

Jag har plockat bär och syltat dem. Först var jag och lillsyrran i skogen. Vi ville plocka hjortron. Vi hade även funderat på att ta med C som mamma och pappa umgås med. När vi sa hemma att vi tänkte plocka hjortron sa pappa följande: "Om inte C kan följa med vill jag inte att ni åker. Jag vill inte ha er på en myr i skogen utan vuxet sällskap"... Behöver jag säga att jag snart fyller 27 och att lillsyrran är 24? Utan vuxet sällskap... C följde inte med men vi åkte ändå! Vi plockade hjortron, blåbär och hallon. Det fanns hur mycket bär som helst där i skogen.

Inte fullt en vecka senare åkte vi iväg igen. Den här gången hade vi L-M med oss. När hon hade plockat hjortron och jag hade plockat blåbär ville vi ha lite hallon istället. Vi gick efter grusvägen och när vi kom fram till den stora vägen hörde vi att det kom en bil. "Vi gömmer oss" sa jag. Vi väntade tills att bilen var på krönet och sedan sprang vi över vägen så att bilisten skulle se oss och så gömde vi oss precis vid skogskanten. Vi hade skitroligt! Töntigt, jag vet. Men det är det som är så roligt.

Nellie har varit utekatt i sommar. Det har gått väldigt bra. Från början var hon väldigt rädd och höll sig nära husväggen och så fort det var något som lät sprang hon in det fortaste hon kunde. Efter ett tag gick det i alla fall bättre. Hon har till och med fångat tre möss. Det är jag väl inte så där överdrivet glad över, men det var ju duktigt av henne i alla fall.

Som vanligt när jag är uppe i Ö-vik har jag sovit hos mormor (världens bästaste mormor). Jag sov två nätter hos henne i stugan. Vi plockade hallon och röda och vita vinbär, fikade en heeel del och hade det bara härligt. Tyvärr regnade det en massa så vi kunde inte vara ute så mycket. Men jag fick ju vara med henne! Hon ska byta lampa i köket så jag fick den hon har haft i köket tidigare. Det är en gammal 20-talslampa. Den är superfin!

I fredags var jag på kräftskiva med Annie och L-M. Jämarns vilket jobb det var med kräftorna (Jag har aldrig varit på en riktig kräftskiva tidigare). Nästa gång äter jag räkor i stället. Sitta och kämpa en massa och bara få ut en liten liten bit mat! Så kan man ju inte ha det?.

Dagen efter var det dags för sommarens andra surströmmingsskiva. Jag ääälskar surströmming! Jag åt så jag storknade. Om du vill testa att äta surströmming men är rädd för att fisa och rapa en massa efteråt har jag ett tips som fungerar för mig och min familj. Vi äter vattenmelon när vi är klar med strömmingen. Det är ju gott som en liten avslutning och av någon anledning slipper vi fisandet.

Jag får ju inte glömma dopet!

Det regnade och blåste på dopdagen så vi fick bära ut möblerna från stuga, riva partytältet och plocka ner pressningen en dryg timme innan gästerna kom och ha dopet inomhus istället. En liten stund innan dopet skulle börja gick dessutom strömmen och då fungerade inte toaletten heller! Allt på en gång. Men det vare lite roligt också. Inte varje dag man står med finskor och kjol och kissar i skogen! Sången gick bra. Isabelle var jätte duktig och maten smakade bra.

Hjälp vad mycket det blir skrivet idag…

Vad har jag gjort mer i sommar.

Jag kan inte komma på något som är värt att skriva.

Jobbat, ätit, sett på tv, varit med vänner.

Hösten verkar bli ganska bra.

Jag ska läsa 16p fristående kurser. Jag ska träna ett handbollslag och föreningen ska skicka iväg mig på en ledarutbildning. Det verkar som att jag kan få jobba lite extra så om det vill sig riktigt bra behöver jag inte soc. mer! Halleluja!!!

Nu vill jag att Kerbie och K ska komma tillbaka, att Andelieb ska komma och hälsa på (hon bor ju i Nybro nu för tiden det lilla stycket), att Bastet ska höra av sig så jag får veta hur det går på jobbet och att jag ska kunna hälsa på Mia och Skoggie snart.

Jag kommer säkerligen på något mer att skriva om en stund, men då skriver jag om det imorgon istället.

Jo. Jag har inte riktigt kunna släppa R den här sommaren…

Rövenschnitzel!!!

Inga kommentarer: